PKM projekt.doc

(197 KB) Pobierz
WOJSKOWA AKADEMIA TECHNICZNA

 



WOJSKOWA AKADEMIA TECHNICZNA

im. JAROSŁAWA DĄBROWSKIEGO

PODSTAWY KONSTRUKCJI MASZYN

PROJEKT PRZEKŁADNI ZĘBATEJ

                                                                                                                Warszawa dn. 14.05.2008

 

Wykonał: Dariusz Grabowski

 

 

 

 

 

Prowadzący: dr inż. Roman Stelmasiak

Grupa:              L6S1S1                                                                                                  Ocena końcowa:

1.      Treść projektu

 

              Zaprojektować przekładnię zębatą walcową o zębach skośnych i przełożeniu i = 3.2, która przenosi moment obrotowy T1 = 32 Nm przy prędkości ω1 = 150 rad/s na człon roboczy maszyny. Obciążenie tego członu charakteryzuje się silnymi uderzeniami. Przekładnia powinna pracować przez 6 lat po 4 godzin na dobę (300 dni w roku).

 

2.      Rozwiązanie

 

2.2.  Dane uzupełniające (wg założeń konstruktora)

 

Ø      Przyjęcie współczynnika zastosowania.

Ø      Przyjęcie uzębienia skośnego o kącie pochylenia linii zęba β = 10°.

Ø      Kąt przyporu w płaszczyźnie normalnej α = 20°.

Ø      Materiał obu kół - stal ulepszana cieplnie o dopuszczalnych naprężeniach               stykowych i dopuszczalnych naprężeniach u podstawy zęba .

Ø      Współczynnik rozkładu obciążenia

Ø      Względna szerokość przekładni w odniesieniu do średnicy podziałowej zębnika

Ø      Przyjęcie liczby zębów dla .

Ø      Wykonanie w szóstej klasie dokładności.

 

3.      Obliczenia pomocnicze i dobór współczynników.

 

Ø      Wewnętrzny współczynnik dynamiczny

Ø      Określenie zakresu wytrzymałości zmęczeniowej.

 

o       Godzinowa trwałość przekładni wynosi:

 

 

o       Liczba cykli N wynosi:

 

 

Stąd wynika że przekładnia ma pracować w zakresie nieograniczonej (trwałej) wytrzymałości zmęczeniowej.

Ø      Współczynniki rozkładu obciążenia na pary zębów dla naszego przykładu wynoszą:

 

 

 

Ø      Współczynnik sprężystości wynosi:

 

 

Ø      Współczynnik strefy nacisku

 

 

Ø      Współczynnik kąta pochylenia linii zęba

 

 

Ø      Współczynnik przyporu przyjmuje się wstępnie jako Zε =1 (wstępnie).

 

Ø      Obliczenie współczynnika przeciążenia

 

 

Ø      Obliczeniowe momenty obrotowe

 

o       na zębniku

o       na kole dużym

 

Ø      Wstępne obliczenie średnicy podziałowej zębnika

 

 

Ø      Obliczenie zerowej odległości osi kół

 

 

Na tej podstawie przyjmuje się z tablic znormalizowaną wartość odległości osi kół ar = 130 mm.

Ø      Obliczanie podstawowych parametrów przekładni

 

o       średnice toczne zębnika i koła dużego

 

 

o       moduł czołowy

 

 

o       moduł normalny

 

 

przyjmuje się wartość znormalizowaną m = 2 mm

 

o       liczba zębów koła dużego wynosi:

 

 

o       średnice podziałowe kół wynoszą:

 

 

o       szerokość wieńca (przy przyjęciu średniej wartości współczynnika

szerokości wieńca dla kół walcowych λ =20) wynosi:

 

 

Ø      Ustalenie współczynników przesunięcia zarysu zęba

 

o       współczynnik rzeczywistego rozstawienia osi ma wartość:

 

 

o       współczynnik pozornego rozstawienia wynosi:

 

 

o       związki między współczynnikami Bp, Br, ap, ar,

 

 

o       zbliżenie się osi kół

 

 

o       zmniejszenie luzu wierzchołkowego:

 

 

o       sumę współczynników przesunięcia zarysu

 

 

o       podział współczynników przesunięcia zarysu zębów

 

 

Ø      Wymiary kół zębatych:

 

 

 

 

Ø      Obliczenie tocznego kąta przyporu

 

 

Ø      Obliczenie wskaźnika zazębienia i współczynnika przyporu.

 

o       czołowy wskaźnik zazębienia

 

 

o       wskaźnik zazębienia poskokowego

 

 

o       całkowity wskaźnik zazębienia

 

o       Wartość współczynnika przyporu

 

 

Ø      obliczenie współczynnika strefy nacisku

 

 

Ø      określenie obliczeniowej siły obwodowej

 

 

Ø      warunek na naprężenia stykowe

 

 

więc warunek spełniony.

 

Ø      warunek na naprężenia u podstawy zęba

 

o       współczynnik kształtu zęba i korekcji naprężenia

 

o       współczynnik przyporu

 

o       współczynnik kąta pochylenia zęba

 

Ø      obliczenia modułu normalnego m

 

 

Wartość ta jest mniejsza od wcześniej przyjętej, a zatem warunek jest spełniony.

 

 

 

 

 

Ø      Zestawienie wyników obliczeń wymiarów kół zębatych według

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin