Przyczyny rozwoju logistyki.doc

(121 KB) Pobierz
Przyczyny rozwoju logistyki:

Przyczyny rozwoju logistyki:

 

Stale zwiększające się wymagania w zakresie obsługi klientów oraz rosnące koszty kapitału, przemieszczenia i składowania stały się zasadniczymi przyczynami wyodrębnienia pojęcia logistyki w życiu gospodarczym;

 

W punkcie wyjścia logistyka była utożsamiana z fizyczną dystrybucją towarów i zajmowała się optymalizacją procesów transportu i magazynowania.

 

W późniejszym czasie rozszerzyła zakres swych zainteresowań, zajmując się zapasami, lokalizacją produkcji i magazynowania, przepływem informacji.

 

Wśród przyczyn wzrostu popularności logistyki w ciągu minionych 50 lat wymienia się:

∙ wyczerpanie się możliwości obniżki kosztów produkcji

wzrost zróżnicowania towarów

rosnące koszty transportu

globalizacja procesów transportowych

wzrost kosztów obsługi zapasów

rozwój technik komputerowych, który umożliwił stworzenie nowoczesnych technik komputerowych optymalizujących
 

W ostatnich latach logistykę zaczęto traktować jako strategiczną szansę firmy.

 


Główne obszary działań logistycznych w przedsiębiorstwie.

 

Standaryzacja produktów i usług:

-określenie życzeń i potrzeb klienta

–projekt produktu i usługi

–prognoza sprzedaży

–zarządzanie jakością

–tworzenie Logistycznego Systemu Informacji
 

Zarządzanie zapasami:

- wybór lokalizacji baz magazynowych

liczba i wielkość magazynów

liczba pozycji asortymentów

poziom zapasów bezpiecznych
 

Działalność transportowa:

- wybór gałęzi trasy

wybór technologii przewozu

rozkład jazdy

wyposażenie

koszty transportu
 

Proces zamówień:

- wybór liczby dostawców

otwarcie i przyjęcie zamówień

określenie form zamówień

przygotowanie zamówień

realizacja zamówień

 

 

 


Główne rodzaje usług logistycznych.

 

Usługa logistyczna: zorganizowanie przez firmę zewnętrzną transportowanie i magazynowanie produktów logistycznych wraz z pełną obsługą formalno-prawną.

 

Magazynowanie i obsługa zapasów:

- składowanie towarów

obsługa rampy magazynu

lokalizacja baz magazynowych

tworzenie jednostek ładunków

pakowanie

planowanie wielkości powierzchni magazynowych

obsługa magazynów
 

Transportowanie i obsługa ładunku:

- przewóz ładunków

transport intermodalny

transport multimodalny

transport bimodalny

obsługa punktów przeładunkowych

obsługa transportu bliskiego

 

Badanie rynku i tworzenie marketingowego systemu informacji:

- badanie rynku, udział w zysku

tworzenie MIS (marketingowy system informacji)

prognoza popytu

raport sprzedaży

planowanie wielkości sprzedaży

public relations

promocja

reklama

 

Finansowanie transakcji i obsługa bankowa ubezpieczenia:

- umowy leasingowe

umowy kredytowe

audyt

controlling

księgowość

factoring

ubezpieczenie ładunków

ubezpieczenie przewoźnika i operatora

 


Fazy życia produktu i jego główne cechy w tych fazach.

 

Cykl życia wyrobu- według tej tezy sektor przechodzi przez pewną liczbę faz lub etapów:

1.Koncepcja-idea

2.Wprowadzenie

3.Rozwój-produkcja

4.Dojrzałość-zaspokojenie potrzeb rynku produktem

5.Schyłek-wycofanie się z produkcji.

 

W miarę przechodzenia sektora przez ten cykl życia zmienia się istota konkurencji.

 

Co to jest produkt „gwiazda” , „dojna krowa”. Fazy życia, potrzeby i korzyści.

 

Gwiazda- jednostki o dużym względnym udziale w szybko rosnących rynkach, zazwyczaj będą potrzebować dużych nakładów na rozwój, lecz przyniosą duże zyski. Ich wpływy i nakłady będą się niemal równoważyły.

 

Dojna krowa- jednostki o wysokim względnym udziale w powoli rosnących rynkach powinny przynosić spore wpływy finansowe, które można wykorzystywać do finansowania innych, rozwijających się jednostek.

 

Pieski- jednostki o niskim względnym udziale w powoli rosnących rynkach często będą potrzebować niewielkich nakładów finansowych. Będą bezproduktywnie pochłaniać pieniądze ze względu na słabą pozycję konkurencyjną.

 

Znaki zapytania(?)- jednostki o małym względnym udziale w szybko rosnących rynkach potrzebują dużych nakładów na sfinansowanie rozwoju. Ich wpływy będą niskie ze względu na słabą pozycję konkurencyjną.
 


Logistyczne problemy typu „trade off”(coś za coś) przedsiębiorstwa.

 

Zależność typu „trade off” to zależności substytucyjne, odnoszą się one do relacji między:

-dwoma lub większą liczbą produktów

–dwoma lub większą liczbą cech jakościowych, opisujących poziom obsługi klientów firmy

–poziomem tych cech, a kosztami niezbędnymi dla jego osiągnięcia.

 

Przykłady konfliktu kosztów: (może spowodować)

∙ obniżenie kosztów-wzrost kosztów

transport-zapasy magazynowe

opakowanie-uszkodzenia w transporcie

obsługa zamówień-transport

zakup-zapasy magazynowe

obsługa klienta-magazyny zewnętrzne

gospodarka magazynowa-produkcja

 


 


Podstawowe strategie rozwoju firmy według PORTERA.

 

1.Rodzaj strategii: Wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych.

 

Potrzebne zazwyczaj umiejętności i zasoby:

 

Ciągłe nakłady inwestycyjne i dostęp do kapitałów.

Umiejętności projektowania technologii.

Ścisły nadzór nad siłą roboczą.

Technologizacja konstrukcji wyrobu.

 

Potrzeby organizacyjne:

 

Ścisła kontrola kosztów.

Częstsze i szczegółowe sprawozdania kontrolne.

Ustrukturalizowana organizacja i zakresy odpowiedzialności.

Zachęty oparte na ścisłym wykonaniu planów ilościowych.

 

2.Rodzaj strategii: Zróżnicowanie.

 

Potrzebne zazwyczaj umiejętności i zasoby:

 

Duże umiejętności marketingowe.

Projektowanie wyrobów.

Uzdolnienia twórcze.

Duże możliwości prowadzenia badań podstawowych.

Wysoka reputacja lub wiodąca pozycja korporacji w dziedzinie techniki.

Długa tradycja w danym sektorze albo szczególna kombinacja umiejętności ludzi przyciągniętych z innych firm.

 

Potrzeby organizacyjne:

 

Ścisła koordynacja funkcji badawczo – rozwojowych, opracowania wyników i marketingowych.

Subiektywne oceny i zachęty zamiast pomiarów ilościowych.

Atrakcyjne warunki przyciągające wysoko wykwalifikowanych pracowników.

 

3.Rodzaj strategii: Koncentracja.

 

Potrzebne zazwyczaj umiejętności i zasoby:

 

Kombinacja w/w zasad postępowania nakierowania na określony segment strategiczny.

 

Potrzeby organizacyjne:

 

Kombinacja w/w zasad postępowania nakierowania na określony segment strategiczny.
 

 


Dlaczego i kiedy utrzymywane są zapasy?

 

Cele utrzymywania zapasów:

 

- utrzymanie założonego poziomu obsługi klienta

osiągnięcie korzyści skali w produkcji (długie serie)

osiągnięcie korzyści związanych z dużymi partiami w transporcie i zaopatrzeniu

ochrona przed zmianami cen i kursów walutowych

ochrona przed gwałtownymi wahaniami podaży i popytu

ochrona przed skutkami innych-trudnych do prognozowania zdarzeń.
 

Zapasy w różnych ogniwach łańcucha logistycznego występują w postaci surowców, półproduktów, wyrobów gotowych.

 

Pozwalają one na:

 

doskonalenie obsługi klienta

- oferowanie coraz korzystniejszych warunków finansowych i kredytowych

- dostarczenie towarów w określonym czasie oraz wysokiej jakości świadczonych usług transportowych

- unowocześnianie techniki fakturowania

- wprowadzanie i rozszerzanie możliwości sprzedaży wysyłkowej

- szybkie reagowanie na propozycje lub uwagi klienta

- doskonalenie prezentacji sprzedawanych towarów

- pomoc w instalowaniu produktów, serwisie, zaopatrzeniu w części zamienne

wzrost korzyści skali produkcji

zabezpieczenie przed zmianami cen

zabezpieczenie przed niepewnością dostaw

 

 

Rodzaje zapasów w przedsiębiorstwie.

 

zapas cykliczny (zużycie równomierne, stały okres składania zamówienia)

zapas w drodze (w chwili , gdy zapas znajduje się w drodze pomiędzy producentem i odbiorcą)

zapas bezpieczeństwa

 

 

Problemy decyzyjne w odniesieniu do zapasów.

 

Do najważniejszych problemów decyzyjnych podejmowanych w przedsiębiorstwie w zakresie zarządzania zapasami należą:

 

1.Wybór pozycji, których zapasy powinny być utrzymywane

2.Określenie wielkości zamawianych partii

3.Określenie czasu składania zamówień

4.Określenie systemu kontroli zapasów.

 

Wpływają one przede wszystkim na poziom obsługi klienta ale również na koszty zaopatrzenia, wymagania względem powierzchni składowej i koszty transportu.

I tak np. jeżeli zmniejsza się poziom zapasów mogą się także zmniejszyć koszty utrzymania składów.
 

 

Struktura kosztów zapasów.

 

W ujęciu logistycznym koszty zapasów dzieli się na następujące grupy:

 

koszty tworzenia zapasów: powstają w poszczególnych sferach działalności przedsiębiorstwa (koszty zapasów materiałowych, zapasów w produkcji i zapasów w dystrybucji); koszty tworzenia zapasów to przede wszystkim koszty procesów informacyjnych, są kosztami zmiennymi ponieważ kształtują się wprost proporcjonalnie do wielkości zakupu

 

koszt utrzymania zapasów: obejmują następujące elementy składowe -koszty kapitałowe(koszty niewykorzystanych możliwości, wyrażają straty jakie ponosi przedsiębiorstwo w wyniku zamrożenia kapitału) -koszty magazynowania(koszty związane z ruchem zapasów, ich utrzymaniem w magazynie) -koszty obsługi zapasów(obejmują wydatki związane z ubezpieczeniem oraz podatki od wartości utrzymywania zapasów) -koszty ryzyka(powstają w wyniku spadku wartości zapasów z przyczyn pozostających poza kontrolą przedsiębiorstwa, starzenie się produktu, powstawanie ubytków

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin