Bizancjum 4000.pdf

(128 KB) Pobierz
Bizancjum 4000
file:///F:/SYSTEMY%20AUTORSKIE/_NIBYKONKURS/Edycja%2...
Bizancjum 4000
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii.
Kompletna gra zamieszczona w GOBAS.
Autor: Jarosław 'beacon' K.
email
Spis treści
[ schowaj ]
1 Wstęp
2 Statek
3 Mechanika
3.1 Tworzenie bohatera
3.2 Testowanie
3.3 Testy przeciwstawne
3.4 Walka
3.5 Pozostałe zasady podstawowe i opcjonalne
4 Przykładowe szkice przygód
Wstęp
PoniŜszy dokument to autorska gra RPG, powstała na Nibykonkurs . Czym jest Nibykonkurs , ani na czym
polega granie w RPG nie będę się tutaj rozwodził. Głównie dlatego, Ŝe czas przeznaczony na napisanie tej
gry wynosi zaledwie tydzień. Na dodatek – hasła są wyznaczone. NaleŜy nawiązać do co najmniej dwóch
z nich. W tej edycji padły następujące hasła:
Bizancjum : Battlestar Galactica : Liga Niezwykłych DŜentelmenów
Sam je losowałem, dlatego nie mam prawa narzekać. Hasła dość ciekawe, więc postanowiłem wziąć udział
w tej edycji. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat Nibykonkursu zajrzyj na forum, gdzie ten pomysł
powstał i jest kultywowany.
http://autorskie.fora.pl
1 z 7
20090708 11:39
122730049.015.png 122730049.016.png 122730049.017.png
file:///F:/SYSTEMY%20AUTORSKIE/_NIBYKONKURS/Edycja%2...
Kpt. Spock
O konwencji słów kilka
Aby kaŜdy czytelnik (o ile będzie ich cokolwiek więcej niŜ nasi forumowicze) wiedział mniejwięcej jak
wyobraŜam sobie sesję Bizancjum 4000, przedstawiam skrócony opis konwencji tejŜe gry.
Serial
Gra ma być utrzymana w klimacie seriali sciencefiction w stylu wczesnego Star Treka. Nieustraszona
załoga penetruje odległe zakątki galaktyki poszukując nieznanego Ŝycia i dokonując odkryć
astronomicznych. Ich celem jest przede wszystkim nawiązanie kontaktu z jak największą ilością
nieznanych kultur. Poza tym mają stworzyć mapy odwiedzonych sektorów.
Dobrze grać w „Bizancjum” kampanie. Wówczas serialowa konwencja rozwija naprawdę skrzydła. Jeśli
nie – moŜna bez przeszkód grać oneshoty. DruŜyna dobrze się zna, w końcu pracują ze sobą juŜ od dość
dawna. Mają między sobą jakieś relacje i związki. KaŜdy ma jakąś pozycję na statku.
Dobrze, jeśli relacje między postaciami będą równoległym wątkiem do głównej linii scenariuszy. Ktoś w
kimś się zakocha, ktoś do kogoś się zniechęci widząc jak traktuje inne osoby.
Filmowo
Co się tyczy scen akcji, których w grze powinno trochę być.
Mechanika tworzona jest tak, aby stymulować filmową konwencję. Jest widowiskowa i premiująca
ciekawe pomysły. Dodatkowo gracz otrzymuje pewne narzędzie, przez które moŜe wpływać na świat gry.
Podczas scen akcji moŜe tworzyć otoczenie. MoŜe zadeklarować strzał w zawór od rury z gazem, którego
MG nie planował tam umieścić. MoŜe poprosić o basen za oknem, z którego chce wyskoczyć, itd.
Bardziej szczegółowe zasady dalej.
Mimo tego dobrze, Ŝeby BG podczas scen akcji nie parli bezmyślnie przed siebie. Czy kapitan Kirk
pozwoliłby szturmować bunkier nie upewniwszy się wcześniej, Ŝe nie ma innego wyjścia, związanego z
mniejszym ryzykiem?
Statek
Jak wspominałem – Bohaterowie Graczy są pasaŜerami statku Bizancjum. Eksplorują na jego pokładzie
2 z 7
20090708 11:39
122730049.018.png 122730049.001.png 122730049.002.png 122730049.003.png
file:///F:/SYSTEMY%20AUTORSKIE/_NIBYKONKURS/Edycja%2...
dalekie galaktyki i szukają Ŝycia. Warto jednak wiedzieć o statku coś więcej.
G.B.E.S. „Bizancjum” (Great British Empire Starship) to angielska jednostka gwiezdna, o długości
jednego kilometra. WyposaŜona jest w dwa dwudziestoosobowe lądowniki. Na pokładzie znajduje się
blisko 100 osób załogi, z czego 15 to ścisły personel dowodzenia. To do niego naleŜą BG.
Uzbrojenie statku stanowią potęŜne baterie pulsacyjne. Łącznie jest ich 8. Po dwie na dziobie i rufie, oraz
obu burtach. Napęd stanowią potęŜne silniki rufowe. Sterowanie odbywa się dzięki specjalnym
mechanizmom Ŝyroskopowym wewnątrz statku.
Reszta świata Opisywanie dziesiątków planet do wykorzystania podczas gry w „Bizancjum 4000” jest
niemoŜliwe w czasie, jaki został przeznaczony na jej napisanie. Poza tym – jest to bezcelowe. Nie chcę
odbierać MG moŜliwości własnoręcznego opisywania planet i ras, na które natknąć się moŜe załoga
statku.
Mechanika
Gry pisane na Nibykonkurs często charakteryzują się niestandardową mechaniką. W „Bizancjum 4000”
pewnym udziwnieniem będą moje zabiegi mające na celu nadanie akcji charakteru serialu. O co chodzi?
Zapraszam do lektury systemu.
Tworzenie bohatera
Pierwsze, co naleŜy zrobić podczas tworzenia postaci, to wybrać rasę i profesję.
Kpt. Spock
Oto dostępne opcje rasowe:
Homo sapiens sapiens – człowiek. Rasa spotykana najczęściej w cywilizowanych bazach i na
pokładzie „Bizancjum”. Otrzymuje bonus do inteligencji (+1) i do charyzmy (+1).
Protianin – rasa bardzo podobna do ludzi. Jednak ich oczy są w całości białe i są zupełnie łysi i
wyglądają na bardzo umięśnionych. Otrzymują bonus do tęŜyzny (+2).
Cyborg – półludzie półmaszyny. Blisko połowa ich ciała pokryta jest metalem i specjalnymi
urządzeniami. SłuŜą najczęściej jako siły szturmowe. Otrzymują bonus do celności (+2).
Zarnukowie – węŜowi ludzie. Wyglądają jak normalni ludzie, ale mają śliską skórę pokrytą
centkami i rozdwojony język. Otrzymują bonus do zręczności (+2).
3 z 7
20090708 11:39
122730049.004.png 122730049.005.png 122730049.006.png 122730049.007.png 122730049.008.png
file:///F:/SYSTEMY%20AUTORSKIE/_NIBYKONKURS/Edycja%2...
Profesje:
Dowódca – moŜe być najwyŜej jeden w druŜynie i musi mieć najwyŜszą Charyzmę. Jeśli bierze
udział w akcji podczas sesji kilkukrotnie (wartość ustala MG w ramach 13 w zaleŜności od
planowanego scenariusza) moŜe umoŜliwić jednemu ze swoich podwładnych wykonanie przerzutu
jednej kostki z puli.
Mechanik – ogólnie rzecz biorąc spec od sprzętu. Raz podczas sesji moŜe przerzucić jeden rzut jeśli
coś naprawia, czymś kieruje czy uruchamia.
Szturmowiec – główna siła bojowa podczas ataku blasterowego. MoŜe przerzucić jeden rzut podczas
sesji jeśli toczy walkę z uŜyciem blastera.
Naukowiec pokładowy – dowódca pionu naukowego. MoŜe przerzucić jeden rzut na czynność
związaną z nauką.
Nawigator pokładowy – kiedy druŜyna poszukuje drogi moŜe rzucić k6. Przy wynikach 14 znajdzie
drogę i poprowadzi druŜynę.
Medyk – moŜe przerzucić rzut na leczenie. Raz na sesję.
William Shatner jako
Kapitan Kirk
Po wybraniu rasy i profesji naleŜy rozdać punkty na cechy. Do dyspozycji Gracze otrzymują 40 punktów.
Mogą rozdać je na poszczególne cechy tak, Ŝeby Ŝadna nie miała wartości niŜszej niŜ 3 ani wyŜszej niŜ 13.
Oto cechy:
Zręczność – określa umiejętność walki blasterami, kierowania pojazdami, rzucania do celu.
TęŜyzna – określa umiejętność walki wręcz, wywaŜania drzwi, podnoszenia cięŜarów.
Charyzma – pozwala przekonać do swojego zdania innych, zmotywować inne postaci.
Inteligencja – określa zdolności radzenia sobie ze sprzętem elektronicznym, itd.
Następnie nanosimy bonusy z rasy. Wówczas wartość cechy moŜe przekroczyć 13. Całość zapisujemy na
karcie wraz z profesją i wynikającym z niej bonusem. W dziale z ekwipunkiem wpisujemy: mundur,
blaster jednoręczny, tarczę energetyczną, nóŜ energetyczny.
Testowanie
Kiedy istnieje konieczność wykonania testu, czy dana akcja powiodła się, postępujemy według procedury:
1.
Wybieramy cechę, która będzie testowana, zgodnie ze wskazówkami w poprzednim rozdziale.
2.
Jeśli akcja jest szczególnie trudna – obniŜamy cechę o 1, 2, max 3 punkty. Jeśli szczególnie łatwa –
podwyŜszamy.
4 z 7
20090708 11:39
122730049.009.png 122730049.010.png 122730049.011.png 122730049.012.png 122730049.013.png
file:///F:/SYSTEMY%20AUTORSKIE/_NIBYKONKURS/Edycja%2...
3.
Gracz rzuca k20. Jeśli wynik jest niŜszy lub równy otrzymanej wcześniej cesze – test został zdany i
akcja powidła się. Inaczej zakończyła się ona fiaskiem.
Sukces czy poraŜka są binarne. Tak, albo nie. Nie ma systemu określania „jak bardzo”.
Testy przeciwstawne
Testy, gdzie porównujemy wyniki dwóch bohaterów (m.in. Walka, ale o tym dalej) wykonujemy u obu
bohaterów jak wyŜej.
Jeśli jeden z nich ma test zdany, a drugi oblany, ten pierwszy odnosi sukces
Jeśli obaj obleją – test powtarzamy.
Jeśli obaj zdają odejmujemy wynik rzutu na kostce od cechy testowanej. U kogo ten wynik będzie
większy – zwycięŜa.
Przykłady takich sytuacji to pościgi, siłowanie na rękę, itd.
Walka
Walkę testujemy na bazie testów przeciwstawnych, jednak istnieje specjalna furtka. Jeśli Gracz chce moŜe
zagrać „filmowy trick”. Strzelić w hydrant od rury gazowej obok głowy przeciwnika, rozciąć drzewo tak,
Ŝeby spadło na drugiego walczącego, itd. Wówczas deklaruje filmowy trick. Dostaje modyfikator. Zamiast
k20 rzuca 3k6. Jednak jeśli nie uda mu się ten test, całość obraca się przeciw niemu. To jego przywali
drzewo. To przeciwnik trafi w hydrant.
Kolejnym następstwem takiego tricku są obraŜenia. Często obezwładniają przeciwnika od razu. To juŜ
pozostaje w gestii MG i jego racjonalnego pojmowania. Niewątpliwą przewagą moŜe być odcięcie drogi
ucieczki przeciwnikowi, albo uwolnienie zakładnika. Mogą one zastąpić zwykłe cielesne obraŜenia, co
dodatkowo pomaga utrzymać filmową konwencję.
śywotność
śywotność jako taka nie istnieje. Po jednymdwóch trafieniach z blastera traci się przytomność. Jednak
bohaterowie często bronią się tarczami energetycznymi. Roztaczane na obszarze 90 stopni ćwierćkule
emanujące z trzymanego w dłoni pilota chronią przed blasterem. Wytrzymują ok. 15 trafień. Jednak
chronią tylko z jednej strony. Bez problemu moŜna broniącego się trafić od tyłu i nie ma wówczas
ochrony.
Pozostałe zasady podstawowe i opcjonalne
Punkty narracji
Aby dodatkowo uzupełnić konwencję filmowości umieszczam w grze punkty narracji. Gracze podczas
kaŜdej sesji dysponują wedle uznania MG conajmniej jednym, a maksymalnie trzema punktami narracji
(PN). Wykorzystują je podczas sesji przejmując narrację w prostych kwestiach. Przykładowo chcą
wyskoczyć przez okno budynku aby uniknąć zasadzki. Odrzucają jeden PN (mogą być reprezentowane
choćby przez Ŝetony) i mówią, Ŝe za oknem jest basen. I faktycznie – chociaŜ MG nie miał tego w planach
– jest tam basen!
5 z 7
20090708 11:39
122730049.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin