Teoria Ruchu Pojazdów Samochodowych
Projekt nr 1:
TEMAT: Obliczenia Trakcyjne Samochodu
Wykonał: Artur Korolczuk
LTS
Określenie podstawowych danych
-masa skorupy nadwozia: ms = 345 kg
-prędkość maksymalna: Vmax=168 km/h
-liczba pasażerów: LP=5
-napęd: P
Dobieram ogumienie 185/70 R13 83S
Są to opony radialne, o szerokości 185[mm], promień dynamiczny: rd=0,292[m]
Rozmieszczenie mas:
Lp.
mi
xi
yi
1
345
1800
1400
2
Silnik, skrzynia biegów
290
600
800
3
Przednie zawieszenie, koło
80
300
900
4
Tylne zawieszenie, koła
60
2500
5
Zbiornik paliwa
2300
400
6
Przedni fotel 2 pasażerowie
180
1200
700
7
Tylny fotel 3 pasażerowie
270
2200
8
Bagaż
200
Względem osi x
xc=1628 [mm]
Względem osi y
yc=898 [mm]
Masa całkowita: mc=1485[kg]
Znając masę pojazdu, rozstaw osi i położenie środka ciężkości możemy wyznaczyć reakcje normalne drogi:
mc=1485[kg] l=2750 l1=1028 l2=1722
Oś przednia: 9124[N]
[N]
Oś tylna: [N]
Sprawność układu napędowego
Sprawność sprzęgła: hs=0,99
Sprawność skrzyni biegów: hb=0,98
Sprawność układu napędowego: hw=0,98
Sprawność przekładni głównej: hg=0,95
Sprawność mechaniczna: hm=hshbhwhg=0,99*0,98*0,98*0,95=0,9
Charakterystyka silnika
n[obr/min]
6000
146
T[Nm]
P[kW]
Tmax
Tp
58,4
PT
np
nT
Przyjmuje :
współczynnik wypełnienia w=0,78
wysokość pojazdu h=1430[mm]
szerokość pojazdu b=1700[mm]
współczynnik oporu powietrza Cx=0,33
współczynnik dla drogi gładkiej a=5×10-5
współczynnik oporu toczenia fo=0,012
Pole powierzchni czołowej pojazdu A= w×h×b=1,9
Moc oporu powietrza:
Pp=0,047×A×Cx×V3max
Pp=0,047×1,9[m2]×0,33×(168[km/h])3 = 38,7362 [kW]
Moc oporu toczenia:
Pt=mc×g×fo(1+a×V2max)Vmax
...
kepa416