Lekcjonarz mszalny
tom III
okres zwykły
od 1 tygodnia zwykłego
do 11 tygodnia zwykłego
Pallottinum 1991
Poznań-WarszawaPRYMAS POLSKI
PRZEWODNICZĄCY KONFERENCJI
EPISKOPATU POLSKI
Nr 2295/74/P.
DEKRET
Mając na uwadze postanowienia świętej Kongregacji Pro Cultu Divino, wyrażające zgodę na druk — już wydanych tomów —Lekcjonarza Mszalnego, Konferencja Episkopatu Polski zezwala na drukowanie tomu II wymienionej księgi liturgicznej (Niedziele w ciągu roku) — Wydawnictwu Pallottinum w Poznaniu-Warszawie.
Wszelkie prawa przedruku zastrzeżone są Konferencji Episkopatu Polski.
Warszawa, dnia 21 września 1974 roku.
† Stefan Kard. Wyszyński
Przewodniczący Konferencji
Episkopatu Polski
Prymas Polski
SACRA CONGREGATIO PRO CULTU DIVINO
Prot. N. 2142/74
DIŒCESIUM POLONIÆ
Instante Eminentissimo Domino Stephano Wyszyński, Archiepiscopo Gnesnensi-Varsaviensi, Primato Poloniæ, litteris die 23 mensis septembris 1974 datis, vigore facultatum huic Sacræ Congregationi a Summo Pontifice Paulo vi tributarum, interpretationem polonam Ordinis Lectionum Missæ, cui titulus Czytania Mszalne, tom III, okres zwykły od I do XI tygodnia zwykłego, prout in adiect prostat exemplari, perlibenter probamus seu confirmamus.
Contrariis quibuslibet minime obstantibus.
Ex ædibus Sacræ Congregationis pro Cultu Divino, die 30 mensis septembris 1974.
Praetectus
† Iacobus R. Card. Knox
a Secrelis
† A. BUGNINI
Wstęp
1. Zasady, które kierowały doborem tekstów na niedziele i dni powszednie okresu zwykłego, podano we Wprowadzeniu, w nr. 15-17 (zob. Tom I).
2. W lekcjonarzu na dni powszednie okresu zwykłego przyjęto zasadę czytania półciągłego. Daje to możliwość lepszego poznania ksiąg Pisma świętego przez wiernych, którzy codziennie uczestniczą we Mszy świętej. Dlatego należy z zasady stosować te czytania we wszystkie dni powszednie, z wyjątkiem uroczystości i świąt. Gdy przypada wspomnienie świętego, można wybrać czytania z bieżącego dnia albo o świętym. Jeżeli wskutek tego odpadną perykopy mające znaczenie dla całości księgi, celebrans może je przenieść na inny dzień tygodnia lub połączyć z innymi perykopami.
3. Jeżeli istnieje obawa, że jakiś tekst nie zostanie dobrze zrozumiany w danym zgromadzeniu, albo gdy ten sam tekst ma być czytany w najbliższych dniach, celebrans może wybrać inne czytania.
4. W czasie Mszy dla specjalnych grup, które nie uczestniczą codziennie we Mszy świętej, kapłan może wybrać czytania odpowiedniejsze na tą okoliczność, byleby pochodziły z zatwierdzonego lekcjonarza.
5. Aby zapewnić wiernym owocne uczestnictwo w liturgii słowa, celebrans powinien w przeddzień dokonać wyboru czytań i porozumieć się z wykonawcami liturgii słowa: lektorem i psałterzystą lub zespołem śpiewaczym i organistą (por. Wprowadzenie do Mszału, nr 73).
6. Psalm responsoryjny jest związany z pierwszym czytaniem. Dlatego jeżeli przenosi się to czytanie, razem z nim przenosi się odpowiedni psalm responsoryjny.
7. Jeżeli się śpiewa, można oprócz psalmu wyznaczonego w lekcjonarzu wziąć graduał z Graduału Rzymskiego albo psalm responsoryjny bądź allelujatyczny z Graduału Zwykłego, w formie określonej w tych księgach.
8. Po drugim czytaniu następuje „Alleluja” lub inny śpiew przed Ewangelią zgodnie z okresem liturgicznym.
a) „Alleluja” śpiewa się przez cały rok poza wielkim postem. Śpiew rozpoczynają wszyscy albo chór, albo kantor. „Alleluja” się powtarza zgodnie z wymaganiami melodii. Werset bierze się z lekcjonarza. Jeżeli śpiewa się po łacinie, można wziąć werset z Graduału Rzymskiego.
b) Inny śpiew przed Ewangelią stanowi albo werset przed Ewangelią obramowany aklamacją, albo traktus łaciński w tej postaci, w jakiej podaje go Graduał Rzymski.
9. Kiedy jest tylko jedno czytanie przed Ewangelią, wówczas:
a) poza wielkim postem można wykonać:
— albo psalm responsoryjny,
— albo psalm responsoryjny i śpiew przed Ewangelią,
— albo tylko psalm responsoryjny,
— albo tylko śpiew przed Ewangelią;
b) w okresie wielkiego postu można wziąć albo psalm responsoryjny, albo śpiew przed Ewangelią.
10. Psalm responsoryjny należy odrecytować, jeśli się go nie śpiewa. Natomiast „Alleluja” i werset przed Ewangelią można opuścić, jeśli nie są śpiewane.
Tabela I
Rozkład cyklów niedzielnych i powszednich na poszczególne lata
1 niedzielaAdwentu
28 listopada
3 grudnia
2 grudnia
1 grudnia
30 listopada
27 listopada
29 listopada
Tydodnie zwykłe
po Okresie Wielkanocnym
od tygodnia
8
10
9
7
6
11
od dnia
24 maja
12 czerwca
1 czerwca
20 maja
9 czerwca
31 maja
16 maja
5 czerwca
28 maja
12 maja
13 czerwca
25 maja
21 maja
10 czerwca
przed W. Postem
tygodni
5
4
aż do dnia
16 lutego
7 marca
27 lutego
12 lutego
4 marca
24 lutego
Rabjan