T-3. Gospodarka zapasami - Analiza popytu.doc

(3948 KB) Pobierz

T.3    Analiza popytu

       na czym polega analiza ABC i jakie wnioski można z niej wyciągnąć,

       na czym polega analiza XYZ i jakie wnioski można z niej wyciągnąć,

       jakie są podstawowe przebiegi zmian popytu (trendy i sezonowość),

       jakie są przyczyny i znaczenie losowych zmian popytu,

       jakie mogą być przyczyny anomalii w zmianach popytu i jak wobec nich postępować.

 

1.  Ocena ilościowa i wartościowa asortymentu według popytu

Znajomość popytu w minionych okresach – zarówno w ujęciu ilościowym jak i wartościowym jest kluczowa dla podejmowania decyzji w gospodarowaniu zapasami – odnawiania i utrzymywania zapasu – poszczególnych pozycji asortymentowych.

Historyczne dane o popycie mogą być rozpatrywane i analizowane w różnych układach. Pierwszym krokiem powinno być przeanalizowanie wartości obrotów dla poszczególnych pozycji w przyjętym - dłuższym - okresie. Zazwyczaj są to dane w ujęciu rocznym, choć - oczywiście - mogą to być zarówno krótsze, jak i dłuższe okresy. Te dane są podstawą analizy i wynikającej z niej klasyfikacji ABC.

Innych informacji dostarczy analiza popytu w ujęciu ilościowym, te dane są punktem wyjścia do przeprowadzenia analizy XYZ. Najczęściej dla pełnego obrazu łączy się wyniki obu analiz w postaci klasyfikacji ABC/XYZ.

Uzyskamy dużo więcej informacji, analizując nie tylko sumaryczną wartość, czy też wielkość popytu, ale badając zmiany popytu w funkcji czasu. Pozwoli to na uchwycenie różnych trendów (a więc systematycznego wzrostu lub spadku popytu), zmian o charakterze sezonowym, umożliwi wreszcie identyfikację zmian o charakterze losowym.

2. Analiza i klasyfikacja ABC

Analiza ABC jest jednym z narzędzi służących podziałowi - klasyfikacji na grupy, wobec których należy stosować odmienne polityki odnawiania zapasów. Analiza ABC polega na wyodrębnieniu z rozpatrywanego zbioru materiałów lub towarów trzech grup (A, B, C) mających określone udziały - zazwyczaj jest to 80/15/5 % - zgodnie z przyjętym kryterium. Kryteria te mogą być różne: wartość obrotu, marża, wartość zapasu, a także - przydatne w gospodarce magazynowej - wielkość i częstość pobrań.

Zastosowanie reguły 80/20 w biznesie jest zasługą amerykańskiego inżyniera i eksperta w dziedzinie zarządzania Josepha Jurana. Przeniósł on na grunt biznesu spostrzeżenia Vilfredo F. D. Pareto i nazwał tę zasadę jego imieniem. Pareto, włoski ekonomista i socjolog, długoletni profesor uniwersytetu w Lozannie, zauważył, że 80% dochodu trafia w ręce 20% obywateli.

W odniesieniu do zarządzania zapasami jako kryterium analizy ABC przyjmuje się zazwyczaj wartość obrotu (zużycia).

Wydzielona w ramach klasyfikacji grupa A obejmuje pozycje, dla których sumaryczna wartość obrotu stanowi ok. 80% obrotu całkowitego. Co jednak ciekawe, ta grupa stanowi zazwyczaj zaledwie 20% wszystkich rozpatrywanych pozycji. Jest to reguła 80/20, która wynika z tzw. zasady Pareto. Dla całości asortymentu zależności układają się następująco:

Grupa wg klasyfikacji ABC

Procentowy udział łącznej wartości obrotu danej grupy w obrocie całkowitym

Procentowy udział liczności danej grupy w odniesieniu do liczności wszystkich rozpatrywanych pozycji

A

80%

20%

B

15%

30%

C

5%

50%

 

 

Rysunek 1   Graficzna ilustracja analizy i klasyfikacji ABC (krzywa Lorenza)

Trzeba tu wspomnieć, że reguła 80/20 sprawdza się w wielu innych relacjach. Na przykład: 20% naszych klientów generuje ok. 80% obrotów, 80% wartości zakupów będzie pochodziło od 20% dostawców. Prawdziwości tej zasady możemy szukać także poza biznesem:

       20% kierowców powoduje 80% wypadków,

       20% ubrań nosimy przez 80% czasu.

 

Często można obserwować odstępstwa od klasycznej struktury klasyfikacji ABC (80/20, 15/30, 5/50). Krzywa Lorenza może być bardziej stroma (np. gdy analizowany zbiór zawierać będzie liczną grupę pozycji nie wykazujących obrotu) lub spłaszczona (gdy - np. analizowane pozycje nie różnią się zbytnio wartością jednostkową).

 

Przykład 1

Jak może wyglądać klasyfikacja ABC towarów oferowanych w sklepie pana Marka. Być może prowadzenie analizy ABC w osiedlowych sklepach spożywczych nie jest powszechną praktyką, ale pan Marek nie jest przecież zwyczajnym właścicielem sklepu.

W tabeli 1 zebrano w porządku alfabetycznym towary, które pan Marek chce poddać analizie. Kolumna (3) to liczba sprzedanych opakowań jednostkowych w minionym roku (butelek, słoików, paczek, puszek itp.), kolumna (4) to cena jednostkowa, a w kolumnie (5) podano roczny obrót, jako iloczyn wartości kolumn (3) i (4). Oczywiście, zebrane w tablicy towary nie odzwierciedlają rzeczywistego asortymentu nawet małego sklepu, ale pokazują zasady analizy ABC w sposób rozsądny, nawet jeśli jest to kosztem pewnego odstępstwa od rzeczywistych warunków.

 

Tabela 1

Lp.

Towar

Ilość

Cena

Wartość

1

2

3

4

5

1.      

baton czekoladowy

903

1,30

1 174

2.      

bomboniera

67

14,30

958

3.      

bułka zwykła

38220

0,55

21 021

4.      

bułka podłużna

39877

0,60

23 926

5.      

chleb pszenny

31 960

1,20

38 352

6.      

chleb razowy

7679

2,90

22 269

7.      

cukier

4867

3,60

17 521

8.      

cukierki (paczka)

113

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin