jak powstaje deszcz.PDF

(8575 KB) Pobierz
345932393 UNPDF
Jak powstaje deszcz?
B 2.1
Przewodnik metodyczny
Przegląd kart pracy
l
Instrukcje do realizacji wybranych kart pracy
II
Dodatkowe propozycje gier i zabaw związanych z tematem
II
Materiały dydaktyczne
Karty pracy
1-6
Przewodnik metodyczny
, } Przegląd kart pracy
Nr
strony
Klasa;
sugerowany
poziom
trudności
II ***,
III **
Czego dotyczy karta
Instrukcje do realizacji
wybranych kart pracy
Dodatkowe
pomoce
dydaktyczne
Nr
strony
Rodzaj instrukcji
1/6
Doświadczenie.
Ćwiczenia w rysowaniu.
Torebka z folii,
taśma, woda,
kostka lodu
Skrzyneczka
z roślinami,
kuweta blaszana
lub ebonitowa,
kawałki lodu,
kolba z wodą,
szklana rurka
2/6
n •:••:••:•
Ilustracja przedstawiająca
obieg wody w przyrodzie.
• Propozycje zadań
i zabaw
dodatkowych
II /III
III ** '
3/6
II **, III *
Jak powstają opady.
Czytanie ze zrozumieniem.
Formułowanie odpowiedzi
na pytania.
Ćwiczenie ortograficzne
w oparciu o tekst.
Pory roku - ćwiczenia
w pisaniu.
Prognoza pogody - czytanie
ze zrozumieniem.
4/6
II ***, III *
5/6
II **, III *
6/6
l **, II *,
III*
ćwiczenia łatwiejsze
* ćwiczenia o średnim stopniu trudności
** ćwiczenia trudniejsze
03 • RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Czerwiec 2001
/II
345932393.002.png
B 2.1
Jak powstaje deszcz?
Instrukcje do realizacji wybranych kart pracy
Karta pracy ze str. 2/6
Propozycje zadań i zabaw dodatkowych do przeprowadzenia z kartą
Propozycja 1
wariant A)
1. Przygotowujemy skrzyneczkę z roślinami.
2. Nad nią, na statywie umieszczamy kuwetę blaszaną lub ebonitową, wypełnioną kawałkami
lodu.
3. Obok, na trójnogu, ponad źródłem ciepła, umieszczamy kolbę z wodą, od której wypro-
wadzona jest szklana rurka z wylotem skierowanym pod dno kuwety.
4. Kolbę podgrzewamy.
Wynik: Ogrzana woda paruje i wznosi się do góry, do zimnej kuwety. Na jej powierzchni para
wodna ulega skropleniu i opada w postaci kropli (deszczu) na rośliny.
^
fri&'X
Wniosek: Woda znajdująca się w zbiornikach i w ziemi pod wpływem ciepła paruje i wznosi się
do górnych warstw atmosfery. Tu, pod wpływem zimna skrapla się, tworząc chmury, z których
pada deszcz.
wariant B)
1. Przygotowujemy duży szklany słój.
2. Na dno słoja wsypujemy piasek i modelujemy określoną powierzchnię, żłobimy wgłębienia,
które będą stawami (może być tylko jeden staw).
3. Nad stawem ustawiamy model domku i drzewa.
4. Słój przykrywamy szklanym naczyniem, które wypełniamy kawałkami lodu.
5. Następnie do stawu nalewamy gorącej wody.
6. Uczniowie obserwują zachodzące zjawiska.
7. Wynik i wnioski jak wyżej.
Propozycja 2- Jak powstaje para wodna (krążenie wody w przyrodzie)
1. W naczyniu ogrzewamy niewielką ilość wody aż do wrzenia, następnie przelewamy ją do
szklanego naczynia np. szklanki.
ćH
2. Następnie całkowicie zwilżamy jego wewnętrzne ścianki przez pochylenie go i lekkie obra-
canie nim.
3. Ustawiamy na nim okrągłą kolbę szklaną lub balonik żarówki elektrycznej.
Wynik: Unosząca się z gorącej wody para wodna skrapla się na zimnej powierzchni kolby
i opada w postaci kropel ponownie do szklanki.
Wniosek: Para powstaje pod wpływem ciepła, a skrapla się pod wpływem zimna. Powstałe
zjawiska są sobie przeciwstawne, dzięki nim następuje krążenie (obieg) wody w przyrodzie.
Dodatkowe propozycje gier i zabaw związanych z tematem
Propozycja 1
1. Ogłaszamy konkurs na znalezienie jak największej liczby słów, którymi można określić czyn-
ność związaną z deszczem.
2. Gra prowadzona jest w zespołach lub indywidualnie (w tym drugim przypadku możemy
zapisywać kolejne propozycje dzieci, przyznając ich autorom żeton za każdą prawidłową
odpowiedź).
03 • RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Czerwiec 2001
345932393.003.png
Jak powstaje deszcz?
B 2.1
3. Po wyczerpaniu się pomysłów przystępujemy do drugiej rundy. Polega ona na zastąpieniu
wybranego czasownika utworzonym od niego rzeczownikiem oznaczającym czynność. Zwra-
camy uwagę, że nie każdy czasownik da się w ten sposób przekształcić.
Np.: pada - padanie
chlupocze - chlupotanie
pluszcze - pluskanie
leje-?
4. Poprawne odpowiedzi nagradzamy żetonami.
Propozycja 2
Ta zabawa pomaga w opanowaniu struktury zdania złożonego. Dzieci doskonalą umiejętność
zamykania myśli w ramach zdania złożonego. Jest to także ćwiczenie argumentowania, wyzwa-
lające inwencję słowną dziecka.
1. Każde dziecko kolejno kończy wybrane przez siebie zdanie:
Lubię, gdy pada deszcz, gdyż... Nie lubię deszczu, ponieważ...
2. Należy zwrócić uwagę, aby uzasadnienia nie powtarzały się.
3. Możemy nagradzać najbardziej oryginalne wypowiedzi.
03 • RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Czerwiec 2001
345932393.004.png
Jak powstaje deszcz?
B 2.1
Pomoce:
• duża torebka z folii,
• taśma samoprzylepna,
• woda,
• kostka lodu.
Instrukcja:
1. Wlej pół szklanki wody na dno torebki. Uważaj, aby nie zamo-
czyć innych jej części.
2. Dokładnie zaklej taśmą torebkę.
3. Przyklej ją taśmą do nasłonecznionego okna i zaczekaj kilka
godzin.
4. Co się stało?
5. teraz przyłóż kostkę lodu do górnej części torebki.
Gosię stało? Narysuj to zjawisko.
W
RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Maj 2000
345932393.005.png
B 2.1
Jak powstaje deszcz?
2/6
RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Maj 2000
345932393.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin