Budownictwo. Transport mechaniczny.pdf

(4105 KB) Pobierz
BUDOWNICTWO
Transport mechaniczny
– wózki, koparki, ładowarki i platformy robocze
Roman Burghardt
Warszawa 2013
Projekt okładki
Dorota Zając
Opracowanie redakcyjne
Magdalena Regulska-Kiwak
Opracowanie typograficzne i łamanie
Jan Klimczak
Broszura powstała dzięki współpracy i udostępnieniu zdjęć przez firmy: SKANSKA S.A.
w Warszawie, EIFFAGE POLSKA BUDOWNICTWO S.A. w Warszawie, RAMIRENT S.A. w Szczecinie,
Rockwool Polska S.A. w Cigacicach i Urząd Dozoru Technicznego w Zielonej Górze.
Copyright © Państwowa Inspekcja Pracy 13028/01/00
PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY
GŁÓWNY INSPEKTORAT PRACY
WARSZAWA 2013
WWW.PIP.GOV.PL
WSTĘP
We wrześniu 2005 r. uczestniczyłem w wystawie specjalistycznego sprzętu do prac na
wysokości pn. APEX-RENTEX w Maastricht w Holandii. Zaprezentowano tam głównie ruchome
platformy robocze - podnośniki do prac na wysokości wszystkich możliwych typów: od ra-
miennych, masztowych, teleskopowych, których maksymalna wysokość pracy wynosiła nawet
100 m - do małych nożycowych o zasięgu do 10 m. Eksponowano podnośniki na podwoziach
z napędem na cztery lub na dwa koła, na podwoziach gąsienicowych, a także na zespole nie-
zależnych podpór, dostosowujących się do warunków terenowych.
W krajach będących członkami „starej piętnastki” UE, a także w USA czy w Australii opera-
torzy takich platform roboczych nie muszą mieć dodatkowych kwalifikacji w postaci uprawnień
do obsługi tych maszyn, a jedynie właściwe przeszkolenie bhp, które powinien zapewnić im
pracodawca.
W Polsce, na Litwie czy Węgrzech, gdzie prawo krajowe reguluje tę problematykę inaczej,
operatorzy ruchomych platform roboczych, zgodnie z prawem zobowiązani są posiadać spe-
cjalne licencje (w Polsce np. uprawnienia UDT, IMBiGS lub imienne pozwolenie pracodawcy).
Zagrożenia, w wyniku których doszło do wypadków w transporcie wewnętrznym z udzia-
łem wózków – platform, w szczególności do prac na wysokości, wiązały się przede wszystkim
z niewłaściwą eksploatacją i obsługą oraz niestosowaniem się do podstawowych przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy.
Badania przeprowadzone w USA wykazały, że 80% wypadków powstałych z udziałem
podnośnikowych wózków jezdniowych (uderzenie pieszych, kolizje z innymi wózkami, kolizje
z elementami infrastruktury czy przewrócenie się wózka), wynikały z tego, że operator miał
ograniczoną widoczność. W swoich badaniach Centralny Instytut Ochrony Pracy w Warszawie
wykazał, iż operatorzy wózków podnośnikowych podejmują decyzje na podstawie informacji,
które docierają do nich w 90% wzrokowo.
Dlatego dobra widoczność otoczenia jest dla
operatora wózka podnośnikowego sprawą niezwykle istotną dla zachowania bezpie-
czeństwa.
Jak ustaliła PIP w roku 2008 w wypadkach związanych z użytkowaniem podnośnikowych
wózków jezdniowych zostały ciężko poszkodowane 34 osoby, a 8 poniosło śmierć. Część tych
wypadków była spowodowana kolizją wózka z pieszym z powodu ograniczonej widoczności
u operatora wózka.
Na 31. posiedzeniu Rady Ochrony Pracy 19 lutego 2013 r. dotyczącym podsumowania
stanu przestrzegania zasad i wymogów dopuszczania do użytkowania maszyn i urządzeń
technicznych oraz oceny skuteczności funkcjonowania systemu potwierdzania kwalifikacji
pracowników wykonujących czynności związane z użytkowaniem maszyn i urządzeń tech-
nicznych w miejscu pracy zwrócono wyraźnie uwagę na to, że
pierwszym organem dopusz-
czającym maszyny i urządzenia techniczne do użytkowania nie jest dozór techniczny,
tylko pracodawca, który ma zdecydowanie szersze możliwości nadzoru niż wyrywkowe
czy okresowe kontrole dozoru technicznego i ponosi za to odpowiedzialność.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin