Kurs Turbo Pascal 7.0 by Darek.doc

(1621 KB) Pobierz
Kurs Turbo Pascal 7

4

Kurs Turbo Pascal 7.0

              By Kajoj



 

 

Kurs Turbo Pascal 7.0

By Darek

 

 

PODSTAWY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Co to jest Pascal?

Pascal jest to język programowania stworzony przez Niklausa Wirtha (naukowiec z Zurychu) na podstawie języka ALGOL na przełomie lat ’60 i ’70. Niklausa Wirtha przedstawił Międzynarodowej Federacji Przetwarzania Informacji projekt nowego języka. Niestety projekt został odrzucony. Mimo to Pascal zyskał olbrzymią popularność, dzięki oferowaniu dużych możliwości obliczeniowych przy małych wymaganiach sprzętowych.

              Pascal jest językiem bardzo uniwersalnym. Równie dobrze radzi sobie z przetwarzaniem dużych ilości danych, jak i  ze skomplikowanymi symulacjami matematycznymi.

 

2.     Uruchamiamy Turbo Pascala

Istnieje wiele wersji kompilatorów TP. My skupimy się na najpopularniejszym opracowanym przez firmę Borland i w wersji 7.0.



1





2

              Wywołanie pliku bp.exe powoduje start programu. Po starcie na ekranie pojawia się następujący obraz:

 

Oto opis poszczególnych elementów ekranu:

1.      Dolna linia menu zawiera opcja, która wybieramy:

·        myszą przez ustawieni kursora na nazwie i naciśnięcie LPM (Lewego Przycisku Myszy),

·        za pomocą klawiszy funkcyjnych lub kombinacji klawiszy ALT lub CTRL z innymi klawiszami (ang. hot keys).

2.      Współrzędne kursora tekstowego

3.      Znak zamknięcia okna.

4.      Górna linia menu – oprócz opcji zawiera także podopcje, które wybieramy, naciskając kombinacje klawisza ALT z klawiszami pierwszych liter tych poleceń (F, E, S, R ...) lub klikając myszką.

5.      Domyślna nazwa pliku – do niego zostanie zapisana treść stworzonego przez nas programu, ale tylko wtedy, gdy nie zechcemy nadać temu plikowi własnej nazwy.

6.      Znak zwiększania i zmniejszania okna

7.      Okno edytora programów

8.      Paski przesuwu

 

Program wyłączamy poprzez naciśnięcie kombinacji ALT+X

 

3.     Struktura programu

Program w języku Pascal składa się z następujących elementów:

 

              program nazwa_programu;                            {tytuł programu     }

              begin                                                                      {początek programu  }

                            polecenie1;                                          {  \                }

                            polecenie2;                                          {   treść programu  }

                            polecenie3;                                          {  /                }

                            end.                                                                                    {koniec programu    }

 

 

              Dyskusja:

Program w Pascalu rozpoczynamy tytułem, który deklarujemy po słowie Program. Każde polecenie w języku Pascal należy zakończyć średnikiem ;

Zasadnicza część programu zamyka się w słowach: begin i end. To właśnie polecenia z tej części będzie wykonywał program. Zwróć uwagę na wcięcia które ułatwiają czytanie kodu programu. Będzie to niezwykle przydatne kiedy twoje programy będą bardziej rozbudowane.

 

4.     Moduły w języku Pascal.

Wszystkie polecenia języka Turbo Pascal zostały uporządkowane w postaci grup zwanych modułami (ang. units). Istnieje kilka standardowych modułów, które zostały dołączone do programu Pascal. Oprócz tego można tworzyć własne moduły, ale o nich później. Wśród modułów standardowych wyróżniamy:

·        System – zawiera procedury standardowe języka, do których dostęp nie wymaga specjalnych zabiegów.

·        Crt – zawiera procedury obsługi ekranu, klawiatury i sterowania dźwiękami emitowanymi przez głośnik komputera.

·        Dos – zawiera procedury współpracujące z systemem operacyjnym.

·        Graph – zawiera procedury potrzebne do tworzenia grafiki.

Pozostałe moduły standardowe noszą nazwy: Turbo3, Graph3, Printer i Overlay.

 

Aby móc korzystać z procedur któregoś z modułów należy zadeklarować jego użycie (nie dotyczy to modułu system, który jest automatycznie deklarowany przez program Pascal). Moduł deklaruje się poprzez użycie słowa uses. Poczym należy podać nazwę modułu lub modułów oddzielając je przecinkami.

 

program nazwa_programu;

uses crt,graph;

begin

              polecenie1;

              polecenie2;

              polecenie3;

end.

 

5.     Moduł Crt.

Moduł Crt należy do najczęściej stosowanych modułów w TP, dlatego omówimy

wszystkie jego procedury i funkcje.

 

Tabela 1

Nazwa

Proc/Func*

Opis

Trudność**

AssignCrt(plik : text)

Proc

Łączy plik tekstowy z oknem (ekranem) CRT.

***

ClrEol

Proc

Wymazuje wszystkie znaki od miejsca w którym znajduje się kursor do końca linii.

 

*

ClrScr

Proc

Czyści ekran i ustawia kursor w lewym górnym rogu (pozycja 0:0).

*

Delay(MS : word)

Proc

Zatrzymuje program na określoną ilość milisekund.

*

DelLine

Proc

Usuwa linię, w której znajduje się kursor.

*

GotoXY(X, Y : byte)

Proc

Przesuwa kursor do punktu x:y.

*

HighVideo

Proc

Włącza wysoką intensywność barw i znaków.

*

InsLine

Proc

Wstawia pustą linię w miejscu gdzie znajduje się kursor.

*

KeyPressed { : Boolean }

Func

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin