Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc listopad 2008 r.
Tematy kompleksowe:
1 Dbam o mojego psa i kota
2 – 4. Jestem bezpieczny na drodze
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
1. Uświadamianie różnorodności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących tym światem – wywoływanie zaciekawienia światem przyrody.
2. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu oraz wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
3. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
4. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
5. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu i przestrzeganiu zasad ruchu drogowego w celu bezpieczeństwa własnego i innych.
6. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
Program Edukacji Zdrowotnej
7. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
Program Edukacji Komunikacyjnej
8. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu zasad ruchu drogowego w celu bezpieczeństwa własnego i innych; poznanie znaczenia wybranych informacyjnych znaków drogowych: „Przejście dla pieszych”, „Agatka”, „Przystanek autobusowy”.
Tydz.
1 tydzień
1. D. Gellner „Łakomy kot” – ilustrowanie ruchem wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie schował się kotek?” – określanie położenia kotka: na półce, pod stołem, obok krzesła itp.
2. E. Szelburg – Zarembina „Kot w butach” – słuchanie bajki.
– Dziecko ilustruje krótkie wiersze ruchami obu rąk i palców.
– Dziecko rozumie i stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: na – pod, za, obok.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – proza; potrafi wysłuchać przygód bohaterów bajki, poznać rolę jaką spełniają niektóre zwierzęta w życiu człowieka – przyjaźń.
3. „Kotek Puszek” – nauka piosenki.
Ćwiczenia mięśni warg – naśladowanie kotka i pieska na zgłoskach: „hau”, „miau”.
4. Zabawa muzyczno – ruchowa „Kotki dwa” – śpiew połączony z pokazywaniem części ciała kota.
– Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej, ilustrowanej zabawką, obrazkiem. Śpiew zbiorowy.
– Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych
– Dziecko wyodrębnia i nazywa części ciała kota: uszy, oczy, wąsiki, pazurki, łapki.
5. „Kotek pije mleko z miseczki” – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi.
6. „Kotek” – lepienie z plasteliny.
– Dziecko przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego; podczas kolorowania obrazka nie wyjeżdża za linię.
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z plasteliny, ugniata plastelinę w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, odkłada pracę na ustalone miejsce.
7. Zestaw zabaw ruchowych nr 5 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
8. Zabawa bieżna „Myszki i kot” połączona z reakcją na sygnał dźwiękowy.
9. Zabawa z elementem czworakowania „Coś, ty kotku chciał?”.
– Dziecko rozwija umiejętność pokonywania przeszkód w warunkach naturalnych, nabywa ogólnej sprawności i zwinności.
– Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach); wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.
– Dziecko czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp.
2 tydzień
Jestem bezpieczny na drodze
10. A. Nosalski „Fiacik” – słuchanie wiersza.
„Moja droga do przedszkola”– opisywanie z pamięci drogi pokonywanej przez dziecko w drodze do przedszkola.
11. I. Salach „Przygoda na ulicy” – historyjka obrazkowa.
Zabawa dydaktyczna „Samochody” – porządkowanie samochodów według rodzaju: osobowe, ciężarowe.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej, potrafi wskazać w wierszu elementy humorystyczne oraz wie czego nie wolno robić na drodze.
– Dziecko potrafi opisać z pamięci swoja drogę do przedszkola; zna swoje nazwisko i adres (ulica).
– Dziecko potrafi odpowiadać na pytania dotyczące historyjki obrazkowej; wie, jak nie wolno zachowywać się na ulicy.
– Dziecko porządkuje samochody według rodzaju: osobowe, ciężarowe; potrafi zadbać o swoje bezpieczeństwo jako pasażera samochodu: fotelik, zapięte pasy bezpieczeństwa; rozumie pojęcia: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu.
12. „Mój samochód” – słuchanie piosenki.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką.
13. „Samochody” – układanie z mozaiki geometrycznej pojazdów.
– Dziecko układa z mozaiki geometrycznej pojazdy, poznaje (prostokąt, kwadrat) i utrwala (koło) nazwy figur geometrycznych.
14. Zestaw zabaw ruchowych nr 6 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
15. Opowieść ruchowa Lot samolotem (w: „Wesołe przedszkole czterolatka” s. 47).
– Dziecko ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach), słucha i rozumie polecenia wyrabiające orientację w otoczeniu.
– Dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, najczęściej bieżnych, orientacyjno – porządkowych, oraz w zabawach naśladowczych (opowieść ruchowa).
3 tydzień
16. I. Salach „Światło” – nauka wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Garaże” – porównywanie liczebności zbiorów samochodów, prawidłowe określanie liczebności poprzez używanie określeń: „mało – dużo”.
17. „Przejście przez ulicę” – praca z obrazkiem.
Zabawa dydaktyczna „Przejście przez ulicę" – rozróżnianie uczestników ruchu drogowego.
– Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; uczy się krótkich wierszy o bliskich treściach; recytuje wiersz zbiorowo.
– Dziecko prawidłowo określa liczebność samochodów używając określeń: „mało – dużo”.
– Dziecko wie, gdzie i w jaki sposób można bezpiecznie przejść przez ulice; posługuje się określeniami: sygnalizator, zebra, pasy.
– Dziecko rozróżnia uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy; uczestniczy w ruchu drogowym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, rozumie i właściwie reaguje na znaki wzrokowe – światła sygnalizatora, wybrane znaki drogowe: przejście dla pieszych, „Agatka”, przystanek autobusowy.
18. „Dzieci i światła” – słuchanie piosenki.
19. Zabawa słuchowa „Odgłosy ulicy” – rozpoznawanie pojazdów: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji i dopasowywanie ich do ilustracji.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; utrwala właściwe zachowanie się na drodze.
– Dziecko rozpoznaje charakterystyczne pojazdy tj. straż pożarna, karetka pogotowia, policja, dopasowuje obrazki do sygnału słyszanego pojazdu.
1. „Sygnalizator świetlny” – naklejanie z kolorowego papieru kółek.
2. „Znaki drogowe” – lepienie z plasteliny znaków drogowych („Agatka” lub przystanek autobusowy).
– Dziecko nakleja na karton gotowe elementy wycięte z kolorowego papieru: kółka w trzech kolorach żółtym, czerwonym i zielonym; utrwala kolory sygnalizacji.
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z plasteliny, ugniata plastelinę w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, utrwala zasady bezpiecznego poruszania się po jezdni pieszych i samochodów.
3. ...
Kasiaaga1