jakosc2(1).doc

(52 KB) Pobierz
TQM – kompleksowe zarządzanie jakością

 

 

TQM – kompleksowe zarządzanie jakością. Jest to podejście kierownictwa organizacji skierowane na ciągłą poprawęjakości przy zaangażowaniu wszystkich pracowników. Poprawia produktywność, zapobiega błędom Jakość kompleksowa oznacza pełne i ciągłe zaspokajanie potrzeb klienta Etap 1 Nadzór · identyfikacja źródeł niedostosowania ·działania korygujące · ratowanie E2 Kontrola · kontr raportów ·podstawowe planowanie jakości ·samokontrola E3 Zapewnienie jakości ·analiza efektów ·wykorzystanie rachunków kosztów jakości ·poprawa planowania jakości · audity systemowe E4 – TQM - ·zaangażowanie pracowników ·prace zespołowe · wykonywanie pomiaró ·dążenie do ciągłej poprawy · zaangażowanie klientów   PODSTAWY TQM ·każdy ma swoich klientów i dostawców ·to ludzie realizują jakość · najlepsze daje praca zespołowa · komunikowanie sięmiędzy ludźmi ·zapobieganie problemu jest najlepszą metodą postępowania · klienci mają swoje wymagania i oczekiwania, należy być z nimi w ciągłym kontakcie · wypracowanie praktycznej koncepcji jakości totalnej dostosowanej do wymagań klientów ·zbudowanie strategii jakości SKŁADNIKI TQM 1) Przywództwo 2) Polityka i strategia 3)Zarządzanie zasobami ludzkimi 4)Środki 5) Działąnia 6)Zadowolenie klienta 7)Zadowolenie ludzi 8)Wpływ na społeczeństwo 9)Wyniki działalności (wynik finansowy)  ZASADY TQM 1)Poparcie 2)Zaangażowanie 3)Udział – dyrektora, całego przedsięb.  KULTURA TQM 1)Zaangażowanie 2)Zadowolenie klienta 3)Stałe ulepszanie 4)Redukcja kosztów     STYL ZARZĄDZANIA TQM: PRZEWODZENIE ·wizja ·środki  UPOWAŻNIANIE ·kształcenie, szkolenie  ·usuwanie karier ·tworzenie zespołów PARTNERSTWO Ocena ·zadowolenia klienta ·opinie pracowników ·koszty jakości ·testy sprawności

POPRAWA JAKOŚCI TQM   1)określ stały cel firmy 2)Odrzucić starą filozofię i przyjąć nową 3)Ograniczyć pełną kontrolę 4)Zaprzestanie praktyk uzależniania swoich działań od swojej oceny 5)Stałe udoskonalanie procesu systemu wytwarzania 6)Ustalanie nowoczesnych metod szkolenia 7)i kierowania 8)Wyeliminowanie atmsfery strachu 9)Usunięcie bariery między komórkami i wydziałami 10)U. celów jakościowych 11)U normatywy pracy 12)U bariery z możliwości odczuwania satysfakcji pracowników 13)Ustalanie programu kształcenia ustawicznego   WPROWADZANIE TQM · max zaangażowanie kierownictwa · poznawanie wymagań klienta · projektować pamiętając o jakości · jakość wśród dostawców · stałe doskonalenie ·jedna drużyna · myślenie systemowe KORZYŚCI TQM ·wzrost efektywności zarządzania ·marka ·nowa filozofia życia ·przewaga konkurencyjna ·umocnienie pozycji rynkowej TQM – ISO ISO·jakość postrzegana jako zgodność z wymaganiami ·uwzględnia potrzeby klienta zdef. w umowie ·koncentruje sięna dostarczeniu właściwego produktu z właściwą specyfikacją ·klient i wytwórca niezależny ·obejmuje pewne obszary TQM ·jakość jest procesem ciągłęgo doskonalenia ·uwzględnia potrzeby klienta przewidywane lub zdefiniowane ·koncentruje się na dostawcy i jego kulturze traktując go jako element łańcucha tworzenia jakości dla klienta ·klient powiązany z dostawcą ·dotyczy całej organizacji

 

 

KIEDY STOSUJEMY FMEA ·nowa konstrukcja ·materiały ·techniki wyrobu ·istniejący wyrób ma być zastosowany do celów innych niż były zaplanowane

FMEA ·analiza przyczyn i skutków wad · met unikania ryzyka i minimaliz kosztów · ustala się systematycznie wszystkie prawdopodobne wady ·ocenia się ich potencjalne skutki dla klientów ·określa się prawdopodobne przyczyny wystąpienia wad ·ocenia się przewidywane specyfikacje wyrobu · szacuje się prawdopod wyst wady, skutki jej wyst dla klienta oraz możliwość jej wykrycia a na tej podst ustala sięliczbę priorytetu ryzyka · ustala się odpowiednie działanie konstrukcyjne, ewentualnie działania techniczne dotyczące kontroli i produkcji   CO WPŁYWA NA FMEA ·środowisko ·wymagania ·klient ·normy ·użytkownik ·odbiorca   CELE I OBSZARY KORZYŚCI QFD ·przełożenie potrzeb i oczekiwań klienta na charakterystyki wyrobu · postawienie do dyspozycji wytwórcy narzędzia do planowania ·zapewnienie optymalnego projektowania wyrobu, jakości , kosztów · bezpośrednia komuniakcja – przeniesienie głosu klienta na szczebel działania · zapewnienie lub wzrost udziału   POTENCJALNE PROBLEMY · uwzględnić trzeba aspekty prawne, socjalne i ekologiczne ·zmiany świadomości kupującego ·nowe ustawy i rozporządzenia ·nowe działania klienta ·wykorzystywanie osiągnięć wiedzy i nauki   ZESPÓŁ REALIZATORÓW QFD ·zakres osobowy ograniczony do 5-8 członków ·moderator zespołu powinien być odpowiednio wyszkolony· istotnymi obszarami dla projektu QFD mogą być marketing, planowanie procesu, produkcji, projektowanie prototypu, produkcja, sprzedaż, montaż

PRZEBIEG PLANOWANIA JAKOŚCI WG QFD ·ustalenie wymagań w języku klienta ·przełożenie wymagań kleinta na cele jakości · ustalenie i nadanie wagi związkom między wymaganiami klientów itp.

ZALETY STOSOWANIA QFD ·zmiana orientacji pro-produkcyjnej na pro-konsumenta · krótsze czasy konstruowania ·redukowanie kosztów rozruchowych, kosztów serisu ·zredukowanie kosztów projektowania ·wczesne wykazywanie istnienia przeszkód

 

 

1)TQM     2)FMEA i QFD    3) Dom jakości, QCC, Pomiary w bud maszyn    4)GPS, Tolerancje stat.    Przedmioty własności przemysłowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 „STARYCH NARZĘDZI QCC” Narz ster jakością 1)Algorytm procesu 2) Arkusz kontrolny 3)Histogram 4)Analiza Pareto5)Analiza przyczyn i skutków 6)Diagram rozkładu 7)Karty kontrolne 1)Algorytm – sposób postępowania · jest obrazem tego co jest dokonywane ·zapisuje serie zdarzeń, działań w postaci które może być łatwo zrozumiała · jest narzędziem dla rozwiązywania ogólnych problemów 2)Arkusz kontrolny – obliczeń. Prosty formularz służący do zbierania i porządkowania danych ·pomaga w strukturyzacji danych ·intencja i powód dla których dane są zbierane powinny być zawsze jasne 3)Histogram – na podstawie arkuszy. Należy on do wykresów 4) Analiza Pareto  ·w procesach przemysłowych i działaniach ludzi jest możliwym zidentyfikowanie przyczyn i kwantyfikowanie skutków wynikających z każdej z przyczyn · jeśli znaczenie skutków jest uszeregowane w porządku malejącym i skutki są wykreślone względem przyczynw postaci histogramu 7) Karty kontrolne – są obrazami zmienności procesu w danym zakresie czasu, a następnie dokonuje się decyzji 7narzędzi QCC jest niezbędne do owocnego funkcjonowania QCC i stanowią podstawę do zbierania i analizy procesów

ELEMENTY SUKCESU PROGRAMU QCC · 3 rodzaje ludzi (którzy powodują zdarzenie, którzy obserwują zdarzenie, którzy dziwią się co się dzieje)

7 NOWYCH NARZĘDZI STEROWANIA JAKOŚCIĄ ·pomagają w planowaniu · pom w rozwiązywaniu problemów ·pom w komunikowaniu się 1)Diagram pokrewięństwa 2)Diagram zależności 3)Drzewo decyzyjne 4)Diagram tablicowy 5)Tablicowa analiza danych 6)Diagram planowania procesu podejmowania decyzji 7)Diagram strzałkowy 1)Służy do tego aby usystematyzować pewne dane które są pokrewne – porządkowanie danych zebranych w efekcie burzy mózgów. Sytuacje w których pożądane jest stosowanie ·analizowane zadania są zbyt obszerne lub zbyt chaotyczne ·celem jest wyjaśnienie, umotywowanie stanowiska 2)Diagram zależności – został zaprojektowany dla uzyskania logicznych powiązań i zależności zespołu czynników wpływających na analizowane zagadnienie 3)Drzewo dec – stosowane do graficznej analizy czynności i jest niezbędne gdy zachodzi konieczność dokładnego określenia celów które trzeba osiągnąć 4)Diag tabl – jego rozwinięciem jest technika QFD. Stosowany we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa 6)Diag PDCA (PDCP) cel i założenia zbliżone do FMEA (analiza przyczyn i skutków wad) 7)Diagram strzałkowy stosowany w planowaniu projektów, często nazywany wykresem sieciowym lub analizą ścieżki krytycznej

ZADANIA POM W BUD MASZYN 80% - geometria; 10% stan materiału 5%-estetyka, powierzchnia Geometria ·mikrostruktura (chrop, falistość) ·makrostruktura (wymiar, kształt) El. geometryczne ·pryzmatyczne ·obrotowo-symetryczne @ ISO/TC213 – wymagania geom wyrobu i ich sprawdzanie. Ważniejsze grupy AG3 - wym i tolerow wektorowe ·AG4 – tol statystyczne części mechanicznych AG6- tolerancje geometryczne

 

 

ZAŁOZENIA GPS ·możliwość specyfikowania różnych wskaźnikó zdolności procesu ·możliwość bezpośredniego podawania udziału procentowego wykonywanych wyrobów   RODZAJE NORM GPS (GEOM WYMAG WYROBU) ·definiujące wymagania npokreślenia tol położenia ·ustalające wartości tolerancji ·ustalające sposoby oznaczania w dokumentacji np. na rys tech. ·opisujące środki i metody sprawdzania wymagań np. wym dotyczące różnych narzędzi  PODZIAŁ NORM GPS ·podstawowe ·globalne ·ogólne ·uzupełniające @ Rdzeniem całego systemu są normy ogólne. Wyróżniono w nich „łańcuchy norm” zawierające 6 ogniw. Łańcuchy te dotyczą różnych parametrów geometrii wyrobu (wyróżniono 18 parametrów np. odległość, kąt, promień). Są to następujące OGNIWA: 1)Dokumentacja wyrobu 2)Określenie tolerancji 3)Właściwości i parametry zaobserwowane 4)Ocena odchyłek wyrobu i porównanie z granicami tolerancji 5)Sprzęt pomiarowy – wymagania 6)Wzorcowanie  KONCEPCJA TOLEROWANIA STAT Wymiar oraz odchyłki geometryczne części maszyn normalnie identycznych, należących do odpowiednio dużej populacji są wielkościami losowymi (ciągłymi). Wymiary i odchyłki zaobserwowane (rzeczywiste) są konkretnymi realizacjami tych wielkości losowych.  SYSTEMY TOLEROWANIA STAT  a) Bierne · brak powiązania parametrów rozkładu z polem tol ·konstruktor toleruje przedmiot w sposób konwencjonalny · technolog interpretuje  w sposób statystyczny b)Czynne ·identyfikacja granic tol górnej i dolnej na tle rozkładu prawdop · tolerowanie zastosowane w sposób jawny w zapisie konstrukcji  TOL STAT CZEŚCI MECH (ZAŁOŻENIA DOK ISO/TC 213AGMN )  ·możliwość specyfikowania różnych wskaźników zdolności procesu · możliwość bezpośredpodawania udziału procentowego wykonanych wyrobów z odchyłkami w zadanym przedziale ·możliwość tolerowania statystycznego zarówno wymiaru jak i geometrii przedmiotu · oznaczenie tolerowania statystycz specjalnego symbolem ST w 6-katnej ramce WARUNKI WPROWADZENIA TOL STAT ·ustabilizowany proces (produkcja masowa, wielkoseryjna) ·stosowanie metod statystycznych sterowania procesem ·akceptacja możliwości pojawienia się pewnej liczby wyrobów niezgodnych ze specyfikacją · tol stat nie dotyczy 1 wyrobu  POLE TOL STAT ·dwuwymiarowe ·uwzględniające graniczne wartości (P,K,F) wsp. zdolności ·stanowiące uogólnienie jednowymiarowego pola tol deterministycznej  PRZEDMIOTY WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ · wynalazki · wzory przemysłowe ·projekty racjonalizat. ·proj racjonalizat. ·topografia układów scalonych · znaki towarowe ·konkurencja gosp

PATENT – prawo do wyłącznego korzystania przez określony okres

 

 

 

 

 

 

 

 

1)TQM, Jakość kompleksowa , etapy , Podstawy , składniki , zasady , kultura , styl zarządzania TQM, Poprawa jakości TQM , wprowadzanie  , korzyści , TQM - ISO    2)Kiedy stos FMEA, FMEA , Co wpływa na FMEA @ Cele i obszary korzyści QFD , potencjalne problemy Zespół realizatorów QFD , przebieg planowania jakości wg QFD , zalety QFD      3)Stare QCC  - narzędzia ster jakością, elementy sukcesu QCC , Nowe QCC , Zad pomiar w bud maszyn     4)Założenia GPS , rodzaje norm GPS , Podział norm , koncepcja tolerowania stat , systemy tolerow stat , tol stat części mech , warunki wprowadz tol stat , pole tol stat , przedmioty włąsności przemysłowej , patent

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin