2. Jednostka a społeczeństwo.doc

(58 KB) Pobierz
FORMY AKTYWNOŚCI LUDZKIEJ – WSTĘP DO SOCJOLOGII CODZIENNOŚCI Szczegółowe motywy działania ludzkiego.

2. JEDNOSTKA A SPOŁECZEŃSTWO

Jan Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin, 19993, ss. 17-35

 

PROBLEM STOSUNKU JEDNOSTKI DO SPOŁECZEŃSTWA

W historii narodów i państw dążenia do znalezienia optymalnego układu stosunków między jednostką a społeczeństwem są dominujące. Dlatego narzucają się badaczom jako zasadnicze procesy społeczne.

 

TRZY UJĘCIA ISTOTY SPOŁECZNOŚCI I TRZY TEORIE NA TEMAT STOSUNKU JEDNOSTKI DO SPOŁECZEŃSTWA

§       teoria organicystyczna:

~        społeczeństwo jako pierwsze, pierwotne i wyższe w stosunku do człowieka, jako organizm (Platon, H. Spencer), byt substancjalny i całość pierwsza decyduje o naturze oraz o istocie swej części jaką jest człowiek,

~        jednostka jako cząstka całości, wytwór społeczeństwa (E. Durkheim) sama w sobie nie ma żadnych celów, spełnia jedynie funkcje względem organizmu, podlega całkowicie prawom narodu i państwa,

§       teoria mechanicystyczna, atomistyczna, nominalistyczna, teoria umowy społecznej:

~        realnie istnieją tylko jednostki,

~        społeczeństwo jest sumą jednostek, które łączyć może jedynie umowa dotycząca zaniechania lub podejmowania jakiś czynności; wskutek umowy nie powstaje jednak żaden odrębny podmiot, byt niezależny czy całość w stosunku do jednostek; społeczność jest tylko tworem myśli ludzkiej (Hobbes, Lock, Rousseau), jest całkowicie podporządkowana jednostce,

§       teoria funkcjonalna, realistyczna:

~        społeczeństwo nie jest bytem substancjalnym, ale są nim jedynie osoby ludzkie, które społeczeństwo tworzą; społeczeństwo istnieje realnie, jest całością odrębną od osób, które je tworzą; czynnikiem jednoczącym osoby w społeczność jest zawsze jakieś dobro, cel i wspólne potrzeby; społeczeństwo ma służyć celom osoby ludzkiej i jej pomagać,

~        osoba ludzka jest autonomiczna i wyrasta ponad społeczeństwo, z drugiej strony jest mu częściowo podporządkowana.

 

PRAWA OSOBY LUDZKIEJ I DOBRO WSPÓLNE

Droga do określenia praw jednostki ludzkiej może być dwojaka:

ª       analiza dedukcyjna – polega na ustalaniu praw drogą analizy i rozumowania, zaczynając od określenia istoty i natury społeczeństwa i osoby ludzkiej,

ª       opis empiryczny – polega na ustalaniu praw poprzez obserwację praktyki społecznej, opis i usystematyzowanie uprawnień, jakich dla człowieka żądały różne ruchy polityczne i społeczne.

Najpełniejszą listę praw podał w 1963 roku papież Jan XXIII, przyjmując za ich podstawę godność osoby ludzkiej.

 

Tradycyjny podział praw:

ª       prawa do bytu:

~        człowiek jest bytem substancjalnym, istotą rozumną, ma swój cel do osiągnięcia i kieruje się swoją wolą, charakteryzuje go samoistność w bycie i działaniu, jest najdoskonalszym bytem w całej naturze, osoba ludzka jest wyższa od społeczeństwa, gdyż jest twórcą swych czynności;

~        społeczność jest bytem przypadłościowym, swoje istnienie czerpie od człowieka;

ª       prawa do rozwoju:

~        człowiek ma prawo do realizowania swego celu i rozwijania swojej osobowości;

~        cele społeczności są bliżej określone przez cele człowieka, społeczność istnieje z natury, z konieczności, aby zaspokoić potrzeby jednostki.

 

Pierwszą, najsłynniejszą deklaracją i gwarancją wolności politycznej była angielska Wielka Karta Swobód z 1215 roku.

 

DOBRO WSPÓLNE – z punktu widzenia przedmiotowego jest to zespół środków, wartości i rzeczy, którymi społeczność zaspokoić może określone potrzeby swoich członków; z punktu widzenia podmiotowego oznacza cel poszczególnych społeczności.

Jedyną faktyczną gwarancją realizacji dóbr osobistych jednostki, czyli jej prawa do istnienia i do rozwoju w konkretnym miejscu i czasie jest dobro wspólne. Jest ono kryterium określającym granice i zakres obowiązków jednostki wobec społeczeństwa. Stosunek jednostki do społeczności jest regulowany z jednej strony prawami osoby ludzkiej, a z drugiej strony dobrem wspólnym.

Człowiek wchodzi do każdej społeczności tylko w pewnym zakresie, w takim, jaki jest zakreślony celem danej społeczności. Każda grupa społeczna ma określony cel, czy dobro, czy tzw. ośrodek grupowy, który realizuje. Tylko w tym zakresie dobro jednostkowe jest podporządkowane dobru danej społeczności.

 

Normalnym stanem, wynikającym z natury rzeczy, jest stan polegający na ochronie i utrzymaniu praw naturalnych osoby przez poszczególne grupy społeczne i społeczeństwa. Tylko takie społeczeństwa zwać się mogą w pełni realizującymi humanizm – polega on na takim urządzeniu życia społecznego, kultury i cywilizacji, w którym potrzeby człowieka , wartość i godność ludzka są celami wszelkiej działalności i jej podstawą.

Stanem przejściowym i wyjątkowym w stosunkach między jednostką a społeczeństwem jest stan zagrożenia dobra powszechnego – wówczas dobro jednostki może być poświęcone dobru wspólnemu.

3

SOCJOLOGIA GRUP SPOŁECZNYCH - ĆWICZENIA

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin