Marcin Lis c#. Ćwiczenia ebook.pdf

(9037 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
C#. Æwiczenia
SPIS TRECI
Autor: Marcin Lis
ISBN: 83-7361-128-2
Format: B5, stron: 166
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jêzyk C# zosta³ opracowany w firmie Microsoft i wywodzi siê z rodziny C/C++,
choæ zawiera równie¿ wiele elementów znanych programistom Javy, jak na przyk³ad
mechanizmy automatycznego odzyskiwanie pamiêci. £¹czy wiêc w sobie wszystko to,
co najlepsze w Javie i C++, a dodatkowo pozwala na wygodne korzystanie z klas
wchodz¹cych w sk³ad platformy .NET.
Dziêki ksi¹¿ce „C#. Æwiczenia” nauczysz siê programowaæ w C# niezale¿nie od tego,
czy znasz ju¿ C++ lub Javê. Kilkadziesi¹t æwiczeñ pozwoli Ci poznaæ jêzyk C# od
podstaw po zagadnienia zaawansowane. Zalet¹ ksi¹¿ki jest zwiêz³y i przystêpny opis
prezentowanych zagadnieñ i nastawienie na praktykê programistyczn¹, a nie na
rozwa¿ania teoretyczne.
Poznasz:
• rodowisko uruchomieniowe C# i Visual Studio
• Zmienne, operatory i typy danych
• Instrukcje C#
• Podstawy programowania obiektowego, tworzenie klas, metod i konstruktorów
• U¿ycie tablic w C#
• Obs³ugê b³êdów za pomoc¹ wyj¹tków
• Interfejsy i rzutowanie
• Obs³ugê zdarzeñ
• Korzystanie z komponentów interfejsu u¿ytkownika Windows
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
863470564.020.png 863470564.021.png 863470564.022.png 863470564.023.png 863470564.001.png 863470564.002.png 863470564.003.png 863470564.004.png 863470564.005.png 863470564.006.png 863470564.007.png 863470564.008.png 863470564.009.png 863470564.010.png 863470564.011.png 863470564.012.png 863470564.013.png
 
Spis treci
Wstp...........................................................................................................................................................5
Cz I Jzyk programowania ................................................................................................................... 7
Rozdział 1. Pierwsza aplikacja................................................................................................................................9
Jzyk C#.........................................................................................................................9
rodowisko uruchomieniowe...........................................................................................10
Narzdzia......................................................................................................................11
Najprostszy program......................................................................................................11
Kompilacja i uruchamianie..............................................................................................12
Visual Studio.................................................................................................................13
Dyrektywa using............................................................................................................16
Rozdział 2. Zmienne i typy danych........................................................................................................................17
Typy danych..................................................................................................................17
Typy arytmetyczne...................................................................................................17
Typ boolean.............................................................................................................19
Deklarowanie zmiennych..........................................................................................19
Typy referencyjne....................................................................................................22
Typ string................................................................................................................23
Typ object...............................................................................................................23
Warto-. null.............................................................................................................23
Operatory......................................................................................................................24
Operatory Arytmetyczne...........................................................................................24
Operatory bitowe......................................................................................................29
Operatory logiczne....................................................................................................30
Operatory przypisania...............................................................................................30
Operatory porównania...............................................................................................31
Operator warunkowy (?)...........................................................................................31
Priorytety operatorów...............................................................................................32
Komentarze...................................................................................................................32
Rozdział 3. Instrukcje...............................................................................................................................................35
Instrukcje warunkowe....................................................................................................35
Instrukcja if...else.....................................................................................................35
Instrukcja if...else if..................................................................................................38
Instrukcja switch......................................................................................................39
Instrukcja goto...............................................................................................................41
Ptle.............................................................................................................................43
Ptla for...................................................................................................................43
Ptla while...............................................................................................................48
Ptla do while...........................................................................................................49
4
C # . wiczenia
Wprowadzanie danych....................................................................................................50
Argumenty wiersza polece:.......................................................................................51
Instrukcja ReadLine..................................................................................................54
Rozdział 4. Programowanie obiektowe.............................................................................................................61
Klasy............................................................................................................................61
Metody.........................................................................................................................63
Konstruktory.................................................................................................................69
Specyfikatory dostpu....................................................................................................71
Dziedziczenie................................................................................................................75
Rozdział 5. Tablice .......................................................................................................................................................77
Deklarowanie tablic........................................................................................................77
Inicjalizacja...................................................................................................................80
Ptla foreach..................................................................................................................81
Tablice wielowymiarowe................................................................................................83
Rozdział 6. Wyj)tki.....................................................................................................................................................89
Obsługa błdów.............................................................................................................89
Blok try...catch..............................................................................................................93
Hierarchia wyjAtków......................................................................................................97
Własne wyjAtki..............................................................................................................99
Rozdział 7. Interfejsy ...............................................................................................................................................101
Prosty interfejs.............................................................................................................101
Interfejsy w klasach potomnych....................................................................................104
Czy to interfejs?...........................................................................................................110
Rzutowanie............................................................................................................113
Słowo kluczowe as.................................................................................................115
Słowo kluczowe is..................................................................................................116
Cz II Programowanie w Windows ................................................................................................117
Rozdział 8. Pierwsze okno .....................................................................................................................................119
Utworzenie okna..........................................................................................................119
Wy-wietlanie komunikatu.............................................................................................122
Zdarzenie ApplicationExit.............................................................................................123
Rozdział 9. Delegacje i zdarzenia......................................................................................................................125
Delegacje....................................................................................................................125
Zdarzenia....................................................................................................................128
Rozdział 10. Komponenty ........................................................................................................................................133
Etykiety (Label)...........................................................................................................133
Przyciski (klasa Button)................................................................................................137
Pola tekstowe (TextBox)...............................................................................................140
Pola wyboru (CheckBox, RadioButton)..........................................................................143
Listy rozwijalne (ComboBox).......................................................................................146
Listy zwykłe (ListBox).................................................................................................149
Menu..........................................................................................................................151
Menu główne.........................................................................................................151
Menu kontekstowe.................................................................................................157
Wła-ciwo-ci Menu.................................................................................................159
Skróty klawiaturowe...............................................................................................162
3.
Instrukcje
Rozdział
Instrukcje warunkowe
Instrukcja if...else
Bardzo czsto w programie zachodzi potrzeba sprawdzenia jakiego warunku i, w zaleno-
ci od tego, czy jest on prawdziwy czy fałszywy, dalsze wykonywanie rónych instrukcji. Do
takiego sprawdzania słuy włanie instrukcja warunkowa . Ma ona ogóln$ posta%:
Spróbujmy zatem wykorzysta% tak$ instrukcj do sprawdzenia, czy zmienna całkowita jest
mniejsza od zera.
wiczenie 3.1.
Wykorzystaj instrukcj warunkow if…else do stwierdzenia, czy warto zmiennej aryt-
metycznej jest mniejsza od zera. Wywietl odpowiedni komunikat na ekranie.
!
"#$%&
863470564.014.png
36
Cz I Jzyk programowania
'()
*+
,-./01-0
,-./01-0
Spróbujmy teraz czego nieco bardziej skomplikowanego. Zajmijmy si klasycznym przy-
kładem liczenia pierwiastków równania kwadratowego. Przypomnijmy, e jeli mamy
równanie w postaci:
A
x
2
+
B
x
+
C
=
0
,
aby obliczy% jego rozwi$zanie liczymy tzw. delt ( ), która równa jest:
C
B
2
4
A
.
Jeeli delta jest wiksza od zera, mamy dwa pierwiastki:
x
1
=
(
B
+
)
2
A
x
2
=
(
B
)
2
A
.
Jeeli delta jest równa zero, istnieje tylko jedno rozwi$zanie, a mianowicie:
x
=
B
2
A
.
W przypadku trzecim, jeeli delta jest mniejsza od zera, równanie takie nie ma rozwi$-
za. w zbiorze liczb rzeczywistych. Skoro jest tutaj tyle warunków do sprawdzenia, jest
to doskonały przykład do potrenowania zastosowania instrukcji . Przy tym, aby
nie komplikowa% sprawy, nie bdziemy si w tej chwili zajmowa% wczytywaniem parame-
trów równania z klawiatury, ale podamy je bezporednio w kodzie.
Przed przyst$pieniem do realizacji tego zadania musimy si tylko jeszcze dowiedzie%, w jaki
sposób uzyska% pierwiastek z danej liczby? Na szczcie nie jest to wcale skomplikowane,
wystarczy skorzysta% z instrukcji . Aby zatem dowiedzie% si, jaki jest pier-
wiastek kwadratowy z liczby 4, naley napisa%:
$2-34
Oczywicie zamiast liczby moemy te poda% w takim wywołaniu zmienn$, a wynik działa-
nia wypisa% na ekranie np.:
/"'4
/"'$2-3/"
,-.//"
863470564.015.png 863470564.016.png 863470564.017.png 863470564.018.png 863470564.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin