jan karwowski - podstawy marketingu.pdf

(9495 KB) Pobierz
827415064.001.png
PODSTAWY
MARKETINGU
PODSTAWY
MARKETINGU
Praca zbiorowa pod redakcją naukową
Jana Karwowskiego
Wydawnictwo
Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu
w Szczecinie
1998
4
Komitet redakcyjny:
Jan Majewski, Antoni Nowakowski, Wojciech Olejniczak
Recenzent:
Henryk Mruk
ISBN 83-85809-42-2
Wydawca i Copyright:
©1998 Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie
al. Wojska Polskiego 63, 70-476 Szczecin, tel. (091) 434 01 51
Wydanie II rozszerzone, Nakład 2000
Skład i opracowanie graficzne: HOGBEN s.c, Szczecin, tel. (091) 423 91 47
Druk: Drukarnia MB, Szczecin, tel. (091) 482 58 01
Wszystkie prawa, także do tłumaczeń na języki obce, zastrzeżone. Żadna część tej
książki nie może być bez z gody autorów w żadnej formie kopiowana, także w celach
nauczania, ani przetwarzana metodami elektronicznymi.
WSTĘP
W warunkach gospodarki rynkowej, w której permanentnym zjawiskiem jest spi-
rala
konkurencji
i
ograniczenia
popytowe,
przedsiębiorstwa
zabiegając
o
przydat-
ność konsumentów, klientów, partnerów mogą korzystać z marketingu.
Praktyka wielu dziesięcioleci gospodarek rynkowych dostarczała przekonują-
cych dowodów na to, że wykorzystanie marketingu w zarządzaniu przedsiębiorst-
wem wpływa skutecznie na jego efektywność.
Marketing nie jest koncepcją teoretyczną lecz przede wszystkim zbiorem prak-
tycznych doświadczeń i umiejętności. Celem procesu dydaktycznego jest przeka-
zanie jego uczestnikom - przyszłym menedżerom określonego zasobu wiedzy i umie-
jętności.
Prezentowany podręcznik, w zamierzeniu autorów, powinien być pomocny w poz-
naniu
istoty
współczesnego
marketingu
i
sposobu
praktycznego
wykorzystania
w działalności przedsiębiorstw i organizacji.
Koncepcja i struktura podręcznika dostosowana jest do programu studiów eko-
nomicznych, w którym „Podstawy marketingu" należą do minimum programowe-
go, a wiedza i umiejętność wykorzystania marketingu rozwijana jest w wykładach
i ćwiczeniach kilku innych przedmiotów.
Podręcznik składa się z 15 rozdziałów, które tworzą trzy części. Część pierw-
sza, składająca się z 4 rozdziałów poświęcona jest wyjaśnieniu istoty współczesne-
go marketingu i warunków działalności marketingowej.
Część druga, składająca się z 6 rozdziałów poświęcona jest instrumentom mar-
ketingowym i sposobom ich praktycznego wykorzystania.
Część
trzecia
(5
rozdziałów)
koncentruje
się
na
zarządzaniu
marketingiem
w przedsiębiorstwie.
Autorzy mają świadomość tego, że użyteczność podręcznika byłaby znacznie
większa gdyby poszczególne rozdziały kończyły się analizą przypadków. Ze wzglę-
dów
objętościowych,
zbiór
opracowanych
przypadków
będzie
wydany
w
odrębnej
publikacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin