Szaruga jesienna w mieście.doc

(30 KB) Pobierz
Temat: Szaruga jesienna w mieście

Temat: Szaruga jesienna w mieście 

Cel ogólny: zdobywanie warsztatowych umiejętności łączenia technik plastycznych, łączenie

                    łączenie różnych form ekspresji – wykonanie makiety przestrzennej. 

Cele operacyjne:

               - dzieci -    dostrzegają zmiany w otoczeniu,

·         potrafią określić cechy późnej jesieni,

·         uważnie słuchają i wypowiadają się na określony temat,

·         tworzą pod wpływem różnych bodźców,

·         chętnie podejmują działania plastyczno-muzyczne.

·          

Metoda: słowna – recytacja, rozmowa, objaśnienia,

               oglądowa -  pokaz

               czynna – stawianych zadań, ekspresje dziecięce. 

Forma: praca z całą grupą, praca zespołowa, praca indywidualna. 

Środki dydaktyczne: gazety, drewniane pałeczki, pacynki wiatru, szablony domów,       składanki origami, materiał przyrodniczy, plastelina, kredki świecowe, klej, listki, podstawa  makiety wykonana przez dzieci techniką „dmuchane barwy”, nagrania muzyczne. 

Literatura: T. Dziurzyńska, H. Ratyńska, E. Stójowa: A jak będzie słońce..a jak będzie

                     deszcz.

                    M.Yoshida: Origami

                    Materiały PSPiA Klanza: Deszczyk 

Przebieg zajęcia: 

  1. Dzieci siedzą na gazetach w kole, słuchają wiersza pt.” Deszczyk” H. Bechlerowej recytowanego przez nauczycielkę.
  2. Omówienie treści wiersza, wyeksponowanie cech pogody w listopadzie( pada deszcz, wieje wiatr, jest coraz zimniej i szaro dookoła).
  3. Zabawa naśladowcza „Wiatr” – dzieci naśladują wiatr wykorzystując gazetę, ugniatają ją, gładzą ręką i stopą, dmuchają w gazetę.
  4. Zabawa naśladowcza „ Deszcz” – dzieci uderzają palcami o kartkę papieru, dywan, podłogę, różnicują tempo i natężenie.
  5. „Deszczyk” zabawa muzyczno-ruchowa wg Klanzy – dzieci inscenizują rytmicznym ruchem muzykę (deszcz – naśladowanie rękami nad głową spadających kropli, wiatr – naśladowanie kołyszących się drzew, błyskawica – klaśnięcie, grzmot – tupnięcie, rysowanie w powietrzu chmur).
  6. Przejście do stolików, przypomnienie zasad posługiwania się klejem i nożyczkami, podział dzieci na zespoły zadaniowe wykonujące określone elementy makiety:

 

·         domy – naklejanie okien i drzwi na pudełka, rysowanie kropli deszczu,

 

·         drzewa – układanie bukiecików z suchych gałązek, mocowanie ich w plastelinowych kulkach, naklejanie kilku jesiennych  listków,

 

·         krzewy – nacinanie papierowych wachlarzyków, składanie i sklejanie.

 

  1. Układanie i naklejanie wykonanych elementów na podstawie makiety przygotowanej

przez dzieci w ranku techniką „ dmuchane barwy”.

  1. Wspólne omówienie efektów pracy – aprobata dla wszystkich.
  2. Zabawa muzyczno-rytmiczna przy piosence „ Wietrzyk psotnik” – dzieci śpiewając poruszają się w rytm piosenki. Jedna grupa akompaniuje na drewnianych pałeczkach, druga odgrywa rolę wiatru ( potem zmiana).

 
 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin