ściąga ekonomia matematyczna.doc

(35 KB) Pobierz
F

F.użyteczności.jeżeli wybory maja być racjonalne to zakłada się: 1. dla wszystkich x,y zachodzi x<=ylub x>=y.

2.dla wszystkich x,y,z jeżeli x<=y i y<=z to zaleznosci te implikują że x<=z

3.własnosci zbioru preferencji:

-krzywa zbioru S jest gładka krzywa obojetności. Konsument jest obojetny wobec dowolnych zwiazków towarowych znajdujących się na tej samej krzywej obojętności

-preferencje są monotoniczne, towary zawsze uwazane za dobre, a więc przy nie zmienionych innych wartościach więcej znaczy lepiej

-preferencje są wypukłe z matemat.punktu widzenia zbiór S jest zbiorem wypukłym,S zawiera cały łączący odc.te punkty.

F.użytecznosci jest f.skalarną wielu zmiennych która kazdemu koszykowi przyporządkowuje pewna liczbe rzeczywistą.liczba ta może być+,-lub 0,określana jest mianem użyteczności koszyka

Użytecznośc krańcowa.

-prawo Gossena-jeżeli f.użyhteczności jest rózniczkowalna i silnie wklęsła to krańcowe użyteczności kazdego towaru maleja wraz ze wzrostem ilości towaru w koszyku,przy założeniu ze ilości towarów nie ulegają zmianie

F.produkcji.wyraża zwiazek miedzy wlk,prod. A czynnikami wykorzystanymi w procesie prod.

 

C,L,B-parametry które przybieraja wart, w przedziale<0,1>.

-wynikaja z niej zmniejszajace się przychodzy w przypadku czyn.wytwórczych

Krańcowy produkt pracy rośnie gdy rosna nakłady drugiego czynnika,Charakter przychodów ze skali prod. Zależy od sumy wykładników

L+B=1 stałe korzyści ze skali prod.

L+B>1rosnące...

L+B<1malejące..

Stałe-jeżeli nakład czynn.prod.rośnie dwa razy to i prod,rośnie dwa razy

Oligopol - forma struktury rynkowej, gdzie istnieje tylko jedna potężna firma; dominująca forma w krajach rozwiniętych; sytuacja na rynku, w której występuje tylko kilku dużych producentów danego dobra czy też dostawców usługi.Charakterystyczną cechą dla oligopolu jest brak konkurencji cenowej między uczestnikami takiego rynku Zachowania uczestników oligopolu próbuje się tłumaczyć przy użyciu teorii gier. Istnieją tutaj duże bariery wejścia i wyjścia. Oligopol jest formą konkurencji niedoskonałej, charakteryzuje się najwyższym stopniem monopolizacji.

Oligopol podział:

-modele oligopolu których których firmy działaja niezaleznie; *modele oligopolu których firmy...,

-modele u których firmy reaguja na zmine cen u konkurentów: *model Bortrauda, *model Sizego

-model oligopolu których firmy współpracują w toku max.zysku: *kartele, a)kartel maxymalizujący zysk(OPEC), b)kartel dzielący rynek

-modele przywództwa cenowego: *model firmy o niskich kosztach, *model firmy lidera dominującej na rynku.

Model Takelberga-opisuje sytuacje w której na rynku jest firma dominująca, będąca liderem i druga firma-naśladowca,Mamy doczynienia z duopolem.Założenia modelu:

-firma która jest liderem wybiera wartość prod

-druga firma wybiera wartość prod uwzględniająć prod lidera

Teoria gier-opiera się na zał. Że każdy podmiot pozycyjny dążąc do osiągnięcia celów postępuje racjonalnie i jednoczesnie przyjmuje że w podobny sposób zachowują się konkurenci. Racjonalnie postępujące podmioty mogą dążyc do osiągnięcia rozmaitych celów.zazwyczaj przyjmuje się upraszczająco ze wszyscy uczestnicy gry rynkowej realizuja strategie których celem jest max.zysku,

Wspólne eleme.gry rynkowej.1.Gracze i ich posunięcia.W sytuacji konkurencji czynnik strategiczny pojawi się jedynie wówczas gdy obejmuje ona 2graczy a dokonane przez nich wybory wzajemnie na nich odzdziałują.2.Wyniki i wypłaty,Podjęte przez firme działania okreslaja wynik walki konkurencyjnej.Każdemu możliwemu wynikowi odpowiada okreslona wypłata,która stanowi miarę stopnia osiągnięcia celu każdego z rywali.W niektórych przypadkach wypłaty mogą przybierać formy niepienięzne.3.Reguły gry.Równie waznym elementem konkurencji są reguły postępowania, formalne i nieformalne. Mogą to być przepisy prawne, powszechnie uznane zasady konkurencji i nieuczciwe praktyki lub wrogie przejęcia, a także zasób wiedzy analitycznej umożliwiającej śledzenie zachowań konkurencyjnych.

Strategie zapewniające równowagę (gry o wejście na rynek, udział w rynku) powinny być stosowane, gdy konkurenci podejmują decyzje niezależnie od siebie (brak zmowy). Wówczas są odzwierciedleniem optymalnej reakcji obu graczy, czyli pozwalają one zmaksymalizować wielkość wypłaty każdego z nich w warunkach, określonych przez wybór strategii, dokonany przez przeciwnika (równowaga Nasha). Najlepszym wynikiem, jakiego może oczekiwać gracz uczestniczący w grze o sumie zerowej przeciwko jednakowo nastawionemu rywalowi, jest osiągnięcie stanu równowagi. Gdyby któryś z graczy odstąpił od realizacji strategii prowadzącej do równowagi, ograniczyłby wielkość własnych wypłat i pozwoliłby na zwiększenie wypłat rywala

Alokacją pierwotna lub poczatkowa nazywamy ciąg a=(a1...am)z poczatkowych koszyków wszystkich handlowców,

Wektorem podazy globalnej nazywamy

Sume koszyków początkowych.

Alokacja dopuszczalna nazywamy każdy

ciąg utworzony z koszyków poszczególnych handlowców który spełnia warunek bilansowy

Alokacja dopuszczalna stanowi taki sposób rozdysponowania globalnej podaży,który jest wyczerpujący,żadnego towaru nie zabraknie ani nie zostanie.

Alokacja blokowana nazywamy jeżeli dla jednego handlowca jest gorsza od alokacji pierwotnej.

Alokacja dopuszczalna nazywamy paretto optymalną jeżeli nie istnieje żadna inna alokacja dopuszczalna która spełnia wrunki:

 

Częściowa równowaga rynkowa - model liniowy rynku jednego dobra. W sytuacji gdy rozważamy model izolowanego rynku jednego dobra, tzw. model częściowej równowagi, wówczas równowagą rynkową będzie taka sytuacja na rynku, w której - przy danej cenie (zwanej ceną równowagi rynkowej) wielkość popytu na określone dobro jest równa wielkości podaży tego dobra. Ilustracją graficzną stanu równowagi rynkowej jest punkt przecięcia się krzywych popytu i podaży, tzw. punkt równowagi rynkowej.

Częściowa równowaga rynkowa - model nieliniowy rynku jednego dobra. Aby model rynku jednego dobra, w którym funkcje popytu i/lub podaży nie są funkcjami liniowymi, znajdował się w równowadze, musi być spełniony taki sam warunek równowagi rynkowej jak w przypadku modelu liniowego. Mianowicie wielkość popytu musi być równa wielkości podaży

(Qd = Qs lub Qd - Qs = 0)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin