szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów pełna wersja.pdf

(8272 KB) Pobierz
887751629.001.png
Spis treści
Wstęp
7
Część I.
Ubieganie się o możliwość
przeprowadzenia szkolenia
dla administracji publicznej
13
Część II. Organizowanie szkolenia
33
Część III. Rozpoczęcie szkolenia
45
Część IV. Prowadzenie szkolenia
57
Część V.
Rozliczanie się ze szkolenia
103
Dodatek
Dlaczego szkolenia „miękkie”
są ważniejsze od szkoleń „twardych”?
109
O autorze
123
38
SZKOLENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
23. Nie zakadaj, e wszyscy
s sabi
Mimo przekonania, którego możesz nabrać po przeczy-
taniu niektórych porad z tej książki, nie zakładaj, że w ad-
ministracji publicznej wszyscy są słabi, zdemotywowani
lub niechętni. Wiele osób przenika do administracji z biz-
nesu, a wiele innych widzi w administracji miejsce, w któ-
rym także można się rozwijać i robić karierę. Są to ludzie,
którzy często wnoszą do urzędów świeżość, różne do-
świadczenia i inny punkt widzenia. Tacy ludzie mają du-
żo większe wymagania dotyczące trenerów niż przeciętny
uczestnik. Przygotowując się do szkolenia, zawsze zakła-
daj, że na sali mogą się znaleźć takie osoby, i bądź gotowy
rozmawiać z nimi merytorycznie.
24. Nie zgadzaj si na szkolenie
w siedzibie…
… Albo pogódź się z konsekwencjami. Ta zasada dotyczy
wszystkich szkoleń, a nie tylko tych dla administracji, ale
w instytucjach publicznych ma, w mojej ocenie, jeszcze
większe znaczenie. Zgadzając się na szkolenie w siedzibie
instytucji, której pracowników masz szkolić i na którym
nie będzie nikogo z kierownictwa, bądź od razu psychicz-
nie gotowy na częstsze wyjścia uczestników, późniejsze
powroty z przerw i mniejszą dyscyplinę podczas zajęć.
O RGANIZOWANIE SZKOLENIA
39
Oczywiście, wyjątki tylko potwierdzają regułę. O całą
sytuację nawet trudno mieć pretensje do samych uczest-
ników, którzy tak naprawdę w takim dniu są faktycznie
w pracy i bardzo często tak są traktowani przez swoich
przełożonych. Dlatego też są wzywani do pilnych spraw,
podczas zajęć czytają sprawę, której termin załatwienia
kończy się nazajutrz, czy dyskutują z koleżanką o tym, co
jeszcze trzeba dziś zrobić. Oczywiście, w takiej sytuacji
najbardziej przez wszystkich pożądany jest jak najszyb-
szy koniec zajęć. Wyjścia masz dwa. Staraj się namówić
kierownictwo urzędu na szkolenie poza siedzibą (nie mu-
si być to szkolenie wyjazdowe, wystarczy sala szkolenio-
wa położona dwie ulice od siedziby urzędu) albo musisz
pogodzić się z zachowaniami, które będą Ci przeszkadza-
ły w prowadzeniu zajęć, i nie zwracać na nie uwagi.
25. Wymu okrelenie celów
Bardzo często byłem świadkiem sytuacji, w której szefo-
wie instytucji chcieli, żeby trener przeprowadził szkole-
nie na określony temat, ale na pytanie, jakie za pomocą
szkolenia chcą osiągnąć cele, nikt nie potrafił odpowie-
dzieć. Nie ponoś ryzyka takiej sytuacji, ponieważ może na
tym ucierpieć Twoja reputacja. Wymuś taką odpowiedź,
żeby to, co zrobisz na szkoleniu, nie rozminęło się zupeł-
nie z wyobrażeniem organizatorów szkolenia o nim sa-
mym. Jeśli nawet powiedzą Ci, że nie mają żadnych kon-
kretnych celów, będziesz miał komfort i nikt nie będzie
40
SZKOLENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
mógł zarzucić, że nie zrealizowałeś szkolenia, tak jak chcie-
li. Pamiętaj, że dla wielu instytucji najważniejsze jest, że
szkolenie w ogóle się odbyło, a nie jakie są jego konkret-
ne wyniki.
26. Skonfrontuj cele
z oczekiwanym programem
Zlecający często zamawia szkolenie według „własnego”
programu, który gdzieś przeczytał lub znalazł. Zdarza się
jednak, że nie wie, z czym się wiążą poszczególne mo-
duły. Kiedy nabierzesz takich podejrzeń, dopytaj, czy to,
co chcesz zaproponować uczestnikom podczas szkolenia
w ramach określonych tematów, pokrywa się z rzeczy-
wistymi oczekiwaniami organizatora. Nie bój się propo-
nować zmian, jeśli widzisz, że będzie to bardziej korzyst-
ne dla zgłoszonych celów.
27. Bd realist w obiecywaniu
Rozmawiając z organizatorem na temat szkolenia, uczci-
wie powiedz, co uda się zrobić podczas przeznaczonego
na nie czasu, a czego zrobić się nie da i dlaczego. Zdarzy
Ci się bowiem, że organizator szkolenia ze strony urzę-
du poprosi, abyś swój warsztat przeprowadził w grupie
czterdziestoosobowej albo żebyś swój trzydniowy pro-
gram zrealizował w sześć godzin lekcyjnych, bo na więcej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin