HERBATKA Z BABCIĄ I DZIADKIEM
ANNA POGONOWSKA, BOŻENA WIERZEJSKA
ZESPÓŁ SZKÓŁ W KRZESKU – KRÓLOWA NIWA
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- dzieci potrafią recytować wiersze i śpiewać piosenki,
- chętnie biorą udział w przygotowaniu spotkania dla Babć i Dziadków,
- potrafią wyrazić szacunek i miłość,
- integracja dzieci poprzez wspólne przygotowanie święta.
Metody:
- słowna,
- praktycznego działania
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
Przestrzeń:
Sala gimnastyczna lub świetlica szkolna. Na scenie ustawione dwa parawany, na których widnieje hasło: „Niech od Bałtyku aż do stóp Tatr żyją nam Babcie Dziadkowie 100 lat”, obok są przypięte kolorowe kwiaty.
Środki i pomoce:
- magnetofon i płyty CD z podkładami do piosenek,
- bukiety kwiatów,
- laurki z życzeniami,
- czajnik, szklanka, miska, chusteczka,
- stolik
Scena I
Dziewczynka I
Witam wszystkich na tej sali,dziś wnukowie będą grali.Być aktorem trudna sprawa,nie każdemu biją brawa.Dzisiaj obca jest nam trema!Babcia z nami - nerwów nie ma!
Dziewczynka II
Zebraliśmy się tutaj - my wszystkie wnuczęta, aby dać dowód miłości swej dziś, bo to wielkie święto, o którym pamięta każda Jola i Ania, i Zbyszek, i Krzyś.Ten napis wszystko już wyjaśnił. (wskazuje napis znajdujący się na gazetce: są to dwie kartki z kalendarza 21 I Dzień Babci, 22 I Dzień Dziadka)
Dziewczynka III
Żeby było jeszcze jaśniej, przygotowałam takie hasło: Niech od Bałtyku aż do stóp Tatr, żyją nam Babcie, Dziadkowie 100lat! (wskazuje napis znajdujący się na parawanie)
Czy wiecie, za co kochamy babcię?
Kiedy tylko masz ochotę, ma dla ciebie serce złote!
Bo często przyjeżdża do nas, bo przynosi nam pestki z dyni i winogronu. Bo bierze nas na kolana.Dziewczynka I
I nigdy nie dręczy nas pytaniami:
- dlaczego bazgrzemy w zeszycie,
- dlaczego drzemy spodnie,
- czemu jesteśmy tacy nieznośni albo zanadto spokojni,
- dlaczego gubimy guziki, piórniki oraz czapki,
- dlaczego nie jemy szpinaku,
- dlaczego psujemy zabawki?
Babcia nie pyta nas o to. I za to, że taka jest właśnie, uśmiechamy się do niej najweselej, najjaśniej.
Dziewczynka IV
"Babcia kucharka"
Moja babcia ukochana bardzo pyszne robi dania. Zupkę z cienkim makaronem i racuszki usmażone.Lody, frytki i pączusieNiechaj najedzą się wnuczusie.Ja gdy kiedyś będę babciąTeż nauczę się gotowaćI co tylko wnuki zechcąZawsze będę im szykować.
(Cała klasa śpiewa piosenkę "U Babci jest słodko" słowa W. Chotomska )
"U Babci jest słodko"
Kiedy tata basem huknie,kiedy mama cię ofukniekiedy patrzą na człowieka okiem złym -to do kogo człowiek stuka,gdzie azylu sobie szuka,to do kogo, to do kogo tak jak w dym?
U Babci jest słodko ,świat pachnie szarlotką.- No, proszę, zjedz jeszcze ździebełkoi głowa do góry!Odpędzę te chmuryi niebo odkurzę miotełką.
Nie ma jak babcia,jak babcię kocham -bez babci byłby kiepski los.Jak macie babcięto się nie trapcie,bo wam nie spadnie z głowy włos!
U Babci jest słodko ,świat pachnie szarlotką.A może chcesz placka spróbować?Popijesz herbatęi słońce nad światemjuż świeci jak złoty samowar.
Wszystkie wnuki, nawet duże,nawet takie po maturze,nawet takie z długą brodą aż po pas,niech do babci lecą z kwiatkiemi zaniosą na dokładkętę piosenkę, którą śpiewa każdy z nas.
Scena II
Chłopiec I: A za co kochamy Dziadka?Chłopiec II:
Kto Ci opowie o dawnych latach?
Chłopiec III:
Opowie Ci Twój Dziadek?Tych lat naoczny świadek
Chłopiec IV:
Otworzy serce, kieszeń otworzy, podsunie czekoladę.
Dziewczynka I:
Z twoich sukcesówzawsze się cieszy.
Dziewczynka II: Kto? Dziewczynka I: No, wiadomo dziadek!
Dziewczynka III:
A jak coś spsocisz, jak coś naknocisz, jak trzeba spytać o radę - to kto za uszy wyciągnie z biedy?
Kto? No, wiadomo dziadek!
Chłopiec V:
Więc na cześć Babci i na cześć Dziadka wszyscy śpiewamy tak:
(Wszystkie dzieci śpiewają piosenkę na melodię "Szła dzieweczka do laseczka" )
Niech nam żyją wszystkie babcie i dziadkowie też,
i dziadkowie też' i dziadkowie też, bo bez nich jest świat markotny, o czym dobrze wiesz, o czym dobrze wiesz, o czym dobrze wiesz,
Dlatego szanujmy, kochajmy ichi z serca życzenia składajmy, byw radości i zdrowiu płynął im czasi byli podporą w smutku dla nas.
Niech też wiedzą, że wnuczęta bardzo wdzięczne są,bardzo wdzięczne są,bardzo wdzięczne są,i w podzięce tę piosenkębabciom, dziadkom ślą,babciom, dziadkom ślą,babciom, dziadkom ślą,
Scena III
Chłopiec I: (podbiega do wchodzącej babci - przebranej dziewczynki- i bierze od niej torbę z zakupami. Babcia siada przy stoliku)
Oto moja Babcia.Z uśmiechem na twarzy.Z torbą pełną jabłek i jarzyn.No i zaraz wszystko się odmienia.W domu robi się jaśniej, weselej,jakby Babcia przyniosła niedzielęz odrobiną Bożego Narodzenia.
Dziewczynka:
W kuczni pachnie wesoło rosołem,a my zaraz siądziemy za stołemi będziemy jeść rosół i śmiać się.Wszystko milsze jest,lepsze ciekawsze,kiedy w domu ma się- na zawsze
Razem:
Taką dobrą,najukochańsząBabcię.
Dziewczynka: (podchodzi do siedzącej babci)
Babciu czy Ci już mówiłam, że masz złote serce?
Chłopiec I: Babciu, a czy Ci już mówiłem, że masz złote ręce?
A ja, czy mówiłam, że świetnie gotujesz i zawsze tak cierpliwie mych zmartwień wysłuchujesz? Gdy mama ani tata nie mają czasu dla mnie, ty zawsze go posiadasz, więc kocham cię ogromnie!(Obydwoje przytulają się do babci. Słychać dzwonek)(Wchodzi dziadek , chłopiec prowadzi go do siedzącej przy stole babci)
Dziewczynka: (podchodzi do nich)
A czy ci dziadku, mówiłam, że świetnie mnie rozumiesz i tak szczerze z dobrych stopni ze mną się radujesz?
Gdy mama ani tata nie mają czasu dla mnie, ty zawsze go posiadasz, więc kocham cię ogromnie.
Scena IV
(Babcia i dziadzio siedzą przy stole)
Moja babcia jest niezwykła,połączenie babci z wróżką,zawsze w najtrudniejszych chwilachwspomaga mnie swoją różdżką.Babciu moja ukochana,ty pomimo, że zmęczonazawsze wspierasz mnie w trudnościach,cierpliwa i zadowolona!
Chłopiec I:
"Dziadek Józek"
Mój dziadek Józek śpi ode mnie dłużejBo jest już dawno na emeryturze.Lecz gdy się zbudzi wcale się nie nudziTak jak nudzę się często ja.
Mój dziadek Józek ma zdolności dużeI ciągle mu brakuje dnia. W piecu napali, fiata nam naprawia Potem o zdrowiu z babcią porozmawia O coś zapyta, gazetę poczyta Bo umie czytać lepiej niż ja.
Dziewczynka II i Dziewczynka III:
Kochany Dziadku!Jak dobrze że jesteś.Świat bez ciebienie byłby tym samym Światem!To ty sprawiasz,że chwile wspólnie z Tobą spędzonesą takie niezwykłe i niezapomniane,a każdy otrzymany od ciebiecukierek smakuje jak miód. Jesteś kochany!
Menuet słowa i muzyka M. Szreder
Krynolinka, biała peruczka, popatrz dziadku, to twoja wnuczka,która ślicznie tańczy menueta i etykietę wybornie zna
W moim małym pokoiku są lustrzane ściany,Pieski z porcelany strzegą go.
Gdy wybieram się na spacerek, biegnie za mną piastunek szereg,A ja coraz szybciej mknę po schodach i do ogrodu uciekam im!
Jeśli wnuczka Twa jest królewną, to Ty królem jesteś na pewno,Więc Dziaduniu, proszę, siądź na tronie w złotej koronie jak król.
Bo za chwilę wybiegnie tutaj królewiczów tysiąc,Każdy miłość przysiąc zechce mi ...
Lecz Dziaduniu, cóż to się dzieje, tam za oknem już chyba dnieje, A tu coraz ciszej gra muzyka i wszystko znika w krainie snu...
Scena V
Z okazji Święta Babcija dzisiaj Babcię nauczęjaka powinna być wnuczkai jaki powinien być wnuczek.
Chłopiec:
Po pierwsze proszę Babcija już od dawna uważamże nic tak wnucząt nie zdobi,jak ...piękny uśmiech na twarzach
(wnuczęta uśmiechają się najładniej jak potrafią)
Uśmiech jest dobry na co dzień a nie wyłącznie od świętawięc wnuczek ma się uśmiechaća wnuczka ma być uśmiechnięta
(wnuczek bierze czajnik, udaje że parzy herbatę)
Po drugie - z czajnikiem w ręku również jest wnukom do twarzy. Każdy doroślej wygląda kiedy herbatę parzy.
(Wnuczek pokazuje, że potrafi wycierać szklanki. Szklanki oczywiście nie tłucze)
...
marza75