TOK
ZAJĘĆ
CZYNNOŚCI
NAUCZYCIELA
UCZNIÓW
1.Czynności organizacyjno-porządkowe- „Motylki”.
Nauczycielka wita się z dziećmi. Rozdaje kolorowe szablony motyli. Tłumaczy zasadę zabawy „Motyle”.
Dzieci witają się z nauczycielką. Przypinają szablony motyli. Wyklaskują rytm muzyki B. Strauss. Na zmianę melodii poruszają się w rytm muzyki po sali, naśladując motyle. Przy kolejnej zmianie tempa muzyki, siadają w wyznaczonych kolorami zespołach.
2.Wprowadzenie do tematyki zajęć
a) Wiosenne zagadki
Nauczycielka zadaje dzieciom zagadki.
Wybrane dziecko podaje odpowiedź i szuka odpowiedniego obrazka, który przywiesza na tablicy.
3.Uświadomienie celu zajęć
Nauczycielka przedstawia cel lekcji- na dzisiejszych zajęciach w zespołach wykonacie wiosenne prace z kół techniką origami.
Dzieci siedzą w kole, uważnie słuchają nauczycielki.
4.Technika origami- przedstawienie sposobów składania kół
Nauczycielka pokazuje kilka prac wykonanych techniką origami z kół. Pokazuje sposoby składania kół.
Dzieci oglądają prace, próbują składać koła wg pokazu nauczycielki.
5.Zabawa ruchowa „Pokaż to gestem i ruchem”
Nauczycielka pokazuje ilustracje zwierząt.
Dzieci za pomocą ruchu i gestu prezentują zwierzęta: bociana, żabę, ptaka, motyla, zająca.
6. Praca plastyczna „Już wiosna”
Nauczycielka tłumaczy dzieciom w jaki sposób wykonać prace. Pyta dzieci co może znależc się na wiosennym obrazku oraz jak posługiwać się narzędziami: klej, nożyczki itp.
Dzieci podają pomysły wykonania pracy, dzielą zadania w zespołąch. Siadają do wyznaczonych kolorem stolików.
7. Zakończenie i podsumowanie
Po wykonaniu prac, dzieci oglądają prace kolegów i koleżanek. Wypowiadają się na temat powstałego obrazka. Nauczycielka dziękuje dzieciom za wspólną zabawę, udziela pochwał. Prace wywiesza na gazetce.
Dzieci oglądają prace kolegów i koleżanek, oceniają je, nagradzają oklaskami i pochwałami.
1. Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie
2. Temat: Praca zespołowa techniką origami „Już wiosna”.
3. Cele:
Dziecko:
- potrafi uważnie słuchać instrukcji nauczyciela
- potrafi samodzielnie myśleć i wypowiadać się na określony temat
- potrafi rozwiązać zagadkę
- potrafi złożyć koła
- potrafi ułożyć wiosenną kompozycję z kół
- potrafi współdziałać w zespole
4. Metody:
- czynna – zadań stawianych do wykonania
- słowna – rozmowa, instruktaż
- oglądowa - pokaz
5. Formy:
- indywidualna
- zespołowa
- grupowa
6. Środki dydaktyczne:
Zagadki o tematyce wiosennej, klej, nożyczki, koła, szablony motylków, muzyka B. Strauss, przykłady składania kół
9. Literatura:
R. Folejewska „Program wychowania przedszkolnego Rośnij z Didasko”, Warszawa 2001
D. Dziamska „Magiczne koła czyli origami płaskie z kół”
ewajorek