ProjektRAV--A_K.doc

(502 KB) Pobierz
1

 

Teoria Ruchu Pojazdów Samochodowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projekt nr 1:  

 

TEMAT: Obliczenia  Trakcyjne  Samochodu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykonał: Artur Korolczuk

LTS

 

 

 

 

 

Określenie podstawowych danych

 

-masa skorupy nadwozia:    ms = 345 kg

-prędkość maksymalna:      Vmax=168 km/h

-liczba pasażerów:                LP=5

-napęd:                                  P

 

Dobieram ogumienie 185/70 R13 83S

Są to opony radialne, o szerokości 185[mm], promień dynamiczny:  rd=0,292[m]

 

Rozmieszczenie mas:

Lp.

Elementy

mi

xi

yi

1

Masa karoserii

345

1800

1400

2

Silnik, skrzynia biegów

290

600

800

3

Przednie zawieszenie, koło

80

300

900

4

Tylne zawieszenie, koła

60

2500

800

5

Zbiornik paliwa

60

2300

400

6

Przedni fotel 2 pasażerowie

180

1200

700

7

Tylny fotel 3 pasażerowie

270

2200

700

8

Bagaż

200

2500

800

 

                          

Względem osi x

 

xc=1628 [mm]

Względem osi y

yc=898 [mm]

 

Masa całkowita:     mc=1485[kg]

Znając masę pojazdu, rozstaw osi i położenie środka ciężkości możemy wyznaczyć reakcje normalne drogi:

mc=1485[kg]                 l=2750               l1=1028             l2=1722

Oś przednia:      9124[N]

  [N] 

Oś tylna:             [N]

 

Sprawność układu napędowego

 

Sprawność sprzęgła:                        hs=0,99

Sprawność skrzyni biegów:             hb=0,98

Sprawność układu napędowego:      hw=0,98

Sprawność przekładni głównej:       hg=0,95

Sprawność mechaniczna:                 hm=hshbhwhg=0,99*0,98*0,98*0,95=0,9

 

Charakterystyka silnika

n[obr/min]

6000

146

T[Nm]

P[kW]

Tmax

Tp



















 

 

 

58,4

 

 

PT

 

 

 



 

 

 

np

nT

2500

Przyjmuje :

współczynnik wypełnienia                      w=0,78

wysokość pojazdu                                    h=1430[mm]

szerokość pojazdu                                    b=1700[mm]

współczynnik oporu powietrza                Cx=0,33

współczynnik dla drogi gładkiej              a=5×10-5

współczynnik oporu toczenia                  fo=0,012

Pole powierzchni czołowej pojazdu   A= w×h×b=1,9

 

Moc oporu powietrza:

 

Pp=0,047×A×Cx×V3max

 

Pp=0,047×1,9[m2]×0,33×(168[km/h])3 = 38,7362 [kW]

 

Moc oporu toczenia:

 

Pt=mc×g×fo(1+a×V2max)Vmax

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin