w10.doc

(89 KB) Pobierz

Wykład 10

BEHAWIORYZM

 

Strukturalizm (Wundt, Titchener)

·         Struktura (część psychiki)

·         Świadome doświadczenie zależne od osoby (podmiotu doświadczenia)

·         Doznania psychiczne = kombinacja prostych zdarzeń lub elementów

·         Introspekcja

 

à psychologia powinna być nauką czystą (nie stosowaną!)

(elementy psychiki)

 

Funkcjonalizm (Dewey, W. James)

·       Cele, funkcje zachowania psychiki

·       Strumien świadomości

·       Nacisk na przystosowanie do środowiska i na praktyczną użyteczność działań przez badanie całego funkcjonującego organizmu, wchodzącego w interakcje ze środowiskiem

 

à mechanizm psychiki (operacje psychiki)

 

Źródła psychologii behawioralnej:

Ø      1913 – powstanie behawioryzmu à Watson – „Manifest behawioralny”:

·       Krytyka funkcjonalizmu (odrzucenie psychiki) i strukturalizmu (odrzucenie treści psychiki) à zachowanie zostaje

·       Wyrzucenie terminu świadomość

·       Całkiem nowa nauka

 

Ø      Filozoficzna tradycja obiektywizmu i mechanizmu (Kartezjusz, Comte)

 

Ø      Zoopsychologia (nauka przyrodnicza, krytyka zoopsychologii za zajmowanie się świadomością zwierząt)

à metodologia pracy, a nie przedmiot przejęte od zoopsychologii

 

Ø      Psychologia funkcjonalna (bo funkcjonaliści zaczęli odchodzić od psychiki

 

Watson – ojciec behawioryzmu

Cattel – dziadek behawioryzmu

 

Wpływ zoopsychologii na behawioryzm:

1) Jacques Loeb

·       Wzrost obiektywizmu w zoopsychologii

·       Teoria zachowania zwierząt

·       TROFIZM – mimowolny, wymuszony ruch (bez świadomości!)

·       Pamięć asocjacyjna – skojarzenie między bodźcem a reakcją (argument na rzecz istnienia świadomości u zwierząt)

 

2) Wilhelm von Osten i sprytny koń Hans (został uwarunkowany przez przypadek na ruch głową J)

·       Wartość eksperymentalna badań nad zachowaniem (nie psychiką) zwierząt

·       Zdolność zwierząt do uczenia się

·       Możność modyfikowania zwierząt na drodze warunkowania (sporadyczne wzmocnienie marchewką)

·       Odejście od rozważania świadomości na rzecz zachowania

 

 

Edward Lee Thorndike (twórca obiektywnej teorii uczenia się; niezależne odkrycia równoczesne: Thorndike i Pawłow)

·       Koneksjonizm – eksperymentalne podejście do badania skojarzeń, koncepcja uczenia się (połączenie między sytuacjami sytuacjami reakcjami)

·       Skrzynka problemowa (koty)

- uczenie się metodą prób i błędów

·       Prawa uczenia się:

1) Uczenie się metodą prób i błędów:

uczenie się oparte na powtarzaniu aż do osiągnięcia sukcesu, tendencje do reagowania  i eliminacji tych, które nie prowadzą do celu

 

2) Prawo efektu:

działania, które w danej sytuacji wywołują poczucie zadowolenia, zostają skojarzone z tą sytuacją; gdy sytuacja się powtórzy, prawdopodobnie powtórzy się to działanie

 

3) Prawo ćwiczenia (użycia i nieużywania):

im częściej działanie lub reakcja są wykorzystywane w danej sytuacji, tym silniej stają się skojarzone

 

Iwan Pietrowicz Pawłow (reakcje wydzielnicze – ślinienie się)

·       Wyższe procesy psychiczne u zwierząt mogą być opisywane za pomocą terminów fizjologicznych (bez świadomości)

·       Przesunięcie psychologii w stronę większego obiektywizmu w zakresie przedmiotu i metody oraz wzmocnienie tendencji jej funkcjonalnych i praktycznych zastosowań

·       Kontynuacja tradycji tomizmu i mechanizmu

·       Techniki warunkowania dostarczały psychologii podstawowego elementu zachowania; praktyczną i konkretną jednostką, do której można zredukować zachowanie i która może być badana eksperymentalnie w warunkach laboratoryjnych

 

Władimir Michajłowicz Biechtieriew (reakcje mięśniowe)

·       Reakcje motoryczne

·       Odruchy skojarzone – odruchy, które mogą być wywołane nie tylko przez Bb, ale także przez bodźce z nimi skojarzone (~odruchy warunkowe)

·       Zachowania wyższego rzędu = złożenie odruchów motorycznych niższego rzędu (myślenie jest zależne od wewnętrznych czynności mięśni głosowych!)

 

BEHAWIORYZM – początki

 

John B. Watson „Psychologia, jak ja widzi behawiorysta” (1919)

1) Psychologia – w pełni obiektywna, eksperymentalna dziedzina nauk przyrodniczych

2) Celem psychologii jest przewidywanie i kontrola zachowania

3) Introspekcja nie jest podstawową metodą badawcza, jest zbędna

4) Behawioryzm nie dostrzega linii oddzielającej człowieka od zwierząt (należy analizować zachowanie z punktu widzenia ewolucji!)

5) Psychologia powinna być użyteczna społecznie

6) Całe zachowanie organizmu jest wyuczone

7) Prawo częstości:

- im częściej występuje dana reakcja na bodziec, tym częściej będzie się pojawiać w przyszłości, gdy bodziec zadziała

8) Prawo świeżości:

- im świeższe skojarzenie bodźca z reakcją, tym bardziej prawdopodobne, że bodziec wywoła reakcję

 

Metody behawiorystyczne:

(potencjalne, obserwowalne, zachowawcze)

·       Obserwacja z użyciem i bez użycia przyrządów

·       Metody testowe

- inne traktowanie wyników à nie jako wskaźniki cech psychicznych, ale jako próbki zachowania

·       Metoda sprawozdań werbalnych

~introspekcja?

- np. do rozróżnienia dźwięków (wyższy czy niższy) itp.

·       Metoda odruchu warunkowego

à sprowadzanie ludzi do maszyn (zmniejszenie wartości, jako osoby badanej)

 

Przedmiot behawioryzmu:

·       Elementy zachowania, tzn. ruchy mięśni ciała i ruchy wydzielnicze gruczołów, które mogą być opisane obiektywnie

·       Akty behawioralne – reakcje złożone, związane z osiągnięciem jakiegoś celu

·       Reakcje zewnętrzne / reakcje wewnętrzne

·       Bodźce proste / złożone

 

à całościowe ujmowanie człowieka

à rola środowiska

à wszystko można wyjaśnić w kategoriach S-R

 

CO Z:

Ø      Instynkty:

·       Początkowo akceptował:

„Behavior: An Introduction to Comperative Psychology”

- 11 instynktów

·       Rewizja poglądów – odrzucenie instynktów

- zachowania instynktowane = reakcje uwarunkowanie społecznie

- zachowania wrodzone = uczenie się we wczesnym dzieciństwie (dziecko rodzi się jako „tabula rasa” J)

 

Ø      Emocje = czysto fizjologiczne reakcje na określone bodźce

·       Formy niejawnego zachowania, w którym wewnętrzne reakcje uwidaczniają się w postaci oznak somatycznych, takich jak zarumienienie, pocenie się lub szybsze bicie serca

·       Mogą być opisywane całkowicie w kategoriach obiektywnej sytuacji bodźcowej, jawnej reakcji cielesnej oraz wewnętrznych zmian fizjologicznych

·       Wzorce reakcji emocjonalnych niemowląt: strach, złość, miłość (najwcześniej się kształtują; są podstawą wyższych reakcji emocjonalnych)

Ø      Procesy myślowe:

·       Myślenie = niejawne zachowanie motoryczne, obejmujące wewnętrzne reakcje lub ruchy narządów mowy

·       Bezgłośne mówienie (bo rodzice nauczyli nie mówić wszystkiego, co myślimy J)

 

Popularność behawioryzmu:

„Dajcie mi tuzin zdrowych, prawidłowo zbudowanych niemowląt i dostarczcie im to wszystko, co składa się na mój własny, szczególny świat, a zapewniam was, że wezmę na chybił trafił jedno z nich i uczynię z niego dowolnego typu specjalistę, czy to będzie lekarz, prawnik …”

 

Krytyka behawioryzmu:

Debata Watson – McDougall (1924)

·       Rola danych światopoglądowych

·       Znaczenie introspekcji

·       Problem wolnej woli i wolnego wyboru

 

Znaczenie behawioryzmu Watsona:

·       Zwiększenie obiektywizmu psychologii

·       Skuteczne przezwyciężenie wcześniejszych stanowisk

·       B. F. Skinner „What J. B. Watson meant to me” (1978)

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin