[socjologia dla ekonomistów - opracowanie]
1
I. SOCJOLOGIA JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
SOCJOLOGIA:
« nauka, której przedmiotem jest ogół zjawisk i procesów związanych z tworzeniem, funkcjonowaniem, przekształceniem i rozpadem różnych form życia zbiorowego
« termin wprowadzony przez A. Comte (1837)
« dyscyplina wieloparadygmatyczna
Kategorie praw socjologicznych:
1. Prawa stwierdzające stałe współwystępowanie faktów społecznych.
2. Prawa stwierdzające zależność funkcjonalną lub współzmienność faktów społecznych.
3. Prawa stwierdzające prawidłowości rozwoju i regularne tendencje.
4. o podobieństwie lub statycznym prawdopodobieństwie związku pomiędzy faktami społecznymi.
5. Prawa stwierdzające lub sugerujące związek przyczynowy pomiędzy faktami społecznymi.
Współczynnik humanistyczny:
~ pojęcie to wprowadził F. Znaniecki
~ systemy społeczne należy rozpatrywać zgodnie z doświadczeniami i działaniami człowieka (także z perspektywy podmiotu badanego)
~ podejście subiektywno-obiektywne
Typy idealne Webera:
ª pojęcia analityczne o jakościowym charakterze, służące do organizacji i interpretacji danych, posiadających zróżnicowane właściwości
ª typy sprawowania władzy (racjonalna, tradycjonalna, charyzmatyczna)
Podstawowe klasy konstrukcji pojęć teorii socjologicznej:
§ pojęcia ogólne (porządkujące i klasyfikujące, zmienne zależne i niezależne; określenia ogólne, kategorie, pojęcia operacyjne, analityczne)
§ prawa i inne typy generalizacji
§ teoria – schemat pojęciowy służący wyjaśnianiu określonych praw
II. OSOBOWOŚĆ SPOŁECZNA I PROCES JEJ KSZTAŁTOWANIA
MODELE OSOBOWOŚCI:
à jaźń odzwierciedlona (looking-glass-self) wg Cooleya: widzimy siebie przez wyobrażenie o tym, co myślą o nas inni ludzie; rzeczywistość społeczna = zespół faktów psychicznych
à wewnętrzna konwersacja, przyjmowanie ról (fazy zabawy i gry); G.H. Mead: „I” – odpowiedź organizmu na postawy innych oraz „me” – kieruje się nawykami, zespół postaw innych ludzi
à psychoanalityczna koncepcja Freuda:
~ id (ono) – zbiór prymitywnych impulsów i popędów (instynkt, podświadoma chęć zaspokajania przyjemności)
~ ego – świadoma jaźń człowieka (wyobrażenia, spostrzeżenia, pamięć, umiejętność oceny, wola i decyzja), tu działają mechanizmy zabezpieczające przed konfliktami
~ superego (nadjaźń) – uwewnętrzniona kultura, uwewnętrznione społeczeństwo, wewnętrzny reprezentant standardów moralnych społeczeństwa (wyrzuty sumienia, poczucie winy, duma, samozadowolenie)
ª mechanizmy działające na poziomie ego, mające na celu utrzymanie równowagi między id a superego:
o stłumienia (wyparcie impulsów pochodzących z id)
o racjonalizacji (próba uzasadnienia impulsów)
o reakcji upozorowanej (manifestowanie uczuć przeciwstawnych)
o sublimacji (zastępcze formy wyładowania impulsów, sztuka)
o projekcji (przypisywanie in. impulsów przez nas niezaspokajanych)
o przeniesienia (wyładowanie impulsów na tych, którzy nie są właściwym przedmiotem np. naszej agresji)
à koncepcja osobowości wg J. Szczepańskiego
- osobowość jest wytworem społeczeństwa i jego kultury
- elementy składowe osobowości:
· biogenne (dziedziczone cechy biologiczne)
· psychogenne (dziedziczone cechy psychiczne, plastyczne, możliwe do modyfikacji na drodze socjalizacji):
~ inteligencja
~ pamięć
~ wola
~ wyobraźnia
~ temperament
~ spostrzegawczość
· socjogenne:
~ jaźń odzwierciedlona
~ jaźń subiektywna
~ role społeczne
~ kulturowy ideał osobowości
EMOCJE:
- nastroje
- temperament
- zaburzenia emocjonalne
UMYSŁ EMOCJONALNY:
º szybszy od umysłu racjonalnego (brak refleksji i analizy w procesie poznawczym)
º uproszczony sposób patrzenia na rzeczywistość
º pewność generowanych działań
º intuicyjność
º logika asocjacyjna (porównania, metafory, mity, luźne skojarzenia)
º nosi znamiona myślenia infantylnego (kategorycznego, „czarne-białe”, spersonalizowanie, nieprzyjmujące krytyki)
º traktowanie wydarzeń teraźniejszych tak jakby działy się w przeszłości (jeśli kojarzą się z silnymi emocjami)
º kierowany uczuciami
INTELIGENCJA EMOCJONALNA:
Wiąże się z:
~ znajomością własnych emocji (rozpoznawania ich treści)
~ kierowaniem własnymi emocjami
~ zdolnością do motywowania się
~ umiejętnością rozpoznawania emocji u innych (zdolności empatyczne)
~ umiejętnością nawiązywania i podtrzymywania związków z innymi ludźmi
KULTUROWY IDEAŁ OSOBOWOŚCI:
ª element społeczny wpływający na kształtowanie osobowości
ª ideał wychowawczy, określony wzór naśladowania
WZORY OSOBOWE:
ª propagowane (zobiektywizowane i rozpowszechniane)
ª akceptowane
ª zinternalizowane (traktowane przez jednostkę jako własne)
ª realizowane (powtarzalne i regularne)
WARTOŚCI:
· uznawane (obiektywnie uznajemy ich słuszność)
· odczuwane (subiektywne, emocjonalne)
UKSZTAŁTOWANA OSOBOWOŚĆ CZŁOWIEKA:
º zdolność do prezentowania własnej tożsamości, na którą składają się: system wartości, postaw, motywacji, aspiracji
º plus zdolność do samoregulacji
KONCEPCJE CZŁOWIEKA:
Koncepcja behawiorystyczna:
· system oczekiwań, postaw, motywacji czy zachowań jest efektem cech genetycznych i oddziaływań środowiska zewnętrznego
· inżynieria behawiorystyczna (technologia zachowania) – ogół metod i technik zewnętrznego bodźcowania człowieka
· psychologia nauką obiektywną
· mechanistyczny obraz ludzkiego zachowania
Koncepcja psychodynamiczna:
§ Z. Freud: ortodoksyjna psychoanaliza społeczna
§ E. Fromm, R. May posługiwali się metodą obserwacji
§ zachowanie ukierunkowywane jest poprzez wewnętrzne siły motywacyjne, w obrębie których często zachodzi konflikt i które są nieświadome
§ człowiek zwykle nie zdaje sobie sprawy, dlaczego zachowuje się tak, a nie inaczej
§ psychologia skoncentrowana na badaniu osobowości
§ socjalizacja człowieka: złożony proces kształtowanie popędów i programów ich osiągania dzięki oddziaływaniom warunków społecznych i kultury (nabywanie tzw. podstawowych popędów wtórnych (potrzeb społecznych, bezpieczeństwa…) odbywa się w pierwszych latach życia)
§ typologie charakterów: orientacja nieproduktywna i produktywna;
orientacja nieproduktywna dzieli się na:
Í receptywną (przyjmującą, zwrócona ku innym, optymistyczna, ufna)
Í eksploatatorską (biorącą, siłą lub podstępem bierze to, co chce, zawistna, cyniczna)
Í tezauryzatorską (ciułacza, zabezpieczającą, niska akceptacja tego, co nowe, uporządkowana pod względem rzeczy, myśli, uczuć)
Í merkantylną (wymienną, ekonomiczna, traktuje siebie jako towar)
§ mechanizmy obronne (Freuda) w ujęciu współczesnym:
Í represja (wyparcie)
Í projekcja
Í racjonalizacja
Í przeniesienie (in. substytucja czyli kompensacja lub sublimacja)
Koncepcja poznawcza:
· jednostka staje się samodzielnym podmiotem, aktywnie nastawionym (w tym do własnej osobowości) do rzeczywistości poprzez informacje ze środowiska oraz te uprzednio zakodowane w pamięci
· pojęcie struktur poznawczych: składa się na nie cały system informacji o świecie zewnętrznym i własnej osobie
· dysonans poznawczy: negatywny stan napięcia, jakiego doświadcza jednostka w sytuacji niezgodności między jej przekonaniami a informacjami na ten temat ze świata zewnętrznego
· redukcja dysonansu poznawczego odbywa się poprzez:
~ blokowanie informacji sprzecznych z oczekiwaniami
~ deformowanie informacji sprzecznych z oczekiwaniami
~ zmiana treści oczekiwań
· hierarchia wartości i podział:
~ dionizyjskie (konsumpcja, wygoda, radość)
~ heraklesowe (władza, sława, uznanie, dominacja)
~ prometejskie (altruizm, działania prospołeczne)
~ apollińskie (twórczość, chęć poznania świata)
~ ...
pinkdejmon