Niebezpieczna prędkość.pdf

(233 KB) Pobierz
Niebezpieczna prędkość
Niebezpieczna prędkość
Współczesnymi aparatami cyfrowymi bez trudu można robić zdjęcia sportowe. Krótkie
czasy naświetlania "zamrażają" wszelki ruch. A szkoda.
Bardzo często w magazynach o sportach motorowych możemy zobaczyć sylwetkę bolidu
Formuły 1 na tle rozmazanego tłumu lub motocykl uchwycony w locie. Efekt rozmytego,
poruszonego tła można osiągnąć na dwa sposoby. Pierwszy - trudniejszy - w czasie
robienia zdjęcia prowadzimy fotografowany obiekt aparatem i fotografujemy ze
stosunkowo długim czasem naświetlania. To wymaga wielkiego doświadczenia, pewnej
ręki, no i oczywiście trzeba przed zrobieniem zdjęcia pomyśleć, jaki efekt chcemy
osiągnąć.
Drugi sposób jest dużo prostszy. Wystarczy Photoshop, odrobina cierpliwości i
umiejętności. Na płycie dołączonej do naszego czasopisma znajdziemy Photoshopa
Elements 3.0 w wersji demonstracyjnej. Więcej umiejętności można zdobyć, czytając ten
artykuł.
Gdy przygotowujemy się do symulowania ruchu jakiegoś pojazdu, musimy mieć
wyobraźnię, co i jak porusza się w tym pojeździe. Za przykład niech posłuży nam zdjęcie
dwójki dzieci jadących trójkołowym rowerem.
Przed Po
Sam rower porusza się po przekątnej kadru, oczywiste jest, że tło powinno być rozmyte
wzdłuż osi roweru. Ale by efekt ruchu był pełen, musimy też zasymulować obrót kół, a
także ruchy nóg obydwojga dzieci. Chłopiec z całych sił pedałuje, więc jego nogi powinny
być rozmyte w pionie. Rower zapewne podskakuje na wybojach, więc nogi dziewczynki
kolebią się w lewo i w prawo. Zatem trzeba je rozmyć wzdłuż osi roweru.
Samo rysowanie jest bardzo żmudne, musimy więc uzbroić się w cierpliwość. Ale efekty
warte są włożonej pracy.
1
10385904.009.png 10385904.010.png
Czego uczymy
Uzyskania efektu poruszonego tła
Poziom trudności: zaawansowany
Potrzebne umiejętności: obsługa warstw, selekcja skomplikowanych obszarów,
korzystanie z pędzli
Programy: Adobe Photoshop Elements 3.0
S przęt: komputer
Ekspozycja
Aparat Nikon d70
Ekspozycja 1/500 sec
Światło naturalne dzienne
Obiektyw Nikkor Dx 18-70
Przysłona 8
Czyułość ISO 100
1 Selekcja motywu
Pracę rozpoczynamy od stworzenia nowej warstwy zawierającej cały obraz. Następnie
wyłączamy widok warstwy tła i w nowej warstwie precyzyjnie wycinamy postacie na
rowerze. Przydadzą się tu takie narzędzia, jak lasso magnetyczne i gumka tła. Obiekt
wycinamy tak, by brzegi były lekko rozmyte. Gdy używamy lassa magnetycznego, za
każdym razem zaznaczony obszar rozmywamy poleceniem "Select->Feather" z
promieniem 3-5 pikseli. Dopiero potem naciskamy klawisz Delete (na klawiaturze), który
usuwa duży kawałek obszaru.
2
10385904.011.png 10385904.012.png
2 Szczegóły
Najwięcej pracy wymaga usunięcie małych fragmentów prześwitujących między
osprzętem roweru a jego ramą. Przyda się tu gumka ("Eraser"), i gumka tła ("Background
Eraser"). Gdy usuniemy wszystkie detale wokół roweru, grubą gumką możemy usunąć
resztę tła.
3 Przygotowanie tła
Chowamy warstwę z wyselekcjonowanym głównym motywem, a pokazujemy warstwę
tła. Za pomocą pędzla klonującego zwężamy trochę postacie na zdjęciu. Pędzel musi
mieć dużą średnicę - ok. 120 pikseli.
3
10385904.001.png 10385904.002.png 10385904.003.png
4 Rozmycie tła
Teraz dokonujemy rozmycia tła za pomocą polecenia "Filter->Blur->Montion Blur".
Ustalamy kierunek rozmycia, tak by był równoległy do osi roweru na zdjęciu. Promień
rozmycia ustalamy ciut mniejszy niż promień pędzla klonującego z poprzedniego kroku.
Dzięki temu zabiegowi, gdy rozmyjemy tło, wokół postaci nie pojawi się kolorowa
poświata.
4
10385904.004.png 10385904.005.png
5 Rozmycie kół
Kolejnym istotnym krokiem jest rozmycie kół. Najpierw musimy skopiować ich wnętrza do
nowych warstw (każde do innej). Następnie wycinamy nieruchome części osprzętu -
widelec i oś koła. Dziury uzupełniamy pędzlem klonującym. Ponieważ koła obracają się,
musimy użyć narzędzia Radial Blur. Z osią obrotu musimy za każdym razem trafić w oś
rozmywanego koła.
6 Poprawa perspektywy
Za pomocą narzędzia "Edit->Transform-> Perspective" przechylamy rozmyty obraz
wnętrza koła, tak by płaszczyzna, w której jest rozmyte, była zgodna z płaszczyzną
wirowania na zdjęciu. Rozmyty obraz umieszczamy nad kołem. Zwiększamy
przezroczystość warstwy i usuwamy za pomocą gumki obszary zakrywające widelec i
inne nieruchome części osprzętu.
5
10385904.006.png 10385904.007.png 10385904.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin