Schemat rozwoju dziecka
1. miesiąc
· Przyjmuje ułożenie płodowe ze zgiętymi kończynami, energicznie zgina i prostuje kończyny
· Leżąc na brzuszku potrafi podnieść na krótko główkę
· Unoszone do pozycji siedzącej nie jest w stanie utrzymać główki, która opada do tyłu
· Na silne bodźce dźwiękowe lub świetlne reaguje gwałtownym rozrzuceniem rączek i rozprostowaniem paluszków, a następnie wraca do poprzedniej pozycji
· Silnie reaguje na dotyk, uspokaja się, gdy weźmiemy je na ręce i przytulimy
· Dotknięcie dłoni powoduje silne zaciśnięcie się paluszków
· Krzyczy w sposób niezróżnicowany
2. miesiąc
· opanowuje ruchy mięśni szyi, tułowia i barków, leżąc na brzuszku potrafi unieść lekko główkę i trzymać ją uniesioną przez ok. 10 sek.
· zaczyna wodzić wzrokiem za przesuwanym kolorowym przedmiotem
· zmienia się reakcja na dźwięk, dziecko nadsłuchuje i na moment zatrzymuje spojrzenie lub ruch
· po raz pierwszy lekko się uśmiecha
· wydaje gruchające dźwięki przypominające samogłoski "a" lub "e"
3. miesiąc
· leżąc na brzuszku potrafi utrzymać uniesioną główkę przez ok. 1 min.
· podniesione do pozycji siedzącej nieco lepiej utrzymuje głowę
· zgina nogi przy oparciu ich o podłoże
· próbuje trzymać i poruszać daną mu do ręki grzechotką
· koordynuje wzrok ze słuchem, wodzi oczami za grzechotką
· reaguje silnym ożywieniem na twarz ludzką, na głos odpowiada głosem
· uśmiecha się i grucha spontanicznie, wydaje gardłowe głoski
4. miesiąc
· położone na brzuszku zupełnie pewnie i na długo unosi głowę i klatkę piersiową, opierając się na przedramionach
· uniesione w górę nie podpiera się już nogami, podkurcza je
· bawi się rączkami
· celowo wyciąga rączkę, a czasem obie rączki do grzechotki, jednocześnie otwiera buzię w której chce ulokować zabawkę
· nie potrafi trzymać dwu przedmiotów jednocześnie
· śmieje się radośnie i głośno odpowiada na zaczepki
· Wydaje głoski "w", "f", "th", "s"
5. miesiąc
· Potrafi już obracać się z pleców na boki
· Leżąc na plecach, potrafi wygiąć kręgosłup i zrobić "mostek" wsparte na główce i nóżkach
· Leżąc na brzuszku potrafi opierać się na dłoniach, czasami ciężar ciała utrzymuje na jednej rączce
· Sięga po grzechotkę dwiema rączkami jednocześnie, trąca ją, ale nie potrafi chwycić
· Zauważa coraz subtelniejsze dźwięki, radośnie reaguje na znajome dźwięki, odróżnia surowy ton od łagodnego
· Ćwiczy opanowane dotychczas dźwięki w różnych kombinacjach, pojawiają się sylaby: "a", "ghee", "ra", "de"
6. miesiąc
· Pojawiają się pierwsze ząbki
· Próbuje samodzielnie siedzieć, w pozycji siedzącej dobrze kontroluje proste trzymanie głowy, ale nie potrafi samo przejść z pozycji leżącej do siedzenia
· Potrafi już przekręcać się z brzucha na plecy i odwrotnie
· Chwyta małe przedmioty całą powierzchnią dłoni i przekłada je z ręki do ręki
· Wzrasta wrażliwość słuchu i uwagi, odwraca głowę w kierunku szeleszczącego papieru
· Odróżnia osoby znajome od obcych
· Wyraźnie gaworzy, tworzy rytmiczne łańcuchy sylabowe
7. Miesiąc
· Potrafi obrócić się z pleców na brzuch i potrafi samodzielnie siedzieć
· Bawi się nóżkami
· Podtrzymywane pod paszkami podskakuje z wielką radością - "sprężynuje"
· Potrafi trzymać jednocześnie dwa przedmioty w dwu rączkach, trzymany przedmiot potrafi precyzyjnie obracać w rączkach
· Szuka wzrokiem przedmiotu, który mu upadł (dawniej brało nowy)
· Dużo gaworzy, zmienia głośność i intonację
8. miesiąc
· Obraca się wokół własnej osi
· Podciąga się do siadania, gdy traci równowagę w pozycji siedzącej, podpiera się rączkami
· Sprężynuje jak w 7 miesiącu życia, biodra pozostają jeszcze zgięte
· Sprawnie obraca i manipuluje przedmiotem trzymanym w dłoniach
· łatwiej koncentruje się, śledzi zjawiska w bezpośrednim otoczeniu
· Komunikuje się za pomocą gestów mających stałe znaczenie, np. wyciąga rączki, gdy chce by je wziąć na ręce
· Potrafi wyraźnie szeptać, prawie stale coś "mówi" do siebie
9. miesiąc
· Próbuje pełzać oparte na przedramionach lub rączkach
· Samodzielnie siada z leżenia na boku lub podczas raczkowania, siedzi ok. 1 min.
· Stoi trzymane za rączki
· Celowo upuszcza przedmiot, wyjmuje mniejsze naczynia z większych
· Wykazuje wzrost zainteresowania cichymi dźwiękami, kojarzy dźwięki będące słowami z ich znaczeniem, np. "papa"
· Jest bardziej aktywne w zabawie w chowanego, wykazuje mniejszy lęk w związku ze "znikaniem" mamy za kanapą
· Powtarza dwa razy tę samą sylabę, np. "ma-ma", dawniej powtarzało ją wielokrotnie
10. miesiąc
· Samo siada z wyprostowanymi nogami i plecami
· Kołysze się oparte na dłoniach i kolanach
· Próbuje wspinać się po meblach i przytrzymując się stoi
· Czyni postępy w koordynacji obu rąk, np. małe przedmioty wkłada do pojemnika trzymanego w drugiej rączce
· Pewne czynności zaczyna wykonywać nie tylko dla płynącej z nich przyjemności, ale także dla uzyskania aprobaty dorosłych
· Zaczyna rozumieć mowę, kojarzyć przedmioty, osoby i czynności z ich nazwą; zapytane szuka znajomej osoby, przedmiotu, wykonuje proste polecenia
11. miesiąc
· Potrafi siedzieć dobrze utrzymując równowagę
· Zaczyna raczkować swobodnie koordynując ruchy rąk i nóg
· Chodzi bokiem przytrzymując się mebli, trzymane za rączki chodzi także w przód
· Potrafi precyzyjnie i pewnie chwycić drobny przedmiot
· Znajduje ukryty przedmiot, używa jednego przedmiotu jako narzędzia do osiągnięcia innego
· Samodzielnie je herbatniki, pije z filiżanki
· Potrafi długo skupić uwagę na jednym przedmiocie czy czynności
· Rozumie zakazy, ale na ogół ich nie zapamiętuje i nie stosuje się do nich
12. miesiąc
· Ma zwykle 6 ząbków
· Przyjmuje pozycję pionową i podejmuje próby samodzielnego stania
· Stawia pierwsze niepewne kroki
· Podaje przedmiot do ręki, precyzyjnie wkłada i wyjmuje z pojemnika przez wąski otwór małe przedmioty
· łatwo się rozprasza, bywa przekorne, lubi być samodzielne
· Wypowiada pierwsze proste słowa, rozumie ich sens
ellea2