POCZĄTKUJĄCY - RECEPTYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE.doc

(272 KB) Pobierz
POCZĄTKUJĄCY – RECEPTYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE

POCZĄTKUJĄCY – RECEPTYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE

 

PROGRAM: NAŚLADOWANIE JEDNOSTOPNIOWYCH INSTRUKCJI

Procedura programowa: usiądź na krześle przodem do dziecka i skup jego uwagę. Zaprezentuj czynność. Pomóż dziecku przy powtórzeniu tej samej czyn­ności. W miarę postępów, zmniejszaj liczbę podpowiedzi. W końcowej fazie, na­gradzaj tylko prawidłowe odpowiedzi.

Materiały: rzeczy, potrzebne do wykonywania czynności.

Sugerowane miejsce pracy: w przypadku pkt. 2, dziecko powinno znajdować się w pozycji siedzącej.

Pomocne wskazówki: pomoc dziecku przy w wykonaniu czynności.

 

Wykonywana czynność

Reakcja

Data

rozpoczęcia

Data

opanowania czynności

1. „Usiądź"

 

 

 

2. „Wstań"

 

 

 

3. „Podejdź bliżej"

 

 

 

4. „Opuść ręce"

 

 

 

5. „Pomachaj na pożegnanie"

 

 

 

6. „Obejmij mnie"

 

 

 

7. „Podnieś ramiona"

 

 

 

8. „Zaklaszcz w dłonie"

 

 

 

9. „Obróć się"

 

 

 

10. „Podskocz"

 

 

 

11. „Pocałuj mnie"

 

 

 

12. „Rzuć to"

 

 

 

13. „Zamknij drzwi"

 

 

 

14. „Poślij mi całusa"

 

 

 

15. „Zapal światło"

 

 

 

16. „Weź chusteczkę"

 

 

 

17. „Włącz muzykę"

 

 

 

18. „Połóż na półkę"

 

 

 

19. „Przybij piątkę"

 

 

 

20. „Zatup nogami"

 

 

 

 

Uwaga: Wybieraj czynności zgodnie z planem dnia. Wybieranie zadań, które twoje dziecko może wykonywać pomiędzy lekcjami, z pewnością wpłynie na ich charakter (będą bardziej powszednie).

PROGRAM: CZĘŚCI CIAŁA (RECEPTYWNE I EKSPRESYWNE)

Procedura programowa:

(1)       Identyfikacja części ciała - usiądź naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i po­proś: „dotknij... (część ciała)". Pomóż dziecku w dotknięciu prawidłowej części ciała (dziecko musi wskazać część ciała na sobie). Zmniejszaj liczbę podpowiedzi w trakcie trwania sesji. W ostatniej fazie nagradzaj tylko prawidłowe odpowiedzi.

(2)       Nazywanie części dala - usiądź na krześle i skup uwagę dziecka na sobie. Pokazuj części ciała na sobie i pytaj dziecko: „co to jest?". Podpowiedz dziec­ku, gdy nie potrafi dać prawidłowej odpowiedzi. Zmniejszaj liczbę podpowiedzi w trakcie trwania sesji. W ostatniej fazie nagradzaj tylko prawidłowe odpowiedzi.

Sugerowane warunki pracy:

(1)       Wykonanie 5 jednostopniowych instrukcji.

(2)       Określanie części ciała i identyfikacja znanych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin