Shane Conder, Lauren Darcey android.-programowanie-aplikacji-na-urzadzenia-przenosne.-wydanie-ii full.pdf

(34090 KB) Pobierz
887648094.001.png
Spis treści
O autorach ........................................................................23
Wprowadzenie ...................................................................25
Kto powinien przeczyta t ksik .................................................25
Kluczowe pytania, na jakie odpowiada ta ksika .............................26
Struktura ksiki ...........................................................................27
Opis zmian wprowadzonych w tym wydaniu ksiki ...........................28
Stosowane rodowisko programistyczne .........................................30
Dostpne materiay dodatkowe ......................................................30
Gdzie szuka dodatkowych informacji .............................................30
Konwencje stosowane w ksice ....................................................31
Kontakt z autorami ........................................................................32
Cz I
Ogólne informacje o platformie Android ...............33
Rozdzia 1
Prezentacja systemu Android .............................................35
Krótka historia tworzenia aplikacji dla urzdze przenonych ............35
Dawno, dawno temu ................................................................35
„Cega” ...................................................................................38
Wireless Application Protocol (WAP) ..........................................39
Zastrzeone platformy mobilne ..................................................42
Open Handset Alliance ..................................................................44
Google staje si bezprzewodowy ...............................................44
Tworzenie Open Handset Alliance ..............................................45
Producenci — projektowanie telefonów dla Androida ..................46
Operatorzy — dostarczanie wrae ............................................47
Dostawcy treci — tworzenie aplikacji na Androida .....................47
Wykorzystanie wszystkich moliwoci Androida ...........................48
Co wyrónia platform Android? ......................................................48
Android — platforma nastpnej generacji ..................................49
Darmowy i otwarty ....................................................................50
Znane i niedrogie narzdzia programistyczne ..............................51
6
Android. Programowanie aplikacji na urzdzenia przenone
Rozsdny stopie trudnoci nauki programowania ......................51
Umoliwianie tworzenia potnych aplikacji ................................51
Bogate i bezpieczne moliwoci integracji aplikacji .....................52
Brak kosztownych przeszkód utrudniajcych publikacj ...............52
„Otwarty rynek” aplikacji ...........................................................53
Nowa, rozwijajca si platforma ................................................54
Platforma Android .........................................................................54
Architektura Androida ...............................................................55
Bezpieczestwo i uprawnienia ...................................................56
Pisanie aplikacji na Androida ....................................................58
Podsumowanie .............................................................................60
Odwoania i inne róda informacji ..................................................60
Rozdzia 2
Przygotowywanie rodowiska programistycznego ................61
Konfiguracja rodowiska programistycznego ....................................61
Konfiguracja wasnego systemu do debugowania urzdzenia .......62
Konfiguracja urzdzenia do testowania ......................................63
Aktualizacja Android SDK ..........................................................64
Problemy z Android SDK ...........................................................64
Poznajemy Android SDK .................................................................65
Zrozumienie postanowie licencji ..............................................65
Korzystanie z dokumentacji Android SDK ...................................66
Prezentacja szkieletu programowania aplikacji ...........................68
Poznawanie narzdzi Android SDK .............................................69
Poznawanie aplikacji przykadowych ...........................................74
Podsumowanie .............................................................................75
Odwoania i inne róda informacji ..................................................75
Rozdzia 3
Pierwsza aplikacja na Androida ..........................................77
Testowanie rodowiska programistycznego .....................................77
Dodawanie aplikacji Snake do projektu
w przestrzeni roboczej Eclipse .................................................78
Tworzenie wirtualnego urzdzenia (AVD)
na potrzeby projektu Snake ....................................................80
Tworzenie konfiguracji uruchomieniowej projektu Snake ..............82
Uruchamianie aplikacji Snake w emulatorze ...............................84
Budowanie pierwszej aplikacji na Androida ......................................85
Tworzenie i konfiguracja nowego projektu aplikacji ......................86
Podstawowe pliki i katalogi aplikacji na Androida ........................88
Tworzenie AVD na potrzeby projektu ..........................................89
Tworzenie konfiguracji uruchomieniowych dla projektu ................90
Uruchamianie aplikacji w emulatorze .........................................91
Debugowanie aplikacji w emulatorze .........................................93
Dodawanie mechanizmów rejestracji do aplikacji ........................97
Spis treci
7
Dodawanie obsugi multimediów do aplikacji ..............................99
Dodawanie do aplikacji usug lokalizacyjnych ............................100
Debugowanie aplikacji na fizycznym urzdzeniu ........................103
Podsumowanie ...........................................................................105
Zasoby i inne róda informacji .....................................................106
Cz II
Kluczowe informacje
o konstrukcji aplikacji na Androida ...................107
Rozdzia 4
Anatomia aplikacji na Androida ........................................109
Opanowanie najwaniejszej terminologii ........................................109
Stosowanie kontekstu aplikacji ....................................................110
Pobieranie kontekstu aplikacji ................................................110
Stosowanie kontekstu aplikacji ...............................................110
Realizacja dziaa przy uyciu aktywnoci ......................................111
Cykl ycia aktywnoci .............................................................112
Zarzdzanie zmianami aktywnoci przy uyciu intencji ...............117
Praca z usugami .........................................................................120
Odbieranie oraz rozgaszanie intencji ............................................121
Podsumowanie ...........................................................................122
Odwoania i inne róda informacji ................................................123
Rozdzia 5
Definiowanie aplikacji przy uyciu pliku manifestu .............125
Konfiguracja pliku manifestu ........................................................125
Edycja pliku manifestu ...........................................................126
Zarzdzanie tosamoci aplikacji ................................................131
Okrelanie wersji aplikacji ......................................................131
Okrelanie nazwy oraz ikony aplikacji .......................................131
Okrelanie wymaga systemowych aplikacji ..................................132
Okrelanie konkretnych wersji SDK .........................................132
Ograniczenia zwizane z platform ..........................................135
Korzystanie z zewntrznych bibliotek .......................................137
Rejestracja aktywnoci oraz innych komponentów aplikacji .............138
Okrelanie aktywnoci bdcej gównym punktem
wejcia aplikacji przy uyciu filtra intencji ...............................138
Konfiguracja innych filtrów intencji ...........................................139
Stosowanie uprawnie .................................................................140
Rejestracja uprawnie wymaganych przez aplikacj ..................140
Rejestracja uprawnie przydzielanych innym aplikacjom ............141
Poznawanie innych ustawie podawanych w manifecie .................142
Podsumowanie ...........................................................................142
Odwoania i inne róda informacji ................................................143
8
Android. Programowanie aplikacji na urzdzenia przenone
Rozdzia 6
Zarzdzanie zasobami aplikacji .........................................145
Czym s zasoby? ........................................................................145
Przechowywanie zasobów aplikacji ..........................................146
Zrozumienie hierarchii katalogów zasobów ...............................146
Typy wartoci zasobów ...........................................................147
Przechowywanie zasobów rónych typów ..................................149
Programowy dostp do zasobów .............................................152
Okrelanie wartoci prostych zasobów w Eclipse ...........................152
Praca z zasobami ........................................................................156
acuchy znaków ...................................................................156
Stosowanie acuchów z zasobów do formatowania tekstów .....157
Praca z tablicami acuchów znaków .......................................159
Praca z wartociami logicznymi ...............................................159
Praca z liczbami cakowitymi ...................................................160
Praca z kolorami ....................................................................161
Praca z wymiarami .................................................................162
Praca z prostymi zasobami graficznymi ....................................163
Praca z obrazami ...................................................................164
Praca z animacjami ................................................................166
Praca z menu ........................................................................168
Praca z plikami XML ...............................................................170
Praca z nieprzetworzonymi plikami ...........................................171
Odwoania do zasobów ...........................................................171
Praca z ukadami ...................................................................173
Praca ze stylami ....................................................................178
Praca z tematami ...................................................................181
Odwoania do zasobów systemowych ............................................181
Podsumowanie ...........................................................................182
Odwoania i inne róda informacji ................................................183
Cz III Kluczowe zagadnienia
projektowania interfejsów uytkownika .............185
Rozdzia 7
Prezentacja wizualnych elementów interfejsu uytkownika .... 187
Prezentacja widoków i ukadów .....................................................187
Prezentacja widoków ..............................................................187
Prezentacja kontrolek .............................................................188
Prezentacja ukadów ..............................................................188
Wywietlanie tekstów przy uyciu TextView ....................................189
Konfiguracja ukadu oraz okrelanie wymiarów .........................190
Umieszczanie w tekcie kontekstowych odnoników .................191
Pobieranie danych od uytkowników ..............................................192
Pobieranie danych przy uyciu kontrolek EditText ......................193
Kontrolka Spinner — zapewnianie moliwoci wyboru ...............199
Zgłoś jeśli naruszono regulamin