4
Kurs Turbo Pascal 7.0
By Kajoj
Pascal jest to język programowania stworzony przez Niklausa Wirtha (naukowiec z Zurychu) na podstawie języka ALGOL na przełomie lat ’60 i ’70. Niklausa Wirtha przedstawił Międzynarodowej Federacji Przetwarzania Informacji projekt nowego języka. Niestety projekt został odrzucony. Mimo to Pascal zyskał olbrzymią popularność, dzięki oferowaniu dużych możliwości obliczeniowych przy małych wymaganiach sprzętowych.
Pascal jest językiem bardzo uniwersalnym. Równie dobrze radzi sobie z przetwarzaniem dużych ilości danych, jak i ze skomplikowanymi symulacjami matematycznymi.
Istnieje wiele wersji kompilatorów TP. My skupimy się na najpopularniejszym opracowanym przez firmę Borland i w wersji 7.0.
1
2
Wywołanie pliku bp.exe powoduje start programu. Po starcie na ekranie pojawia się następujący obraz:
Oto opis poszczególnych elementów ekranu:
1. Dolna linia menu zawiera opcja, która wybieramy:
· myszą przez ustawieni kursora na nazwie i naciśnięcie LPM (Lewego Przycisku Myszy),
· za pomocą klawiszy funkcyjnych lub kombinacji klawiszy ALT lub CTRL z innymi klawiszami (ang. hot keys).
2. Współrzędne kursora tekstowego
3. Znak zamknięcia okna.
4. Górna linia menu – oprócz opcji zawiera także podopcje, które wybieramy, naciskając kombinacje klawisza ALT z klawiszami pierwszych liter tych poleceń (F, E, S, R ...) lub klikając myszką.
5. Domyślna nazwa pliku – do niego zostanie zapisana treść stworzonego przez nas programu, ale tylko wtedy, gdy nie zechcemy nadać temu plikowi własnej nazwy.
6. Znak zwiększania i zmniejszania okna
7. Okno edytora programów
8. Paski przesuwu
Program wyłączamy poprzez naciśnięcie kombinacji ALT+X
Program w języku Pascal składa się z następujących elementów:
program nazwa_programu; {tytuł programu }
begin {początek programu }
polecenie1; { \ }
polecenie2; { treść programu }
polecenie3; { / }
end. {koniec programu }
Program w Pascalu rozpoczynamy tytułem, który deklarujemy po słowie Program. Każde polecenie w języku Pascal należy zakończyć średnikiem ;
Zasadnicza część programu zamyka się w słowach: begin i end. To właśnie polecenia z tej części będzie wykonywał program. Zwróć uwagę na wcięcia które ułatwiają czytanie kodu programu. Będzie to niezwykle przydatne kiedy twoje programy będą bardziej rozbudowane.
Wszystkie polecenia języka Turbo Pascal zostały uporządkowane w postaci grup zwanych modułami (ang. units). Istnieje kilka standardowych modułów, które zostały dołączone do programu Pascal. Oprócz tego można tworzyć własne moduły, ale o nich później. Wśród modułów standardowych wyróżniamy:
· System – zawiera procedury standardowe języka, do których dostęp nie wymaga specjalnych zabiegów.
· Crt – zawiera procedury obsługi ekranu, klawiatury i sterowania dźwiękami emitowanymi przez głośnik komputera.
· Dos – zawiera procedury współpracujące z systemem operacyjnym.
· Graph – zawiera procedury potrzebne do tworzenia grafiki.
Pozostałe moduły standardowe noszą nazwy: Turbo3, Graph3, Printer i Overlay.
Aby móc korzystać z procedur któregoś z modułów należy zadeklarować jego użycie (nie dotyczy to modułu system, który jest automatycznie deklarowany przez program Pascal). Moduł deklaruje się poprzez użycie słowa uses. Poczym należy podać nazwę modułu lub modułów oddzielając je przecinkami.
program nazwa_programu;
uses crt,graph;
begin
polecenie1;
polecenie2;
polecenie3;
end.
Moduł Crt należy do najczęściej stosowanych modułów w TP, dlatego omówimy
wszystkie jego procedury i funkcje.
Tabela 1
AssignCrt(plik : text)
Proc
Łączy plik tekstowy z oknem (ekranem) CRT.
***
ClrEol
Wymazuje wszystkie znaki od miejsca w którym znajduje się kursor do końca linii.
*
ClrScr
Czyści ekran i ustawia kursor w lewym górnym rogu (pozycja 0:0).
Delay(MS : word)
Zatrzymuje program na określoną ilość milisekund.
DelLine
Usuwa linię, w której znajduje się kursor.
GotoXY(X, Y : byte)
Przesuwa kursor do punktu x:y.
HighVideo
Włącza wysoką intensywność barw i znaków.
InsLine
Wstawia pustą linię w miejscu gdzie znajduje się kursor.
KeyPressed { : Boolean }
Func
...
czatjaw