C++ Builder 5 - Ćwiczenia praktyczne.doc

(1861 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 1

3









                           







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Borland C++Builder 5. Ćwiczenia praktyczne

 

Andrzej Daniluk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

Rozdział 1. Pierwsze spotkanie ze środowiskiem Borland C++Builder 5              6

C++ Builder Enterprise              6

C++ Builder Profesional              6

C++ Builder Standard              7

Parę pożytecznych skrótów nazw              7

Technologia OLE              7

OLE Automation              7

Model COM              7

Technologia ActiveX              8

Środowisko programisty —  IDE              8

Struktura głównego menu              10

Menu File              10

Menu Edit              13

Menu Search              16

Menu View              18

Menu Project              21

Menu Run              23

Menu Component              25

Menu Tools              27

Menu Help              29

Menu Desktop              30

Pasek narzędzi —  Speed Bar              30

Inspektor obiektów —  Object Inspector              31

Karta właściwości —  Properties              31

Karta obsługi zdarzeń —  Events              32

Podsumowanie              33

Rozdział 2. Borland C++Builder 5. Pierwsze kroki              34

Ogólna postać programu pisanego w C++              34

Funkcja main()              36

Dyrektywa #include i prekompilacja              37

Dyrektywa #pragma hdrstop              38

Dyrektywa #pragma argsused              38

Konsolidacja              38

Konfigurujemy Opcje Projektu              38

Uruchamiamy program              41

Podsumowanie              43

Rozdział 3. Elementarz C++              44

Podstawowe typy danych oraz operatory arytmetyczne              44

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania              46

Operatory relacyjne i logiczne              46

Deklarowanie tablic              47

Instrukcje sterujące              48

Instrukcja if              49

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              49

Instrukcja switch              50

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              51

Instrukcja for              51

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              52

Nieskończona pętla for              52

Instrukcja while              53

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              54

Instrukcja do. . .while              54

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              55

Funkcje w C++              55

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              57

Wskazania i adresy              57

Struktury              58

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              60

Podsumowanie              60

Rozdział 4. Projektowanie obiektowe OOD              61

Klasa              61

Obiekt              61

Metody              62

Widoczność obiektów              62

Współdziałanie obiektów              62

Implementacja obiektu              62

Zdarzenie              62

Dziedziczenie              62

Programowanie zorientowane obiektowo              63

Klasa TForm1              63

Konstruktor TForm1()              64

Formularz jako zmienna obiektowa              64

Tworzymy aplikację              65

Pierwsza aplikacja              65

Funkcja obsługi zdarzenia              68

Ogólna postać aplikacji w C++Builder 5              73

Wykorzystujemy własną strukturę              74

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              76

Wykorzystujemy własną funkcję              76

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania              79

Podsumowanie              79

Rozdział 5. Podstawowe elementy biblioteki VCL              80

Hierarchia komponentów VCL              80

Klasa TObject              81

Klasa TPersistent              81

Klasa TComponent              82

Klasa TControl              82

Właściwości klasy TControl              82

Zdarzenia klasy TControl              83

Klasa TGraphicControl              85

Klasa TWinControl              86

Metody klasy TWinControl              86

Właściwości klasy TWinControl              87

Zdarzenia klasy TWinControl              87

Podsumowanie              88

Rozdział 6. Biblioteka VCL              88

Karta Standard              89

TFrames              90

Zastosowanie TFrames              91

Wykorzystanie pozostałych komponentów karty Standard              94

Wczytujemy plik z dysku              96

Komponenty TRadioGroup oraz TScrollBar              97

Komponenty TMainMenu oraz TPopupMenu              98

TPanel oraz TCheckBox              100

Przykładowa aplikacja   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin