Radosław Brzozowski fotografia-obnazona.-mistrzowskie-sesje-aktu scan.pdf

(26879 KB) Pobierz
888162188.012.png
Spis treści
Wstęp — do kogo adresowana jest ta książka · 7
1 Kilka mitów · 11
Aby wykonywać dobre fotograie, potrzebujemy aparatu wysokiej klasy · 12
Aby robić dobre fotograie studyjne, potrzebujemy
w pełni wyposażonego studia i kosztownych lamp · 14
Modelki i modele niechętnie pozują do aktu · 15
Fotograia aktu jest szczególnie trudna · 15
Mój partner (partnerka) będzie miał (miała) powody do zazdrości · 16
2 Współpraca z modelką · 19
Dobre rady · 20
Czego bezwzględnie nie należy robić · 22
3 Przygotowanie do sesji aktu · 25
Co naprawdę warto przygotować przed sesją · 26
4 Nauka fotograii aktu · 29
Jak się uczyć · 30
Jak nauczyć się fotograii studyjnej bez studia · 33
5 Podstawowy sprzęt oświetleniowy i jego działanie · 37
Rozwiązania amatorskie · 38
Rozwiązanie półprofesjonalne · 44
Studio · 47
6 Wyposażenie studia · 51
Lampy błyskowe · 52
Końcówki modelujące światło · 52
Statywy, pantografy itp. · 68
Systemy mocowania teł · 70
Tła · 70
Użycie światła do zmiany charakterystyki tła · 73
Światłomierz · 80
Synchronizacja błysku · 80
Inne · 82
Zasilanie · 83
3
Spis treści
888162188.013.png 888162188.014.png 888162188.015.png
7 Charakterystyka światła studyjnego · 87
8 Praca z jedną lampą · 99
Całe tło na zdjęciu jednolicie czarne · 100
Rejestrowanie fragmentu ciała modelki · 102
Rejestrowanie większego obszaru ciała modelki · 104
Oświetlanie sylwetki z dwóch stron · 105
Rejestrowanie zarysu postaci · 106
Rejestrowanie wielu szczegółów postaci · 108
Rejestrowanie ciemnej sylwetki na jasnym tle · 109
Uwidacznianie tła · 110
9 Praca z dwiema lampami · 117
Jedna lampa oświetlająca tło, druga modelkę · 118
Dwie lampy oświetlające krawędzie ciała modelki · 120
Dwie lampy oświetlające tło · 122
Dwie lampy oświetlające modelkę miękkim światłem · 124
Dwie lampy oświetlające modelkę twardym światłem · 126
10 Praca z trzema lampami · 137
Dwie lampy oświetlające modelkę, trzecia — tło · 138
11 Praca z czterema lampami i większą ich liczbą · 149
Zdjęcia w wysokim kluczu (ang. high key) i na białym tle · 150
Zdjęcia z tłem oświetlonym dynamicznie · 152
Zdjęcia z silnymi releksami we włosach · 156
Zdjęcia większej liczby osób · 157
Warto pamiętać · 157
A Najczęstsze edycje stosowane w fotograii aktu · 161
Zmiana kontrastu zdjęcia · 162
Korekcja tła · 166
Korekcja skóry i usuwanie śladów po bieliźnie · 172
Konwersja na obraz czarno-biały · 175
Tonowanie zdjęcia · 176
Wyostrzanie i wyostrzanie selektywne · 177
4 Fotograia obnażona. Mistrzowskie sesje aktu
888162188.001.png 888162188.002.png
Wyposażenie studia
Wielu fotografów nie decyduje się na rozpoczęcie
pracy w studio zakładając, że wymaga to ogromnych
nakładów inansowych. Nie zawsze jest to jednak
prawdą; oczywiście, profesjonalne studia fotograiczne
zajmują ogromną przestrzeń, a ich wyposażenie kosz-
tuje setki tysięcy złotych. W większości przypadków
możemy jednak osiągnąć podobne, bądź wręcz iden-
tyczne, rezultaty przy pomocy wyposażenia o wiele
prostszego i tańszego, wykorzystanego we własnym
mieszkaniu. Niezbędna jest nam jednak przynajmniej
podstawowa wiedza o roli i działaniu poszczególnych
urządzeń.
51
6: Wyposażenie studia
888162188.003.png 888162188.004.png 888162188.005.png 888162188.006.png
Lampy błyskowe
 D ostępne są różne modele i marki lamp. Osobiście
korzystam z lamp Durablitz. Najtańsze nie mają
elektronicznej regulacji mocy błysku, co może powo‑
dować jego pewną niestabilność — na szczęście zazwy‑
czaj nie wpływa to znacząco na jakość zdjęcia. Wiele
z tych lamp nie zapewnia również płynnej regulacji
mocy błysku czy też mocy światła pilotującego. Na
szczęście są to drobne trudności, które można łatwo
pokonać przy odrobinie wprawy.
Końcówki modelujące światło
 D la mnie najważniejszym elementem wyposażenia
studia są tak naprawdę właśnie końcówki mode‑
lujące. To one odpowiadają za jakość światła i możli‑
wości kreacji obrazu. Należy tylko pamiętać, że lampy
różnych producentów mogą mieć różne systemy moco‑
wania, co w praktyce oznacza, że zakupione końcówki
mogą pasować nie do wszystkich lamp.
Poniżej opisałem najczęściej spotykane końcówki
modelujące światło.
Notatka
Większość lamp produkcji chińskiej wy‑
posażona jest w mocowanie Bowensa.
Niestety, zdarza się, że mocowanie
w lampach dwóch różnych irm tylko
teoretycznie jest kompatybilne — do‑
kładnie z taką sytuacją spotkałem
się, usiłując zamocować softbox CY
na lampach Fighter — dlatego też przed
zakupem lampy innej marki warto jest
zwyczajnie przymierzyć do niej posia‑
dane końcówki. W przypadku lamp
marki Fighter mogą się również poja‑
wić różnice między lampami starszymi
i nowszymi, utrudniające bądź unie‑
możliwiające korzystanie z niektórych
końcówek studyjnych.
Softboksy
Softboksy są dostępne w różnych kształtach i rozmia‑
rach, od bardzo małych powierzchni (np. 40×60 cm)
do ogromnych, o przekątnej przekraczającej półtora
metra. Działanie poszczególnych rodzajów softboksów
prezentują zdjęcia i ilustracje poniżej. Należy zauważyć,
że softboksy o dużej powierzchni wymagają stosowa‑
nia lamp o większej mocy. Jeśli chodzi o mnie, korzy‑
stam z dwóch rodzajów lamp — o mocy 300 Ws i 600
Ws, przy czym lamp o większej mocy używam głów‑
nie z dużymi softboksami, rozświetlam nimi białe tło.
52 Fotograia obnażona. Mistrzowskie sesje aktu
888162188.007.png 888162188.008.png 888162188.009.png 888162188.010.png 888162188.011.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin