Wykład 4 (sem. III).doc

(31 KB) Pobierz
Wykład 4

Wykład 4

 

 

Gibkość

Cel: zwiększenie ruchomości w stawach

 

Środki metodyczne: ćwiczenia czynne i bierne:

·        Ćwiczenia czynne
- w leżeniu tyłem piłkę między NN przenosić za głowę
- krążenia T
- wymachy NN przy drabince
- skłon T w przód z wąsko rozstawionymi NN, w rozkroku
- złożone ćw. kształtujące, gdzie pracuje kilka partii mięśniowych

·        Ćwiczenia bierne
- skłon – przeciwskłon
- rozciąganie z partnerem
- wykorzystanie siły grawitacji, np. na drabinkach

 

Wskazania:

·        Stopniowo zwiększać obszerność i szybkość wykonywania ćwiczeń

·        Stosować na każdej lekcji

·        Powtarzać seriami 3-5 ruchów + krótki odpoczynek

·        Liczba powtórzeń dla uzyskania pełnego efektu w stawach jest zróżnicowana
- dla małych dzieci 15-20 powtórzeń
- dla starszych 30-40 powtórzeń

 

 

Przygotowanie uczniów do pracy samodzielnej

 

Umiejętność samodzielnego wykorzystania aktywności fizycznej dla osiągnięcia różnych indywidualnych celów.


Praca samodzielna jest wtedy, gdy uczeń sam wytycza sobie cel, programuje, wykonuje i ocenia swoje działania.

Rozumienie pracy samodzielnej

·        Wytyczanie celów – cel musi być ważny, by podjąć się jakiegoś zadania. Może brzmieć np. „schudnąć”.

·        Planowanie – planuje jak osiągnąć cel, co wykorzystamy, jak często, z jaką intensywnością.

·        Wykonanie – biega, ćwiczy, odpowiednio się zachowuje po wysiłku

·        Ocena efektów swoich działań – interpretuje wyniki, robi testy, podsumowuje swoją pracę.

 

Wiadomości jako podstawa samodzielnego planowania aktywności fizycznej i dobór ćwiczeń.

 

·        Dobór ćwiczeń

·        Częstotliwość, objętość

·        Wiadomości jako podstawa samodzielnej realizacji celu, np. zachowanie przed wysiłkiem – rozgrzewka, dozowani wysiłku.

 

Zasada systematyczności

„… skuteczność procesu kształcenia zależy od stopnia uporządkowania materiału dydaktycznego, od jego planowego ujęcia według pewnych właściwości założeń, od racjonalnego podzielenia materiału na sensowne fragmenty, kolejnego ich opanowania po ciągłym nawiązaniu do jakichś całości.

 

Następstwo działań nauczyciela mających na celu przekazywanie wiadomości „praktycznych”

·        Egzekwowanie określonych zachowań w połączeniu z wiadomościami

·        Przekazywanie wiadomości „dlaczego tak”

·        Przekazywanie wiadomości by spełnić warunki

·        Stwarzanie możliwości

 

Następstwo działań nauczyciela mających na celu wdrożenie ucznia do samokontroli i samooceny

·        Przeprowadzanie testów sprawnościowych

·        Przekazywanie wiadomości „dlaczego tak”

·        Umożliwienie uczniom wykonywania samodzielnego przeprowadzenia testów

 

Jeżeli test jest złożony, uczymy poszczególnych elementów.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin