Techniki w resocjalizacji- są to techniki, które stosuje się podczas zabiegów wychowawczych i terapeutycznych zmierzających do przywrócenia jednostkom społecznie niedostosowanym prawidłowego kontaktu ze społeczeństwem. Pomagają one w przyswojeniu społecznie aprobowanych sposobów realizacji własnych potrzeb, przyjętych w danej społeczności norm i standardów postępowania, ukształtowania w niej zdolności do podejmowania i realizowania właściwych jej ról społecznych.
PSYCHOTECHNIKI (wywieranie bezpośredniego wpływu przez osobę resocjalizującą)
Ø WPŁYW OSOBISTY
· przykład własny
· doradzanie wychowawcze
· przekonywania
Ø ODDZIAŁYWANIE SYTUACYJNE
· organizowanie doświadczeń uczących
· nagradzanie i karanie
· uświadamianie skutków zachowań
· trening
SOCJOTECHNIKI (wywieranie pośredniego wpływu poprzez grupę)
Ø GRUPA JAKO ŚRODEK RESOCJALIZACYJNY
· metoda samorządu grupowego
· kształtowanie celów, norm i struktury grupy
· podnoszenie prestiżu i spoistości grupy
· sposoby kierowania grupą
KULTUROTECHNIKI (wywieranie wpływu pośredniego poprzez wytwory kultury)
Ø RESOCJALIZACYJNA ROLA KULTURY
· nauczanie resocjalizujące
· aktywizowanie pracownicze
· organizowanie rekreacji i sportu
· wzory kulturowe
1.WPŁYW OSOBISTY- aby można było zastosować tę metodę muszą zaistnieć dwa czynniki: stosunek wychowawczy wewnętrzny i autorytet wychowawczy
ð przykład własny- polega na odwzorowaniu przez wychowanka postępowania wychowawcy
czynniki warunkujące skuteczność:
§ zachowanie musi być ogólnie aprobowane, zwłaszcza przez grupę w której wychowanek się znajduje
§ wychowanek musi być przekonany, że dzięki naśladowaniu osiągnie ważne dla siebie cele
ð doradzanie wychowawcze- stwarzanie przez wychowawcę takich sytuacji, w których wychowanek będzie oczekiwał od niego rad, wskazówek i propozycji postępowania
§ doświadczenie wychowawcy, empatia, poznanie oczekiwań
§ ukazanie kilku alternatywnych rozwiązań, zaufanie
§ wychowawca ma pełnić rolę stymulującą, zachęcającą i dodającą odwagi
§ bezwzględna akceptacja wychowanka, cierpliwość wychowawcy
ð przekonywanie- kształtowanie i przekształcanie przekonań podopiecznego
· cechy wychowanka i jego przekonania
· cechy wychowawcy
· rodzaj argumentów
· sytuacja w jakiej odbywa się przekonywanie
2. DDZIAŁYWANIE SYTUACYJNE
ð organizowanie doświadczeń uczących- stwarzanie takich sytuacji, w których pożądane zachowania wychowanka wywołują naturalna następstwa dodatnie, a zachowania niepożądane- ujemne
czynniki:
· sytuacja, która jest źródłem nagród i kar
· zadbanie by wychowanek znalazł się w takich sytuacjach
· opracowanie zasad i norm regulujących życie społeczności
ð nagradzanie i karanie- są to świadome zabiegi mające na celu wywołanie określonych, trwałych skutków w psychice wychowanka
czynniki (nagradzanie) (karanie)
· wzmacnianie zachowań pożądanych bezpośrednie nagradzanie
· wstępne wzmocnienie należy wzmacniać systematycznie
· gdy zachowanie pojawia się częściej, należy przerwać wzmacnianie
· karzemy czyn a nie osobę
· wywarzona intensywność
· poprzedzone wyjaśnieniem
· bez nadmiernych emocji
· bezpośrednio po wykroczeniu
· odpowiedni czas kary
ð uświadamianie skutków zachowań- wyobrażanie sobie przez wychowanka następstw postępowania, przez porównanie go z dotychczasowymi doświadczeniami, które wpływają na formy aktualnej i przyszłej aktywności
· ukazywane konsekwencje muszą być dostępne wyobraźni i doświadczeniu
· konsekw.nie mogą być obojętne, muszą mieć wartość nagrody lub kary
ð trening- celowe stwarzanie odpowiednich warunków i sytuacji, w których powtarzałby się te same zachowania, które zamierzamy utrwalić
· wykorzystanie sytuacji naturalnych
· organizowanie sytuacji sztucznych
· poprawność przeprowadzenia treningu
v trening autogenny- samokontrola nad reakcjami i odczuciami
v trening interpersonalny- uczuciowe reakcje w kontaktach z innymi i kształtowanie stosunków międzyludzkich
v socjodrama- kształtowanie zachowań międzyludzkich
v psychodrama- ćwiczy sposoby wyrażania emocji
3. GRUPA JAKO ŚRODEK RESOCJALIZACYJNY
ð metoda samorządu grupowego- aktyw wyodrębniony spośród wychowanków, traktowany jako pomoc wychowawcy
· wiedza nt.samorządu
· wprowadzenie samodyscypliny i samorządności
· grupa będzie bardziej samorządna im bardziej
będzie samodzielna
ð kształtowanie celów, norm i struktury- tworzenie poprzez grupę konstruktywnych celów i norm grupowych oraz wykorzystania struktury grupy w procesie resocjalizacji
czynniki (cele)
· przyjęcie celów które nie są sprzeczne z celami wychowawcy
· podsuwanie grupie nowych i atrakcyjnych celów
· nadanie im atrakcyjnej formy
czynniki (normy):
· uświadamianie członkom nowych norm, których przestrzeganie doprowadzi do osiągnięcia celów
· organizowanie sytuacji sprzyjających wprowadzeniu nowych norm
· demokratyczne powoływanie organów egzekwujących przestrzeganie określonych norm
czynniki (struktura):
· przydzielanie zadań o różnym znaczeniu dla życia grupy
· zmiana udziału jednostek w życiu grpy
· nadanie i pozbawienie członkom grupy określonych funkcji
ð podnoszenie prestiżu i spoistości grupy- zwiększanie jej możliwości zaspokojenia potrzeb wychowanków
· tworzenie grup elitarnych
· zmiana cech grupy
· przyjmowanie nowych członków
czynniki(spójność)
· wpływ na wzajemne stosunki osób należących do grupy
· wprowadzanie atrakcyjnych zajęć
· przydzielanie ról i funkcji grupowych
czynniki (prestiż)
· organizowanie akcji współzawodnictwa między grupami
· realizacja zadań cząstkowych
4. RESOCJALIZACYJNA ROLA KULTURY
ð nauczanie resocjalizujące- oddziaływanie mające na celu kształtowanie postaw, sfery motywacji i charakteru za pośrednictwem nauki i pomocy naukowych
· swoboda wyboru kierunku nauki
· dostosowanie systemu wychowawczego do specyfiki stanu osobowości młodzieży niedostosowanej społecznie
· stosowanie technik motywacyjnych
· stopniowanie trudności
· ocena nie musi odzwierciedlać stanu wiedzy- ma motywować
ð aktywizowanie pracownicze- ukierunkowane i zgodne z zainteresowaniem uczniów wykonywanie pracy
· uświadamianie związków pracy z zyskiem w zakresie życia osobistego i społecznego
· odpowiednie warunki pracy
· preferowanie pracy zespołowej
· wykorzystanie prac społecznych
ð organizowanie rekreacji i sportu-
v metoda reso, poprzez sport- kreowanie określonych kompetencji osobowych orz współtworzenie parametrów tożsamości nieletnich wychowanków przez zajęcia fizyczne i sportowe
czynniki;
· popularność sportu
· okazja do wykazania się sprawnością
· możliwość odreagowania frustracji i napięć
v metoda reso.przez rekreację- nastawiona na kreowanie twórczych postaw poprzez atrakcyjne wykorzystanie czasu wolnego
· rekreacja- źródłem satysfakcji- powinna być atrakcyjna
· powinna zaspokoić potrzebę zabawy
v Podział zajęć rekreacyjnych:
· turystyka
· wypoczynkowo- rozrywkowa
· zajęcia kulturalno- oświatowe
ð wzory kulturowe- technika wykorzystująca wzory kulturowe (osobowe, społeczne i aktywności) w procesie resocjalizacji
...
sajchtaM21