Posted by nauka on wt., 04/08/2008 - 16:13
W starożytności rolę sztuki określano jako wywoływanieindywidualnych, osobistych każdej jednostki, przeżyć o silnym podłożuemocjonalnym, bliskim nieraz ekstazie. Ich treść charakteryzowała zarówno teprocesy, które prowadziły do zobiektywizowanych faktów twórczych, jak i te,które spełniały się w intensywności samego przeżycia.
Przeżycie estetyczne jednak, jak potwierdza tradycja, to tegorodzaju relacja człowiek-sztuka, której bodźcem był fakt estetyczny czy teżestetyczna sytuacja, a więc dzieło sztuki zajmujące wobec człowieka pozycjęzewnętrzną: obraz, rzeźba, spektakl, utwór muzyczny.
Wszelkie oddziaływanie wychowawcze sztuki na człowiekauwarunkowane jest zaistnieniem osobistego przeżycia estetycznego, to znaczyfaktem nawiązania przez tego człowieka wewnętrznego kontaktu z danym zjawiskiemestetycznym, kontaktu intensyfikującego działanie emocji, wyobraźni i intelekturównocześnie.
Wstępna choćby próba uporządkowania poglądów na przeżycieestetyczne winna być dokonana w trzech nieco odmiennych, choć wzajemnieuzupełniających się punktów widzenia: filozoficznego, psychologicznego iwychowawczego, ponieważ te właśnie trzy dyscypliny zajmowały się jego treścią iznaczeniem.
Przeżycieestetyczne w ujęciu filozofii.
U Pitagorasa dominuje postawa widza, czyli postawaestetyczna, oglądowa. Termin estetyczny znaczył tyle, co zmysłowy, a więcoglądowy. Przeżyci estetyczne kojarzono wówczas przede wszystkim z przeżyciempiękna, co uwarunkowane było jego oglądaniem. Podstawowy dylemat międzyobiektywnymi, a subiektywnymi wyznacznikami piękna sformułował św. Augustyn:„Czy dlatego coś jest piękne, że się podoba, czy też dlatego się podoba, żejest piękne”. Św. Tomasz uzasadniał obiektywne kryteria „Nie dlatego coś jestpiękne, że się nam podoba, że my to kochamy, lecz dlatego, kochamy, że jestpiękne i dobre”. Przez długie wieki utrzymywały się poglądy na temat przedewszystkim obiektywnego uwarunkowania przeżyć estetycznych, nie rozdzielniezwiązanych ze stosunkiem człowieka do piękna. W wieku XVIII pojawia siękategoria smaku jako podstawy dlawyczuwania, rozpoznawania i wyróżniania piękna. Zarysowujący się dylemat międzysubiektywnym a powszechnym charakterem smaku Kant próbuje wyjaśnić w swejkoncepcji przeżycia. Ze swych rozważań wyprowadził Kant definicję piękna, którejest tym, „co podoba się ani przez wrażenia, ani przez pojęcia, lecz podoba sięz subiektywną koniecznością, w sposób powszechny, bezpośredni i zupełniebezinteresowny”. Od czasów Kanta datuje się takie ujmowanie przeżycia estetycznego,które kojarzy je wyłącznie z wartościami estetycznymi, ze stosunkiem człowiekado autonomicznego świata sztuki i do jej dzieł.
Schopenhauer w sztuce dostrzegał źródło głębokiej mądrości,próbę zgłębienia zagadki bytu, autentyczną istotę wszystkich zjawisk. Dowodził,iż sztuka powinna być kontemplowana w sposób absolutnie bierny. Twórcą teoriiempatii był Theodor Lipps, który określa przeżycie estetyczne jako wczuwaniesię podmiotu w postrzegany przedmiot i jakby wypożyczanie przedmiotom własnychmyśli podmiotu. Wynik tego stanowi rezonans psychiczny – odnajdywanie siebie wróżnych przedmiotach i zjawiskach.
Omawiane wyżej postromantyczne koncepcje p.e. głoszą prymatwewnętrznego duchowego życia człowieka nad światem zewnętrznym.
Z innych przesłanek filozoficznych wynika koncepcja p.e.sformułowana przez Romana Ingardena. Stwierdza on, iż percepcja estetyczna niezawsze uwarunkowana jest spostrzeganiem pewnego realnego przedmiotu, nie możewięc być sprowadzona do prostego spostrzegania zmysłowego, które stanowijedynie podłoże dalszych, nad nim nadbudowanych szczególnych aktówpsychicznych. Przeżycie estetyczne ma charakter wielofazowy, nie utożsamia sięz chwilą doznania przelotnego uczucia przyjemności lub przykrości. Postawęestetyczną odróżnia Ingarden od postawy badawczo-poznawczej i uznaje przeżycieestetyczne, zwłaszcza w ostatniej fazie, za formę doświadczenia estetycznego.
Swoistość przeżyć czy postaw estetycznych wyznaczonychcharakterem typowych dyscyplin artystycznych jasno precyzuje profesorTatarkiewicz, stwierdzając istnienie trzech takich odrębnych postaw. Tak więcpierwszą postawę, nazwaną estetyczną, w sensie węższym, kojarzy z przyjemnościąoglądu, zmysłowym upodobaniem, które wzbudza wygląd nie tylko dzieł sztuki, aletakże przedmiotów, widoków przyrody itp. Istnienie postawy drugiej, określonejmianem literackiej, stwierdza wszędzie tam, gdzie ,,źródłem upodobania jest niewygląd rzeczy, lecz obrazy i myśli,jakie widz z nimi kojarzy". Przeżycie tego rodzaju pojawia się przede wszystkimpodczas obcowania z dziełami literackimi i działają w nim bądź czynnikiintelektualne, bądź emocjonalne. Postawa trzecia, określona mianem poetyckiej,występuje wobec zjawisk o silnym działaniu emocjonalnym (zwłaszcza poezja,muzyka)". Oczywiście, te postawy rzadko występują w sensie czystym,modelowym — najczęściej pojawiają się przeżycia o charakterze mieszanym;prawdą jest jednak, iż indywidualne preferencje artystyczne różnych teoretykównadawały ich teoriom, często nieświadomie, piętno jednej z trzech wymienionychpostaw.
Ogólne teorie przeżyciaestetycznego formułowane w kręgu filozofii bądź estetyki, odwołując sięwszystkie do podstawowych dziedzin twórczości artystycznej, podstawowychdyscyplin, zajmują się treścią przeżycia odbiorcy wobec uznanego dziełasztuki.
Sformułowana przezSchopenhauera idea kontemplacji nabrała z czasem charakteru bardziejgeneralnego i posługiwano się nią dla określenia każdej odbiorczej postawyestetycznej. Można jednak postawić pytanie, czy i na ile tego rodzaju ideawystarcza dla określenia treści przeżyć wywoływanych przez nowe faktyartystyczne, przez trudne do sklasyfikowania zjawiska estetycznego pogranicza— sztuki mieszane? Wiadomo, że współcześni twórcy często świadomie odwołują siędo aktywności odbiorców, których uważają za współtwórców nie tylko spektaklu,ale również dzieł plastycznych i muzycznych, programowo „otwartych",niedookreślonych. Wynikałoby z tego, że koncepcja przeżycia estetycznego,wywołanego zjawiskami nowej sztuki plastycznej, muzycznej, literackiej, powinnabyć wzbogacona o nowy, nie znany wielkim teoretykom, wymiar aktywności własnejodbiorcy. Tego rodzaju przeżycie nie znalazło dotąd swoich kompetentnychteoretyków. Faktem jest jednak, iż termin „kontemplacja aktywna", określającynową jakość przeżycia estetycznego, pojawił się w kręgu myśli pedagogicznej.Także w kręgu społeczno-wychowaczym narodziła się koncepcja aktywnegouczestnictwa w sztuce, mająca zastąpić zbyt jednostronne pojęcie„odbioru". Trudno na razie określić mechanizmy prowadzące do takiejpostawy. Z pewnością jednak wywodzi się ona z bezpośredniego doświadczenia iswoistej aktywności odbiorcy.
Narodziny psychologii jako odrębnej dyscypliny naukowejprzypadają na drugą połowę XIX w. Za twórców tego kierunku uważa się dwóchuczonych niemieckich: G. T. Fechnera i W. Wundta. W swym dziele „Vorschule dreAesthetik” Fechner określił estetykę eksperymentalną jako jeden z działówpsychofizyki, czyli studium związków zachodzących między zjawiskami fizykalnymia psychologicznymi. W świetle tej koncepcji przeżycie estetyczne zostałocałkiem uzależnione od prawidłowego funkcjonowania zmysłów i sprowadzone douczuć przyjemności bądź przykrości. Fechner zajmował się wrażeniami typuwzrokowego, natomiast współczesny mu H. L. F. Helmoltz obok teorii wrażeńwzrokowych rozwinął fizjologiczną teorię słuchu. Argumentami opartymi na wiedzyz zakresu fizjologii słuchu. i znajomości fizykalnych cech dźwięku uzasadniałrodzaje preferencji akustycznych. Utwierdził w ten sposób pogląd podzielanyprzez badaczy tej orientacji, że prawa harmonii muzycznej są dane z góry przeznaturę. Arnheim sądzi, iż postrzeganie polega na interakcji między właściwościami przedmiotu a naturą podmiotuobserwującego. „Każde, postrzeganie jestrównież myśleniem, każde rozumowanie — intuicją, każda obserwacja — odkryciem”.
H.J. Eysenck utożsamiał uczucie przyjemności estetycznej z percepcją pięknej formy,z reakcjami na kolor. Uzasadniał, iż przyjemność estetyczna wywodzi sięwyłącznie z percepcji i uwarunkowana jest naturą systemu nerwowego. O doznaniuestetycznym pisał (w 1931r.) Mieczysła Wallis rozróżniając doznania przyjemne iprzykre. Określał je jako „stan silnego skupienia uwagi:, powiązany z elementamiczynnymi, takimi jak: akt wyboru, emocjonalne zaangażowanie w daną sytuacjęartystyczną, wzmożenie przepływu energii.
Obszernyprzegląd teorii przeżycia estetycznego— w świetle estetyki i badańempirycznych znajduje się w pracach Marii Gołaszewskiej, która określa toprzeżycie jako proces psychofizyczny skierowany na ujęcie wartości estetycznejprzedmiotu.
Podstawęinterpretacji sztuki przez Zygmunta Freuda (1856 - 1939) stanowi przekonanie owspólnym zakorzenieniu sztuki i marzenia sennego w podświadomości, zarównobowiem sztuka, jak i marzenie senne są sposobami zastępczego zaspokojeniaukrytych popędów i potrzeb.
C.G. Jung Dowodził, iż stanowią one treść zbiorowej podświadomości i znajdująodzwierciedlenie w sztuce, która staje się w ten sposób szczególnym wehikułemporozumienia i komunikowania, nosicielem form znaczących. Dokonana przez Jungaklasyfikacja ludzi na typy ekstrawersyjne i introwersyjne odnosi się w tymsamym stopniu do twórców co odbiorców sztuki, wrażliwych bądź na bodźce zewnętrzne,bądź na wewnętrzne treści przeżyć.
Naprzełomie wieku XIX i XX w Europie i w Stanach Zjednoczonych pojawiły siępróby odrodzeniami reformy procesu pedagogicznego, w szerokiej skalispołecznej, przy współudziale autorytetów" rozwijającej się wiedzymedycznej, biologicznej, psychologicznej, na podstawie osiągnięć nauki, azwłaszcza wyników badań eksperymentalnych. Sławne nazwiska psychologów iwychowawców, takich jak A. Binet (1857-1911), E. Claparede (1873-1940), O.Decroly (1871- 1932), J. Dewey (1859-1952), A. Ferriere (1879-1960), M.Montessori (1870-1952), Stanley Hali (1846-1924), stały się niejako symbolamihaseł i osiągnięć tego ruchu. Mimo różnic, jakie dzieliły koncepcjewspomnianych autorów, można stwierdzić, iż łączył ich podobny stosunek dookresu dzieciństwa i do zagadnienia swobodnego rozwoju jednostki. Zgadzalisię, iż okres dzieciństwa nie jest tylko okresem przygotowawczym do życia dorosłego,ale ma swoją wartość autonomiczną, dającą się ocenić w sposób aktualny idoraźny. „Dziecko posiada w sobie, wszystko to, co warunkuje skutecznewychowanie, w szczególności zaś aktywność nieustanną i nieustannieaktualizowaną, w której zaangażowana jest cała jego osobowość; jest toaktywność istoty znajdującej się w okresie wzrostu, w stałym swoimrozwoju". Proces wychowawczy utożsamiano z procesem swobodnego rozwoju, awięc pośrednio także ze swobodną aktywnością dziecka, a tę :aktywność pojmowanojako zaspokojenie dziecięcych potrzeb. Wśród wielu różnych haseł sformułowanychprzez nowych pedagogów trzeba przypomnieć zwłaszcza takie jak: mobilizacjaaktywności dziecka, łączenie pracy ręcznej z pracą umysłowy, rozwijanieuzdolnień twórczych dziecka. W samych więc założeniach teoretycznych tego ruchuzawierały się treści wychowania estetycznego, które miało wrażać się wstwarzaniu optymalnych warunków dla swobodnego rozwoju, działania, ekspresji.Wychowanie było tożsame z procesem wzrostu, a psychologia — jego koniecznympartnerem. W ten sposób psychologia znalazła się w samym centrum aktualnejproblematyki wychowawczej, zainteresowana różnymi przejawami prawidłowościrozwoju także w zakresie estetycznym.
Wkręgu obserwacji psychologicznych i praktyki wychowawczej kształtowała sięnowa, odrębna konc epcja przeżyci estetycznego, uwarunkowanego działaniemtwórczym, zaangażowaniem wyobraźni i ekspresji. Zamiast terminu „przeżycieestetyczne" coraz częściej pojawiał się termin „doświadczenie”. Wskazujeon na osobistą treść przeżyć i ich różnorodność, możliwość powiązania z różnymibodźcami i różnymi rodzajami aktywności.
Koncepcjadoświadczenia, jaką sformułował John Dewey w jednej ze swych ostatnich książek(Art as Experience), ukazuje wyraźnienowy zakres problematyki przeżycia estetycznego. Dewey dowodzi, iż sztuka jest„kondensacją i udoskonaleniem przeciętnego ludzkiego doświadczenia”, można więcstwierdzić identyczność doświadczenia ogólnego i doświadczenia estetycznego,które obejmuje działanie i doznanie, percepcję, ocenę i przyjemność przeżycia,nie ograniczone przecież do kontaktów z pięknem czy też ze sztuką.Doświadczenie, doświadczenie estetyczne, ma wartość samoistną, pozwala naradość z samej czynności posuwania się naprzód, radość z danej chwili życia.
Koncepcjadoświadczenia zaproponowana przez Deweya stanowi i przykład takiejinterpretacji przeżycia estetycznego, która obejmuje wszystkie jego pozorniesprzeczne aspekty, a równocześnie cenna jest i dla estetyki, i dla psychologii,i dla wychowania. Filozoficzne koncepcje przeżycia estetycznego ograniczały jedo biernego oglądu czy odbioru, zajmując się zamkniętym hermetycznym światemsztuki. Koncepcje psychologiczne ujawniły swą jednostronność i koniecznośćodwoływania się do uwarunkowań społeczno-historycznych przeżycia estetycznego.Znaczenie aktywności dla pełni wewnętrznego doświadczenia pojawiło się winterpretacji przeżycia estetycznego dopiero wtedy, gdy zostało ono ujęte przezpryzmat psychopedagogicznej problematyki rozwoju człowieka.
Wychowanieestetyczne odwołuje się do pełni przeżyć i doświadczeń człowieka, jest takąpropozycją wychowawcza, która dostrzega rolę zjawisk estetycznych worganizowaniu stosunku człowieka nie tylko do autonomicznego świata sztuki, aleprzede wszystkim do rzeczywistości przedmiotowej i społecznej, do światawartości, do każdej konkretnej ludzkiej istoty. Przeżycie estetyczne, określonejako estetyczno doświadczenie, wiąże się z sytuacją człowieka w świecie, mobilizacją sił psychicznych i energii twórczej,podnoszeniem jakości jednostkowego i społecznego życia. Trzeba równocześnie stwierdzić, że nie tylko jest prawdą, iż przeżycieestetyczne stanowi podstawę oddziaływania wychowawczegosztuki, lecz także i to, że proces wychowania estetycznego 'organizuje różnorodneprzeżycia estetyczne.
Wświetle przypomnianych poglądów, formułowanych przez filozofią, psychologię,pedagogikę, wychowawcza koncepcja przeżycia estetycznego zarysowuje się dosyćwyraźnie. Nawiązuje ona do dwoistej koncepcji sztuki, którą są zarówno dziełaczy wytwory artystyczne, jak też działalność ekspresyjna lub twórcza, aktywnośćtypu artystycznego. Jedność doznania i działania składająca się na pełnięludzkiego doświadczenia, najlepiej określa, czym ma być przeżycie estetyczneinterpretowane wychowawczo. Trzeba zatem raz jeszcze stwierdzić, iż człowiekwychowuje się zarówno dzięki oglądaniu, słuchaniu, lekturze, jak też dziękiwłasnej aktywności w różnych dziedzinach artystycznego wyrazu.
2. Wychowanie estetyczne w świeciewspółczesnym. Propozycje teoretyczne
Teoriawychowania estetycznego kształtuje się w wielu krajach.
Jestsprawą niewątpliwą, że wychowanie estetyczne jako tematyka badań podstawowych,rozwija się ,w bardzo wielu krajach; istnieją natomiast pewne różnice winterpretacji jego założeń teoretycznych i funkcji, co nie pomniejsza faktu iżniemal wszędzie jest ono traktowane jako ważna i potrzebna dziedzin refleksji idziałalności pedagogicznej. Główne problemy wychowania estetycznego wewspółczesnym świecie wynikają z akceptowanego wszędzie dwoistego charakterutego wychowania. Jest ono interpretowane jako kształcenie kultury estetycznej,stosunku ludzi do sztuki, wymagającego w dobie jej upowszechniania działań wychowawczych nowego typu. Ze sztuką jednak — i to jest istotne novum — kojarzy się wszędzie określonenadzieje pedagogiczne o charakterze wychowawczym. Sztuka wydaje się, w kręgupostępowych myślicieli świata zachodniego, szansa dla ocalenia zagrożonychwartości prawdziwego człowieczeństwa, wartości humanistycznych. Ten aspektzaufania do sztuki uwydatnia się szczególnie mocno w tych krajach, gdziecywilizacja konsumpcji i konformizmu czyni największe spustoszenia w świadomościczłowieka.
Sztukaujawnia się jako ważny instrument swoistego wychowania moralnego ze względu namożliwość nie tyle zaszczepiania określonych norm działania, ile na pobudzaniesumień i wrażliwości na podstawowe sprawy ludzkiego losu. Równocześnie dostrzega...
michalxmen