Prawo pracy - Kompendium.txt

(185 KB) Pobierz
					         Prawo pracy 

Prawo pracy jest now� ga��zi� prawa ma oko�o 200 lat.

					Prawo pracy indywidualne.
	W okresie niewolnictwa, niewolnik by� rzecz�. Wi�c nie najmowano pracy, a niewolnictwo by�o domen� prawa rzeczowego. Najem pracy wyst�powa� w prawie rzymskim - jej znaczenie by�o marginalne. W g��wnym zakresie praca �wiadczona by�a przez niewolnik�w a w w�skim zakresie przez ludzi wolnych. Nie odbywa�o si� to w ramach umowy zlecenia itp., a tylko przez najem. Nie mo�na pracy wykupi�, zleci�, a tylko naj��.
 	Podobna sytuacja by�a w prawie feudalnym --> ch�opi pa�szczy�niani

	Wiek XVIII --> rewolucja przemys�owa. Zmiana systemu gospodarczego, �ci�gana by�a si�a robocza ze wsi.
	Wyst�powa�a autonomia woli podmiot�w --> pa�stwo udziela kompetencji do regulacji . Rola pa�stwa to rola str�a nocnego. 
	Przewa�a� popyt nad prac�. Nigdy nie by�o tak by przewa�a�  popyt na zatrudnienie zawsze wi�cej r�k do pracy ni� samej pracy. Dlatego dochodzi�o do dewolucji. Dlatego ca�y czas: - wyd�u�a� si� czas pracy                          odbywa�o si� to 
        - mala�y p�ace                                          XVIII i XIX wiek

Pa�stwo odesz�o od roli str�a nocnego dlatego dwa czynniki, kt�re to spowodowa�y:
- humanitarny o zabarwieniu demograficznym - wyzysk by� bardzo du�y
- polityczny - ludzie zacz�li si� buntowa� przeciwko wyzyskowi. Postanowiono i�� na koncesje by bunty zosta�y wyciszone.

1802 data graniczna - �Ustawa o zatrudnieniu dzieci� --> ograniczenie czasu pracy.

Dalsza ewolucja sz�a w kierunku warunk�w zatrudnienia dzieci i kobiet. P�niej poszerza� si� zakres podmiotowy i przedmiotowy /wynagrodzenia, bezpiecze�stwo i higiena pracy/.

Wprowadzono zakaz �truck� p�acenia towarami za kt�re mo�na by�o kupowa� w sklepach fabrycznych.

Zakaz zap�aty w produktach wytwarzanych przez dany zak�ad.

	Na pocz�tku nakazy i zakazy administracyjne regulowa�y prawo pracy.  
Istotne znaczenie zyska�a regulacja administracyjno - prawne. 
1804 - Kodeks Napoleona w nim zawarte by�y dwa przepisy o pracy:
1. wyja�nia� czym jest umowa o pracy /elementy umowy/
2. m�wi� o zakazie zawierania umowy na ca�e �ycie - bezsensowny przepis, my�lenie starymi kategoriami.

					       Prawo pracy zbiorowe.
1. Pocz�tkowo grupowe wyst�pienia pracownika by�y traktowane jako nielegalne
2. Prawo koalicji --> prawo tworzenia i wst�powania w zwi�zki zawodowe 1824. Zwi�zki pracodawc�w i pracownik�w. Nad nimi nadz�r administracyjny, strona si� znie�� ten nadz�r
3. Legalno�� protest�w 
4. uk�ady zbiorowe - walczono o nadanie im waloru normatywnego. Dopiero nadanie im tego charakteru mo�na by�o m�wi� o prawie pracy zbiorowym.

I wojna �wiatowa.
	Powstanie dw�ch nowych podmiot�w:
1. Mi�dzynarodowa organizacja Pracy --> 1919
2. Rosja Radziecka --> wp�ywa na prawo pracy
1918 i pojawiaj� si� Kodeksy Pracy przyznaj�ce pracownikom uprawnienia:
					- 8 godzinny dzie� pracy
					- p�atne urlopy coroczne

Po I wojnie �wiatowej:
* uk�ady zbiorowe
* rozw�j negocjacji zbiorowych
* eliminacja norma administracyjnych na rzecz regulacji cywilnej. Normy nie tylko dla pracodawc�w, ale tak�e dla pracownik�w.
* wykonywanie pracy w godziwych warunkach

Po II wojnie �wiatowej
	Uznanie prawa pracy jako samodzielnej ga��zi prawa.
Dosz�o do wykszta�cenia dw�ch czynnik�w: wi�za�o si� to obozami pa�stw:
* socjalistycznym - zlikwidowanie bezrobocia. Pe�ne zatrudnienie bez wzgl�du na koszty.
* kapitalistycznych
	Oba obozy d��y�y do zwi�kszenia uprawnie� dla pracownik�w.

Polska.
	Od 1918. Odziedziczyli�my system prawa pracy w ba�aganie. Trzy regulacje zacofane, szczeg�lnie zab�r rosyjski.
23 listopada 1918 - dekret o 8 godzinnym dniu pracy.
Okres od 1918-1925- prowadzono usilne dzia�ania w celu ocalenia tych system�w i dostosowania si� do standard�w mi�dzynarodowych.
1919- uchylenie dekretu o czasie pracy na rzecz ustawy.

Dekret o tymczasowych przepisach  o zwi�zkach zawodowych:
* prawo koalicji
* nadawa� podstawowe wolno�ci zwi�zkom
* brak nadzoru nad dzia�alno�ci� zwi�zk�w.

1922- ustawa o pracowniczych urlopach /urlop przys�ugiwa� o ile pracownik go za��da�/
Rozr�nienie na pracownik�w umys�owych /po 1 roku --> 1 miesi�c urlopu/ i fizycznych /1 rok --> 8 dni urlopu/.

Od 1926- nast�pi�a pewna stagnacja. Dzia�alno�� ustawodawcza mia�a charakter porz�dkowy:
- ustawa o inspekcji
- o s�downictwie
- osobne ustawy o pracy os�b fizycznych i umys�owych.

1929 - kryzys gospodarczy --> zast�j i regres prawa pracy.  

Polska
* ograniczenie urlop�w pracowniczych
* ograniczenie wynagrodzenia za godziny dodatkowe
* przyrost bezrobocia

1933- Kodeks Zobowi�za� /umowy o prace artyku�y 441-477/. Regulacja ta obowi�zywa�a do 1975.

1935-39- okres schy�kowy
1937- ustawa o uk�adach zbiorowych pracy.

Po II wojnie �wiatowej.

Nie ma bezrobocia. Generalnie sytuacja negatywna:
- zwi�zki zawodowe nie przystaj� do takiego modelu pa�stwa
uk�ady zbiorowe by�y do pomy�lenia.

Zwi�zki zawodowe s� podporz�dkowane partii.

1 stycze� 1975 Kodeks Pracy -obowi�zuje do dzisiaj ze zmianami.

III RP- istotniejsze od zmieniania regulacji z PRL by�o stworzenie nowych akt�w prawnych.

28 XII 1989 - ustawa o zwolnieniach grupowych.

1991 - ustawa o zwi�zkach zawodowych 
         - ustawa o  sporach zbiorowych
         - ustawa o organizacjach pracodawczych

1993 - ustawa o  ochronie roszcze� pracowniczych

2 luty 1996 - wielka nowelizacja kodeksu pracy

Prawo pracy obejmuje wszelkie rodzaje zatrudnie�.

Prawo pracy- s�owo wieloznaczne.

Praca:
1. w znaczeniu czynno�ciowym - pomijamy takie jak praca maszyny, zwierz�cia, artysty
2. tylko jako dzia�alno�� zarobkowa /odpada wszelka praca spo�eczna czy wykonywana jako hobby/
3. dzia�alno�� zarobkowa, ale wykonywana tylko na rzecz innej osoby
4. praca podporz�dkowana umownie /podlega pracownik, ale podporz�dkowanie ma charakter umowy przeciwie�stwem jest praca jednostronnie podporz�dkowana/
5. Kto praca organizuje 

Rozr�nienie:
* Umowa- dobrowolne o�wiadczenie woli
* Jednostronnie podporz�dkowana- podmiot znajduje si� w sytuacji przymusowej /np. wi�zienie/. Cel zarobkowy nigdy nie jest celem g��wnym.

G��wny stosunek regulacji przez prawo pracy.

Indywidualny stosunek pracy --> centralny stosunek w ramach prawa pracy zawiera go pracownik i pracodawca. Celem jest wykonywanie pracy za zap�at�.

Inne rodzaje stosunk�w prawa pracy.
1. stosunek po�rednictwa - to stosunki o charakterze administracyjno - prawnym. One maj� sprawi� by stosunek pracy zaistnia�.
2. zbiorowy stosunek pracy - ich celem nie jest �wiadczenie pracy mi�dzy np. zwi�zkami zawodowymi a pracodawc�. Maj� one na celu kszta�towanie akt�w normatywnych /uk�ady zbiorowe przede wszystkim/. Tworz� podstaw� dla innych stosunk�w prawa pracy.
3. stosunki organizacyjno podmiotowe prawa pracy - ma wp�yw na kompetencje prawa pracy.
4. stosunki procesowe
stosunki zwi�zane z nadzorem na prac� --> Pa�stwowa Inspekcja Pracy, Spo�eczna Inspekcja Pracy, Komisje BHP na terenie przedsi�biorstw.


Poni�ej to dziedziny graniczne z prawem pracy.

Prawo pracy a prawo cywilne.
Prawo cywilne--> aspekt genetyczny--> prawo cywilne traktuje si� jako pie� z kt�rej wykszta�ci�y si� dalsze ga��zie prawa. Prawo pracy jest ga��zi� pochodz�c� przede wszystkim od prawa cywilnego.
aspekt ideologiczny--> prawo cywilne promuje r�wno�� i indywidualizm praw jednostki. R�wnie� pewnym stopniu w prawie pracy s� cenne te warto�ci, ale s� chronione w inny spos�b.
* aspekt dogmatyczny- art. 300 KP �Do spraw nie uregulowanych kodeksie pracy stosuje si� kodeks cywilny o ile nie s� sprzeczne z zasadami prawa pracy.
* prawo pracy nie ma cz�ci og�lnej i dlatego istnieje art. 300

Prawo pracy a prawo administracyjne.
Problemy graniczne:
1. niegdy� ca�a dziedzina s�u�by pa�stwowej podlega�a regulacji prawu administracyjnemu. Do 1975 podstaw� mianowania urz�dnika jest stosunek pracy.
2. Regulacja o charakterze administracyjno-prawnym w samym prawie pracy

Prawo pracy a polityka spo�eczna.
polityka spo�eczna- wycinek polityki prowadzonej przez pa�stwo, kt�ra reguluje wa�ny interes spo�eczny /kwestia zatrudnienia, ochrony zdrowia, p�ac, wypoczynku/. Prawo pracy jest jedynym z instrumentem realizacji niekt�rych cel�w polityka spo�eczna przez pa�stwo.

Prawo pracy a prawo socjalne.
* prawo socjalne- jest jedn� najm�odszych ga��zi prawa. 
* prawo socjalne- wyros�o z prawa pracy. Podstawow� dziedzin� prawo socjalnego by�y ubezpieczenia spo�eczne /powsta�y jako ubezpieczenia stricte pracownicze/.

Problem jednolito�ci i dyferencjacji.

Zasada jednolito�ci - chodzi oto aby osoby znajduj�ce si� w podobnej sytuacji faktycznej by znajdowa�y si� w podobnej sytuacji prawnej.

Zasada dyferencjacji- zr�nicowanie grup pracowniczych ze wzgl�du na r�ne kryteria.

Podzia� kryteri�w zr�nicowania.
a. zasadne 
b. bezzasadne

XX lecie
* Funkcjonariusz pa�stwowi mieli najwi�kszy zakres uprawnie�
* Pracownicy umys�owi- szerokie uprawnienia.
* Robotnicy w przemy�le i handlu - ni�ej
* Robotnicy rolni
* S�u�ba domowa - poza nawiasem regulacji.

Zmiana w PRL --> kryteria dyferencyjne inne. Podzielono gospodark� na dwa dzia�y:
I Przemys� wydobywczy i maszynowy - rozliczne uprawnienia przyznawane bezzasadnie.
II ca�a reszta

* Dyferencjacja zasadna
1. ze wzgl�du na :
 			-wiek
			-p�e�
			-zdrowie
			-macierzy�stwo
2. kryterium funkcji spo�ecznej- utrudnienie nawi�zania stosunku pracy.


�r�d�a praw.
Podzia� na grupy.

I �r�d�a powstania- fakty, kt�re uznajemy za prawotw�rcze. Skutkiem ich jest ustanowienie norm prawnych.
Ustanowione przez kompetentne organy pa�stwa. Prawo pracy jest jedyn� ga��zi�, kt�ra ma w�asne �r�d�a nie pochodz�ce od organ�w.

II �r�d�a poznania prawa.

Podzia� na dwie grupy:
1. prawo stanowione przez pa�stwo /prawo heteronomiczne - s� powszechne/
Zaliczamy do nich.
a. Konstytucja szereg przepis�w z...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin