RM podrcznik - migowy.pdf

(9745 KB) Pobierz
Ratownik_medyczny_322[06]_Z2.05_u
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Sławomir Goniewicz
Małgorzata Pluto-Kowalska
Posługiwanie się językiem migowym 322[06].Z2.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2008
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
377714152.006.png 377714152.007.png 377714152.008.png 377714152.009.png
Recenzenci:
dr n. med. Małgorzata Grześkowiak
dr n. med. Dariusz Piotrowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Maciej Kowalski
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[06].Z2.05
„Posługiwanie się językiem migowym”, zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu ratownik medyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
377714152.001.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Problematyka uszkodzeń słuchu
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
13
4.2. Definicja i geneza języka migowego
15
4.2.1. Materiał nauczania
15
4.2.2. Pytania sprawdzające
18
4.2.4. Sprawdzian postępów
19
4.3. Daktylografia
22
4.3.1. Materiał nauczania
22
4.3.2. Pytania sprawdzające
32
4.3.4. Sprawdzian postępów
35
4.4. Ideografia
36
4.4.1. Materiał nauczania
36
4.4.2. Pytania sprawdzające
106
4.4.3. Ćwiczenia
106
4.4.4. Sprawdzian postępów
111
5. Sprawdzian osiągnięć
113
6. Literatura
118
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.2.3. Ćwiczenia
20
4.3.3. Ćwiczenia
33
377714152.002.png
1. WPROWADZENIE
Niniejszy poradnik jest przeznaczony dla osób kształcących się w zawodzie ratownika
medycznego, realizujących przedmiot „posługiwanie się językiem migowym”. Jego zadaniem
jest wsparcie słuchaczy w przyswojeniu specyficznej umiejętności, jaką jest praktyczne
stosowanie języka migowego przez osoby słyszące. Dla osób, które wcześniej nie miały
kontaktów ze środowiskiem ludzi głuchych, nauka języka migowego moŜe stanowić trudność
z kilku powodów. Po pierwsze, osoby niesłyszące stanowią w społeczeństwie odrębną grupę
kulturową, dość hermetyczną i Ŝyjącą w pewnym dystansie do osób słyszących. Stwarza to
swoistą barierę kulturową. Stereotypowe i często krzywdzące opinie o głuchych są źródłem
obaw przed kontaktem – obaw, które pojawiają się u osób słyszących. Jest to bariera
psychologiczna, której przełamanie jest pierwszym celem realizacji przedmiotu
„posługiwanie się językiem migowym”.
Po drugie, posługiwanie się językiem migowym postrzegane jest, jako dziwny i trochę
tajemniczy sposób komunikowania się. Dla niektórych nawet śmieszny. W związku z tym,
dla osób słyszących jest czymś zupełnie obcym i przyczynia się do wzmacniania bariery
kulturowej oddzielającej środowiska osób głuchych i słyszących. Powszechna jest takŜe
opinia, Ŝe język migowy jest bardzo trudny do opanowania dla osób słyszących.
Po trzecie, znajomość języka migowego wśród osób słyszących nie jest częsta,
co wzmacnia przekonanie o jego marginalnej roli społecznej. TakŜe w instytucjach
uŜyteczności publicznej język migowy praktycznie nie jest obecny. WyposaŜenie ratowników
medycznych w umiejętność stosowania języka migowego ma zatem takŜe ten walor, Ŝe
stanowi rodzaj ogniwa łączącego niesłyszących ze słyszącymi.
Celem tego poradnika jest zatem ułatwienie zadania jakim jest praktyczne poznanie
języka migowego przez osoby, których rola społeczna polegająca na niesieniu pomocy innym
nie moŜe być ograniczana przez względy kulturowe.
Podstawową pomocą ucznia w realizacji programu z zakresu języka migowego dla
ratowników medycznych jest podręcznik B.Szczepankowskiego „Język migowy. Pierwsza
pomoc medyczna” CEM, Warszawa 1996. Niniejszy poradnik natomiast, ma za zadanie
stanowić uzupełnienie podręcznika zawierające przede wszystkim ćwiczenia umoŜliwiające
utrwalanie i rozwijanie umiejętności stosowania języka migowego.
Poszczególne rozdziały poradnika zawierają: wymagania wstępne, cele kształcenia,
materiał nauczania oraz przykładowe sprawdziany osiągnięć. Na końcu zamieszczona jest
literatura, która pozwoli słuchaczowi pogłębić wiedzę z zakresu zagadnień objętych
programem nauczania.
Wymagania wstępne określają minimalny poziom umiejętności i predyspozycji,
konieczny do rozpoczęcia skutecznej nauki języka migowego.
„Cele kształcenia” to rozdział zawierający listę oczekiwanych efektów po zrealizowaniu
programu przedmiotu. Wymienia on cele ogólne oraz szczegółowe w postaci konkretnych
umiejętności, jakie słuchacz powinien zdobyć w wyniku uczestniczenia w zajęciach
i samokształcenia.
„Materiał nauczania” to rozdział, który jest krótkim streszczeniem wszystkich ogniw
programu, rozbudowany w części zawierającej ćwiczenia do samodzielnej realizacji. Ten
rozdział poradnika jest szczególnie istotny dla słuchaczy, poniewaŜ dostępna literatura
przedmiotu jest wyjątkowo skąpa, jeśli chodzi o ćwiczenia językowe rozwijające umiejętność
posługiwania się językiem migowym.
„Sprawdzian osiągnięć”, to przykładowe narzędzie pomiaru umiejętności do
samodzielnego zastosowania przez ucznia.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
377714152.003.png
322[06].Z2
Medycyna katastrof
322[06].Z2.01
Funkcjonowanie w systemie ratownictwa
medycznego
322[06].Z2.02
Organizowanie działań ratowniczych
w nagłych i nadzwyczajnych zagroŜeniach
322[06].Z2.03
Stosowanie procedur postępowania
ratowniczego w zagroŜeniach
cywilizacyjnych i środowiskowych
322[06].Z2.04
Rozwiązywanie problemów
psychologicznych człowieka w zagroŜeniu
322[06].Z2.05
Posługiwanie się językiem migowym
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
377714152.004.png 377714152.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin