Strelau.J - Psychologia.Podręcznik Akademicki.Tom.III.pdf

(12195 KB) Pobierz
Jan Strelau
redaktor naukowy
Psychologia
Podręcznik akademicki
TOM 3
Jednostka w społeczeństwie
i elementy psychologii
stosowanej
GWP
_____________ GDAŃSKIE______________
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gdańsk 2005
816679106.002.png
VIII
CZŁOWIEK
W RELACJI Z INNYMI
Bogdan Wojciszke (redakcja)
816679106.003.png
42
Wiedza jednostki
i sądy
o świecie społecznym
Maria Lewicka i Bogdan Wojciszke
N asze postępowanie bardziej
42.1
zależy od tego, jak swój świat
rozumiemy, niż od tego, jaki
ów świat w istocie jest. Co
prawda sposób rozumienia
świata w dużym stopniu odzwierciedla rze­
czywistą jego naturę, ale w pewnej mierze za­
leży także od zawartości i stanu umysłu czło­
wieka, wskutek czego ta sama sytuacja bywa
różnie odczytywana przez różnych ludzi, a na­
wet przez tego samego człowieka przy róż­
nych okazjach. Powodem tego zróżnicowania
jest odmienność struktur umysłowych, do
których ludzie się odwołują, interpretując
znaczenie obserwowanych wydarzeń czy pró­
bując zrozumieć zachowanie spotykanych
przez siebie osób.
Struktury wiedzy
i rozumienie świata
społecznego
Bogdan Wojciszke
Przeczytajmy następujący tekst:
Postępowanie jest w istocie zupełnie proste. Przede
wszystkim należy poukładać poszczególne pozycje
w różne grupy. Oczywiście wystarczyć może tylko
jedna grupa, w zależności od tego, jak wiele jest do
816679106.004.png
CZŁOWIEK W RELACJI Z INNYMI
oczywiście odpowiedzi na pytanie, jak wiedza
ta jest zorganizowana w naszym umyśle.
Najważniejsze rozróżnienie to różnica
między uogólnioną wiedzą na temat pewnych
rodzajów zdarzeń czy obiektów a wiedzą
o konkretnych zdarzeniach. Każdy ma mniej
lub bardziej rozbudowaną wiedzę na temat
prania ubrań - jak, kiedy i za pomocą czego
się to robi. Wiedza taka pozwala nam samym
tę czynność wykonywać, a także rozpozna­
wać sens działania innych osób czy znaczenie
komunikatów odnoszących się do tej czynno­
ści. Ponadto dysponujemy też pamięcią o róż­
nych konkretnych praniach, jakie zdarzyło
nam się obserwować czy wykonywać (na
przykład to sprzed roku, kiedy z dwóch ko­
szul żółtych i trzech niebieskich udało nam
się w niezupełnie zamierzony sposób uzyskać
pięć zielonych). Nagromadzone w naszym
umyśle informacje o świecie mają więc cha­
rakter bądź wiedzy ogólnej (o pewnych ro­
dzajach lub kategoriach zdarzeń, obiektów
czy ludzi, na przykład o blondynkach), bądź
też wspomnień (o konkretnych zdarzeniach,
specyficznych obiektach, poszczególnych
osobach, na przykład o pewnej blondynce
poznanej na wakacjach). Rozróżnienie to na­
wiązuje do wprowadzonego przez Tulyinga
(1972) podziału pamięci na semantyczną (pa­
mięć znaczeń) i epizodyczną (wspomnienia
zdarzeń z własnej biografii - por. rozdz. 20.).
Podstawowym elementem wiedzy ogólnej
jest schemat poznawczy rozumiany jako
organizacja naszych uprzednich doświad­
czeń z jakimś rodzajem zdarzeń, osób
czy obiektów (Bartlett, 1932). Schematy za­
wierają z reguły nie wszystkie wiadomości na
temat danego fragmentu rzeczywistości, lecz
wiedzę uogólnioną, wyabstrahowaną z kon­
kretnych doświadczeń (epizodów). Wiedza
0 typowym przebiegu egzaminu, o sposobach
stawiania pytań i wywieraniu dobrego wraże­
nia na egzaminatorze składa się na schemat
„zdawanie egzaminu”. Natomiast wspomnie­
nie przebiegu egzaminu z psychologii spo­
łecznej, zdawanego w konkretnym czasie
1 miejscu u profesora X, to epizodyczna repre­
zentacja w umyśle tylko jednego z konkret­
zrobienia. Ważne jest, aby nie przesadzić. To znaczy
lepiej załatwić za jednym razem za mato rzeczy niż za
dużo. Na krótką metę może to się wydawać nieważne,
ale łatwo tu o komplikacje. Pomyłka może być także
kosztowna. Kiedy postępowanie jest już zakończone,
należy rzeczy z powrotem poukładać w poszczegól­
ne grupy. Potem mogą one zostać odłożone na wła­
ściwe im miejsce. Niewątpliwie zostaną one użyte raz
jeszcze i cały cykl znów zostanie powtórzony.
Ten tekst po przeczytaniu jest prawie niemoż­
liwy do odtworzenia. Choć zbudowany został
z poprawnych zdań i zawiera powszechnie zro­
zumiałe słowa, całość jest niezrozumiała - po
prostu nie wiadomo, o co w niej chodzi. Po­
ziom zrozumienia tekstu i jego zapamiętania
wzrasta jednak kilkakrotnie, jeżeli poprzedzi
się go tytułem „Pranie”. W świetle tytułu staje
się oczywiste, że różne rodzaje ubrań należy
prać oddzielnie, że powtarza się to wielokrot­
nie itd. Ten prosty eksperyment (Bransford
i Johnson, 1972), w którym jedna grupa bada­
nych odtwarza tekst opatrzony tytułem, druga
grupa zaś - tekst bez tytułu, pokazuje, jak
istotną rolę w przetwarzaniu nadchodzącej
z zewnątrz informacji odgrywa wiedza już po­
siadana. Dochodzące z zewnątrz dane mogą
być zupełnie niezrozumiałe, jeżeli nie potrafi­
my ich odnieść do jakiejś znanej sobie katego­
rii interpretacyjnej, czy to z powodu jej chwilo­
wej niedostępności (na przykład wskutek nie­
jasnych „sygnałów wywoławczych”, jak w za­
cytowanym tekście Bransforda i Johnsona),
czy z powodu braku danej kategorii w umyśle
(jak mogłoby być w wypadku Marsjan czy nie­
jakiego Adama Niechluja, który wygląda, jak­
by nie wiedział, co to pranie). Podrozdział ten
poświęcony jest problemowi, w jaki sposób po­
siadana już wiedza wpływa na odbiór, rozumie­
nie i zapamiętywanie napływających do nas in­
formacji o świecie społecznym.
42 . 1.1
Budowa i rodzaje schematów
Rozważanie mechanizmów funkcjonowania
wiedzy o otoczeniu społecznym wymaga
816679106.005.png
29
WIEDZA JEDNOSTKI I SĄDY O ŚWIECIE SPOŁECZNYM
nych egzemplarzy schematu „zdawanie egza­
minu”. W trakcie tego egzaminu mogło się
zdarzyć, że profesor zrobił nam kleks w in­
deksie podczas wpisywania oceny, ale takie
zdarzenie zwykle nie jest reprezentowane
w ogólnym schemacie „zdawanie egzaminu”,
ponieważ nie ma ono typowego charakteru
(zwykle profesorowie nie robią nam kleksów
w indeksie). Ogólnie rzecz biorąc, obowiązu­
je zasada, że im lepiej wykształcony jest jakiś
schemat, tym bardziej jego zawartość jest wy­
abstrahowana z wiedzy o konkretnych eg­
zemplarzach, natomiast im słabiej wykształ­
cony schemat, tym większą rolę w jego re­
prezentacji odgrywają wiadomości o pojedyn­
czych egzemplarzach (Sherman, 1996).
Dwie uniwersalne zasady budowy sche­
matów to prototypowość i hierarchiczność
(por. Wojciszke, 1986a). Zgodnie z zasadą
prototypowości, na dowolny schemat skła­
dają się:
pieniędzy po obietnicę zbawienia) czy osoby
nabywców i sprzedawców. Wartości, jakie
mogą przyjmować kolejne zmienne, są więc
zróżnicowane pod względem stopnia typo-
wości. Najbardziej typowe tworzą proto­
typ. Prototyp kupowania to taki akt kupna,
gdzie jakieś dobro wytworzone przez człowie­
ka jest dawane przez zawodowego sprzedaw­
cę w zamian za pieniądze, w sklepie, a więc
w miejscu specjalnie do tego stworzonym itd.
W wiedzy o kupowaniu zawarte są także typo­
we związki między zmiennymi, na przykład
im lepszej jakości dobro, tym więcej wymaga
pieniędzy; często rodzaj dobra implikuje ro­
dzaj nabywcy (na przykład kosmetyki czę­
ściej kupowane są przez kobiety, a motocykle
- przez mężczyzn).
Schematy stanowią więc bardzo bogate
struktury informacyjne, ponieważ ich zasto­
sowanie pozwala na wyciąganie licznych
wniosków. Na podstawie rozpoznania obiek­
tu czy zdarzenia jako egzemplarza jakiegoś
schematu jesteśmy w stanie wywnioskować
wiele jego (prototypowych) właściwości, na­
wet jeżeli ich nie zaobserwowaliśmy. Na­
tomiast na podstawie zaobserwowania kon­
kretnej wartości jednej zmiennej jesteśmy
w stanie przewidzieć, jakie wartości dany eg­
zemplarz schematu przyjmie pod względem
innych zmiennych.
Druga powszechna reguła budowy sche­
matów to zasada hierarchiczności: każdy
schemat składa się z podschematów, te zaś
również składają się ze swoich podschema­
tów i tak dalej, aż do osiągnięcia poziomu
schematów pierwotnych, które nie rozkłada­
ją się już na dalsze części. Hierarchiczność
schematów opierać się może albo na relacji
część - całość (na przykład twarz - oko - tę­
czówka), albo na relacji ogólności (na przy­
kład kupowanie - kupowanie samochodu -
kupowanie samochodu na giełdzie). Każdy
podschemat ma cechy schematu, to znaczy
zawiera prototyp i może funkcjonować jako
samodzielna jednostka wiedzy (a więc stano­
wić przesłankę rozumienia, zapamiętania
i wnioskowania). Wiedza o świecie jest w sy­
stemie schematów kodowana hierarchicznie,
(1) zmienne charakteryzujące egzemplarze
schematu (aspekty, w jakich egzempla­
rze są opisywane);
(2) typowe relacje występujące między
zmiennymi;
(3) prototyp, czyli zbiór najbardziej typo­
wych wartości przybieranych przez sche­
maty pod względem tych zmiennych.
Rozważmy tę zasadę na przykładzie kupowa­
nia (Rumelhart, 1980). Zmienne składające
się na ten schemat są dość powszechnie po­
dzielane. Prawie każdy zgodzi się, że o kupo­
waniu można mówić, kiedy istnieje nabywca,
czyli osoba pragnąca nabyć jakieś dobro, kie­
dy posiada ona środki nabywcze, czyli za­
płatę za owo dobro, i kiedy istnieje sprze­
dawca, a więc osoba wyzbywająca się dane­
go dobra w trakcie targu, czyli interakcji,
podczas której następuje wymiana. Poszcze­
gólne egzemplifikacje tego schematu (kon­
kretne akty kupna) mogą się bardzo różnić
między sobą. Kupowane mogą być najróżniej­
sze dobra: od typowych (na przykład żyw­
ność) do nietypowych (życie), podobnie zróż­
nicowane mogą być środki nabywcze (od
816679106.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin