SCHEMAT ROZWOJU DZIECKA.doc

(104 KB) Pobierz
Schemat rozwoju dziecka

 

Schemat rozwoju dziecka

1.  miesiąc

·         Przyjmuje ułożenie płodowe ze zgiętymi kończynami, energicznie zgina i prostuje kończyny

·         Leżąc na brzuszku potrafi podnieść na krótko główkę

·         Unoszone do pozycji siedzącej nie jest w stanie utrzymać główki, która opada do tyłu

·         Na silne bodźce dźwiękowe lub świetlne reaguje gwałtownym rozrzuceniem rączek i rozprostowaniem paluszków, a następnie wraca do poprzedniej pozycji

·         Silnie reaguje na dotyk, uspokaja się, gdy weźmiemy je na ręce i przytulimy

·         Dotknięcie dłoni powoduje silne zaciśnięcie się paluszków

·         Krzyczy w sposób niezróżnicowany

2.  miesiąc

·         opanowuje ruchy mięśni szyi, tułowia i barków, leżąc na brzuszku potrafi unieść lekko główkę i trzymać ją uniesioną przez ok. 10 sek.

·         zaczyna wodzić wzrokiem za przesuwanym kolorowym przedmiotem

·         zmienia się reakcja na dźwięk, dziecko nadsłuchuje i na moment zatrzymuje spojrzenie lub ruch

·         po raz pierwszy lekko się uśmiecha

·         wydaje gruchające dźwięki przypominające samogłoski "a" lub "e"

3.  miesiąc

·         leżąc na brzuszku potrafi utrzymać uniesioną główkę przez ok. 1 min.

·         podniesione do pozycji siedzącej nieco lepiej utrzymuje głowę

·         zgina nogi przy oparciu ich o podłoże

·         próbuje trzymać i poruszać daną mu do ręki grzechotką

·         koordynuje wzrok ze słuchem, wodzi oczami za grzechotką

·         reaguje silnym ożywieniem na twarz ludzką, na głos odpowiada głosem

·         uśmiecha się i grucha spontanicznie, wydaje gardłowe głoski

4.  miesiąc

·         położone na brzuszku zupełnie pewnie i na długo unosi głowę i klatkę piersiową, opierając się na przedramionach

·         uniesione w górę nie podpiera się już nogami, podkurcza je

·         bawi się rączkami

·         celowo wyciąga rączkę, a czasem obie rączki do grzechotki, jednocześnie otwiera buzię w której chce ulokować zabawkę

·         nie potrafi trzymać dwu przedmiotów jednocześnie

·         śmieje się radośnie i głośno odpowiada na zaczepki

·         Wydaje głoski "w", "f", "th", "s"

5.  miesiąc

·         Potrafi już obracać się z pleców na boki

·         Leżąc na plecach, potrafi wygiąć kręgosłup i zrobić "mostek" wsparte na główce i nóżkach

·         Leżąc na brzuszku potrafi opierać się na dłoniach, czasami ciężar ciała utrzymuje na jednej rączce

·         Sięga po grzechotkę dwiema rączkami jednocześnie, trąca ją, ale nie potrafi chwycić

·         Zauważa coraz subtelniejsze dźwięki, radośnie reaguje na znajome dźwięki, odróżnia surowy ton od łagodnego

·         Ćwiczy opanowane dotychczas dźwięki w różnych kombinacjach, pojawiają się sylaby: "a", "ghee", "ra", "de"

6.  miesiąc

·         Pojawiają się pierwsze ząbki

·         Próbuje samodzielnie siedzieć, w pozycji siedzącej dobrze kontroluje proste trzymanie głowy, ale nie potrafi samo przejść z pozycji leżącej do siedzenia

·         Potrafi już przekręcać się z brzucha na plecy i odwrotnie

·         Chwyta małe przedmioty całą powierzchnią dłoni i przekłada je z ręki do ręki

·         Wzrasta wrażliwość słuchu i uwagi, odwraca głowę w kierunku szeleszczącego papieru

·         Odróżnia osoby znajome od obcych

·         Wyraźnie gaworzy, tworzy rytmiczne łańcuchy sylabowe

7.  Miesiąc

·         Potrafi obrócić się z pleców na brzuch i potrafi samodzielnie siedzieć

·         Bawi się nóżkami

·         Podtrzymywane pod paszkami podskakuje z wielką radością - "sprężynuje"

·         Potrafi trzymać jednocześnie dwa przedmioty w dwu rączkach, trzymany przedmiot potrafi precyzyjnie obracać w rączkach

·         Szuka wzrokiem przedmiotu, który mu upadł (dawniej brało nowy)

·         Dużo gaworzy, zmienia głośność i intonację

8.  miesiąc

·         Obraca się wokół własnej osi

·         Podciąga się do siadania, gdy traci równowagę w pozycji siedzącej, podpiera się rączkami

·         Sprężynuje jak w 7 miesiącu życia, biodra pozostają jeszcze zgięte

·         Sprawnie obraca i manipuluje przedmiotem trzymanym w dłoniach

·         łatwiej koncentruje się, śledzi zjawiska w bezpośrednim otoczeniu

·         Komunikuje się za pomocą gestów mających stałe znaczenie, np. wyciąga rączki, gdy chce by je wziąć na ręce

·         Potrafi wyraźnie szeptać, prawie stale coś "mówi" do siebie

9.  miesiąc

·         Próbuje pełzać oparte na przedramionach lub rączkach

·         Samodzielnie siada z leżenia na boku lub podczas raczkowania, siedzi ok. 1 min.

·         Stoi trzymane za rączki

·         Celowo upuszcza przedmiot, wyjmuje mniejsze naczynia z większych

·         Wykazuje wzrost zainteresowania cichymi dźwiękami, kojarzy dźwięki będące słowami z ich znaczeniem, np. "papa"

·         Jest bardziej aktywne w zabawie w chowanego, wykazuje mniejszy lęk w związku ze "znikaniem" mamy za kanapą

·         Powtarza dwa razy tę samą sylabę, np. "ma-ma", dawniej powtarzało ją wielokrotnie

10.  miesiąc

·         Samo siada z wyprostowanymi nogami i plecami

·         Kołysze się oparte na dłoniach i kolanach

·         Próbuje wspinać się po meblach i przytrzymując się stoi

·         Czyni postępy w koordynacji obu rąk, np. małe przedmioty wkłada do pojemnika trzymanego w drugiej rączce

·         Pewne czynności zaczyna wykonywać nie tylko dla płynącej z nich przyjemności, ale także dla uzyskania aprobaty dorosłych

·         Zaczyna rozumieć mowę, kojarzyć przedmioty, osoby i czynności z ich nazwą; zapytane szuka znajomej osoby, przedmiotu, wykonuje proste polecenia

11.  miesiąc

·         Potrafi siedzieć dobrze utrzymując równowagę

·         Zaczyna raczkować swobodnie koordynując ruchy rąk i nóg

·         Chodzi bokiem przytrzymując się mebli, trzymane za rączki chodzi także w przód

·         Potrafi precyzyjnie i pewnie chwycić drobny przedmiot

·         Znajduje ukryty przedmiot, używa jednego przedmiotu jako narzędzia do osiągnięcia innego

·         Samodzielnie je herbatniki, pije z filiżanki

·         Potrafi długo skupić uwagę na jednym przedmiocie czy czynności

·         Rozumie zakazy, ale na ogół ich nie zapamiętuje i nie stosuje się do nich

12.  miesiąc

·         Ma zwykle 6 ząbków

·         Przyjmuje pozycję pionową i podejmuje próby samodzielnego stania

·         Stawia pierwsze niepewne kroki

·         Podaje przedmiot do ręki, precyzyjnie wkłada i wyjmuje z pojemnika przez wąski otwór małe przedmioty

·         łatwo się rozprasza, bywa przekorne, lubi być samodzielne

·         Wypowiada pierwsze proste słowa, rozumie ich sens

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin