Zespół Szkół Samochodowych
im Gen. Józefa Bema w Toruniu
Temat Ćwiczenia:
Zawór regulacji wolnych obrotów
Klasa: IVc/4
Wykonał: Bartosz Światowski
Spis Treści:
1.Wiadmości wstępne
2.Schemat działania
3.Dokonywanie pomiarów
4.Wnioski
1. Wiadomości wstępne
Zawór regulacji wolnych obrotów to nic innego jak silnik krokowy, który operując specjalnymi zaworami czuwa nad tym, aby silnik w trakcie pracy na niskich obrotach miał odpowiednią dawkę mieszanki paliwowo powietrznej gwarantującą ciągłą pracę silnika, gdy pojazd się nie porusza. Zawór ten odgrywa istotną rolę w gospodarce paliwowej pojazdu, gdyż nie musimy zwiększać prędkości obrotowej silnika (co równa się zwiększeniu ilości paliwa) podczas postoju, aby silnik nadal pracował.
2. Schemat działania
Jeżeli sterownik pojazdu (odczytując dane z różnych czujników) stwierdzi, że obroty silnika są zbyt niskie i grozi to przerwaniem jego pracy, zwiększa napięcie na zaworze co skutkuje jego otwarciem (lub zamknięciem) i dostarczeniem tym samym większej ilości paliwa w celu zwiększenia obrotów silnika na określony czas. Nad ilością dawki mieszanki i kątem otwarcia/zamknięcia zaworów i jego czasem czuwa sterownik wysyłający napięcie o odpowiedniej częstotliwości na zawór regulacji niskich obrotów. Wszystkie te operacje dokonują się w bardzo szybkim czasie aby nie doprowadzić do przerwania pracy silnika.
3. Dokonywanie pomiarów
Rezystancja uzwojenia zaworu: 21,7 Ohm
Lp.
% otwarcia zaworu przy częstotliwości 100 Hz
Spostrzeżenia
1
100
Oba zawory otwarte
2
50
Oba zawory otwarte do połowy
3
25
1 zawór otwarty, 2 otwarty w 25%
4
0
Oba zawory zamknięte
Rezystancja uzwojenia zaworu: 20 Ohm
% otwarcia zaworu przy częstotliwości 50 Hz
Zawór wylotowy otwarty do połowy, zawór wylotowy otwarty
Zawór dolotowy otwarty, zawór wylotowy zamknięty
zawór wylotowy otwarty, zawór dolotowy zamknięty
4. Wnioski
Wraz ze zmianą częstotliwości, zmienia się kolejność i kąt otwarcia lub zamknięcia zaworów.
TochA1551