· Pojęcie "renesans" charakterystyka i periodyzacja;
· Sytuacja polityczna, kulturowa i wyznaniowa w Europie XV i XVI wieku a muzyka;
· Twórczość angielska i burgundzka: Dunstable i Dufay;
· Twórczość franko-flamandzka: pokolenie Ockeghema, Josquina i Gomberta;
· Wokalna muzyka świecka (chanson, madrygał, canzonetta, Lied, pieśń)
· Twórcy polifonii wokalnej: Palestrina, di Lasso;
· Muzyka w kręgu weneckim: polichóralność;
· Notacje muzyczne: biała notacja menzuralna, notacje tabulaturowe: lutniowe i klawiszowe różnych typów;
· Włoska twórczość madrygałowa;
· Muzyka na instrumenty klawiszowe i lutniowa;
· Twórczość w krajach niemieckojęzycznych;
· Teoria muzyki (Johannes Tinctoris, Franchinus Gafurius, Henricus Glareanus, Jerzy Liban z Legnicy, Gioseffo Zarlino, Nicola Vicentino, Vincenzo Galilei)
· O "renesans" muzyki starożytnej - Marsilio Ficino i Angelo Poliziano na dworze Medyceuszów, Plejada oraz Akademia Poezji i Muzyki w Paryżu, Camerata Florencka
· Muzyka angielska i hiszpańska w XVI w.;
LITERATURA:
· Willi Apel, Die Notation der polyphonen Musik 900-1600, Leipzig 1962.
· Alan W. Atlas, Renaissance Music. Music in Western Europe, 1400-1600, w serii: "The Norton Introduction to Music History" 2, New York-London 1998.
· Howard M. Brown, Music in the Renaissance, Prentice-Hall 1976.
· Józef M. Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. 3: Pieśń, Kraków 1974 ("Pieśń w okresie renesansu").
· Józef M. Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. 5: Wielkie formy wokalne, Kraków 1984 ("Motet w okresie renesansu" i "Msza w okresie renesansu").
· Hieronim Feicht, Studia nad muzyką polskiego renesansu i baroku, Kraków 1980.
· Ludwig Finscher (red.), Die Musik des 15. und 16. Jahrhunderts, w serii "Neues Handbuch der Musikwissenschaft", red. Carl Dahlhaus, t. 3, cz. 1, Laaber 1989, cz. 2: Laaber 1990.
· Paweł Gancarczyk, "Musica scripto". Kodeksy menzuralne II połowy XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej, Warszawa 1999.
· Agnieszka Leszczyńska, Melodyka niderlandzka w polifonii Josquina, Obrechta i La Rue, Warszawa 1997.
· Edward E. Lowinsky, Music in the culture of Renaissance, t. 1-2, Chicago, London, 1989.
· Katarzyna Morawska, Renesans 1500–1600, Warszawa 1994.
· New Oxford History of Music, t. 3: Ars nova and the Renaissance, red. Dom Anselm Hughes i Gerald Abraham, London 1960, t. 4: The Age of Humansim, red. Gerald Abraham, London 1968.
· Szymon Paczkowski, Apoteoza muzyki: Ficino i "L'Orfeo" Claudia Monteverdiego, w: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej, red. Sławomira Żerańska-Kominek, Gdańsk 2003, s. 131-145 wraz ze s. 360-362.
· Bernhold Schmid, Między słowem a muzyką w twórczości Orlanda di Lasso, "Muzyka" L 2005 nr 2, s. 3-16.
· Gustave Reese, Music in the Renaissance, New York, 1959.
· Reinhard Strohm, The rise of European music 1380-1500, Cambridge 1993.
· Ryszard J. Wieczorek, Ut cantus consonet verbis: związki muzyki ze słowem we włoskiej refleksji muzycznej XVI wieku, Poznań 1995.
· Elżbieta Witkowska-Zaremba, Historia wobec teorii. Na marginesie historii teorii muzyki, "Muzyka" XLVII 2002 nr 3-4, s. 105-114.
Zasady zaliczenia: Do egzaminu obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz referatu sprawdzającego.
archaii