Plan wynikowy z historii i społeczeństwadla klasy V szkoły podstawowejzintegrowany z serią „Moja historia”
Prezentowany plan wynikowy zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 5” przeznaczony jest dla klasy V szkoły podstawowej. Został on opracowany przez doświadczonego nauczyciela na podstawie praktyki szkolnej. Ujęty w planie wynikowym materiał nauczania historii i społeczeństwa może być realizowany w zależności od przydziału godzin oraz cech indywidualnych klasy i nauczyciela.
1
Plan wynikowy
z historii i społeczeństwa dla klasy V szkoły podstawowej
do programu nauczania „Moja historia”
Temat
(środki dydaktyczne)
Zakres materiału
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
Ścieżki edukacyjne
Liczba godzin
Zanim zaczęła się historia
(podręcznik, s. 6–11, Zeszyt ucznia, s. 5–7, atlas, s. 3)
• zagadnienia: prehistoria, życie praludzi, epoka kamienia, koczowniczy i osiadły tryb życia, powstanie rolnictwa, epoka brązu, epoka żelaza
• zna pojęcia: prehistoria, praludzie, epoka kamienia, epoka brązu, epoka żelaza
• opisuje wygląd praludzi na podstawie ilustracji z podręcznika
• opowiada, jak żyli ludzie w epoce kamienia
• wie, czym różni się osiadły tryb życia od koczowniczego
• wymienia umiejętności, które opanowali ludzie, kiedy zaczęli się osiedlać
• przedstawia wynalazki, które wpłynęły na życie ludzi w prehistorii
• omawia zależności człowieka od przyrody
• opowiada o rolnictwie i hodowli w czasach prehistorycznych
• charakteryzuje zmiany, jakie zaszły w sposobie życia ludzi w epokach żelaza i brązu
• wskazuje na mapie w podręczniku miejsce pochodzenia człowieka oraz tereny, gdzie najwcześniej zaczęto uprawiać ziemię
• opowiada o sztuce prehistorycznej i opisuje jej przykłady
Rozdział I: PIERWSZE CYWILIZACJE
1.
Życie w starożytnej Mezopotamii
(podręcznik, s. 12–17, Zeszyt ucznia, s. 8–10, Książka Nauczyciela, s. 82, 88–91)
• zagadnienia: Mezopotamia, system nawadniający, Sumerowie, zikkurat, Babilonia, Asyria, pismo, cywilizacja
• zna pojęcia: system nawadniający, zikkurat, cywilizacja
• wskazuje na mapie w podręczniku Tygrys, Eufrat, Mezopotamię, Babilon
• wie, dlaczego pierwsze cywilizacje powstawały nad rzekami
• podaje nazwy ludów zamieszkujących Mezopotamię
• opowiada, czym zajmowali się mieszkańcy sumeryjskich miast-państw
• opisuje zikkurat na podstawie ilustracji z podręcznika
• wymienia najważniejsze osiągnięcia ludów Mezopotamii
• wyjaśnia wpływ warunków naturalnych Mezopotamii na życie zamieszkujących ją ludzi
• opowiada, jak działał system nawadniający
• wymienia osiągnięcia ludów Mezopotamii, z których korzystamy obecnie
• odszukuje informacje w tekście źródłowym
2.
Starożytny Egipt
(podręcznik, s. 18–22, Zeszyt ucznia, s. 11–13, atlas, s. 4–5, Książka Nauczyciela, s. 82, 88–91)
• zagadnienia: starożytny Egipt, faraon, władza despotyczna, społeczeństwo Egiptu, politeizm, bogowie egipscy, życie pozagrobowe
• zna pojęcia: faraon, politeizm, mumia, piramida
• wymienia zajęcia poszczególnych grup ludności w Egipcie
• wskazuje na mapie w podręczniku Egipt i Nil
• podaje imiona bogów egipskich
• opowiada, jak przygotowywano faraonów do życia po śmierci
• przedstawia podział społeczeństwa starożytnego Egiptu
• omawia organizację państwa faraonów
• wyjaśnia pojęcie: władza despotyczna
• charakteryzuje wierzenia starożytnych Egipcjan
• opisuje świątynię egipską na podstawie ilustracji z atlasu
• wyjaśnia, na czym polegał związek pomiędzy mumifikowaniem zwłok a wyobrażeniami Egipcjan na temat życia pozagrobowego
PO
3.
Starożytni Izraelici
(podręcznik, s. 23–27, Zeszyt ucznia, s. 14–15, Książka Nauczyciela, s. 82, 88–91)
• postacie: Abraham, Mojżesz, Dawid, Salomon
• zagadnienia: starożytna Palestyna, Żydzi, wędrówki Izraelitów, judaizm, Jahwe, monoteizm, Biblia, Tora, Arka Przymierza
• wie, kim byli: Abraham, Mojżesz, Dawid, Salomon
• zna pojęcia: judaizm, Biblia, Tora, Arka Przymierza
• wie, dlaczego Żydzi wywędrowali z Egiptu
• wskazuje na mapie w podręczniku Palestynę
• opowiada o religii Żydów
• zna różnicę między religią monoteistyczną a religią politeistyczną
• opowiada o najważniejszych wydarzeniach z historii Żydów
• tłumaczy, dlaczego Żydzi nazywają Palestynę „ziemią obiecaną”
• wyjaśnia, co zawiera Tora
• porównuje religię Żydów z innymi poznanymi religiami starożytności
4.
Pismo – przełomowy wynalazek
(podręcznik, s. 28–32, Zeszyt ucznia, s. 16–17, Książka Nauczyciela, s. 88–91)
• zagadnienia: pismo obrazkowe, piktogram, pismo klinowe, hieroglif, papirus, alfabet
• zna pojęcia: pismo obrazkowe, piktogram, pismo klinowe, hieroglif, alfabet
• wymienia materiały pisarskie stosowane w Mezopotamii i w Egipcie
• wie, w jakim celu wynaleziono pismo
• opowiada o obecnym zastosowaniu piktogramów
• wskazuje na mapie w podręczniku, jak rozprzestrzeniało się pismo
• charakteryzuje poszczególne rodzaje pisma i objaśnia różnice pomiędzy nimi
• omawia znaczenie pisma w historii cywilizacji
CM
*Nad Żółtą Rzeką i Indusem
(podręcznik, s. 33–35, Zeszyt ucznia, s. 18–19, Książka Nauczyciela, s. 88–91)
• zagadnienia: starożytne Chiny, cywilizacja doliny Indusu
• zna pojęcie: Wielki Mur
• wymienia osiągnięcia mieszkańców starożytnych Chin
• wie, czym zajmowali się mieszkańcy poznanych cywilizacji nadrzecznych
• opowiada o mieście Mohendżo Daro na podstawie ilustracji z podręcznika
• wskazuje na mapie w podręczniku Chiny, Żółtą Rzekę, Indus, Mohendżo Daro
• wyjaśnia rolę wielkich rzek w powstaniu cywilizacji
• wymienia cechy wspólne poznanych cywilizacji nadrzecznych
Rozdział II: ŚWIAT STAROŻYTNYCH GREKÓW
Starożytna Grecja
(podręcznik, s. 38–43, Zeszyt ucznia, s. 22–24, Książka Nauczyciela,
s. 38–41, 92–95)
• zagadnienia: Hellada, rydwan, flota, handel w starożytnej Grecji, kolonie greckie
• zna pojęcia: flota, rydwan, kolonia
• wskazuje na mapie w podręczniku Grecję i jej kolonie
• przedstawia czynniki jednoczące Hellenów
• wie, czym zajmowali się starożytni Grecy
• opowiada o zajęciach ludzi w greckim porcie na podstawie ilustracji z podręcznika
• wymienia towary, którymi mieszkańcy kolonii greckich handlowali z ludnością Hellady
• wyjaśnia wpływ środowiska naturalnego na życie codzienne mieszkańców Hellady
• podaje powody, dla których Grecy zakładali kolonie
• wymienia na podstawie mapy z podręcznika największe kolonie greckie
• przedstawia skutki kolonizacji
• omawia przyczyny wprowadzenia metalowego pieniądza
• projektuje monetę greckiego miasta
Mity greckie
(podręcznik, s. 44–48, Zeszyt ucznia, s. 25–28, Książka Nauczyciela, s. 83, 92–95)
• zagadnienia: bogowie greccy, Olimp, mit, mitologia, wyrocznia, heros
• zna pojęcia: mit, mitologia, wyrocznia, heros
• opisuje, jak Grecy wyobrażali sobie bogów
• podaje imiona bogów greckich i nazwy dziedzin, którymi się opiekowali, oraz imiona sławnych herosów
• wymienia atrybuty bogów greckich na podstawie ilustracji z podręcznika
• wyjaśnia różnicę między herosami a bogami
• omawia rolę religii w życiu Greków
• opowiada o wierzeniach Greków dotyczących świata pozagrobowego
• przedstawia rolę wyroczni w życiu Greków
• porównuje wierzenia Hellenów z innymi poznanymi religiami
W greckiej polis
(podręcznik, s. 49–54, Zeszyt ucznia, s. 29–31, Książka Nauczyciela, s. 42–44, 83, 92–95)
• postać: Perykles
• zagadnienia: polis, warstwy społeczne polis, demokracja ateńska, zgromadzenie ludowe, sąd skorupkowy, prawa obywatelskie, współczesna demokracja
• wie, kim był Perykles
• zna pojęcia: polis, akropol, agora, demokracja, arystokracja, tyran, sąd skorupkowy, prawa obywatelskie
• opisuje grecką polis na podstawie ilustracji z podręcznika
• wymienia zasady funkcjonowania demokracji ateńskiej
• podaje najważniejsze prawa obywatelskie mieszkańców Aten
• wymienia przyczyny, dla których Grecy nie stworzyli zjednoczonego państwa
• przedstawia, co działo się na greckiej agorze
• charakteryzuje poszczególne warstwy społeczne polis
• wyjaśnia, jak działał sąd skorupkowy
• wskazuje podobieństwa i różnice między demokracją ateńską a współczesną
• charakteryzuje ustrój współczesnej Polski, udowadniając, że jest to ustrój demokratyczny
W greckim teatrze i na stadionie
(podręcznik, s. 55–59, Zeszyt ucznia, s. 32–34, atlas, s. 7, Książka Nauczyciela, s. 83, 92–95)
• data: 776 r. p.n.e.
• postać: Homer
• zagadnienia: literatura Greków, „Iliada”, „Odyseja”, dramat, Dionizje, teatr grecki, tragedia, komedia, igrzyska olimpijskie
• wie, kim był Homer
• zna pojęcia: dramat, tragedia, komedia, gimnazjon
• wyjaśnia, w jaki sposób powstał teatr grecki
• opisuje teatr Dionizosa na podstawie ilustracji z podręcznika
• tłumaczy, dlaczego Grecy uprawiali sport
...
renja2