04_operatory.pdf
(
212 KB
)
Pobierz
Microsoft PowerPoint - W04 (operatory).pps [tryb zgodności]
Języki programowania
Operatory
Operatory arytmetyczne jednoargumentowe
z
Znaku:
+
,
-
z
Inkrementacji/dekrementacji:
+12.7 -x -(a*b+c)
z
Inkrementacji/dekrementacji:
++
,
--
–
wersja
przedrostkowa
:
ji
i = i+1; k = k-1;
z
najpierw zwiększana jest wartość
zmiennej,
z
wartość ta staje się wartością
wyrażenia
j t
t ść
++i; --k;
wyrażenia
.
–
wersja
przyrostkowa
(końcówkowa):
z
najpierw brana jest stara wartość
zmiennej i ona staje się wartością
i++; k--;
k ;
zmiennej i ona staje się wartością
wyrażenia,
z
wartość zmiennej zwiększana jest o 1.
int
a = 5
;
int
b = 10
;
cout << a << ’\t’ <<
++
a
<< ’\t’ <<
Ekran po wykonaniu programu:
a << endl;
cout << b << ’\t’ <<
b
++
<< ’\t’ <<
b << endl;
5 6 6
10 10 11
ik
i++;
Operatory arytmetyczne dwuargumentowe
Uwaga: różne działanie, w za-
leżności od typu operandów!
int a = 5; float x = 5.0;
leżności od typu operandów!
+
(dodawanie)
a = a
+
7; // a = 12
x = x
+
7.0; // x = 12.0
–
(odejmowanie)
a = 3
–
a; // a = -2
x=30
–
x; // x = -20
*
(mnożenie)
a = 2
*
a; // a = 10
x = 2.0
*
x; // x = 10.0
/
(dzielenie)
a = a
/
2; // a = 2
(
!!!
)
( )
x = x
/
2.0; // x = 2.5
%
(dzielenie modulo)
)
a = a
%
3; // a = 2
x = 3.0 x; // x = 2.0
*
(mnożenie)
/
(dil i)
/
; //
(
%
3 // 2
Operatory przypisania
z
Zwykłe podstawienie
=
Powoduje, że do obiektu stojącego po
lewej stronie przypisana zostaje wartość
wyrażenia stojącego po stronie prawej
x = 3.1415;
wyrażenia stojącego po stronie prawej.
wyrażeniem mającym taką wartość, jaka
jest przypisywana.
cout << (a = 2);
Na ekranie zostanie wypisane:
2
a przy tym do
a
zostanie pod-
stawiona wartość
2
.
z
Skrótowe operatory przypisania:
i i
+=
-=
*=
i
-=
2; // i = i - 2;
ale:
i
=-
2; // i = -2;(
!!
)
/=
%=
>>= <<=
&=
|=
^=
Każde przypisanie jest samo w sobie
wyrażeniem mającym taką wartość,jaka
Sk ó
i
-=
2; // i = i - 2;
+
Operatory logiczne (1)
Uwaga: łatwo o pomyłkę z operato-
rem podstawienia ( = )!
t
if(a
=
b) //
a nie '==' (!!)
cout << ”rownosc”;
else
cout << ”nierownosc”;
// a = 100, b = 100
(
!!!
)
z
Pozostałe relacje:
<=>>
if(k
<=
3) ...
z
Suma i iloczyn logiczny:
||
&&
while(a == 1
&&
x > 0.0) ...
z
Negacja (1-argumentowa)
!
if(
!
dodatni) ...
a = 5; b = 100;
if(a
=
b) //
a nie '==' (!!)
z
Równość i różność (
==
,
!=
)
U ł t łk
Plik z chomika:
edadacz
Inne pliki z tego folderu:
struktury i unie.ppt
(103 KB)
TutorialC++.Rar
(198 KB)
13_operacje_we_wy.pdf
(150 KB)
12_optymalizacja_kodu.pdf
(153 KB)
11_preprocesor.pdf
(161 KB)
Inne foldery tego chomika:
dla uczniów
dodane
Dokumenty
Galeria
maturzysci
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin