PlanWynikowy_MH5[1].doc

(185 KB) Pobierz







Plan wynikowy z historii i społeczeństwa
dla klasy V szkoły podstawowej
zintegrowany z serią „Moja historia”



 

Prezentowany plan wynikowy  zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 5” przeznaczony jest dla klasy V szkoły podstawowej. Został on opracowany przez doświadczonego nauczyciela na podstawie praktyki szkolnej. Ujęty w planie wynikowym materiał nauczania historii i społeczeństwa może być realizowany w zależności od przydziału godzin oraz cech indywidualnych klasy i nauczyciela.

1


Plan wynikowy

 

z historii i społeczeństwa dla klasy V szkoły podstawowej

do programu nauczania „Moja historia”

 

Temat

(środki dydaktyczne)

Zakres materiału

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Ścieżki edukacyjne

Liczba godzin

Zanim zaczęła się historia

 

(podręcznik, s. 6–11, Zeszyt ucznia, s. 5–7, atlas, s. 3)

• zagadnienia: prehistoria, życie praludzi, epoka kamienia, koczowniczy i osiadły tryb życia, powstanie rolnictwa, epoka brązu, epoka żelaza

• zna pojęcia: prehistoria, praludzie, epoka kamienia, epoka brązu, epoka żelaza

• opisuje wygląd praludzi na podstawie ilustracji z podręcznika

• opowiada, jak żyli ludzie w epoce kamienia

• wie, czym różni się osiadły tryb życia od koczowniczego

• wymienia umiejętności, które opanowali ludzie, kiedy zaczęli się osiedlać

• przedstawia wynalazki, które wpłynęły na życie ludzi w prehistorii

• omawia zależności człowieka od przyrody

• opowiada o rolnictwie i hodowli w czasach prehistorycznych

• charakteryzuje zmiany, jakie zaszły w sposobie życia ludzi w epokach żelaza i brązu

• wskazuje na mapie w podręczniku miejsce pochodzenia człowieka oraz tereny, gdzie najwcześniej zaczęto uprawiać ziemię

• opowiada o sztuce prehistorycznej i opisuje jej przykłady

 

1

Rozdział I: PIERWSZE CYWILIZACJE

1.

Życie w starożytnej Mezopotamii

 

(podręcznik, s. 12–17, Zeszyt ucznia, s. 8–10, Książka Nauczyciela, s. 82, 88–91)

 

• zagadnienia: Mezopotamia, system nawadniający, Sumerowie, zikkurat, Babilonia, Asyria, pismo, cywilizacja

 

• zna pojęcia: system nawadniający, zikkurat, cywilizacja

• wskazuje na mapie w podręczniku Tygrys, Eufrat, Mezopotamię, Babilon

• wie, dlaczego pierwsze cywilizacje powstawały nad rzekami

• podaje nazwy ludów zamieszkujących Mezopotamię

• opowiada, czym zajmowali się mieszkańcy sumeryjskich miast-państw

• opisuje zikkurat na podstawie ilustracji z podręcznika

• wymienia najważniejsze osiągnięcia ludów Mezopotamii

• wyjaśnia wpływ warunków naturalnych Mezopotamii na życie zamieszkujących ją ludzi

• opowiada, jak działał system nawadniający

• wymienia osiągnięcia ludów Mezopotamii, z których korzystamy obecnie

• odszukuje informacje w tekście źródłowym

 

 

1

2.

Starożytny Egipt

 

(podręcznik, s. 18–22, Zeszyt ucznia, s. 11–13, atlas, s. 4–5, Książka Nauczyciela, s. 82, 88–91)

• zagadnienia: starożytny Egipt, faraon, władza despotyczna, społeczeństwo Egiptu, politeizm, bogowie egipscy, życie pozagrobowe

• zna pojęcia: faraon, politeizm, mumia, piramida

• wymienia zajęcia poszczególnych grup ludności w Egipcie

• wskazuje na mapie w podręczniku Egipt i Nil

• podaje imiona bogów egipskich

• opowiada, jak przygotowywano faraonów do życia po śmierci

 

• przedstawia podział społeczeństwa starożytnego Egiptu

• omawia organizację państwa faraonów

• wyjaśnia pojęcie: władza despotyczna

• charakteryzuje wierzenia starożytnych Egipcjan

• opisuje świątynię egipską na podstawie ilustracji z atlasu

• wyjaśnia, na czym polegał związek pomiędzy mumifikowaniem zwłok a wyobrażeniami Egipcjan na temat życia pozagrobowego

• odszukuje informacje w tekście źródłowym

PO

1

3.

Starożytni Izraelici

 

(podręcznik, s. 23–27, Zeszyt ucznia, s. 14–15, Książka Nauczyciela, s. 82, 88–91)

• postacie: Abraham, Mojżesz, Dawid, Salomon

• zagadnienia: starożytna Palestyna, Żydzi, wędrówki Izraelitów, judaizm, Jahwe, monoteizm, Biblia, Tora, Arka Przymierza

 

• wie, kim byli: Abraham, Mojżesz, Dawid, Salomon

• zna pojęcia: judaizm, Biblia, Tora, Arka Przymierza

• wie, dlaczego Żydzi wywędrowali z Egiptu

• wskazuje na mapie w podręczniku Palestynę

• opowiada o religii Żydów

• zna różnicę między religią monoteistyczną a religią politeistyczną

• opowiada o najważniejszych wydarzeniach z historii Żydów

• tłumaczy, dlaczego Żydzi nazywają Palestynę „ziemią obiecaną”

• wyjaśnia, co zawiera Tora

• porównuje religię Żydów z innymi poznanymi religiami starożytności

• odszukuje informacje w tekście źródłowym

PO

1

4.

Pismo – przełomowy wynalazek

 

(podręcznik, s. 28–32, Zeszyt ucznia, s. 16–17, Książka Nauczyciela, s. 88–91)

• zagadnienia: pismo obrazkowe, piktogram, pismo klinowe, hieroglif, papirus, alfabet

 

• zna pojęcia: pismo obrazkowe, piktogram, pismo klinowe, hieroglif, alfabet

• wymienia materiały pisarskie stosowane w Mezopotamii i w Egipcie

• wie, w jakim celu wynaleziono pismo

• opowiada o obecnym zastosowaniu piktogramów

 

• wskazuje na mapie w podręczniku, jak rozprzestrzeniało się pismo

• charakteryzuje poszczególne rodzaje pisma i objaśnia różnice pomiędzy nimi

• omawia znaczenie pisma w historii cywilizacji

 

CM

1

*Nad Żółtą Rzeką i Indusem

 

(podręcznik, s. 33–35, Zeszyt ucznia, s. 18–19, Książka Nauczyciela, s. 88–91)

• zagadnienia: starożytne Chiny, cywilizacja doliny Indusu

 

• zna pojęcie: Wielki Mur

• wymienia osiągnięcia mieszkańców starożytnych Chin

• wie, czym zajmowali się mieszkańcy poznanych cywilizacji nadrzecznych

• opowiada o mieście Mohendżo Daro na podstawie ilustracji z podręcznika

• wskazuje na mapie w podręczniku Chiny, Żółtą Rzekę, Indus, Mohendżo Daro

• wyjaśnia rolę wielkich rzek w powstaniu cywilizacji

• wymienia cechy wspólne poznanych cywilizacji nadrzecznych

 

 

1

Rozdział II: ŚWIAT STAROŻYTNYCH GREKÓW

1.

Starożytna Grecja

 

(podręcznik, s. 38–43, Zeszyt ucznia, s. 22–24, Książka Nauczyciela,

s. 38–41, 92–95)

 

• zagadnienia: Hellada, rydwan, flota, handel w starożytnej Grecji, kolonie greckie

• zna pojęcia: flota, rydwan, kolonia

• wskazuje na mapie w podręczniku Grecję i jej kolonie

• przedstawia czynniki jednoczące Hellenów

• wie, czym zajmowali się starożytni Grecy

• opowiada o zajęciach ludzi w greckim porcie na podstawie ilustracji z podręcznika

• wymienia towary, którymi mieszkańcy kolonii greckich handlowali z ludnością Hellady

 

• wyjaśnia wpływ środowiska naturalnego na życie codzienne mieszkańców Hellady

• podaje powody, dla których Grecy zakładali kolonie

• wymienia na podstawie mapy z podręcznika największe kolonie greckie

• przedstawia skutki kolonizacji

• omawia przyczyny wprowadzenia metalowego pieniądza

• odszukuje informacje w tekście źródłowym

• projektuje monetę greckiego miasta

PO

1

2.

Mity greckie

 

(podręcznik, s. 44–48, Zeszyt ucznia, s. 25–28, Książka Nauczyciela, s. 83, 92–95)

• zagadnienia: bogowie greccy, Olimp, mit, mitologia, wyrocznia, heros

• zna pojęcia: mit, mitologia, wyrocznia, heros

• opisuje, jak Grecy wyobrażali sobie bogów

• podaje imiona bogów greckich i nazwy dziedzin, którymi się opiekowali, oraz imiona sławnych herosów

• wymienia atrybuty bogów greckich na podstawie ilustracji z podręcznika

• wyjaśnia różnicę między herosami a bogami

• omawia rolę religii w życiu Greków

• opowiada o wierzeniach Greków dotyczących świata pozagrobowego

• przedstawia rolę wyroczni w życiu Greków

• porównuje wierzenia Hellenów z innymi poznanymi religiami

• odszukuje informacje w tekście źródłowym

 

 

1

3.

W greckiej polis

 

(podręcznik, s. 49–54, Zeszyt ucznia, s. 29–31, Książka Nauczyciela, s. 42–44, 83, 92–95)

 

• postać: Perykles

• zagadnienia: polis, warstwy społeczne polis, demokracja ateńska, zgromadzenie ludowe, sąd skorupkowy, prawa obywatelskie, współczesna demokracja

• wie, kim był Perykles

• zna pojęcia: polis, akropol, agora, demokracja, arystokracja, tyran, sąd skorupkowy, prawa obywatelskie

• opisuje grecką polis na podstawie ilustracji z podręcznika

• wymienia zasady funkcjonowania demokracji ateńskiej

• podaje najważniejsze prawa obywatelskie mieszkańców Aten

• wymienia przyczyny, dla których Grecy nie stworzyli zjednoczonego państwa

• przedstawia, co działo się na greckiej agorze

• charakteryzuje poszczególne warstwy społeczne polis

• wyjaśnia, jak działał sąd skorupkowy

• wskazuje podobieństwa i różnice między demokracją ateńską a współczesną

• charakteryzuje ustrój współczesnej Polski, udowadniając, że jest to ustrój demokratyczny

PO

1

4.

W greckim teatrze i na stadionie

 

(podręcznik, s. 55–59, Zeszyt ucznia, s. 32–34, atlas, s. 7, Książka Nauczyciela, s. 83, 92–95)

• data: 776 r. p.n.e.

• postać: Homer

• zagadnienia: literatura Greków, „Iliada”, „Odyseja”, dramat, Dionizje, teatr grecki, tragedia, komedia, igrzyska olimpijskie

 

• wie, kim był Homer

• zna pojęcia: dramat, tragedia, komedia, gimnazjon

• wyjaśnia, w jaki sposób powstał teatr grecki

• opisuje teatr Dionizosa na podstawie ilustracji z podręcznika

• tłumaczy, dlaczego Grecy uprawiali sport

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin