POCZĄTKUJĄCY – UCHWYCENIE UWAGI I NAŚLADOWANIE
PROGRAM: UZYSKANIE KONTAKTU WZROKOWEGO
Procedura programowa: s
(1) Reakcja na imię dziecka - usiądź naprzeciw dziecka. Wypowiedz jego imię i postaraj się zwrócić jego uwagę poprzez pokazanie czegoś słodkiego, na zachętę na wysokości wzroku. Gdy dziecko uchwyci kontakt z tobą przez jedną sekundę, natychmiast daj mu smakołyk. W trakcie następnych sesji, po wypowiedzeniu imienia dziecka i pokazaniu czegoś na zachętę, zwiększ czas oczekiwania do kilku sekund. Na zakończenie oczekuj na reakcję dziecka bez pokazywania dodatkowych rzeczy dla zachęcenia dziecka do współpracy. Jeśli dziecko zacznie spoglądać na Ciebie w sposób spontaniczny, kontynuuj metodę zachęty dziecka.
(2) Przez 5 sekund — powtórz procedurę z pkt. 1 i postaraj się utrzymać kontakt wzrokowy przez 5 sekund, uprzednio pokazując dziecku coś na zachętę. W końcowej fazie oczekuj na reakcję bez uprzedniej zachęty dziecka.
(3) Podczas zabawy - daj dziecku zabawkę i posadź je przy stole. Usiądź po przeciwnej stronie stołu i wypowiedz imię dziecka. Podpowiedz dziecku, aby spojrzało na ciebie i wymuś odpowiedź przy pomocy zachęty. Zmniejszaj stopień podpowiedzi w miarę upływu długości trwania sesji. Na zakończenie poproś dziecko o reakcję przy użyciu jak najmniejszych środków pomocniczych.
(4) Z oddali - powtórz procedurę z pkt. 3, lecz usiądź na odległość metra. Wypowiedz imię dziecka i pomóż mu spojrzeć na ciebie. Zmniejsz stopień pomocy podczas kolejnych zajęć. Kończąc eksperyment, zmniejsz pomoc dziecku do minimum. Podczas trwania sesji, zwiększaj dystans pomiędzy dzieckiem.
(5) Reakcja na prośbę „spójrz na mnie" - usiądź obok dziecka. Wypowiedz prośbę „spójrz na mnie". Wykorzystaj te same procedury zachęty i pomocy, jak w pkt. 1.
Materiały: przedmioty lub coś słodkiego. Sugerowane warunki pracy: siedzenie na krzesłach.
Pomocne wskazówki: unieś zachętę do poziomu wzroku i delikatnie poprowadź brodę dziecka do góry, aby uzyskać kontakt wzrokowy. Wykorzystaj metodę przedłużania czasu: przedłużaj czas na udzielenie podpowiedzi co 2 sekundy.
Instrukcje
Reakcje
Data
rozpoczęcia
opanowania czynności
(1-4) Imię dziecka (5) „Spójrz na mnie"
(1-5) uzyskanie kontaktu wzrokowego
1. Przez 1 sekundę
2. Przez 5 sekund
3. Podczas zabawy
4. Z odległości
5. W odpowiedzi na prośbę „spójrz na mnie"
Uwaga: Musicie być pewni, iż dziecko patrzy wam dokładnie w oczy, a nie na rzecz, która zachęca je do skierowania wzroku w wybrane miejsce.
PROGRAM: NAŚLADOWANIE PROSTYCH CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
Procedura programowa: usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Przedstaw mu swoją prośbę „zrób..." i przedstaw mu czynność, jaką dziecko ma wykonać. Podpowiedz dziecku, w jaki sposób ma wykonać polecenie i pomóż mu w realizacji tego zamierzenia. Podczas kolejnych prób zmniejszaj liczbę podpowiedzi. W końcowej fazie nagradzaj tylko te odpowiedzi, które padły po niewielkich podpowiedziach. W ostateczności nagradzaj tylko prawidłowe, samodzielne odpowiedzi.
Sugerowane warunki pracy: siedzenie na krzesłach.
Pomocne wskazówki: ruchowa pomoc dziecku w przedstawieniu żądanych czynności.
Wykonywana czynność
Reakcja
1. Zapukaj w stół
2. Zaklaszcz w ręce
3. Pomachaj
4. Unieś ręce do góry
5. Stąpaj nogami
6. Klaśnij w nogi
7. Pomachaj głową
8. Pokiwaj głową
9. Obróć się
10. Zakryj twarz dłońmi
11. Dotknij ramion
12. Skacz
trokaz