Kodeks Etyki Hotelarza.pdf

(79 KB) Pobierz
94110542 UNPDF
Kodeks Etyki Hotelarza
Wstęp
Naturalnym dążeniem człowieka, niezależnie od światopoglądu, jest pragnienie
psychiczne do uczciwości, rzetelności i zgody.
Dążność ta charakteryzuje, w sposób oczywisty, także i przedsiębiorców, dla których
przestrzegania powszechnie przyjętych wzorców zachowań jest oczywiste.
W zantagonizowanym ekonomicznie i politycznie świecie, zjawisko
konkurencyjności występuje w prawie każdym przejawie życia społecznego.
Właśnie w takim świecie etyka, także i w gronach biznesowych, staje się pożądanym
przejawem
ładu
homo
sapiens.
Polska Izba Hotelarstwa działająca w obrębie branży, którą reprezentuje, propaguje
takie zachowania, które są warunkiem koniecznym dla osiągnięcia stabilności
przedsiębiorstwa hotelowego, jego sukcesu gospodarczego i jego dobrej opinii jako
usługodawcy.
Kodeks Etyki Hotelarza propagowany przez naszą samorządową Organizację
uwzględnia prawie wszystkie aspekty organizacji pracy, określa stosunki na styku
„hotelarz – gość hotelowy”, „personel – zarząd”, „zarząd – personel”, „personel –
personel”, „management – management”, „hotel – współpracownicy zewnętrzni”,
„kontakty z konkurencją”, „hotelarz – władze branżowe”, hotelarz – instytucje
zewnętrzne”, „hotel a środowisko przyrodnicze”.
Kodeks Etyki Hotelarza opiera się z wygłoszonej na Uniwersytecie Wiedeńskim
przez prof. Władysława Bartoszewskiego tezie : opłaca się być uczciwym.
Teza ta całkowicie obala stereotyp z początku światowego kapitalizmu „bogaćcie się
za wszelką cenę”. Ten bezwstydny slogan nie jest powtarzany nawet przez „młode
wilki” gospodarki rynkowej w krajach postkomunistycznych.
Głosicielom tego hasła chodzi o to, by z etyki zrobić jak najlepszy użytek, by przez
powołanie się na etykę w jak najlepszym świetle ukazać swoim klientom – gościom
wizerunek obiektu hotelarskiego i jego usługom.
Dlatego właśnie, o obiekcie stosującym etykę w biznesie będziemy mogli mówić, że
jego produkt turystyczny jest uczciwy czyli przyjazny.
W takim świetle praktycznej filozofii współżycia, rezygnuje się z cech osobowych
załóg pracowniczych negatywnych i z takich działań marketingowych i zarządczych,
które nie zasługują na miano „dobry”.
Filozofia ta redukuje w hotelarstwie ludzi niemoralnych, redukuje stosunki
międzyludzkie nieuczciwe i niesprawiedliwe.
I. „Hotelarz – gość hotelowy”
1. Główna zasada obsługi „Gość hotelarzowi święty”
2. Wszystkie czynności zawodowe hotelarza wynikają z nadrzędnego celu :
usługiwania
3. Oferta usług ściśle określona i perfekcyjnie realizowana
4. Wykonywanie obowiązków służbowych według najlepszych wzorców
zawodowych (fachowości) z wykorzystaniem najbardziej pozytywnych cech
osobowych i kultury osobistej
5. Dbałość o poziom usług zgodnie z wymaganiami kategoryzacyjnymi.
Świadczenie usług nawet ponad standard za tą samą cenę
6. Rozstrzyganie sporów na korzyść gościa hotelowego
7. Wykluczona nachalność w sugestiach o napiwki
8. Pełna dyskrecja o danych personalnych gościa i zachowaniach podczas jego
wizyty w obiekcie
9. Tolerancja wobec gościa nadużywającego gościnności (np. spełnianie
dodatkowych życzeń i zleceń od gościa nie mieszczących się w usługach
standardowych)
10.Wykluczone oferty z usługami dopiero planowanymi lub w trakcie organizacji
11.Bieżący nadzór nad sprawnością wszystkich urządzeń, wyposażenia i
czystością obiektu wraz z infrastrukturą zewnętrzną.
II. Grupa relacji „Personel – dyrekcja”
1. Deklaracja lojalności względem pracodawcy (mowa wyłącznie w stosunkach
służbowych i obiektywnych racjach stron)
2. Rzetelność w wykonywaniu poleceń służbowych
3. Incjatywność. Zgłaszanie kreatywnych sugestii
4. Wyrozumiał tolerancja w niepowodzeniach organizacyjnych i finansowych
pracodawcy
5. Dążność do zrozumienia intencji zawodowych dyrekcji
6. Niewykorzystywanie zawodu do potrzeb prywatnych
7. Troska o dobro przedsiębiorstwa hotelowego (pod każdym względem)
8. Stała dążność do pogłębiania wiedzy zawodowej
9. Przedkładanie dobra obiektu hotelarskiego nad własne
10.Unikanie kłamstwa w celach wyrobienia sobie wyższej pozycji społecznej w
gronie pracowniczym.
III. Grupa relacji „Zarząd – personel hotelowy”
1. Wprowadzanie i konsekwentne przestrzeganie obowiązku przyjaźni
zawodowej
2. Wykluczenie motywacji egoistycznej
3. Tolerancja do chwilowych niepowodzeń pracowników
4. Przydzielanie obowiązków służbowych pracownikom zgodnie z ich
wykształceniem i predyspozycjami psychofizycznymi
5. Empatia z pracownikami (z ich przemyśleniami zawodowymi, kłopotami
prywatnymi, ambicjami w karierze)
6. Unikanie pozerstwa
7. Unikanie narzucania niezdrowych, wygórowanych niesłusznie ambicji
8. Staranność i obiektywizm w ocenie (karaniu i nagradzaniu) pracowników
9. Równe (z szacunkiem) traktowanie poszczególnych członków zespołu
pracowniczego
10.Zgodnie z nowoczesną organizacją pracy, przekazywanie decyzyjności wg
kwalifikacji pracownikom niższego szczebla
11.Propagowanie pozytywnych wartości moralnych i obyczajowych
12.Nie narzucanie swoich przekonań politycznych
13.Odnoszenie się z szacunkiem do poprzedników na swoim stanowisku pracy i
dyskrecja o pracy poprzednich pracowników obiektu
14.Wykluczone zachowania dwuznacznie seksualne.
IV. Grupa relacji „Personel – personel”
1. Życzliwe współdziałanie w gronie pracowniczym dla polepszenia atmosfery
2. Unikanie rozpowszechniania negatywnych informacji o współpracownikach
3. W dążeniu do osiągnięcia kolejnych stopni w karierze zawodowej zachowywać
wszelkie formy „fair play”
4. Zachowywać w pamięci naczelną zasadę : odpowiedzialność za rozwój firmy i
opinię o usługach w niej prowadzonych
5. Dla dobra obiektu, sugestie fachowe współpracowników traktować jak
polecenie służbowe
6. Wykazywać tolerancję względem osób o innej kulturze, pochodzeniu, wieku, o
niższym statusie społecznym
7. Wzajemne udzielanie pomocy zawodowej
8. W ocenach pracy współpracowników kierować się własnym rozumem, dobrą
wolą, sumieniem i obiektywizmem
9. Traktować moralność jako korzyść wzajemną
V. Grupa relacji „Management – management”
1. Realizowanie zasady wzajemnego respektu i szacunku
2. Wzajemna lojalność zawodowa względem członków zarządu
3. Prawo do zachowania własnych opinii o współpracownikach, polityce, biznesie
itp.
4. Niestosowanie nadmiernego egoizmu i niedostatecznego altruizmu
5. Pełna dyskrecja o posiadanych prywatnych informacjach ( pożyciu osobistym,
komplikacjach życiowych, rodzinnych, płciowych, finansowych,
nadużywanych używek, itp.) kolegów
6. Dążenie do harmonijnego współdziałania środowiska menedżerskiego ( które
jest warunkiem stabilności całego grona pracowniczego a w konsekwencji
przedsiębiorstwa jako całości )
7. Usilna dbałość o dobre imię zarządu, które skutkuje dobrym wizerunkiem
całego przedsiębiorstwa
8. Indywidualne decyzje handlowe jednego menedżera powinny być
podporządkowane totalnej polityce przedsiębiorstwa
9. W karierze członka managementu niedopuszczalne jest tworzenie grupy
nacisku ( kliki, siuchty ) spośród współpracowników.
W grze zawodowej o powodzenie stosować reguły „walki jeden na jeden”
preferując zasady rycerskości
10.W ocenach kolegów nie posługiwać się językiem niedomówień i podwójnego
znaczenia
VI. Grupa relacji „Hotel – współpracownicy zewnętrzni”
(zaopatrzenie, wyposażenie, biura podróży, itp.)
1. Współpraca powinna opierać się wg obiektywnie najlepszych ofert partnerów
2. Stosunki regulowane wg postawy zaufania (współpracy w dobrej wierze)
3. Pracownicy przedsiębiorstwa hotelowego zobowiązani są do przestrzegania
poufności zawodowej
4. Wzajemne regulowanie umówionej należności w pełnej wysokości i
uzgodnionym terminie
5. Przedsiębiorstwo jako całość powinno sprawnie reagować na zmiany
zachodzące w otoczeniu zawodowym
6. Nie uleganie pokusie osobistych korzyści czy zysku ( dotyczy całej struktury
przedsiębiorstwa hotelowego oraz poszczególnych członków zespołu
pracowniczego )
7. W kontaktach z bezpośrednim otoczeniem przedsiębiorstwa unikać zakłócania
społecznego działania konkurencyjnych mechanizmów wolnego rynku
8. Angażowanie się ( szczególnie menadżera ) w działania stale podwyższające
poziom usług ( monitorowanie rynku nowych technologii usług )
9. Dla sprawnej ciągłości współpracy z partnerami zewnętrznymi określić
procedury i pracowników wdrażających reguły
VII. Grupa relacji „Hotel a konkurencja”
1. Bezwzględna zasada : współzawodniczyć – nie zwalczać, nie podważać
reputacji konkurencji
2. Zachowanie poufności zawodowej w kontaktach osobistych z
przedstawicielami konkurencji
3. Nie realizować szpiegostwa przemysłowego, a jednocześnie zabezpieczyć
organizacyjnie własne przedsiębiorstwo przed „wyciekami informacji”
4. Działać na wolnym rynku zgodnie z obowiązującym prawem materialnym,
Kodeksem Etyki Hotelarza, norami zwyczajowymi w duchu pokojowym
5. Współpracować zgodnie z zasadą wolnorynkową „żyj i daj drugiemu żyć” (tj.
wspierać rynek otwarty)
6. Nie stosować nieuczciwej konkurencji :
· nie ujawniać i nie wykorzystywać cudzych informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa
· nie rozpowszechniać nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd
wiadomości w celu wyrządzenia szkody innym przedsiębiorstwom
· nie utrudniać konkurencji dostępu do rynku ( np. poprzez stosowanie
dampingu, monopolu czy oligopolu)
VIII. Grupa relacji „Hotel – władze branżowe”
1. W celach rozwoju biznesu utrzymanie łączności z organizacjami branżowymi
wydaje się i korzystne i konieczne ze względu na integrację środowiska
2. Uczestnictwo poprzez władze branżowe w tworzeniu prawa hotelowego i
innych aktów ustawodawczych stabilizujących pracę
3. Oczekiwanie od organizacji samorządu branżowego rozwiązywania
problemów zawodowych jest zrozumiałe i słuszne
4. W przypadku przynależności do organizacji brać żywy udział w pracach
statutowych i regularnie uiszczać składki
5. Poddawać się ocenie standardów i oczekiwać w przypadku decyzji
pozytywnych wyróżnień działaczy, menadżerów i obiektów
Zgłoś jeśli naruszono regulamin