Plan współpracy z rodzicami
Plan współpracy z Rodzicami
na rok 2009/2010
1. Poznanie dzieci i ich śrdowiska:
- Spotkanie adaptacyjne dla dz. 3 – letnich oraz dzieci „nowych”
- Praca indywidualna, przeprowadzenie wnikliwych obserwacji we wszystkich grupach wiekowych; informowanie rodziców o ich wynikach; przeprowadzenie wywiadów i rozmów w celu oddziaływań wychowawczych.
- Rozmowy indywidualne, konsultacje, odbywane z inicjatywy dyrektora, nauczycieli i rodziców:
dzielenie się osiągnięciami i niepowodzeniami dziecka,
bieżące informacje z życia grupy i o dziecku,
rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych i dydaktycznych
comiesięczne dyżury nauczycieli – konsultacje „dni otwarte”
- Uzyskanie zgody rodziców na:
- badania logopedyczne uczestnictwo dzieci w terapii logopedycznej, badania przesiewowe,
- odbiór dzieci z przedszkola,
- umieszczanie zdjęć dzieci na stronie WWW,
- udział dzieci w zajęciach dodatkowych (płatnych) organizowanych w przedszkolu;
- uczestnictwo dz. 5-letnich w zajęciach religii,
- badania psychologiczne – badania przesiewowe dzieci 5-letnich.
- Udział rodziców dzieci 5-letnich w spotkaniach i warsztatach w ramach programu „5-latek u progu szkoły”.
- Zapoznanie rodziców z regulaminem przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
2. Pozyskiwanie Rodziców do współdziałania.
- Opracowanie w grupach planów współpracy z rodzicami, przedstawienie rodzicom.
- Zapoznanie rodziców z dokumentacją przedszkola.
- Systematyczne prowadzenie kącików grupowych:
- Kącik informacyjny dla rodziców:
umieszczanie w kąciku tekstów piosenek i wierszy, których aktualnie uczą się dzieci,
umieszczanie informacji o uroczystościach i planowanych wycieczkach,
wyeksponowanie „Kodeksu grupy”,
podziękowania za współpracę.
- Zachęcenie do systematycznego odwiedzania strony WWW przedszkola.
- Eksponowanie prac plastyczno-konstrukcyjnych dzieci wszystkich oddziałów na stałej wystawce dla rodziców:
- Udział rodziców w organizacji planowanych wystaw i konkursów.
- Pomoc w zakupie paczek choinkowych i zabawek do grup.
- Pozyskiwanie sponsorów.
- Zaangażowanie rodziców do przygotowywania i udziału w wycieczkach.
- Pomoc rodziców w organizacji uroczystości związanej z nadaniem nazwy Przedszkole nr 119 „W Zielonym Ogrodzie”.
3. Zainteresowanie rodziców uroczystościami przedszkolnymi i spotkaniami grupowymi.
- Zapraszanie rodziców na okolicznościowe uroczystości ogólno- przedszkolne i grupowe; wspólna zabawa – wykonywanie indywidualnych zaproszeń, pomoc rodziców w organizacji uroczystości (szycie strojów, robienie dekoracji, gromadzenie rekwizytów sponsorowanie, przygotowanie poczęstunku podczas uroczystości dla dzieci.
- Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców.
- Organizacja festynu rodzinnego „Święto Rodziny”
- Czytanie w przedszkolu przez rodziców dzieciom bajek „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato” w ramach programu z zakresu bajkoterapii
- Wspólne akcje charytatywne: np. Pola Nadziei, Światowy Dzień Chorych, Góra grosza
- Umożliwienie obserwacji swojego dziecka w ciągu dnia.
- Zachęcenie do udziału w konkursach rodzinnych: „Szopki Bożonarodzeniowe”, „Wystawa Wielkanocna” itp.
- Organizacja zebrań, warsztatów i dni otwartych.
- Kiermasz książki dla rodziców.
4, Pedagogizacja rodziców.
- Popularyzacja czytelnictwa pedagogicznego z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rodziców; kserowanie ciekawych artykułów, ćwiczeń i zadań dla dzieci.
- Informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym oraz realizowanych przez nauczycielki w każdym miesiącu.
- Organizacja spotkań grupowych– rozmowy dotyczące osiągnięć dzieci, problemów wychowawczych – innych wynikających z inicjatywy i zainteresowań rodziców.
- Podawanie w przystępny sposób ciekawych propozycji pedagogicznych, (umieszczanie ich w kąciku dla rodziców, w formie ulotek, na stronie www).
- Zapoznanie rodziców z nową podstawą programową oraz programem wychowania przedszkolnego
5. Organizowanie zebrań ogólnych i grupowych.
- Dwa razy w roku: zebrania ogólne dotyczące organizacji pracy przedszkola, realizacji zamierzeń wychowawczo-dydaktycznych.
- Spotkania z rodzicami dzieci 5-letnich.
- Zaproszenie do udziału w spotkaniach specjalistów - psychologa, logopedę.
- Zebrania grupowe poruszające problemy specyficzne dla danej grupy, z - udziałem specjalistów itp.
- Dzień otwarty w przedszkolu- rozmowy z psychologiem, i logopedą.
- Spotkanie z prowadzącymi zajęcia dodatkowe.
- Prezentacje multimedialne dla rodziców w grupach dzieci 5-letnich
6. Współdziałanie z Radą Rodziców.
- Czynny udział rodziców we wzbogacaniu bazy przedszkola (pozyskiwanie sponsorów).
- Cykliczne spotkania Rady Rodziców z udziałem dyrektora w celu omówienia realizacji podjętych zadań i organizacji imprez dla dzieci.
- Pomoc w organizowaniu przedszkolnych uroczystości.
- Wybór firmy ubezpieczeniowej, ustalenie stawki żywieniowej.
- Wybór zajęć dodatkowych.
- Wybór zabawek dla dzieci w ramach prezentów choinkowych. Zapoznanie z podstawowymi dokumentami Przedszkola i umieszczenie ich w miejscu ogólnodostępnym.
Magadan