Rozdział 32
Matka Świata o Samoświadomości (Samorealizacji)
1-50. Dewî powiedziała:--"Słuchajcie - Nieśmiertelni! - z uwagą Moich słów, które Wam teraz powiem. Ich usłyszenie umożliwi Dźiwom (duszom) uświadomienie sobie Sedna Mnie. Przed Stworzeniem, Ja, jedynie Ja, istniałam; nic innego nie istniało wówczas. Moje prawdziwe Ja jest znane pod imionami Ćit, Sambit (Inteligencja), Para Brahma i innymi. Mój Âtman jest ponad umysłem, myślą, ponad jakąkolwiek nazwą czy znakiem, jest bez porównania z niczym; i ponad narodzinami, śmiercią i jakąkolwiek inną zmianą czy przekształceniem. Moje Ja ma jedną, obecną w Sobie moc, zwaną Mâjâ. Ta Mâjâ nie jest istniejąca, ani nieistniejąca, ani też nie można jej nazwać i taką i taką. Ta niewysłowiona substancja, Mâjâ, zawsze istnieje. Mâjâ może zostać zniszczona przez Brahma Dźnânę; nie można jej więc nazwać istniejącą; znowuż - jeśli Mâjâ nie istnieje, wówczas nie może istnieć cały rzeczywisty świat. Zatem nie można jej nazwać nieistniejącą. Oczywiście nie może być nazwana i tą i tą, gdyż pociągałoby to za sobą sprzeczność. Ta Mâjâ (bez początku, ale z końcem - w chwili Mokśy) powstaje w sposób naturalny tak jak gorąco wychodzi z ognia, promienie wychodzą ze słońca i jak chłodzące promienie wychodzą z księżyca. Tak jak wszystkie Karmy Dźîw rozpuszczają się w śnie głębokim (Śusupti), tak podczas Pralaji czyli Ogólnego Rozpuszczenia, Karmy Dźîw, Dźîwy i Czas łączą się wszystkie w jedną, jednolitą masę z tą wielką Śaktî. Zjednoczona z Moją Śaktî jestem Przyczyną tego świata; Śaktî ta posiada tę wadę, że ma moc ukrywania Mnie, jego Twórczyni.
Jestem Nirguna. A kiedy jestem zjednoczona z Moją Śaktî - Mâjâ - staję się Saguna, wielką przyczyną tego świata. Ta Mâjâ jest podzielona na dwie, Widjâ i Awidjâ. Awidjâ Mâjâ ukrywa Mnie, podczas gdy Widjâ Mâjâ - nie. Awidjâ stwarza, podczas gdy Widjâ Mâjâ oswobadza (wyzwala).
saisiwoham