rzezba romanska francja.doc

(42 KB) Pobierz
rzezba w portalach i glowiwocach kolumn

rzezba w portalach i glowiwocach kolumn.

rzezby wykladnikiem wiary.

symbolizm, anegdota, potwornosc.

zrodla ikonografii - znali za karolinska wielkie tematy bizantynsjie - chrystusa i marie na majestacie oraz epizody z zycia

jezusa. wplyw wywieraly motywy wschodnie - animalistyczne motywy sztuki ludow stepowych przynioene przez zlotnikow germanskich.

wplywy sie odrodzily w XII wieku dzieki krzyzowcom.

ae tez sila kreacyjna i gorliwosc tworcow. podkrecana dramatyzmem liturgii. lek przed grzechem i pieklem.

wazna rola - symnbole inspirowane przez komentatorow pisma swietego.

wszystko jest znakime jakiejs glebszej rzeczywistosci.

 

symbole - czterech ewangelistow - czlowike, wol, lew i orzel.  te same oznaczaja cztery najwazniejsze epizody z zycia

chrystusa - wcielenie, meka, zmartwychwstanie, wniebowstapienie.  a takze cztery przymioty ludzkei rozsadek, prace sile i kontemplacje.

 

inne zwierzeta - golab, jagnie. sily dobra.

koziol, kruk i bazliszek to szatan.

znaki zodiaku = uplyw czasu i por roku, prace miesecy.

 

postacie kobiece - siedem sztu wyzwolonych.

 

inne postacie - cnoty walczace z grzechami - tez kobiety - pokora, pycha, skromnosc, rozwiazlosc.

 

w8iekswzosc przedstawien rzezbairskich na portalach i kapitelach - czerpie z ST I NT, laczy je ze soba bogata

symbolika, ktora laczy epizody z nowego ze starym.

 

1. vezelay glowica - mistyczny mlyn oraz ziarno mojzesza i meke swietego pawla.

2. clermont ferrand - grzech ewy i odkupicielska rola marii

 

czesto sceny6 te zgrupowane sa w wielkie cykle, zwl dziecinstwo chr i narodzenie:

poklon pasterzy, poklon trzech kroli, rzez niewiniatek ucieczka do egiptu i cykl meka ukrzyzowanie zmartwychwstanie wniebowziecie.

 

dwa tematy jueszczE:

- apokalipsa ukazujaca przedwiuecznego w otoczeniu czworga zwierzat, 24 starcow

- sad ostateczny - srogi chrystus sedzia, fala wybranych i potepionych.

 

XII wiek, niezwykly rozwoj . w XI wieku rzezbiarze = relief zblizony do rytu, otoczony bordiura o prymitywnym rysunku, powoli

odzyskiwali karoli8nske umiejetnosci.

 

w poczatku XII wieku kjontury zaokragla sie, postacie zycia, gwaltownosc, malrastwo scienne udoskonala tympanonowe kompozycje.

 

rzezba XII wieku - horro vacui.

tworcy nie dbaja o realizm, cialo ludzkie podlega roznuym deformacjom. czasem jest to wyrazem ekspresyjnego symbolu, czasem

wynika z koniecnzosci dostosowania rzezby do miejsca. stad bierze sie zywosc rzezbonycg scen, taneczne pozy zgarbionych postaci

aby mogly wypelnic przestrzen w jakiej je zamknieta.

 

mierza sierealizm z fanjtazja, groza z groteska i werwa nadajac ekspresje.

 

regionalne szkoly rzezbiarskie:

1.burgundia -  wplyw cluny z wielkiego opactwa macierzystego pozostalo 8 glowic z prezbiterium z konca XI wieku - cluny III. personifikacje

tonow muizycznych, cnoty i pory roku i zycie klasztorne. ta sztuka opanowuje cala burgundie. od daty ukonczenia cluny rzeby datuje

sie pozostala rzezbie.

 

vezelay, autun, saulieu.

 

VEZELELAY - tympanon. postac chrystusa w mandorli w chwili zeslania ducha swietego z ogromnymi rekami wyciagnietymi ku apostolom.

w nawie wspanialy zespol glowic o zroznicowanej tematyce i zadzwiwiajacej pewnosci ruchu i kompozucji figuralnej.

arabeska. wplywy cluny.

- portal zachodni to rozeslanie apostolow polaczone z przelaniem ducha swietego. olbrzymia postac tronujacego zbawiciela - geometryczny

i charyzmatyczny osrodek. na gorze jest szeroka rozlozona dlon i z niej promienieje swiatlo., po bokach sa ciasno dwie grupy apostolow. nadproze i kasetony

przedsstawiciele narodow zlaknionych slowa ewangelii - pigmeje, jednostopi, psioglowi - idea powszechnej ewangelizacji.

bezcielesnosc plaskich postaci. rozpiete draperie. dynamiczne napiecie. postawa chrystusa ni to stojaca ni to siedziaca,

lekko ugiete nogi -- nadrealna wizja. wiatr na krawedzi szat powiewa i jest moment wibracji. 

 

 

 

 

SAULIEU, saint andoche - glowice, ucieczka z egipti

Autun - glowoice jezscze bardziej zywe. ucieczka z egpitu - rzezbiarz Gislebertus, podpisal sie. tympanon centralnego porraalu, nadproze

zadzwiaiajca EWA. rzezbiarz 1125-1135 wykonal kapitele, portal w fasadzie - GISLEBERTUS. i wlasnie w Cluny sie wyksztalcil.

a byla jako pomocnk mistrza w cluny, potem wspolpracowal w vezelay.

tympanon - sad ostateczny, sadystyczna wscieklosc demonow, ktore maja ciala szkieletow, dlonie obciagniete wyprezona skora,

rozpacz potepionych . przerazone oczy, zalamuja rece, zakrywaja twarze, niezsczesciu przeciwstawil szczesliwosc wybranych =

- zbawieni wokol aniolow obnejmuja jje wpol, chwytaja za szaty. na jednym z kapitelu szymon mag spada z twarza rozdarta smietelnym

wrzaskiem.

- kapitel, sw jozef i glowa mu ciazy z zafrasowania.

- kapitelz trzema krolami, budzeni sap rzez wyslanca

- EWA z nadproza nieistniejacego portalu - najsubtelniejsze, najbardziej kobiecy akt w calej sztuce srednwiecz.a meidzy roslinamio

ogrodu chce siegtnac ukradkiem po zakazany owoc, nasluchuje czy idzie Bog.

 

sztuka gislebertusa - syntetycznosc, subtelne zroznicowanie plazsczyzn, niewielka wypuklosc rzezby.

 

relief girauldusa z kapitelem w plaimpied - kuszenie chrystusa , pierwsza polowa XII wieku.

 

 

tympanon w charilieu, anzy le duc, semur en brionnais i nadproze w saint lazare w avalon

 

brionnais - domena gosci z semur, ktorzy okolo 1050 maja wlasne warsztaty rzezbiarskie i powstlay kapitele w  kosciolach

anzy le duc, wyrazisty gleboki relief, smialy rubaszy rysunek i tematyka.

 

cluny II - opsiem kapiteli z obejscia choru

- cwiczeni aantycznej palestry - alegoria cwiczen duchiowych

- hodowla pszczol

- nma osi cnoty teologiczne i kardyanalne, czyli mlode kobiety, personifikacje por roku

- czterech nagich mlodziencow z dzbanami, z ktorych wypadaja pasma wody z rybami

- figowiec i jablon, migdalowiec i winorosl - obraz raju

- osiem tonow spiewu gregorianskiego pod postaciami muzykujacych kobiet i mezczyzn

swobodna forma, antykuizujaca, koryncka - smukle sylwetki.

 

portal zachodni- chrystus tronujacy w manrodli, unoszony przez anioli, otoczenie symboli ewangelistow - wniebowstapienie.

w nadprozu maria w otoczeniu apostolow, obok  swiete niewiasty idace do grobu. na zewnatrz archiwolty sw piotr, patron opactwa. 1109-1113

 

miedzy wykonaniem kapiteli choru a tympanonu - stylowa ewolucja.

 

 

tympanon - pelnpolastyczny, smuklejsze proporcje figur i wydluzeone bardziej. cluny ma duzy wplyw na reszte rzezby burgundzkiej.

rzemieslinicy z cluny rozlazeli sie po burgundii i poza.

 

2. poitou i akwitania - nowy system fasad.  podzialy slepymi arkadami, niszami, polkolumnami, gzymsami.

- katedra w angouleme, synteza wniebowstpaienia panskiego i sadu ostatecznego na calosci fasady. na dole ciezki plastyczny, na gorze

smielszy i plastyczny, rozwijal sie styl. we wniebowstapieniu podzial na sfery niemieska i ziemska, wzieto to z malarstwa.

- pozne stadium - notre dame le grand w poitiers, rzezba zespolona z architektura - intensywnie plastycznak, oblepia architekture,

wnetrza nisz i lico. pomiedzy wykroje archiwolt. wchodzi na oscieza i archiwolty okienne.

- aulnay - klinowe ustawienie figurek dostosowanych do struktury luku.

 

3. szkola owerniacka.  przeciwienstwo zachodniej francji. skromne.  brak wytwornej i ekspanzywnej wirtuoezrii. kapitele prezbiterium notre dame du port clermont ferrand a takze

w saint nectaire, mozat i brioude. twardosc skal wulkanicznych - postacie sa wposciagliwe, przysadzite, neizreczne.

- malowniczosc w serii rzezby na kapitelach w clermoint ferrand, ktorych tematem jest upadek ewy i adama. i zywot marii.

tympanon z kosciola sainte foy w conques- sad ostateczny.

- mozac - babeczki niosa naczynia ku grobowi chrystusa. kapitele z atlantami, centaurami itd.

- st foy w conques, sad ostateczny. zmontowane z 7 reliefow.

- moissac - portal poludniowy w st pierre cieszy sie wielka slawa, przedstawia na tympanonie wizje apokalipsy - wielki

chrustus blogoslawiajc, symbole ewangelistow, dominuje nad24 starcami, ktorych twarze zwracaja sie ku Bogu - reka z gory.

filar srodkowy zdobiony jest motywem opdwojnych lwow. na kapitelach wirydarza sceny ze starego i nowego testamentu przeplataja sie

z motywami zwierzecymi, roslinnymi i geometrycznymi.

- stary portal kosciola sainte marie w souillac - obecne w nawie glownej, splecione potwory na filarze srodkowym, wielkie figurty swietych

i prorokow, Izajasz tancujacy. mistrzowie z moissac i z cahor.

- poludniowy portal kosciola saint pierre w beaulieu sur dordogne - sad ostateczny

 

wplyw na Clermont - tam byl robert i bernard.

 

3. szkola tuluzanska - XI i XII wiek, ozywiona dzialalnosc artystyczna.

- 7 plyt marmurowych zdradzjaaych wplyw bizantyski przedstawiajace Boga na majestacie, anioly, apostolow - w kosciele

st sernin w tuluzie. tam jest tez portal porte miegeville,

 

4. rzezba prowansalska - wplywy rzymskie - postacie pelnoplastyczne z wielkiej fasady kosciola saint gille du gard  i saint trophime w arles - 6

kolumn przed frontem, dlugi fryz, apostolowie na lwach. rzezby kruzganku przylegajacego do koscioloa.

spokojna wielkosc podkreslona trafnymi proporcjami i szlachetnocia draperii. ale owa godnosc nie wyklucza ruchu io zycia !!

 

 

 

 

5. langwedocja. poczatki rzezby wiaza sie z st sernin w tuluzie, porte des comtes podwojny portal w pd ramieniu transeptu, prawdziwym

przelomem jest warsztat bernarda gilduina. w tuluzie sygnowal marmurowy oltarz w 1096. chrystus na majestacie, apostolowie i anioly.

kapitele w kondygnacji empor. porte miegeville, nawa poludniowa - warsztat dla ktorego pkt wyjscia byla sztuka mistrza

gilduina. wniebowstapienie. rozwieniecie pokazania ciala ludzkiego

tuluza oddzialtywala na warsztat moissac, ktory w 1100 ukonczyl kruzganek, 76 kapiteli. portal moissac - tympanon

z powtornym przyjsciem jezusa

 

 

 

 

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin