matniew.pdf

(41 KB) Pobierz
Matematyka dla dzieci niewidomych i słabo widzących
Matematyka dla dzieci niewidomych i słabo widzących.
Nim zaczniemy o nauczaniu matematyki – pamiętajmy, że dziecko niewidome i
słabo widzące ma takie same potrzeby jak inne dzieci. Jego cykl rozwoju jest
taki sam jak innych, choć wiele umiejętności zdobywa nieco później bądź musi
się ich inaczej nauczyć. Dziecko niewidome ma ograniczone możliwości
uczenia się przez naśladowanie. Utrata wzroku bądź jego poważne ograniczenie
wpływa przede wszystkim na możliwości poznawcze. Według szacunków, 85%
pozawerbalnych informacji człowiek uzyskuje przy pomocy wzroku. Pięć
zmysłów - dotyk, słuch, węch, smak i najmniejsze choćby resztki wzroku, jeśli
je dziecko posiada - to drogi, dzięki którym może postępować nauka. Kiedy
jednego ze zmysłów brak lub gdy nie funkcjonuje dobrze, pozostałe zmysły nie
stają się nagle doskonalsze. Muszą być ćwiczone i rozwijane przez stałe ich
używanie.
Arytmetyki można uczyć stosując liczydła i inne systemy dotykowe takie jak
klocki konstrukcyjne. Wiele dzieci widzących uczy się wielu pojęć w ten
sposób. Bardziej złożonych umiejętności arytmetycznych należy uczyć
niewidomych posługując się notacją matematyczną w alfabecie Brailla. Cyfry w
braillu zapisujemy, umieszczając przed pierwszymi 10 literami (w zapisie małe
litery a-j) znak liczby (numeryk – punkt 3,4,5,6) i otrzymujemy 1 - numeryk a, 2
- numeryk b, 3 - numeryk c, itd. Stosując tę notację 123 zapisujemy numeryk
abc (bez odstępu). Symbole działań arytmetycznych mają własne zapisy, np.
plus, minus, potęgowanie itp. Działania wykonywane sposobem pisemnym –
dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie na liczbach naturalnych i
ułamkach dziesiętnych wykonuje się na kubarytmach (specjalna tabliczka na
której umieszcza się kostki z liczbami). W nauczaniu stosuje się również
mówiące kalkulatory lub komputery wyposażone w syntetyzer mowy lub
braillowskie i dużo-drukowe przystawki. W geometrii i do wykonania pomiarów
pomocne są linijki, ekierki braillowskie i kątomierzy z oznaczeniami
braillowskimi. Do wykonania rysunków stosuje się folię lub papier brajlowski,
który zachowuje wypukłe linie, gdy się na nim pisze, rysuje. Dla ucznia słabo
widzącego stałym elementem nauczania jest powiększalnik. Uczeń powinien
samodzielnie wykonywać rysunki; pamiętajmy nie oceniamy za estetykę lecz za
sposób wykonania. Uczeń z dysfunkcją wzroku powinien jak najwięcej dotknąć,
zbadać, zmierzyć, itp. Kiedy mówimy o arach wyjdźmy na boisko przejdźmy
ten kwadrat. Uczenie przez działanie jest tu bardzo skuteczne. Książki dla
drugiegi i trzeciego etapu edukacyjnego są dość dobrze opracowane przez PZN i
są elementem niezbędnym w edukacji. Niestety do liceum nie ma książki w
brajlu.
W nauczaniu matematyki nie ma taryfy ulgowej – podstawa programowa jest
taka jak dla widzących.
1
Przydatna bibliografia:
1. Dykcik W. (red), Pedagogika specjalna. Poznań 2001.
2. Hulek A. (red), Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa 1988.
3. Kuczyńska – Kwapisz J, Dzieci niewidome i słabo widzące. One są wśród nas.
Warszawa 1996.
4. Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1997.
5. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998.
6. Walczak G, Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci. Warszawa
1998.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin