04_operatory.pdf

(212 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - W04 (operatory).pps [tryb zgodności]
Języki programowania
Operatory
8557420.002.png
Operatory arytmetyczne jednoargumentowe
z Znaku: + , -
z Inkrementacji/dekrementacji:
+12.7 -x -(a*b+c)
z Inkrementacji/dekrementacji:
++ , --
wersja przedrostkowa :
ji
i = i+1; k = k-1;
z najpierw zwiększana jest wartość
zmiennej,
z wartość ta staje się wartością
wyrażenia
j t
t ść
++i; --k;
wyrażenia .
wersja przyrostkowa (końcówkowa):
z najpierw brana jest stara wartość
zmiennej i ona staje się wartością
i++; k--;
k ;
zmiennej i ona staje się wartością
wyrażenia,
z wartość zmiennej zwiększana jest o 1.
int a = 5 ;
int b = 10 ;
cout << a << ’\t’ << ++ a << ’\t’ << Ekran po wykonaniu programu:
a << endl;
cout << b << ’\t’ << b ++ << ’\t’ <<
b << endl;
5 6 6
10 10 11
ik
i++;
8557420.003.png
Operatory arytmetyczne dwuargumentowe
Uwaga: różne działanie, w za-
leżności od typu operandów!
int a = 5; float x = 5.0;
leżności od typu operandów!
+ (dodawanie)
a = a + 7; // a = 12
x = x + 7.0; // x = 12.0
(odejmowanie)
a = 3 a; // a = -2
x=30 x; // x = -20
* (mnożenie)
a = 2 * a; // a = 10
x = 2.0 * x; // x = 10.0
/ (dzielenie)
a = a / 2; // a = 2 ( !!! )
( )
x = x / 2.0; // x = 2.5
% (dzielenie modulo)
)
a = a % 3; // a = 2
x = 3.0 x; // x = 2.0
* (mnożenie)
/ (dil i)
/ ; //
(
% 3 // 2
8557420.004.png
Operatory przypisania
z Zwykłe podstawienie =
Powoduje, że do obiektu stojącego po
lewej stronie przypisana zostaje wartość
wyrażenia stojącego po stronie prawej
x = 3.1415;
wyrażenia stojącego po stronie prawej.
wyrażeniem mającym taką wartość, jaka
jest przypisywana.
cout << (a = 2);
Na ekranie zostanie wypisane:
2
a przy tym do a zostanie pod-
stawiona wartość 2 .
z Skrótowe operatory przypisania:
i i
+=
-=
*=
i -= 2; // i = i - 2;
ale:
i =- 2; // i = -2;( !! )
/=
%=
>>= <<=
&=
|=
^=
Każde przypisanie jest samo w sobie
wyrażeniem mającym taką wartość,jaka
Sk ó
i -= 2; // i = i - 2;
+
8557420.005.png
Operatory logiczne (1)
Uwaga: łatwo o pomyłkę z operato-
rem podstawienia ( = )!
t
if(a = b) // a nie '==' (!!)
cout << ”rownosc”;
else
cout << ”nierownosc”;
// a = 100, b = 100 ( !!! )
z Pozostałe relacje:
<=>> if(k <= 3) ...
z Suma i iloczyn logiczny:
||
&&
while(a == 1 && x > 0.0) ...
z Negacja (1-argumentowa)
!
if( ! dodatni) ...
a = 5; b = 100;
if(a = b) // a nie '==' (!!)
z Równość i różność ( == , != )
U ł t łk
8557420.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin