Tok zajęć
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
1. Powitanie
Nauczyciel wita się z dziećmi
Dzieci witają się z nauczycielem
2. Wprowadzenie do tematyki zajęć: zagadki
Nauczyciel zadaje dzieciom zagadki:
Co to za pani w złocie, czerwieni, sady maluje, lasy przemieni?
A gdy odejdzie gdzieś w obce kraje, śnieżna zawieja po niej nastaje!
(jesień)
Spadają z drzewa żółte, czerwone.
Wiatr je niesie w tę i tamtą stronę.
(liście)
Dzieci odgadują zagadki, podając ich rozwiązanie.
3. Uświadomienie celu
Dziś poznamy różne liście, ich kształt, kolor i wielkość.
Dzieci siadają w kole na dywanie.
4. Wiersz B. Lewandowskiej
„Kolorowy bukiet”
1. Do parku przyszłyz przedszkola dzieci,chcą zrobić z liścibarwny bukiecik.2. Pod dębem leżąbrązowe liście.Liście pod wierzbąbłyszczą srebrzyście.3. Listki czerwonejak malowaneLeżą pod klonemi pod kasztanem.4.Serduszka złotespadają z brzozy.Jaś ma ochotęw bukiet je włożyć.5. Gdy ten bukiecikstanie na stoleozdobi dzieciomcałe przedszkole.
Nauczycielka recytuje wiersz,
Pokazując kolejno wygląd poszczególnych iści.
Dzieci słuchają uważnie wiersza, przyglądają się liściom. Odpowiadają na pytania nauczycielki:
- Gdzie poszły dzieci i po co?
- Jakiego koloru leżały liście pod dębem?
- Wskaż, który to liść dębu?
- Liście klonu i kasztanowca, jakiego były koloru? Wskaż, które to liście?
- Jakie liście spadały z brzozy? Jaki miały kolor i kształt? Pokaż je.
- Co zrobiły dzieci z liści przyniesionych do przedszkola?
5. Zabawa „Słuchaj i naśladuj”
Nauczycielka gra na tamburynie, podając hasła.
Dzieci poruszają w rytm granej muzyki.
(marsz, podskoki). Na hasło „Listki na wietrze”- dzieci poruszają się delikatnie, naśladując ruch listków na wietrze. Na hasło „Listki opadły na ziemię”, dzieci kładą się na dywanie.
6.Zbiory i podzbiory- zbiór liści
a) uporządkuj liście wg kształtu
b) uporządkuj liście wg koloru
c) uporządkuj liście wg wielkości
a) Nauczycielka na dywanie rozkłada sylwety różnych liści, różnego kształtu, koloru i wielkości. Prosi chętne dziecko, aby uporządkowało w jakiś sposób liście. Pyta, jak to można zrobić.
b) Nauczycielka pyta jak inaczej można
Uporządkować liście?
c) Nauczycielka pyta czy jeszcze jest jakiś inny sposób na uporządkowanie tych iści?
a) Chętne dziecko porządkuje liście wg kształtu. Tworzy zbiory liści: kasztanowca, dębu i brzozy. Kolejne chętne dziecko liczy elementy zbiorów, wskazuje, w którym zbiorze jest najwięcej liści, a w którym najmniej.
b) Kolejne chętne dziecko porządkuje liście wg ich koloru (czerwone, żółte, zielone). Następne wyznaczone dziecko przelicza elementy zbiorów i wskazuje zbiór z największą i najmniejszą ilością liści.
c) Dziecko porządkuje liście wg ich wielkości. Tworzy zbiór małych i dużych liści. Liczy elementy każdego zbioru.
7. Zabawa „Zapamiętaj kolor”
Nauczycielka każdemu dziecku wręcza liść jednego koloru.
Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Na hasło nauczycielki, (wymieniony kolor), dzieci z listkiem w tym kolorze przykucają. Pozostałe poruszają się nadal.
8. Podsumowanie
Nauczycielka pyta, jakie nazwy drzew dzieci zapamiętały, jakie liście poszczególnych drzew mają kształt i w jaki sposób można je uporządkować.
Dzieci wymieniają nazwę kasztanowca, dębu, brzozy, opisują kształt liści. Wymieniają cechy wg których można uporządkować liście oraz inne przedmioty.
Grupa wiekowa: dzieci 5-etnie
Treści programowe:
Porównywanie, różnicowanie i określanie wielkości przedmiotów. Kształtowanie umiejętności szeregowania, porządkowania jednorodnych przedmiotów na podstawie różnic występujących między nimi. Klasyfikowanie przedmiotów wg cech jakościowych:
- dzielenie zbiorów na podzbiory- tworzenie członów klasyfikacji
-porównywanie liczebności zbiorów
Temat: Jesienne porządki- tworzenie zbiorów i podzbiorów.
Cele- dziecko:
- podzieli zbiory na podzbiory wg cech: koloru, kształtu i wielkości
- przeliczy elementy zbioru liczebnikami głównymi
- oceni liczebność zbiorów
Metody:
Słowne
Oglądowe
Praktycznego działania
Formy:
Indywidualna
Grupowa
Środki dydaktyczne:
Wiersz B. Lewandowskiej „Kolorowy bukiet”, sylwety liści w kolorach: Czerwonym, żółtym, zielonym, różnej wielkości i kształtu (liście kasztanowca, dębu, brzozy), tamburyno, muzyka relaksacyjna, zagadki.
Literatura:
R. Folejewska Program wychowania przedszkolnego „Rośnij z Didasko” DKW-4013-10/01, Warszawa 2001.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska „Dziecięca matematyka”
ewajorek