Zapobieganie narkomanii w gminie. Zasady tworzenia gminnych programów przeciwdziałania narkomanii (2007).pdf

(6142 KB) Pobierz
na_cd
ZAPOBIEGANIE
NARKOMANII
wGMINIE
ZASADY TWORZENIA
GMINNYCH PROGRAMÓW
PRZECIWDZIA¸ANIA
NARKOMANII
35856649.004.png 35856649.005.png 35856649.006.png
ZAPOBIEGANIE NARKOMANII w GMINIE
ZASADY TWORZENIA GMINNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIA¸ANIA NARKOMANII
Redakcja merytoryczna: Anna Hejda, Katarzyna Okulicz-Kozaryn
Redakcja techniczna: Szymon Apacki
Projekt realizowany w ramach programu Transition Facility 2004
– Wsparcie regionalnych i lokalnych spo∏ecznoÊci
w przeciwdzia∏aniu narkomanii na poziomie lokalnym
(PL2004/016-829.05.01.02)
– wspó∏finansowany ze Êrodków Unii Europejskiej i Rzàdu RP
Beneficjentem projektu realizowanego
przez Fundacj´ Rozwoju Demokracji Lokalnej
jest Krajowe Biuro ds. Przeciwdzia∏ania Narkomanii
© Copyright by
Krajowe Biuro ds. Przeciwdzia∏ania Narkomanii
ul. Dereniowa 52/54
02-776 Warszawa
www.narkomania.gov.pl
Za treÊç publikacji odpowiada Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej,
poglàdy w niej wyra˝one nie odzwierciedlajà oficjalnego stanowiska Unii Europejskiej.
Warszawa 2007
ISBN: 978-83-60-760-32-1
35856649.007.png
GENEZA PROJEKTU
Geneza projektu
,,Wsparcie regionalnych i lokalnych spo∏ecznoÊci w przeciwdzia∏aniu narkomanii –
ogólnopolskie szkolenia i kampania promocyjna kierowana do spo∏ecznoÊci lokalnych”
Idea tego projektu, adresowanego do samorzàdów lokalnych, narodzi∏a si´ w 2004 roku. Wówczas to
Krajowe Biuro ds. Przeciwdzia∏ania Narkomanii postanowi∏o aplikowaç do funduszy unijnych o Êrodki
finansowe na realizacj´ przedsi´wzi´cia, które mia∏o wzmocniç struktury samorzàdu gminnego oraz
spo∏ecznoÊç lokalnà w zapobieganiu narkomanii. Komisja Europejska zaakceptowa∏a koncepcj´ pro-
jektu i przyzna∏a fundusze na jego realizacj´ w ramach tzw. Ârodków PrzejÊciowych ( Transition Facility ),
do których Polska ma dost´p po przystàpieniu do Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadami finansowania tego
typu przedsi´wzi´ç, projekt uzyska∏ tak˝e wspó∏finansowanie Rzàdu RP w wysokoÊci 15% ogólnej kwoty.
W tym samym czasie, gdy trwa∏y prace koncepcyjne nad projektem, Krajowe Biuro opracowywa∏o za-
∏o˝enia nowej ustawy o przeciwdzia∏aniu narkomanii, przyj´tej przez Parlament w lipcu 2005 roku. Od-
powiadajàc na wyra˝anà przez liczne Êrodowiska – samorzàdowców, przedstawicieli organizacji pozarzà-
dowych i wychowawców – potrzeb´ podejmowania bardziej systemowych i lepiej ustrukturalizowanych
dzia∏aƒ w zakresie zapobiegania narkomanii na poziomie samorzàdu województwa i gminy, obecna
ustawa wprowadzi∏a obowiàzek uchwalania Wojewódzkich i Gminnych Programów Przeciwdzia∏ania
Narkomanii – odpowiednio przez sejmik województwa i rad´ gminy. Tym samym nowe przepisy otwie-
ra∏y szeroko drzwi dla praktycznej implementacji idei subsydiarnoÊci i partycypacji spo∏ecznej, reko-
mendowanych i wykorzystywanych w wielu obszarach ˝ycia spo∏ecznego we wspó∏czesnych demokracjach.
W ten sposób w jednym czasie uda∏o si´ wprowadziç w ˝ycie nowe przepisy oraz pozyskaç Êrodki finansowe
na wsparcie samorzàdów gminnych w ich implementacji.
Pozosta∏o znaleêç odpowiedzialnego i doÊwiadczonego w realizacji projektów adresowanych do samorzàdów
lokalnych partnera, który nie tylko udêwignà∏by organizacyjny ci´˝ar tak du˝ego przedsi´wzi´cia, ale
móg∏by tak˝e twórczo rozwinàç jego podstawowe za∏o˝enia. Zale˝a∏o nam, aby z po∏àczenia si∏ i doÊwiadczeƒ
instytucji i osób znajàcych si´ na problematyce narkomanii oraz tych majàcych dorobek w rozwijaniu idei
samorzàdnoÊci powsta∏ program, który b´dzie odwo∏ywa∏ si´ do najlepszych doÊwiadczeƒ w tych dziedzinach.
Do realizacji programu wybrano powsta∏à w 1989 roku Fundacj´ Rozwoju Demokracji Lokalnej – obecnie
najwi´kszà w Polsce organizacj´ pozarzàdowà, dzia∏ajàcà na rzecz jednostek samorzàdu terytorialnego,
przedstawicieli w∏adz samorzàdowych, pracowników urz´dów gmin, powiatów i województw. Prowadzi
ona dzia∏ania, majàce na celu rozwój sektora organizacji pozarzàdowych i spo∏eczeƒstwa obywatelskiego,
skierowane m.in. do nauczycieli, m∏odzie˝y i przedstawicieli spo∏ecznoÊci lokalnych. Wiedza i doÊwiad-
czenie zespo∏u Fundacji oraz ekspertów wspó∏pracujàcych zadecydowa∏y o powodzeniu realizacji projektu.
Pragniemy zatem podzi´kowaç wszystkim, którzy z zaanga˝owaniem wdra˝ali lub wspierali niniejszy projekt:
Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, trenerom, autorom niniejszego podr´cznika oraz ekspertom
wojewódzkim ds. narkomanii. Chcemy podzi´kowaç tak˝e wszystkim uczestnikom szkoleƒ, którzy poprzez
swoje zainteresowanie, wnikliwy komentarz i doÊwiadczenie przyczynili si´ do sukcesu przedsi´wzi´cia.
Chcemy tak˝e wyraziç s∏owa podzi´kowania dla Urz´du Komitetu Integracji Europejskiej oraz dla Funduszu
Wspó∏pracy (Jednostka Finansujàco-Kontraktujàca), prowadzàcych nadzór formalno-finansowy nad projektem
– za ˝yczliwoÊç i profesjonalne wsparcie we wszystkich momentach, które tego wymaga∏y.
Krajowe Biuro do Spraw Narkomanii
ZASADY TWORZENIA GMINNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIA¸ANIA NARKOMANII
3
35856649.001.png
Spis treÊci
1. Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.1 Narkomania a proces poszerzania Unii Europejskiej
Piotr Jab∏oƒski, Jacek Moskalewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.2 Cel i adresaci materia∏ów
Anna Hejda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
1.3 DoÊwiadczenia programu
Beata Koz∏owska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
2. Wprowadzenie do problematyki narkotyków i narkomanii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2.1 Kulturowy i prawny status narkotyków. Rys historyczny
Krzysztof Krajewski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2.2 Podstawowe poj´cia u˝ywane w odniesieniu do nielegalnych
substancji psychoaktywnych i problemów zwiàzanych z ich u˝ywaniem
Bogus∏aw Habrat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
2.3 Typy substancji psychoaktywnych i ich dzia∏anie farmakologiczne
Bogus∏aw Habrat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.4 Epidemiologia narkomanii
Janusz Sieros∏awski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
2.5 Problem narkotyków i narkomanii a inne problemy w percepcji spo∏ecznej
Gra˝yna Âwiàtkiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.6 Reakcje spo∏eczne (postawy, reakcje nieformalne, dylematy etyczne)
Gra˝yna Âwiàtkiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
3. Polityka wobec narkomanii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
3.1 Strategie (ograniczanie popytu, redukcja poda˝y, minimalizacja szkód)
Jacek Moskalewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
3.2 Kontekst mi´dzynarodowy
Piotr Jab∏oƒski, Bogus∏awa Bukowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
3.3 Prawne aspekty przeciwdzia∏ania narkomanii
Bogus∏awa Bukowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
4. Rola i zadania poziomu lokalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
4.1 Gmina p∏aszczyznà wspó∏pracy
Anna Hejda, Beata Koz∏owska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
4.2 Zadania ustawowe gminy oraz kierunki
wyznaczone przez Krajowy Program Przeciwdzia∏ania Narkomanii
na lata 2006 – 2010
Bogus∏awa Bukowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
4
ZAPOBIEGANIE NARKOMANII w GMINIE
35856649.002.png
SPIS TREÂCI
4.3 Organizacja systemu leczenia, rehabilitacji i opieki postterapeutycznej
dla osób u˝ywajàcych narkotyki w sposób ryzykowny, szkodliwy
i uzale˝nionych od nich
Bogus∏awa Bukowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
5. Przeglàd dzia∏aƒ o udokumentowanej skutecznoÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
5.1 Profilaktyka i wczesna interwencja
Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Agnieszka Pisarska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
5.2 Leczenie farmakologiczne
Bogus∏aw Habrat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
5.3 Leczenie niefarmakologiczne
El˝bieta Rachowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
5.4 Leczenie pacjentów z tzw. podwójnà diagnozà
El˝bieta Rachowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
5.5 Redukcja szkód i ograniczanie ryzyka
El˝bieta Rachowska, Bogus∏awa Bukowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
5.6 Integracja spo∏eczna
El˝bieta Rachowska, Bogus∏awa Bukowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
6. Wst´pna ocena sytuacji, potrzeb i zasobów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
6.1 Metody oceny epidemiologicznej
Janusz Sieros∏awski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
7. Formu∏owanie Gminnego Programu Przeciwdzia∏ania Narkomanii . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
7.1 Zasady konstruowania programu
Gra˝yna Âwiàtkiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
7.2 Analiza interesariuszy
Beata Koz∏owska, Anna Hejda, Piotr Szcz´sny, Gra˝yna Âwiàtkiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
7.3 Budowanie poparcia politycznego i spo∏ecznego dla przyj´cia programu
Anna Hejda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
7.4 Metodologia opracowywania programu
Beata Koz∏owska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
7.5 Harmonogram
Piotr Szcz´sny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
7.6 Bud˝et programu
Piotr Szcz´sny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
7.7 Zaplecze finansowe
Wojciech Lachiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
7.8 Dodatkowe êród∏a finansowania dzia∏aƒ
zwiàzanych z przeciwdzia∏aniem narkomanii
Piotr Szcz´sny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
7.9 Analiza ryzyka, dzia∏ania zapobiegawcze
Beata Koz∏owska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
7.10 Trwa∏oÊç i rozprzestrzenianie efektów programu
Anna Hejda, Beata Koz∏owska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
ZASADY TWORZENIA GMINNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIA¸ANIA NARKOMANII
5
35856649.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin