proces adaptacyjny wnioski.doc

(58 KB) Pobierz
CURRICULUM VITAE

Podsumowanie procesu adaptacyjnego
w grupie III „Pszczółki” w roku szkolnym 2011/2012

 

 

 

Proces adaptacyjny oparty na autorskim programie Przedszkola Miejskiego Nr 9 „Będę przedszkolakiem” w grupie „Pszczółek” rozpoczął się jeszcze w sierpniu dwoma spotkaniami adaptacyjnymi i trwał w dniach 29-30.08.2011r. Do grupy 3-4 latków doszły kolejne dzieci, które po raz pierwszy miały przekroczyć próg przedszkola. Dla nich własnie przede wszystkim zorganizowano spotkania adaptacyjne.

W dniu 29.08.2011r. w zajęciach uczestniczyło 15 dzieci wraz z rodzicami. Głównym celem zajęć było pokonanie nieśmiałości i poczucia niepewności przed nowym otoczeniem, poznanie przedszkola i nawiązanie kontaktów interpersonalnych, kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy oraz pracy w grupie, a także wprowadzenie dzieci w dobry nastrój poprzez zbudowanie poczucia bezpieczeństwa. Dzieci oraz rodzice zostali przywitani przez nauczycieli oraz brali udział w różnych zajęciach i zabawach integracyjnych. Szczegółowy przebieg spotkania w scenariuszu spotkania adaptacyjnego.

W dniu 30.08.2011r. w zajęciach wzięło udział 11 dzieci wraz z rodzicami. Tematyka tych zajęć wiązała się bezpośrednio z nazwą grupy „Pszczółki”. Dzieci zostały poinformowane
o zmianie nazwy, a wszystkie obszary kształtowane u dzieci na tym spotkaniu adaptacyjnym krążyły wokół tematu pszczół - ich zachowania i wyglądu. Scenariusz zajęć zawiera przebieg tego spotkania.

Na pierwszym spotkaniu rodzice wypełnili ankiety.

 

Wnioski z ankiet:

 

·         wszystkie dzieci mówią prawidłowo, tak, że obcy człowiek rozumie, co mówi

·         dzieci potrafią zapytać o to, czego potrzebują, raczej prawidłowo nawiązują kontakty z nowymi osobami, choć na początku są nieśmiałe

·         wszystkie dzieci potrafią same umyć ręce i buzię

·         dzieci potrafią się ubrać z niewielka pomocą osoby dorosłej ( np. przy wkładaniu butów na dobra stopę), jedno dzieco potrafi wkladać tylko buty – resztę zakładali rodzice

·         dzieci jedzą samodzielnie, potrafią powiedzieć, że coś im nie smakuje, jedno dziecko pije z niekapka, nie jada kanapek, uczulony na truskawki, a zup zjada tylko rosół

·         wszystkie dzieci potrafią korzystac z toalety i potrafią zgłaszać potrzeby fizjologiczne, a w razie potrzeby zawołać osobe dorosłą

·         połowa dzieci odpoczywa w domu po obiedzie (śpi lub leżakuje), natomiast połowa odpoczywa rzadko, przy telewizorze lub nie śpi w ogóle

·         wszystkie dzieci potrafią bawić się same, bez osoby dorosłej

·         większość dzieci potrafi bawić się wspólnie z innymi dziećmi, niektóre dzieci okazuja niezadowolenie

·         wszystkie dzieci maja w domu kredki i rysowały wczesniej

·         dzieci maja wystarczająco dobrze rozwinięta koordynacje ruchowo-wzrokową, jedno dziecko jest bardzo ostrożne, ale podejmuje próby, jedno dziecko mama nie potrafiła określić

·         wszystkie dzieci zostawały już z kims innym i wiedzą, że mama zawsze po nie wraca

·         wszystkie dzieci spały lub leżakowały w innym miejscu niż dom

·         wszystkie dzieci odpowiednio się ubierają – wygodnie i luźno

·         rodzice zdają sobie sprawę, że dziecko może się czasami pobrudzić
w przedszkolu

·         żaden z rodziców nie straszy dziecka przedszkolem, wszyscy zachęcają, by do niego chodzić i chwala je za taka postawę

Proces adaptacyjny przebiegał przez cały wrzesień, a zakończył się on uroczystością Pasowania na Pszczółki w dniu 10.11.2011r., podczas którego przyjęto normy i zasady grupowe wypracowane we wrześniu oraz zaprezentowano umiejętności zdobyte podczas zajęc i zabaw przedszkolnych przed gośćmi, rodzicami, panią dyrektor.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin