SCENARIUSZ ZABAWY MIKOŁAJKOWEJ
Zadania edukacyjne:
- Wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany z Mikołajem,
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólne wykonywanie zadań,
Cele szczegółowe:
- wykonuje zadania zgodnie z podaną instrukcją,
- chętnie dowiaduje się nowych wiadomości,
- przelicza elementy i wstawia w okienko odpowiednią liczbę,
- rozpoznaje ubranie Mikołaja wśród innych ubrań,
- potrafi współdziałać w grupie.
Przebieg zabawy:
Na ścianie wisi sylwetka Mikołaja. W widocznym miejscu jest położony list od Mikołaja ( zaadresowany do dzieci )
W czapce Mikołaja są losy ( od 1 do 7- tyle ile będzie zespołów )
List ( tekst poniżej )
,, Kochane dzieci?
Wczoraj byłem w waszym przedszkolu ale nikogo nie zastałem. Zostawiłem Wam ukrytą niespodziankę. Znacie dobrze swoją salę. Taki znak à pokaże Wam gdzie macie jej szukać.
Życzę udanych poszukiwań.
Święty Mikołaj.’’
Dzieci po strzałkach idą i odnajdują drugi list, w którym są wskazówki co dalej mają robić.
,, Kochane dzieci.
Brawo! Brawo! Dla tych którzy znaleźli. Ale to nie koniec. Otóż kiedy siedziałem w Waszej sali, pomyślałem, że zostawię kilka zabaw i konkursów dla Was.
Pani ma w tej czapce losy każde z Was wylosuje numerek z liczbą i dzieci z tym samym numerem będą należały do tej samej drużyny.
Ja wszystko widzę i słyszę zza okna, chyba wiecie, że mam dobry wzrok i słuch. Będę widział co się tu dzisiaj dzieje. Mam nadzieje, że będziecie cały dzień dzisiaj grzeczne i będziecie się dobrze bawić z wymyślonymi przeze mnie zabawami.
Słuchajcie we wszystkim pani, a każdy będzie miał okazje wykazać się swoimi wiadomościami i umiejętnościami.
Szkoda, że nie mam czasu spotkać się z wami dzisiaj, bo jestem bardzo zapracowany ale obiecuję, że za kilka dni na pewno się spotkamy. Będę na Was czekał.
Nie mogłem być osobiście ale zostawiam Wam u Pani drobny upominek, który dostaniecie wtedy, kiedy będziecie odchodzić do domu.
Oczywiście musicie być bardzo grzeczni dzisiaj i nie tylko dzisiaj ale zawsze.
Na większy prezent będzie musieli poczekać do Świąt Bożego Narodzenia.
Życzę wesołej zabawy i do zobaczenia.
I- Dzieci siedzą w grupkach ze swoim numerem.
W różnych miejscach sali leżą koperty z numerami ( od 1 do 7 ) W kopertach są ponumerowane elementy Mikołaja ( głowa, czapka, 2 ręce, 2 nogi, tułów ) Na tablicy wisi duży arkusz szarego papieru, z zaznaczonym cyframi od 1 do 7. Losuję numer i z tej drużyny będzie odpowiadało wybrane dziecko na jedno z pytań. Jeżeli dziecko odpowie na pytanie szuka koperty z numerem swojej drużyny. Następnie przyczepia odnaleziony element Mikołaja w miejsce cyfry na szarym papierze. I tak kolejno aż powstanie sylwetka Mikołaja. ( w tym czasie jest nastawiona płyta z piosenką o Mikołaju )
Pytania ,, Co wiemy o Św. Mikołaju?’’
1. Gdzie mieszkają Św. Mikołaje? ( w Laponii )
2. Kiedy obchodzi imieniny Mikołaj? ( 6 grudnia )
3. Jaki kolor jest ulubiony przez Mikołaja? ( czerwony )
4. W czym przynosi prezenty Św. Mikołaj? ( w worku )
5. Jakim pojazdem porusza się Św. Mikołaj po świecie? ( saniami )
6. Jakie zwierzęta ciągną sanie Mikołaja? ( renifery )
7. W jaki sposób podrzuca dzieciom prezenty? ( przez komin )
8. Kto pomaga Mikołajowi w przygotowaniach prezentów? ( elfy )
9. Skąd wie co dzieci chcą otrzymać od niego? ( dzieci piszą listy )
10. Co dostają od Św. Mikołaja niegrzeczne dzieci? ( rózgę )
II- A teraz pobawimy się przy muzyce.
* teraz tańczymy jak wesołe Mikołaje,
* jedziemy sankami i machamy ręką do Mikołaja,
* chodzimy jak Mikołaj, który niesie ciężki worek,
* tańczymy parami jak najładniej aby zobaczył was Mikołaj ,
* tańczymy w dużym kole trzymając się za ramiona.
III- Wzniesiemy teraz okrzyk do Mikołaja może nas usłyszy.
Mikołaju , Mikołaju wszystkie dzieci cię wołają,
Chodź tu do nas z prezentami to zatańczysz razem z nami.
lub
Czy wy wiecie, czy nie wiecie
Mikołaje są na świecie.
Czy wierzycie lub też nie
Mikołaj odwiedzi mnie.
( podczas wykonywania zadań nastawione są piosenki o Mikołaju )
IV- Teraz będzie kolejna zabawa. Każda grupa dostaje kartkę z labiryntem. Zadaniem dzieci będzie doprowadzenie renifera do sań. ( dzieci za wykonane zadanie dostają nalepki ), ( zał. nr. 3 )
V- Następne zadanie do wykonania w grupach. Każda grupa dostaje zadanie liczenie przedmiotów związanych ze świętami ( w miejsce okienek należy wpisać odpowiednią liczbę elementów i pokolorować obrazki. ( dzieci dostają nalepki ), ( zał. nr. 2 )
VI- Kolejne zadanie do wykonania w grupach. Na kartce są ubrania Mikołaja i różne inne ubrania, zadaniem dzieci jest odnalezienie ubrań Mikołaja i pomalowania ich.
( za wykonanie zadania dzieci dostają nalepki ), ( zał. nr. 1 )
Kartki z zadaniami dla dzieci w grupach są narysowane na dużych arkuszach.
Każde z dzieci liczy ile ma naklejek. Na zakończenie śpiewamy wspólnie piosenkę ,, Święty Mikołaj’’ ( płyta ,, Wesołych świąt’’)
Opracowała:
mgr Wiesława Szaciłowska
Przedszkole Samorządowe Nr. 69
w Białymstoku
ewajorek