Kiedrowska M., Marszałek P. - Stabilność finansowa - pojęcie, cechy i sposoby jej zapewnienia. Część I (2002).pdf

(332 KB) Pobierz
36899001 UNPDF
20 Systemy Bankowe
BANK I KREDYT marzec 2002
StabilnoÊç finansowa – poj´cie, cechy
Cz´Êç I
Magdalena Kiedrowska, Pawe∏ Marsza∏ek
Wprowadzenie
nansowych, przyczyniajàc si´ do lepszego dopasowa-
nia interesów inwestorów i oszcz´dzajàcych. Z∏agodze-
nie zasad wejÊcia na rynek finansowy, swobodne prze-
p∏ywy kapita∏ów, poprawa dost´pu do informacji oraz
nasilenie presji konkurencyjnej na instytucje finanso-
we doprowadzi∏y rynki finansowe do stanu zbli˝onego
konkurencji doskona∏ej 2 . Ponadto, poprzez zwi´ksze-
nie roli rynku redukcji uleg∏ udzia∏ banków w finanso-
waniu przedsi´wzi´ç inwestycyjnych, a przez to –
w pewnym stopniu – kreacja pieniàdza przez te insty-
tucje. Zdaniem J.C. Tricheta, oznacza to mniej inflacjo-
genne finansowanie gospodarki 3 .
Skala zmian, jak równie˝ ich si∏a i szybkoÊç spo-
wodowa∏y jednak „kruchoÊç” i niestabilnoÊç systemów
finansowych. Nastàpi∏ te˝ wzrost niepewnoÊci. Jak bo-
wiem zauwa˝a A. Crockett, praktycznie niemo˝liwe
jest dokonanie jakichkolwiek prognoz dotyczàcych dal-
szego rozwoju i przysz∏ego kszta∏tu systemu 4 . Rozwój
nowych instrumentów finansowych (zw∏aszcza instru-
mentów pochodnych), gwa∏towne przep∏ywy kapita∏o-
we oraz szybkie reakcje graczy rynkowych uczyni∏y ry-
nek finansowy wysoce zmiennym. Ponadto, pog∏´bi∏a
si´ korelacja mi´dzy cenami aktywów finansowych
oraz poziomem stóp procentowych w ró˝nych centrach
finansowych, co u∏atwia przenoszenie si´ szoków.
Koniec XX wieku przyniós∏ g∏´bokie przeobra˝enia go-
spodarki Êwiatowej. Wraz z nià zmienia∏y si´ równie˝
kszta∏t i zasady funkcjonowania systemów finanso-
wych. Zmiany te wywo∏ywa∏a przede wszystkim roz-
szerzajàca si´ na coraz to nowsze dziedziny globaliza-
cja, której drog´ torowa∏y deregulacja finansowa oraz
post´p technologiczny. Ten pierwszy czynnik –
wzmocniony w Europie utworzeniem wspólnego ryn-
ku, a nast´pnie ustanowieniem Unii Gospodarczej
iWalutowej oraz wprowadzeniem euro – pozwoli∏
na liberalizacj´ operacji finansowych i zwi´kszy∏ kon-
kurencj´ na rynku us∏ug finansowych. Post´p technolo-
giczny (szczególnie rozwój informatyzacji i telekomu-
nikacji) przyczyni∏ si´ natomiast do powstania nowych
us∏ug oraz technik finansowych, a tak˝e usprawni∏
i przyspieszy∏ dokonywanie rozliczeƒ. Zmiany te za-
owocowa∏y zwi´kszeniem p∏ynnoÊci oraz pog∏´bie-
niem si´ rynków finansowych. Znacznie wzros∏a kon-
kurencja mi´dzy instytucjami finansowymi, jak rów-
nie˝ mi´dzy poszczególnymi rynkami. Wzrós∏ popyt
na wi´kszà zyskownoÊç i przejrzystoÊç dzia∏aƒ operacji
finansowych. Wszystko to wymusza∏o innowacyjnoÊç
i adaptacyjnoÊç instytucji finansowych 1 .
Opisane tendencje przynios∏y bezsprzeczne korzy-
Êci. Znaczàco wzros∏a efektywnoÊç dzia∏aƒ instytucji fi-
2 J.C. Trichet: World-wide tendencies in financial systems. Deutsche Bundes-
bank Auszüge aus Presseartikeln, nr 49, Oktober 2000, s. 4.
3 Ibidem, s. 5.
4 A. Crockett: Managing changes in the European financial systems: lessons
from experience. Deutsche Bundesbank Auszüge aus Presseartikeln, nr 49,
Oktober 2000, s. 35.
1 Zob np.: J.C. Trichet: Preserving financial stability in increasingly globa-
lized world. Speech at European Financial Market Convention, Paris, Ju-
ne 2001.
i sposoby jej zapewnienia
36899001.002.png
BANK I KREDYT marzec 2002
Systemy Bankowe
21
Przeobra˝enia systemu finansowego wymog∏y
równie˝ koniecznoÊç przeformu∏owania roli i kszta∏tu
polityki gospodarczej, w tym przede wszystkim polity-
ki pieni´˝nej. Pojawi∏y si´ poglàdy, ˝e w warunkach
globalizacji prowadzenie przez dany kraj autonomicz-
nej polityki pieni´˝nej nie jest mo˝liwe. Odnosi si´ to
do dyskutowanego w literaturze tzw. trylematu gospo-
darki otwartej. Oznacza on, ˝e w gospodarce otwartej
niemo˝liwe jest jednoczesne utrzymanie ca∏kowitej
swobody przep∏ywów kapita∏owych i sta∏ego poziomu
kursu walutowego, przy jednoczesnym ukierunkowa-
niu polityki pieni´˝nej na cele wewn´trzne. Próby po-
godzenia tych sprzecznych celów skutkujà zak∏ócenia-
mi w stabilnoÊci gospodarki danego kraju 5 . Poglàd ten
jest szeroko rozpowszechniony, mimo ˝e – na co zwra-
cajà uwag´ P. Bofinger i T. Wollmershäuser – trylemat
dotyczy tylko skrajnych wariantów tych celów i mo˝li-
we jest przekszta∏cenie wspomnianego „trójkàta nie-
mo˝noÊci” w „trójkàt mo˝liwoÊci”. Rozwiàzaniem jest
tutaj przyj´cie przez bank centralny jednej ze strategii
managed floating 6 .
Wspomniana kruchoÊç systemów finansowych po-
woduje wi´kszà ich wra˝liwoÊç na szoki i kryzysy.
Konsekwencjà post´pujàcego zbli˝ania si´ poszczegól-
nych rynków jest równie˝ wzrost ryzyka „zara˝enia
si´” kryzysem (contagion risk) , z czym wià˝e si´ pro-
blem tzw. niewinnych ofiar – krajów, które doÊwiad-
czajà kryzysów z przyczyn przez siebie niezawinio-
nych. Problem ten dotyczy w najwi´kszym stopniu
paƒstw zaliczanych do grupy tzw. emerging markets
(krajów wschodzàcych) 7 .
Powa˝nà fal´ kryzysów przynios∏y lata 90. Najbar-
dziej spektakularnymi by∏y: kryzys w krajach nale˝à-
cych do Europejskiego Systemu Walutowego w latach
1992-1993, kryzys meksykaƒski w 1994 r., azjatycki
w 1997 r. czy wreszcie kryzys rosyjski rok póêniej. Cha-
rakterystyczne, ˝e kryzysy te wyst´powa∏y równie˝
na rynkach wschodzàcych, powodujàc oprócz proble-
mów gospodarczych rozpowszechnienie si´ ubóstwa,
a nawet zawirowania polityczne 8 .
Kryzysy finansowe oraz ich nast´pstwa dowiod∏y,
˝e czerpanie korzyÊci z wi´kszej efektywnoÊci funkcjo-
nowania rynków finansowych nie b´dzie mo˝liwe bez
zapewnienia odpowiedniego bezpieczeƒstwa narodo-
wych systemów finansowych, jak równie˝ stabilnoÊci
w skali mi´dzynarodowej. W pracach teoretycznych,
raportach i analizach coraz cz´Êciej zacz´∏o pojawiaç
si´ poj´cie stabilnoÊci finansowej (stabilnoÊci systemu
finansowego). SwoistoÊç tego zagadnienia sprawia, ˝e
trudno jest jednoznacznie oddzieliç kwestie praktycz-
ne, teoretyczne i polityczne. Niektóre poglàdy mo˝-
na bowiem zaliczyç do ka˝dej z tych grup.
Celem niniejszego opracowania jest scharakteryzo-
wanie cech, które powinien mieç stabilny system finan-
sowy, oraz sposobów ich zapewnienia. Po omówieniu
poj´cia i znaczenia stabilnoÊci finansowej we wspó∏-
czesnym systemie finansowym w opracowaniu przed-
stawiono cechy stabilnego i silnego systemu finanso-
wego, dzielàc je na dwie grupy – makro i mikro. Na-
st´pnie opisano najwa˝niejsze zjawiska wywo∏ujàce
niestabilnoÊç oraz konsekwencje tej ostatniej. Brak sta-
bilnoÊci finansowej zasadniczo zwi´ksza ryzyko wybu-
chu kryzysu, dlatego te˝ du˝o uwagi poÊwi´cono kwe-
stiom zwiàzanym z samymi kryzysami. Ostatnia cz´Êç
przedstawia dzia∏ania podj´te w celu stworzenia nowej
architektury mi´dzynarodowego systemu finansowego
(majàce zapewniç stabilnoÊç finansowà). W pierwszej
kolejnoÊci skupiono si´ na rozwiàzaniach problemów
na szczeblu mikro, nast´pnie na szczeblu makro
iwreszcie na szczeblu ponadnarodowym.
Poj´cie i znaczenie stabilnoÊci finansowej
Tak mocno obecnie akcentowane znaczenie stabilnoÊci
finansowej dla efektywnego funkcjonowania zarówno
narodowych systemów finansowych, jak i ca∏ej gospo-
darki Êwiatowej nie jest sprawà nowà. Ju˝ w okresie po-
wojennym stabilnoÊç finansowà wymieniano jako je-
den z czterech podstawowych warunków zrównowa˝o-
nego wzrostu gospodarczego, zapewniajàcego wysoki
stopieƒ zatrudnienia wszystkich czynników produk-
cji 9 . Na poczàtku lat 70. R. McKinnon jako wynik swo-
ich badaƒ przedstawi∏ wniosek, ˝e stabilne i silne sys-
temy finansowe wspierajà szybszy wzrost gospodarczy-
10 . Równie˝ wielu wspó∏czesnych ekonomistów pod-
kreÊla, ˝e stabilnoÊç systemu finansowego jest niezb´d-
nym warunkiem prawid∏owego funkcjonowania syste-
mu gospodarczego. Wp∏yw systemu finansowego
na tempo wzrostu uwzgl´dniano na przyk∏ad w mode-
lach wzrostu endogenicznego 11 . Niektóre elementy od-
5 A. Wojtyna: Kryzysy finansowe a skutecznoÊç polityki makroekonomicz-
nej. „Bank i Kredyt”, nr 7-8/2001, s. 98.
6 P. Bofinger, T. Wollmershäuser: Managed floating: Understanding the new
international monetary order. Würzburg Economic Paper No. 30, Septem-
ber 2001.
7 Terminem tym okreÊla si´ kraje, które nie by∏y wczeÊniej – z ró˝nych przy-
czyn – integralnà cz´Êcià gospodarki Êwiatowej, podj´∏y jednak reformy
zmierzajàce do zliberalizowania swoich gospodarek i otwarcia ich na wy-
mian´ mi´dzynarodowà. Podj´te reformy umo˝liwi∏y im wejÊcie
na Êcie˝k´ zrównowa˝onego wzrostu gospodarczego (W. Ma∏ecki, A.
S∏awiƒski, R. Piasecki, U. ˚u∏awska: Kryzysy walutowe. Warszawa 2001
Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9).
8 Gospodarki tych krajów ponios∏y najpowa˝niejsze konsekwencje zaburzeƒ.
Kryzys meksykaƒski i azjatycki doprowadzi∏y do spadku poziomu PKB
rz´du 10% (F.S. Mishkin: Financial Policies and the Prevention of Finan-
cial Crises in Emerginig Markets Countries. NBER Working Papers 80878,
Cambridge, January 2001, s. 1).
9 Jako pozosta∏e warunki wymieniano: wysokà wydajnoÊç, wysoki poziom
zatrudnienia oraz wspó∏prac´ mi´dzynarodowà (G. Brown: The conditions
for high and stable growth and employment. “The Economic Journal”, No.
111, May 2001, s. C30-C44).
10 Za: K. Virolainen: Financial stability analysis at the Bank of Finland. BIS
Papers No. 1, Basle, March 2001, s. 186-196.
11 A. Wojtyna: Polityka ekonomiczna a wzrost gospodarczy. „Gospodarka Na-
rodowa” nr 6/1995, s. 5-6.
36899001.003.png
22 Systemy Bankowe
BANK I KREDYT marzec 2002
noszàce si´ do stabilnoÊci finansowej zawarto te˝
wtzw. konsensusie waszyngtoƒskim 12 .
StabilnoÊç finansowa jest te˝ ÊciÊle zwiàzana z innym
celem polityki gospodarczej, a mianowicie stabilnoÊcià
cen. W bardzo obszernej literaturze dotyczàcej relacji mi´-
dzy tymi kategoriami 13 najcz´Êciej wskazuje si´ na kom-
plementarnoÊç stabilnoÊci finansowej i stabilnoÊci cen.
Nie ulega wàtpliwoÊci, ˝e zak∏ócenia w systemie finanso-
wym mogà znacznie utrudniç zachowanie stabilnego po-
ziomu cen. Z drugiej zaÊ strony korzystne kszta∏towanie
si´ poziomu cen b´dzie sprzyja∏o stabilnoÊci finansowej.
Trzeba jednak pami´taç, ˝e komplementarnoÊç ta dotyczy
d∏ugiego okresu. W krótkim okresie stabilnoÊç finansowa
i stabilnoÊç cen mogà stanowiç cele konkurencyjne.
Oczywiste sà równie˝ powiàzania mi´dzy stabil-
noÊcià finansowà a kwestiami wspó∏pracy mi´dzynaro-
dowej, równowagi bilansu p∏atniczego i zad∏u˝enia za-
granicznego poszczególnych krajów. Dlatego uzasad-
nione wydaje si´ twierdzenie, ˝e zapewnienie stabilno-
Êci systemu finansowego jest warunkiem koniecznym
realizacji wszystkich czterech tradycyjnie postrzega-
nych celów polityki gospodarczej.
Mimo niekwestionowanego znaczenia, poj´cie sta-
bilnoÊci finansowej nie jest jednolicie rozumiane. Naj-
cz´Êciej przez stabilnoÊç finansowà rozumie si´ brak
(nieobecnoÊç) kryzysów finansowych 14 . Nawet tak pro-
ste sformu∏owanie budzi wàtpliwoÊci, a to ze wzgl´du
na niejednorodnoÊç pojmowania kryzysu finansowe-
go 15 . Na potrzeby niniejszego opracowania przyjmuje
si´ za M. Bordo et al., ˝e kryzysami finansowymi sà
epizody gwa∏townych zmian na rynku finansowym,
zwiàzane z niedoborem p∏ynnoÊci i niewyp∏acalnoÊcià
uczestników rynku i (lub) interwencjami w∏adz pu-
blicznych majàcymi temu zapobiec 16 .
Jak jednak podkreÊla A. Crockett, nie nale˝y za-
wsze uto˝samiaç braku stabilnoÊci z kryzysem. Nie za-
wsze bowiem niestabilnoÊç wywo∏uje kryzys. Dlatego
te˝ autor ten definiuje stabilnoÊç finansowà jako stan,
w którym dzia∏alnoÊç gospodarcza nie jest zak∏óca-
na przez zmiany cen aktywów ani przez problemy in-
stytucji finansowych w wywiàzywaniu si´ z ich zobo-
wiàzaƒ 17 . Crockett zwraca te˝ uwag´, ˝e zagro˝eniem
dla stabilnoÊci mogà byç tylko znaczàce w sensie ilo-
Êciowym zmiany cen aktywów oraz problemy dotykajà-
ce wielu instytucji finansowych. Okresy wzrostów lub
spadków cen aktywów, jak równie˝ upad∏oÊci pojedyn-
czych instytucji sà bowiem nieod∏àcznà cechà ˝ycia go-
spodarczego.
Inne podejÊcie prezentuje J.C. Trichet, postrzegajàc
stabilnoÊç finansowà jako zdrowà sytuacj´ oraz harmonij-
ne wspó∏dzia∏anie rozmaitych instytucji finansowych,
w po∏àczeniu z bezpiecznym i przewidywalnym funkcjo-
nowaniem rynków pieni´˝nych 18 . J.K. Solarz uwa˝a nato-
miast, ˝e stabilnoÊç finansowa jest stanem dynamicznej
itrwa∏ej równowagi na powiàzanych ze sobà rynkach fi-
nansowych. Wyró˝nia on przy tym bie˝àcà i przysz∏à sta-
bilnoÊç systemu finansowego. Pierwsza wyznacza akcep-
towalny zakres zmian stanów na poszczególnych ryn-
kach. StabilnoÊç przysz∏a (perspektywiczna) odnosi si´
natomiast do braku istotnych s∏aboÊci, mogàcych unie-
mo˝liwiç w∏aÊciwà i terminowà reakcj´ instytucji poÊred-
nictwa finansowego na szoki asymetryczne 19 .
Niezale˝nie od ró˝nic definicyjnych, nie budzi za-
strze˝eƒ fakt, ˝e stabilnoÊç finansowa jest fundamental-
nym warunkiem funkcjonowania gospodarki ka˝dego
kraju. Tworzy ona podstawy do racjonalnych decyzji
oalokacji kapita∏u, a przez to sprzyja procesom inwe-
stycyjnym i oszcz´dzaniu. Brak pewnego i bezpieczne-
go systemu finansowego wià˝e si´ natomiast z niepew-
noÊcià i ryzykiem, zniech´ca do zawierania d∏ugookre-
sowych umów oraz uniemo˝liwia w∏aÊciwe funkcjono-
wanie instytucji poÊrednictwa finansowego.
Pojawiajàce si´ w minionych latach zak∏ócenia sta-
bilnoÊci – a przede wszystkim zwiàzane z nimi koszty
– zwróci∏y uwag´ spo∏ecznoÊci mi´dzynarodowej
na koniecznoÊç poznania êróde∏ niestabilnoÊci i ich po-
tencjalnych konsekwencji dla poszczególnych rynków
czy paƒstw. Wiele krajów mia∏o przy tym konkretne
powody (mo˝liwoÊç udzia∏u w rynku Êwiatowym,
szybszy wzrost gospodarczy itp.), by zapewniç stabil-
noÊç swoich systemów finansowych. Szczególne zna-
czenie mia∏o to dla emerging markets, które upatrywa-
∏y w stabilnoÊci systemu finansowego szans´ utrwale-
nia i kontynuacji procesów rozwojowych. Zacz´to wi´c
poszukiwaç p∏aszczyzny porozumienia w dziedzinie
zapewnienia stabilnoÊci finansowej. Priorytetowe zna-
czenie nadano pracom, których celem by∏a identyfika-
cja cech, jakie powinien mieç bezpieczny i stabilny sys-
tem finansowy. Dokonano równie˝ znacznego post´pu
wmonitorowaniu i wykrywaniu potencjalnych zabu-
rzeƒ systemów finansowych, jak równie˝ we wprowa-
dzaniu sprzyjajàcych temu regu∏, procedur i instytucji.
12 Zawiera on warunki uznawane za konieczne do osiàgni´cia zrówno-
wa˝onego wzrostu (zob. A. Wojtyna: Polityka... , op.cit., s. 6).
13 Zob. np.: S. Cechetti, S. Krause: Financial structure, macroeconomic sta-
bility and monetary policy, NBER Working Papers 8354, Cambridge, Sep-
tember 2001; M. Goodfriend: Financial stability, deflation and monetary
policy. Federal Reserve Bank of Richmond Working Papers, No. 01-01, Ja-
nuary 2001.
14 Zob. np.: J. Fidrmuc, F. Schardax: Increasing integration of applicant coun-
tries into international financial markets: implications for financial and
monetary stability. BIS Conference Paper, No. 8, Basle 2000, s. 92.
15 Niekiedy na przyk∏ad, co jest swoistym nieporozumieniem, stosuje si´
poj´cia kryzysu finansowego i kryzysu walutowego jako synonimy.
16 M. Bordo, B. Eichengreen, D. Klingebiel, M. S. Martinez-Peira: Is crisis pro-
blem growing more severe? Economic Policy. A European Forum, No.
32/2000, s. 55.
17 A. Crockett: Theory and practice of financial stability. W: Essays in inter-
national finance, No. 203, Princeton 1997, s. 2.
18 J.C. Trichet: Introductory Remarks.W: Independence and Accountability.
Developments in Central Banking, Banque de France – Bicentennial Symp-
sium, Paris, May 2000, s. 195-200.
19 J.K. Solarz: Mi´dzynarodowy system finansowy. Analiza instytucjonal-
no-porównawcza. Warszawa 2001 Biblioteka Mened˝era i Bankowca, s.
183-184
36899001.004.png
BANK I KREDYT marzec 2002
Systemy Bankowe
23
Wzrost zainteresowania stabilnoÊcià finansowà
przejawia si´ mi´dzy innymi zaanga˝owaniem w bada-
nia nad kryzysami finansowymi wielu mi´dzynarodo-
wych organizacji, tworzeniem ró˝nego rodzaju stowa-
rzyszeƒ i grup roboczych, zajmujàcych si´ analizà
zmian zachodzàcych w gospodarce Êwiatowej, jak rów-
nie˝ powstawaniem nowych instytucji odpowiedzial-
nych za popraw´ stabilnoÊci systemu finansowego.
Zapewnienie stabilnoÊci finansowej nie mo˝e byç
jednak celem samym w sobie. Jak bowiem podkreÊla
A.G. Heldane et al., zachodzi wymiennoÊç mi´dzy sta-
bilnoÊcià systemu finansowego a jego efektywnoÊcià.
Przywiàzywanie zbyt du˝ej wagi do bezpieczeƒstwa
i przewidywalnoÊci mo˝e przynieÊç ograniczenie efek-
tywnoÊci. I przeciwnie, dà˝enie do zapewnienia jak
najwi´kszej efektywnoÊci mo˝e tworzyç êród∏a poten-
cjalnych zak∏óceƒ stabilnoÊci, mogàcych rozwinàç si´
w kryzys finansowy 20 . Wybór odpowiednich proporcji
mi´dzy tymi dwoma elementami decyduje o kszta∏cie
rozwiàzaƒ instytucjonalnych, jak równie˝ okreÊla prio-
rytety w∏adz na wypadek koniecznoÊci dokonania wy-
boru.
wiarygodnie i szybko, mimo wyst´pujàcych zak∏óceƒ),
(3) „zewn´trzna” stabilnoÊç (system nie wzmacnia po-
jawiajàcych si´ szoków zewn´trznych ani sam nie wy-
wo∏uje szoków finansowych).
Próba rynków jest jednym ze sposobów okreÊlenia
cech, sprawiajàcych, ˝e dany system jest stabilny. Mo˝-
na tego dokonaç równie˝ w inny sposób. W literaturze
przedmiotu stabilny system finansowy najcz´Êciej jest
opisywany za pomocà:
– warunków, jakie powinien spe∏niaç taki system 23 ,
– zestawu standardów, dotyczàcych ca∏ego syste-
mu finansowego – np. Macroprudential Indica-
tors i Aggregated Microprudential Indicators 24 ,
Special Data Dissemination Standard (MFW) -
lub tylko pewnego jego obszaru, np. Core Princi-
ples for Effective Banking Supervision
(BCBS) 25 w odniesieniu do banków, Objectives
and Principles of Securities Regulation (IO-
SCO) wobec rynków papierów wartoÊciowych,
Insurance Core Principles (IAIS) w odniesieniu
do ubezpieczycieli 26 ,
– elementów narodowych systemów oceny syste-
mu finansowego, np. wykorzystywanego przez
Bank Norwegii modelu RIMINI 27 lub financial
stability analisys Banku Finlandii 28 .
Ka˝da z tych metod przedstawia pewien zbiór
cech, uwa˝anych za „wzorcowe” i niezb´dne do uzna-
nia danego systemu za stabilny. W opracowaniu przed-
stawione zostanà najwa˝niejsze z nich. Zgodnie z aktu-
alnà literaturà przedmiotu, cechami takim sà:
1) w skali makro
– stabilizujàca polityka gospodarcza, czyli:
– zdrowe podstawy ogólnogospodarcze,
– spójnoÊç instrumentów polityki monetarnej i fi-
skalnej,
– przygotowana i sekwencyjna liberalizacja finan-
sowa.
2) w skali mikro
– odpowiednia struktura i w∏aÊciwe funkcjonowa-
nie rynku, czyli:
– zdrowe ramy prawne,
– wiarygodnoÊç i przejrzystoÊç (odpowiednie zasa-
dy rachunkowoÊci i informacji),
– nale˝yte zarzàdzanie i nadzór w∏aÊcicielski (cor-
porate governance),
– skuteczny nadzór i kontrola,
Cechy stabilnego systemu finansowego
Stabilny system finansowy
Stabilny i silny system finansowy powinien w∏aÊciwie
wype∏niaç trzy podstawowe funkcje, a mianowicie 21 : (1)
motywowaç uczestników systemu finansowego do nale-
˝ytego dzia∏ania, (2) generowaç swobodnie dost´pnych
informacji, wywierajàcych wp∏yw na decyzje finansowe
oraz (3) zapewniaç instytucjom i podmiotom indywidu-
alnym mo˝liwoÊç skutecznego reagowania na bodêce
rynkowe i wykorzystywania dost´pnych informacji.
W∏aÊciwie skonstruowany system finansowy jest
najlepszym zabezpieczeniem przed kryzysami finanso-
wymi i ich konsekwencjami. Sprawia on, ˝e ryzyko wy-
stàpienia kryzysu zmniejsza si´ nawet w trudnych wa-
runkach gospodarczych. Taki system musi przejÊç z po-
wodzeniem „prób´ rynków” (test of markets), która
wyka˝e, czy spe∏nia on odpowiednie warunki. Do wa-
runków tych nale˝à 22 : (1) odpowiednia elastycznoÊç
(system funkcjonuje efektywnie, alokujàc kapita∏y na-
wet w warunkach gwa∏townie zmieniajàcych si´ oko-
licznoÊci), (2) pr´˝noÊç (transakcje sà przeprowadzane
23 Np. D. Folkerts-Landau [i inni]: Toward a framework for financial stability.
IMF, Washington DC 1998; J. Fidrmuc, F. Schardax: Increasing ..., op. cit.;
Financial Stability in Emerging Market Economies ..., op.cit.
24 O. Evans, A. M. Leone, M. Gill, P. Hilbers: Macroprudential Indicators of
Financial System Soundness. IMF, Washington DC, April 2000.
25 W.R. White: What Have We Learned From Recent Financial Crises and Po-
licy Responses? BIS Working Papers, No. 84, Basle, January 2000.
26 Report of the Working Group on Strenghtening Financial System Soudness,
BIS, October 1998.
27 Ø. Eitrheim, B. Gulbrandsen: Amodel based approach to analysing finan-
cial stability. BIS Paper No. 1, Basle, March 2001, s. 311-330.
28 K. Virolainen: Financial stability ..., op.cit., s. 186-196.
20 A.G. Haldane, G. Hoggart, V. Saprta: Assesing financial system stability, effi-
ciency and structure at the Bank of England. BIS Papers No. 1, Basle 1998, s. 1.
21 Financial Stability in Emerging Market Economies. A Strategy for Formula-
tion, Adoption and Implementation of Sound Principles and Practices to
strenghten Financial Systems. BIS – IMF, Basle – Paris, April 1997, s. 9-10,
21. W innym uj´ciu uznaje si´, ˝e funkcjami systemu finansowego jest
transformacja p∏ynnoÊci oraz ryzyka.
22 Zob. np.: D. T. Brash: Promoting financial stability: the New Zealand ap-
proach . BIS Review, 53/2001.
36899001.005.png
24 Systemy Bankowe
BANK I KREDYT marzec 2002
– dyscyplina rynkowa,
– odpowiednia sieç bezpieczeƒstwa.
Pierwsza grupa sk∏ada si´ z makroekonomicznych
warunków odnoszàcych si´ równie˝ do sfery realnej.
Wywierajà one presj´ na podejmowane decyzje finan-
sowe oraz na otoczenie, w którym funkcjonuje system
finansowy. Drugà grup´ tworzà czynniki odpowiadajà-
ce za si∏´ i stabilnoÊç (robustness) samego systemu fi-
nansowego. Dotyczà one g∏ównie rynku kapita∏owego,
instytucji finansowych oraz regulacji, na podstawie
których przeprowadzane sà transakcje finansowe. Obie
grupy czynników okreÊlajà kszta∏t systemu finansowe-
go. Od nich zale˝y, czy system b´dzie w stanie spe∏niaç
wspomniane postulaty dotyczàce w∏aÊciwego funkcjo-
nowania.
W∏adze monetarne muszà mieç swobod´ realizacji nad-
rz´dnego celu stabilnoÊci cen, a w∏adze fiskalne muszà
mieç zdolnoÊç kontroli wydatków publicznych i egze-
kwowania dochodów. Dla w∏aÊciwego funkcjonowania
obu omawianych polityk niezb´dne jest tak˝e zapew-
nienie odpowiednich rozwiàzaƒ instytucjonalnych.
Wlatach 80. i 90. w szerokim zakresie dokonywa∏a
si´ liberalizacja i deregulacja systemów finansowych. Se-
kwencja wydarzeƒ z tym zwiàzanych oraz nast´pstwa li-
beralizacji zostanà przedstawione w dalszej cz´Êci opra-
cowania. W tym miejscu wypada zasygnalizowaç, ˝e pro-
ces ten znaczàco wp∏ywa∏ na warunki prowadzenia poli-
tyki makroekonomicznej. Jak pokaza∏y doÊwiadczenia
wielu paƒstw, niew∏aÊciwie przeprowadzony proces li-
beralizacji zwi´ksza∏ ryzyko wystàpienia szoków i powo-
dowa∏ du˝à niestabilnoÊç. Cz´sto prowadzi∏o to do po-
wa˝nych kryzysów. Pojawi∏ si´ problem, czy mo˝-
na uniknàç kosztów niew∏aÊciwie przeprowadzonej dere-
gulacji rynków finansowych. Mimo ˝e specyfika warun-
ków gospodarczych i systemów finansowych poszczegól-
nych paƒstw znacznie utrudnia stworzenie uniwersalnej
recepty na przeprowadzanie liberalizacji, sformu∏owano
pewne g∏ówne zasady, pozwalajàce na unikni´cie desta-
bilizacji systemu finansowego, a mianowicie 32 :
– przeprowadzanie liberalizacji w odpowiednich
warunkach gospodarczych, w ramach ca∏oÊcio-
wej strategii, majàcej na celu zapewnienie bodê-
ców do w∏aÊciwych zachowaƒ uczestników ryn-
ku i efektywnej dyscypliny rynkowej 33 ;
– wzmocnienie nadzoru i zaostrzenie regulacji
ostro˝noÊciowych przed przeprowadzeniem li-
beralizacji;
– sekwencyjnoÊç procesu liberalizacji (sequential
liberalization) dostosowana do tempa rozwoju
ca∏ego rynku finansowego (wykluczenie cz´Êcio-
wej liberalizacji, która zwi´ksza ryzyko wystà-
pienia kryzysu).
Przytoczone zasady odnoszà si´ przede wszystkim
do paƒstw wschodzàcych i transformujàcych si´, które
jeszcze nie przeprowadzi∏y pe∏nej liberalizacji. Jakkol-
wiek w warunkach globalizacji rynków finansowych
iciàg∏ego rozwoju instrumentów pochodnych, postulo-
wana stopniowa liberalizacja jest praktycznie niemo˝li-
wa 34 , uwzgl´dnianie tych zasad pozwala minimalizo-
wanie potencjalnych problemów.
Makroekonomiczne cechy stabilnoÊci finansowej
StabilnoÊç makroekonomiczna jest warunkiem wst´p-
nym stabilnoÊci ca∏ego systemu finansowego. W znacz-
nym stopniu zmniejsza jego wra˝liwoÊç na szoki (jednak
nie eliminuje ryzyka wybuchu kryzysu) i u∏atwia dà˝e-
nia do poprawy sytuacji rynku finansowego w razie
ewentualnych zaburzeƒ. StabilnoÊç makro oznacza
przede wszystkim zdrowe podstawy ogólnogospodarcze.
Zapewnienie ich wymaga takiej polityki makroekono-
micznej paƒstwa, która dà˝y do osiàgni´cia zrównowa-
˝onej stopy wzrostu gospodarczego (zbli˝onej do poten-
cjalnej). Konieczna jest wi´c odpowiednia konsekwencja
wrealizacji celów polityki monetarnej (stabilny poziom
cen) i fiskalnej (zdrowe finanse publiczne i rozwa˝na po-
lityka zarzàdzania d∏ugiem publicznym), prowadzenie
racjonalnej polityki strukturalnej i dbanie o równowag´
bilansu p∏atniczego. Efektem dzia∏ania w∏adz powinny
byç stabilne i przewidywalne wskaêniki gospodarcze
oraz odpowiedni poziom oszcz´dnoÊci narodowych
(prywatnych i publicznych), pozwalajàcy na finansowa-
nie wi´kszoÊci inwestycji ze êróde∏ krajowych 29 .
StabilnoÊci systemu finansowego sprzyja te˝ odpo-
wiednia koordynacja i dyscyplina polityki monetarnej
i fiskalnej 30 . Konieczne jest precyzyjne ustalenie relacji
mi´dzy obszarami oddzia∏ywaƒ a celami tych dziedzin
polityki gospodarczej oraz taki dobór instrumentów,
który zapewni ochron´ przed zmiennoÊcià poziomu
cen (w szczególnoÊci cen ˝ywnoÊci), mi´dzynarodo-
wych stóp procentowych i kursów walutowych (po-
wstajàcych g∏ównie za poÊrednictwem instrumentów
pochodnych), co pozwoli zmniejszyç ryzyko funkcjo-
nowania kredytodawców i kredytobiorców. Zastosowa-
ne instrumenty polityki pieni´˝nej i fiskalnej muszà
byç spójne i zgodne z przyj´tym re˝imem kursowym 31 .
32 Por.: M. Goldstein, P. Turner: Banking crises ..., op.cit., s. 43-44, Financial
Stability in Emerging Markets Economies ..., op. cit., s. 47-48.
33 Wymaga to zaprogramowania adekwatnego do przebiegu procesu liberali-
zacji tempa wprowadzania odpowiednich przepisów prawnych, przejrzy-
stych regu∏ dzia∏alnoÊci gospodarczej, standardów ksi´gowoÊci i rewizji
(audytu), prawa prywatnej w∏asnoÊci, dobrze zaprojektowanego systemu
gwarantowania depozytów (DIS – deposit insurance scheme) , tworzenia
w∏aÊciwej struktury instytucjonalnej. Por.: M. Sasin: Financial Systems, Fi-
nancial Crises, Currency Crises W: M. Dàbrowski (ed.): Currency Crises in
Emerging Markets – Selected Comparative Studies. CASE Reports, No. 41,
Warsaw 2001, s. 70.
34 W. Ma∏ecki, A. S∏awiƒski, R. Piasecki, U. ˚u∏awska: Kryzysy finansowe.
op.cit., s. 180.
29 Financial Stability in Emerging Market Economies ..., op.cit., s. 21, 24.
30 M. Goldstein, P. Turner: Banking Crises in Emerging Economies: Origins
and Policy Options. BIS Economic Papers, No. 46, Basle, October 1996,
s. 32.
31 Szerzej: F. S. Mishkin: Financial Policies ..., op.cit., s. 33-36.
36899001.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin