Scenariusz lekcji:
„Pomóżmy Kopciuszkowi”.
Mieszaniny – sporządzanie i rozdzielanie
Przyroda kl. VI
Dział: Budowa materii. Chemia wokół nas.
autor: Dorota Szuman
Mieszaniny – sporządzanie i rozdzielenie.
Przedstawiam Ci scenariusz zajęć do przeprowadzenia w klasie VI. Niektóre elementy tej lekcji zostały „przećwiczone” podczas lekcji chemii w klasie VII dawnej szkoły podstawowej. Stosowana tu praca ze sprzętem laboratoryjnym bardzo angażuje uczniów i kieruje ich zainteresowania w stronę praktycznego i samodzielnego zdobywania wiedzy oraz umiejętności. Sądzę, że z tego względu warto zrealizować takie zajęcia.
W gimnazjum nr 2 we Wschowie.
(oddział w Osowej Sieni)
q poziom nauczania, klasa, liczba jednostek lekcyjnych
- klasa VI szkoły podstawowej, 2x45 minut
q kompetencje
- główna – metody samodzielnego uczenia się
- wdrażanie do samodzielnego wykonywania doświadczeń,
- analizowanie wyników przeprowadzonych prac,
- wdrażanie do współpracy w zespole,
- kształcenie logicznego myślenia.
q cele szczegółowe
- uczeń potrafi wyróżnić mieszaniny jednorodne i niejednorodne oraz wskazać ich przykłady w swoim otoczeniu,
- uczeń przeprowadza doświadczenia polegające na sporządzaniu mieszanin,
- uczeń planuje sposoby rozdzielania otrzymanych mieszanin,
- uczeń wskazuje przykłady wykorzystania destylacji, dekantacji, filtrowania w życiu codziennym,
- uczeń określa właściwości mieszaniny jednorodnej i niejednorodnej.
q materiały
5
- probówki,
- zlewki,
- próbki badanych substancji: siarka, sól, siarczan miedzi, żelazo (opiłki), piasek,
- łyżeczki,
- bagietki,
- magnesy,
- sączki,
- lejki,
- palniki spirytusowe,
- parownice,
- łapy,
- karty pracy,
- szary papier.
q Metody
- pogadanka, ćwiczenia, pokaz
q Formy
- praca w grupach
q Przebieg lekcji
1. Powtórzenie wiadomości zdobytych na ostatniej lekcji:
- jakie substancje poznaliśmy na poprzedniej lekcji?
- wymień właściwości fizyczne siarki, żelaza, wody, powietrza, soli,
- zaplanuj doświadczenia, które pozwolą odróżnić sól od mąki.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji:
- przypomnienie bajki o Kopciuszku ze szczególnym zwróceniem uwagi na zadanie Kopciuszka rozdzielenie mieszaniny soli z makiem,
- informacja na temat zadań uczniów sporządzanie mieszanin z przygotowanych materiałów.
II. Realizacja:
1. Przypomnienie zasad pracy w grupie i zasad zachowania bezpieczeństwa podczas przeprowadzania doświadczeń.
2. Podział uczniów na grupy.
3. Rozdanie materiałów i poleceń dla poszczególnych grup (każda grupa realizuje ten sam zestaw ćwiczeń – karta pracy nr 1)
4. Prezentacja pracy uczniów:
- opis otrzymanych mieszanin,
- wyszukanie wspólnych cech dla grup mieszanin i określenie różnic,
- wprowadzenie pojęć: mieszanina jednorodna i mieszanina niejednorodna,
- wskazanie odpowiednich mieszanin z najbliższego otoczenia np.: powietrze, woda morska, gleba.
5. Podanie uczniom problemu do rozwiązania:
W jaki sposób możemy odzyskać składniki mieszanin?
Co należy zrobić, aby rozdzielić otrzymane mieszaniny?
Korzystając z dostępnych materiałów i środków uczniowie planują i przeprowadzają kolejne doświadczenia. Przebieg swoich prac zapisują (rysują) na dużych arkuszach papieru.
6. Analiza zadań i ich prezentacja przez poszczególne grupy.
III. Refleksja:
1. Czego nauczyłem się na dzisiejszej lekcji?
2. Jak mogę wykorzystać umiejętności, które dziś nabyłem?
3. Czy mogę pomóc Kopciuszkowi?
IV. Zadanie do wykonania w domu (karta pracy nr2):
1. Wykonaj na bibule kolorowy rysunek przy pomocy flamastrów.
2. Zanurz brzeg bibuły w wodzie na spodku. Upewnij się, że rysunek nie przewróci się i zostaw go na kilka minut. Co dzieje się z Twoim rysunkiem?
3. Czy tusz znajdujący się w pisaku jest mieszaniną czy zawiera tylko jeden barwnik?
KARTA PRACY NR 1.
1. Wykonaj mieszaniny według wzoru a następnie opisz ich wygląd.
Składniki
Siarka + woda
sól + woda
siarka + żelazo
piasek + woda
piasek + sól
piasek + sól + woda
siarczan miedzi + woda
siarczan miedzi + żelazo + woda
2. Zastanów się, czy jest jakaś cecha otrzymanych mieszanin, która pozwoli je podzielić na dwie grupy?
Jaka to cecha?
KARTA PRACY NR 2.
3. Czy tusz znajdujący się w pisaku zawiera tylko jeden składnik czy też jest mieszaniną? Jeżeli jest mieszaniną, to do której grupy należy?
emalam1