wykład 8
WYBRANE ZJAWISKA PAMIĘCIOWE
Pamięć zapachów/ muzyki / fleszowa
WĘCH
Zmysł węchu:
· Zmysły chemiczne (węch i smak)
· Znaczenie zmysłu węchu
- zwierzęta makrosomatyczne à wodne, nadziemne – np. pies
- zwierzęta mikrosomatyczne à latające, nadziemne, człowiek
· Zastosowanie praktyczne
- przemysł kosmetyczny
- terapia
- reklama i marketing
Wpływ zapachów na funkcjonowanie człowieka:
Millot, Brand i Moralno (2002)
· Lawenda
- działanie relaksacyjne
- pogorszenie wykonywania zadań arytmetycznych
· Lilia i mięta pieprzowa
- wzrost czynności
· Cytryna i zapachy kwiatowe -> perfumy J
- poprawa wykonywania zadań poznawczych
· Efektywność zapachów przyjemnych i nieprzyjemnych
- krótsze czasy reakcji na bodźce wzrokowe i słuchowe w warunkach eksperymentalnych niż kontrolnych
Typologie zapachów:
· Zjawisko afektywnego kategoryzowanie bodźców zapachowych à przyjemne – nieprzyjemne
· Substancje działające wyłącznie na zakończenie nerwu węchowego à goździki, lawenda, anyż
· Substancje działające na nerw węchowy i trójdzielny à kamfora, eukaliptus
· Substancje działające na kubki smakowe à ważne u osoby, które utraciły węch
Neurofizjologia węchu:
Ø Analiza informacji węchowych obejmuje:
· Opuszkę węchową, pasmo węchowe, płat gruszkowaty
· Ciało migdałowate *
· Jądro przegrody
· Zespół hipokampa *
· Kora czołowa i oczodołowa
· Wzgórze i podwzgórze *
* ~emocji
Metody badania pamięci węchowej:
à trudne, bo:
- zapachy są ulotne
- trudne do werbalizacji (w opisie)
- szybko ulega habituacji narząd węchu
· Próg wrażliwości węchowej
· Tolerancja zapachów
· Umiejętność różnicowania zapachów
Zapamiętywanie zapachów:
Ø zapamiętując zapach, zapamiętujemy obiekt, który wydziela ten zapach
sugerowanie się kolorem, a nie smakiem
Ø zapamiętujemy zapachy czy nazwy zapachów?
· Lawless i Engen (1977) – podwyższenie skuteczności identyfikacji (60-90%) dzięki określeniom słownym
· Lyman i McDaniel (1986) – efektywność rozpoznawania zapachów zależy od zastosowanej strategii zapamiętywania à najlepiej zapamiętują ci, którzy werbalizują zapachy, potem odniesione do Ja, najgorzej Ci, co tylko wąchali
Przechowywanie zapachów:
Dade, Zatorre i Jones-Gotman (2002)
· Spadek osiągnięć w rozpoznawaniu zapachów po 24h wynosi 4-8%
· Krzywe zapominania zapachów charakteryzują się bardzo spłaszczonym kształtem
Odpamiętywanie zapachów:
UPSIT (University of Pensylwania Smell Identification Test)
· Identyfikacja 30 zapchów (40-50%) przez podawanie nazwy
· Prawidłowe rozpoznanie 70-85% zapachów, kiedy podawanie nazw słownych nie jest wymagane à zapamiętywane zapchy, nie nazwy!
Rozwój pamięci węchowej:
· Pamięć węchowa noworodka:
- noworodki reagują na nieprzyjemny zapach odwróceniem głowy
- w 1 tygodniu życia dziecko jest w stanie rozpoznać po zapachu swoją matkę, z czasem zdolność ta zanika
· Dalszy rozwój pamięci węchowej zależy od częstości ekspozycji określonych bodźców
Upośledzenie węchu
4
à 65-80 lat – 50%
à powyżej 80 lat – 75%
osoby nie zdają sobie sprawy z osłabienia węchu
WPŁYW MUZYKI NA PROCESY POZNAWCZE
Ø Ranscher, Shaw i Ky (1993)
· Wpływ muzyki Mozarta na rozumowanie przestrzenne – „efekt Mozarta” (dość słaby efekt 10-15 min.)
· Studenci, którzy przez 10 min słuchali sonaty Mozarta uzyskiwali lepsze wyniki w zadaniach przestrzennych Stanfordzkiej Skali Inteligencji niż ci, którzy przed wykonywaniem zadań przebywali w ciszy
Mechanizmy wpływu muzyki na procesy poznawcze:
Ø Zjawisko torowania:
· Muzyka powoduje pobudzenie prawej półkuli, której aktywizacja jest niezbędna do wykonania zadań przestrzennych (u muzyków – aktywizacja lewej półkuli! à brak efektu Mozarta)
Ø Modulowanie nastroju przez muzykę:
· Pod wpływem muzyki zmienia się nastrój odbiorcy, a więc i poziom pobudzenia korowego,….
· Wzmożone wydzielanie dopaminy…
Ø Poziom koncentracji uwagi (dość kontrowersyjne):
· Poziom wykonania Testu Uwagi przy muzyce i w ciszy, odpowiednio 184 pkt i 164 pkt
Ø Nastawienie badanych:
· Wpływ oczekiwań osób badanych
· Wpływ przekonań na temat wpływu muzyki na procesy poznawcze
Wpływ muzyki na pamięć:
· Muzyka niezwiązana z przyswajanym materiałem poprzedza uczenie się
· Muzyka stanowi tło zapamiętywania
· Efekt kontekstu
· Zapamiętywanie słów wraz z linią melodyjną à uczenie się piosenek
· Ćwiczenie muzyki a efektywność pamięci
Bezpośredniość wpływu muzyki na pamięć:
Sugestopedia – metoda uczenia się języka obcego
· Koncert aktywny
- uczeń czyta materiał tekstowy, jednocześnie słucha lektora czytającego ten sam tekst w rytm muzyki
· Koncert bierny
- uczeń ponownie słucha głosu lektora czytającego tekst, tym razem na tle muzyki barokowej
Muzyka jako tło zadania pamięciowego:
· Efektywność zapamiętywania list słów prezentowanych na tle muzyki jest zależna zarówno od rodzaju muzyki, jak i sposobu pomiaru efektów pamięciowych
· Większy wpływ w badaniach indywidualnych niż grupowych
· Zgodność warunków zapamiętywania i odpamiętywania
Muzyka jako kontekst zadania pamięciowego:
Ø Efekt kontekstu
· Ułatwienie odpamiętywania wcześniej wyuczonego materiału dzięki stworzeniu warunków podobnych do tych, jakie panowały podczas zapamiętywania
Ø Balch, Bowman i Mohler (1992)
· Zapamiętywanie słów
· Cztery rodzaje muzyki: szybka i wolna muzyka klasyczna, szybki i wolny jazz à brak wpływu tempa
· Odpamiętywanie bezpośrednie i odroczone (odroczone à mniejszy efekt)
Uczenie się piosenek:
E. Zwolińska (1997)
Ø Uczenie się tekstów wierszy
· W 1 grupie wiersze z linią melodyczną
· Trzykrotnie sprawdzanie stopnia zapamiętywania
· Wyższe wyniki w grupie z linią melodyczną
Ø Dlaczego muzyka pomaga zapamiętywać słowa?
· Rytm melodii jest ściśle związany z rozłożonymi w tekście akcentami, podkreśla rytm słów
· Nastrój melodii zgodny z nastrojem tekstu
Czy muzycy mają lepszą pamięć?
Chan, Ho i Cheung (1998)
Osiągnięcia pamięciowe osób, które nigdy ni pobierały lekcji gry na instrumentach i osiągnięcia osób, które do 12 roku życia przynajmniej przez 6 lat grały na jakimś instrumencie
· Grupa muzyczna wyższe wyniki w zakresie pamięci werbalnej
à zastrzeżenie: pamięć lepiej wyćwiczona, bo być może więcej doświadczeń edukacyjnych (szkoła muzyczna)
· Muzycy potrafiący komponować i improwizować / grać / kontrolna
à grupy komponować i improwizować / grać lepsze od kontrolnej; brak różnic pomiędzy grupami eksperymentalnym; ostatecznie większe zdolności muzyczne à brak wpływu na pamięć
· Uczenie się grania na instrumencie
à lepsze wyniki w rozwiązywaniu zadań pamięciowych
PAMIĘĆ FLESZOWA
„ (…) zwana także „efektem lampy błyskowej” jest szczególnym rodzajem pamięci autobiograficznej. Oznacza niezwykle żywe, wyraźne, nasycone opisami spostrzeżeń (głównie wzrokowych), trwałe, dostępne i bardzo szczegółowe wspomnienia dotyczące ważnych, emocjonalnych zdarzeń, które mają dla jednostki istotne konsekwencje (…)”
(Słownik Psychologiczny, 2005)
Hipoteza Browna i Kulika:
· Okoliczności otrzymania niespodziewanej i ważnej wiadomości (np. zabójstwo Kennedy’ego, atak na WTC)
à Czy pamiętasz, gdzie byłeś, kiedy dowiedziałeś się o…?
· Kategorie kanoniczne (musi je zawierać wspomnienie, aby było fleszowe):
- informacje o miejscu
- bieżąca aktywność
- osoby towarzyszące
- reakcje emocjonalne
- konsekwencje
· Wspomnienia fleszowe stanowią oddzielny rodzaj pamięci, związany ze specjalnym serwomechanizmem („teraz zapisuj” J)
- znaczenie społeczne / osobiste
- zaskoczenie
à wg Browna i Kulika nie podlegają zniekształceniom i brakom w czasie
Weryfikacja teorii:
¨ Warunki inicjujące wspomnienia fleszowe
Ø Zaskoczenie
· Pamięć fleszowa może dotyczyć wydarzeń oczekiwanych i nie zaskakujących (otwarta metoda - osoby same mogły wybrać à osobiste znaczenie, np. studniówka)
Ø Konsekwencje
· Problemy z możliwością oceny na etapie zapamiętywania
Ø Ważność wydarzeń
· Zwiększa liczbę powtórzeń ( powtórzeń a nie specjalny mechanizm)
Ø ...
Birdosz