Strelau.J - Psychologia.Podręcznik Akademicki.Tom.III.pdf
(
12195 KB
)
Pobierz
Jan Strelau
redaktor naukowy
Psychologia
Podręcznik akademicki
TOM 3
Jednostka w społeczeństwie
i elementy psychologii
stosowanej
GWP
_____________ GDAŃSKIE______________
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gdańsk 2005
VIII
CZŁOWIEK
W RELACJI Z INNYMI
Bogdan Wojciszke (redakcja)
42
Wiedza jednostki
i sądy
o świecie społecznym
Maria Lewicka i Bogdan Wojciszke
N
asze postępowanie bardziej
42.1
zależy od tego, jak swój świat
rozumiemy, niż od tego, jaki
ów świat w istocie jest. Co
prawda sposób rozumienia
świata w dużym stopniu odzwierciedla rze
czywistą jego naturę, ale w pewnej mierze za
leży także od zawartości i stanu umysłu czło
wieka, wskutek czego ta sama sytuacja bywa
różnie odczytywana przez różnych ludzi, a na
wet przez tego samego człowieka przy róż
nych okazjach. Powodem tego zróżnicowania
jest odmienność struktur umysłowych, do
których ludzie się odwołują, interpretując
znaczenie obserwowanych wydarzeń czy pró
bując zrozumieć zachowanie spotykanych
przez siebie osób.
Struktury wiedzy
i rozumienie świata
społecznego
Bogdan Wojciszke
Przeczytajmy następujący tekst:
Postępowanie jest w istocie zupełnie proste. Przede
wszystkim należy poukładać poszczególne pozycje
w różne grupy. Oczywiście wystarczyć może tylko
jedna grupa, w zależności od tego, jak wiele jest do
CZŁOWIEK W RELACJI Z INNYMI
oczywiście odpowiedzi na pytanie, jak wiedza
ta jest zorganizowana w naszym umyśle.
Najważniejsze rozróżnienie to różnica
między uogólnioną wiedzą na temat pewnych
rodzajów zdarzeń czy obiektów a wiedzą
o konkretnych zdarzeniach. Każdy ma mniej
lub bardziej rozbudowaną wiedzę na temat
prania ubrań - jak, kiedy i za pomocą czego
się to robi. Wiedza taka pozwala nam samym
tę czynność wykonywać, a także rozpozna
wać sens działania innych osób czy znaczenie
komunikatów odnoszących się do tej czynno
ści. Ponadto dysponujemy też pamięcią o róż
nych konkretnych praniach, jakie zdarzyło
nam się obserwować czy wykonywać (na
przykład to sprzed roku, kiedy z dwóch ko
szul żółtych i trzech niebieskich udało nam
się w niezupełnie zamierzony sposób uzyskać
pięć zielonych). Nagromadzone w naszym
umyśle informacje o świecie mają więc cha
rakter bądź wiedzy ogólnej (o pewnych ro
dzajach lub kategoriach zdarzeń, obiektów
czy ludzi, na przykład o blondynkach), bądź
też wspomnień (o konkretnych zdarzeniach,
specyficznych obiektach, poszczególnych
osobach, na przykład o pewnej blondynce
poznanej na wakacjach). Rozróżnienie to na
wiązuje do wprowadzonego przez Tulyinga
(1972) podziału pamięci na semantyczną (pa
mięć znaczeń) i epizodyczną (wspomnienia
zdarzeń z własnej biografii - por. rozdz. 20.).
Podstawowym elementem wiedzy ogólnej
jest schemat poznawczy rozumiany jako
organizacja naszych uprzednich doświad
czeń z jakimś rodzajem zdarzeń, osób
czy obiektów (Bartlett, 1932). Schematy za
wierają z reguły nie wszystkie wiadomości na
temat danego fragmentu rzeczywistości, lecz
wiedzę uogólnioną, wyabstrahowaną z kon
kretnych doświadczeń (epizodów). Wiedza
0 typowym przebiegu egzaminu, o sposobach
stawiania pytań i wywieraniu dobrego wraże
nia na egzaminatorze składa się na schemat
„zdawanie egzaminu”. Natomiast wspomnie
nie przebiegu egzaminu z psychologii spo
łecznej, zdawanego w konkretnym czasie
1 miejscu u profesora X, to epizodyczna repre
zentacja w umyśle tylko jednego z konkret
zrobienia. Ważne jest, aby nie przesadzić. To znaczy
lepiej załatwić za jednym razem za mato rzeczy niż za
dużo. Na krótką metę może to się wydawać nieważne,
ale łatwo tu o komplikacje. Pomyłka może być także
kosztowna. Kiedy postępowanie jest już zakończone,
należy rzeczy z powrotem poukładać w poszczegól
ne grupy. Potem mogą one zostać odłożone na wła
ściwe im miejsce. Niewątpliwie zostaną one użyte raz
jeszcze i cały cykl znów zostanie powtórzony.
Ten tekst po przeczytaniu jest prawie niemoż
liwy do odtworzenia. Choć zbudowany został
z poprawnych zdań i zawiera powszechnie zro
zumiałe słowa, całość jest niezrozumiała - po
prostu nie wiadomo, o co w niej chodzi. Po
ziom zrozumienia tekstu i jego zapamiętania
wzrasta jednak kilkakrotnie, jeżeli poprzedzi
się go tytułem „Pranie”. W świetle tytułu staje
się oczywiste, że różne rodzaje ubrań należy
prać oddzielnie, że powtarza się to wielokrot
nie itd. Ten prosty eksperyment (Bransford
i Johnson, 1972), w którym jedna grupa bada
nych odtwarza tekst opatrzony tytułem, druga
grupa zaś - tekst bez tytułu, pokazuje, jak
istotną rolę w przetwarzaniu nadchodzącej
z zewnątrz informacji odgrywa wiedza już po
siadana. Dochodzące z zewnątrz dane mogą
być zupełnie niezrozumiałe, jeżeli nie potrafi
my ich odnieść do jakiejś znanej sobie katego
rii interpretacyjnej, czy to z powodu jej chwilo
wej niedostępności (na przykład wskutek nie
jasnych „sygnałów wywoławczych”, jak w za
cytowanym tekście Bransforda i Johnsona),
czy z powodu braku danej kategorii w umyśle
(jak mogłoby być w wypadku Marsjan czy nie
jakiego Adama Niechluja, który wygląda, jak
by nie wiedział, co to pranie). Podrozdział ten
poświęcony jest problemowi, w jaki sposób po
siadana już wiedza wpływa na odbiór, rozumie
nie i zapamiętywanie napływających do nas in
formacji o świecie społecznym.
42
.
1.1
Budowa i rodzaje schematów
Rozważanie mechanizmów funkcjonowania
wiedzy o otoczeniu społecznym wymaga
29
WIEDZA JEDNOSTKI I SĄDY O ŚWIECIE SPOŁECZNYM
nych egzemplarzy schematu „zdawanie egza
minu”. W trakcie tego egzaminu mogło się
zdarzyć, że profesor zrobił nam kleks w in
deksie podczas wpisywania oceny, ale takie
zdarzenie zwykle nie jest reprezentowane
w ogólnym schemacie „zdawanie egzaminu”,
ponieważ nie ma ono typowego charakteru
(zwykle profesorowie nie robią nam kleksów
w indeksie). Ogólnie rzecz biorąc, obowiązu
je zasada, że im lepiej wykształcony jest jakiś
schemat, tym bardziej jego zawartość jest wy
abstrahowana z wiedzy o konkretnych eg
zemplarzach, natomiast im słabiej wykształ
cony schemat, tym większą rolę w jego re
prezentacji odgrywają wiadomości o pojedyn
czych egzemplarzach (Sherman, 1996).
Dwie uniwersalne zasady budowy sche
matów to prototypowość i hierarchiczność
(por. Wojciszke, 1986a). Zgodnie z
zasadą
prototypowości,
na dowolny schemat skła
dają się:
pieniędzy po obietnicę zbawienia) czy osoby
nabywców i sprzedawców. Wartości, jakie
mogą przyjmować kolejne zmienne, są więc
zróżnicowane pod względem stopnia typo-
wości. Najbardziej typowe tworzą
proto
typ.
Prototyp kupowania to taki akt kupna,
gdzie jakieś dobro wytworzone przez człowie
ka jest dawane przez zawodowego sprzedaw
cę w zamian za pieniądze, w sklepie, a więc
w miejscu specjalnie do tego stworzonym itd.
W wiedzy o kupowaniu zawarte są także typo
we związki między zmiennymi, na przykład
im lepszej jakości dobro, tym więcej wymaga
pieniędzy; często rodzaj dobra implikuje ro
dzaj nabywcy (na przykład kosmetyki czę
ściej kupowane są przez kobiety, a motocykle
- przez mężczyzn).
Schematy stanowią więc bardzo bogate
struktury informacyjne, ponieważ ich zasto
sowanie pozwala na wyciąganie licznych
wniosków. Na podstawie rozpoznania obiek
tu czy zdarzenia jako egzemplarza jakiegoś
schematu jesteśmy w stanie wywnioskować
wiele jego (prototypowych) właściwości, na
wet jeżeli ich nie zaobserwowaliśmy. Na
tomiast na podstawie zaobserwowania kon
kretnej wartości jednej zmiennej jesteśmy
w stanie przewidzieć, jakie wartości dany eg
zemplarz schematu przyjmie pod względem
innych zmiennych.
Druga powszechna reguła budowy sche
matów to
zasada hierarchiczności:
każdy
schemat składa się z podschematów, te zaś
również składają się ze swoich podschema
tów i tak dalej, aż do osiągnięcia poziomu
schematów pierwotnych, które nie rozkłada
ją się już na dalsze części. Hierarchiczność
schematów opierać się może albo na relacji
część - całość (na przykład twarz - oko - tę
czówka), albo na relacji ogólności (na przy
kład kupowanie - kupowanie samochodu -
kupowanie samochodu na giełdzie). Każdy
podschemat ma cechy schematu, to znaczy
zawiera prototyp i może funkcjonować jako
samodzielna jednostka wiedzy (a więc stano
wić przesłankę rozumienia, zapamiętania
i wnioskowania). Wiedza o świecie jest w sy
stemie schematów kodowana hierarchicznie,
(1) zmienne charakteryzujące egzemplarze
schematu (aspekty, w jakich egzempla
rze są opisywane);
(2) typowe relacje występujące między
zmiennymi;
(3) prototyp, czyli zbiór najbardziej typo
wych wartości przybieranych przez sche
maty pod względem tych zmiennych.
Rozważmy tę zasadę na przykładzie kupowa
nia (Rumelhart, 1980). Zmienne składające
się na ten schemat są dość powszechnie po
dzielane. Prawie każdy zgodzi się, że o kupo
waniu można mówić, kiedy istnieje
nabywca,
czyli osoba pragnąca nabyć jakieś
dobro,
kie
dy posiada ona
środki nabywcze,
czyli za
płatę za owo dobro, i kiedy istnieje
sprze
dawca,
a więc osoba wyzbywająca się dane
go dobra w trakcie
targu,
czyli interakcji,
podczas której następuje wymiana. Poszcze
gólne egzemplifikacje tego schematu (kon
kretne akty kupna) mogą się bardzo różnić
między sobą. Kupowane mogą być najróżniej
sze dobra: od typowych (na przykład żyw
ność) do nietypowych (życie), podobnie zróż
nicowane mogą być środki nabywcze (od
Plik z chomika:
AnaDee
Inne pliki z tego folderu:
Strelau.J - Psychologia.Podręcznik Akademicki.Tom.III.pdf
(12195 KB)
Strelau.J - Psychologia.Podręcznik Akademicki.Tom.II.pdf
(12082 KB)
Strelau.J - Psychologia.Podręcznik Akademicki.Tom.I.pdf
(8728 KB)
Inne foldery tego chomika:
Literatura niemiecka
Nauka i edukacja
Poprawna polszczyzna
Powieści
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin